Copenhagen Bike Show 2019 – lastcykelmarknaden fortsätter att utvecklas

Datum:
18 mars 2019 09:20

I helgen var det åter dags för Skandinaviens största cykelmässa Copenhagen bike show och Happyride var på plats för att trendspana. Trots att mässan varit öppen i 30 min när vi anlände, löpte en kö med förväntansfulla mässbesökare genom hela Kødbyen. Efter att i flera år huserat i det gamla Lokomotivværkstedet var årets mässa förlagd till den något mindre Øksnehallen. Men det rådde ingen brist på utställare trots mindre yta och framförallt fanns det gott om lastcyklar. Utbudet på lastcykelmarknaden fortsätter att öka när det gäller såväl familjecyklar som rena fraktcyklar.

Varning! Kan innehålla spår av elassisterade lastcyklar!

Man skulle kunna tro att lastcykelmarknaden börjar bli mättad vid det här laget men så är definitivt inte fallet. Däremot får man en känsla av att lastcykeltillverkarna inte längre är rädda för att satsa fullt ut vare sig när det gäller design eller dyrare komponenter, det får helt enkelt kosta. Fler och fler familjer ersätter bilen med lastcykel och det hör inte längre till ovanligheten att man satsar en rejäl summa på sin lastcykelinvestering. Köparna idag är mer pålästa och ställer högre krav, något som syns i utbudet. Samtidigt som mässan i Köpenhamn var vi också på mässan i Göteborg, som tyvärr bjöd på ett något magert utbud. Intressant var dock att det fanns nästan lika många utställare med lastcyklar som utställare utan. Men räknar man Cycleurope som en utställare i Göteborg så vinner lastcyklarna kampen. Nog om Götet, nu tillbaka till Köpenhamn.

Vi började vår rundvandring hos Urban Arrow som visade upp olika varianter för både stor och liten last. Vi tittade närmare på deras Family med Bosch performance CX motor, 500Wh batteri och skivbroms (se bild). Modellen rymmer upp till fyra barn och kan anpassas beroende på barnens ålder och storlek. Cykeln levereras med fast bänk försedd med 2 trepunktsbälten samt ännu en utfällbar bänk i fronten med midjebälte. Som tillval finns en Maxi Cosy adapter för babyskydd som kan justeras i höjd. Om det är blåsigt så kan babyskyddet sänkas längre ner och skyddas av lådan för vind eller höjas om äldre syskon ska sitta på bänken, för att skapa benutrymme. Andra tillval som finns tillgängligt för Family är en liten förvaringspåse att fästa i lådan samt regnskydd och regnponcho till föraren med titthål för att se cykelns display.

Jennie Fasth

Urban Arrow Family (inte LTD19)

Men det var framförallt Family LTD19 som fångade vårt intresse. Tyvärr fick vi inte möjlighet att se den limiterade cykeln IRL men har förstått att den ska vara något utöver Urban Arrows vanliga sortiment. Family LTF19 kommer endast tillverkas i femhundra exemplar och återförsäljare får enbart möjlighet att beställa tre exemplar så länge lagret räcker. Cykeln är utrustad med Bosch Performance CX motor och batteri på 500Wh. LTD19 har även steglöst växelsystem, Gates remdrift och automatisk växling. För ökad komfort är sadelstolpen fjädrande. Urban Arrow har dimensionerat bromsarna efter cykelns storlek och vikt och använder Magura CMe 4-kolvsok med 203mm skiva fram och bak som ursprungligen är gjorda för downhill. I utrustningen medföljer Supernova framlampa och ett integrerat bromsljus i baklampan. Cykeln har dessutom försetts med AXA GPS-spårare som styrs med en mobilapp och möjliggör användning av geofencing där cykeln larmar om den flyttas utanför en inställd räckvidd. Detsamma gäller om cykeln skulle röra sig orimligt snabbt exempelvis vid stöld och cykeln lastas i en bil, så startar larmet. Family LTD19 kommer i grått till skillnad från Urban Arrows ordinarie färger: vitt och svart.

Urban Arrow

Family LTD19

 

Tyska citylastcykeln Muli drog till sig många nyfikna åskådare, inte minst tack vare sin smarta hopfällbara låda. Lådans bredd är i utfällt läge 60cm och hopfälld, endast 28cm. Volymen är 100 liter och maxlasten är 70kg. Sitsen gjord för två barn hakas lätt av och kan stoppas ner i lådan som sedan fälls ihop som en portmonnä. Öppna gör man med ett enkelt knapptryck och sen hakas sitsen på igen. Om barnen är något längre, kan sitsen vändas för bättre utrymme. 2st trepunktsbälten medföljer. Ramen produceras i Tyskland och där sker även all montering. Muli är en liten och smidig citybike med en längd på 195cm.

Tyvärr saknades en inomhusbana i år för testcykling, detta i och med Øksnehallens begränsade yta. Detta var ett stort minus eftersom få utställare var intresserade av att släpa ut sina cyklar utomhus. Till nästa år så är det något som arrangören bör fundera över, på en cykelmässa så vill man provcykla. Men vi fick ändå chansen att testa Muli och den är precis vad som utlovas: en smidig liten citylastcykel. Hur köregenskaperna är med last kan vi däremot inte säga något om men utan last var den trevlig och lättcyklad.

Jennie Fasth

Muli med Pendix E-Drive

Muli kan även fås som el-assisterad och då med det tyska elsystemet Pendix som är ett borstlöst vevlagermonterat system. Fördelen är att systemet är i princip ljudlöst. Nackdelen var tyngden, vi fick ta i rejält när vi skulle ha upp cykeln på stödet.

Även danska Triobike visade på stor variation bland sitt sortiment: Triobike Boxter med något större lastutrymme och regnskydd, tvåhjuliga Triobike Cargo med plats för två barn, Mono Family utrustad med bänk och babysits plus sidoskydd för huvudet och Triobike Taxi med plats för två vuxna passagerare. Vad som skiljer Triobike från resten av lastcykeltillverkarna är motorystemet. Triobike har valt att köra med tyska Brose Drive S mittmotor på sina elassisterade cyklar. Brose är en stark motor med ett vridmoment på max 90Nm och ett märke som främst förknippas med bilindustrin. Motorn har remdrift istället för kugghjul vilket gör den tystare. Triobike själva är mycket nöjda med valet av motorsystem och förklarade att det var lite av en chansning.

Jennie Fasth

Världens lättaste lastcykel?

En medarbetare från Triobike passade även på att visa upp sin unika lastcykel med kolfiberram, tempostyre och en totalvikt på 13382 gram. Finns endast i ett exemplar och är inte till försäljning.

En nykomling på mässan var VeloSled med en design som hämtat inspiration från hundsläden som på Grönland fungerar som vardagligt transportmedel för hela familjen. Ramen är gjord i kolfiber för att göra cykeln lätt men utan att tumma på lastkapaciteten som ligger på 200kg. Något oklart dock om det är inkluderat föraren. Förutom VeloSleds intressanta design så har cykeln navstyrning och saknar således framgaffel.

VeloLab fångade besökarnas intresse redan innan de kommit in i lokalen och vi förstår dem. Den kabelstyrda lastcykeln har en sportig och nästan lite futuristisk look. VeloLab består av en aluminium ram och ett originalutförande med framgaffel i stål. Det går dock att beställa en handgjord framgaffel i aluminium för den som vill lätta på vikten något. Maxlast för VeloLab med framgaffel i aluminium är 150 kg inkl förare och 180 kg i utförandet med framgaffel i stål. Cykeln finns i olika längder.

Jennie Fasth

Mikrobryggeri på en XYZ lastcykel

Vad vore en dansk cykelmässa utan dansk öl? Bicycle Brewing drivs av det äkta paret Alex och Christina som 2016 bestämde sig för att satsa på sin stora hobby. Det tog paret två år att få igång sitt cykelbryggeri men förra året hade man kommit så långt i processen att vardagsjobbet rök. Sedan dess ordnar Bicycle Brewing öltester, kurser och events plus att man givetvis säljer öl från sitt mikrobryggeri. På mässan dök de upp med sin portabla ölbar på en XYZ lastcykel.

Jennie Fasth

Christiania

Bland alla nyheter fann vi även en gammal dansk klassiker, Christianiacykeln. Sedan 1984 har urmodern till de trehjuliga lastcyklar, trafikerat de danska gatorna. Idag är den minst lika populär i Sverige. Som med de flesta lastcykelmärkena finns det lite olika modeller men några direkta nyheter presenterades inte på mässan. Däremot var Minion-hojen mycket populär bland både stora och små besökare.

Jennie Fasth

SCO E-Cargo lastcykel

Smith & Co eller SCO som de kallas idag har byggt cyklar i hela 114 år. 1905 startade de sin cykelproduktion i Odense. Då kostade en hoj 63 DKK vilket var 25 DKK billigare än konkurrenterna. SCO är kända för att tillverka både Rickshaw-cyklar och Long-John. Vi fick stifta bekantskap med deras E-Cargo, försedd med Shimano Acera 9 utanpåliggande växlar, Tektro hydrauliska skivbromsar och batteri med 13 Ah, 36V och 250W motor.

Jennie Fasth

Butchers & Bicycles

En gemensam nämnare för de flesta lastcykelåterförsäljarna på mässan var att man ville visa upp möjligheten att frakta barn med sina cyklar. Barnfamiljerna är den stora målgruppen man vill komma åt och det märktes extra tydligt i år. Flera av återförsäljarna visade lösningar för frakt av både större och mindre barn. Butchers & Bicycle var en av dem som visade upp olika variationsmöjligheter för sin MK1-E.

Jennie Fasth

HNF Nicolai CD1 Cargo

Vi avslutar vår trendspaning med HNF Nicolais tiltande lastcykel CD1 Cargo. Cykeln är utrustad med en lutningsteknik i två steg: steg 1 fixerar chassit så att ingen lutning är möjlig, dvs vid trafikljus, vid lastning, lossning eller vid långsam rörelse. Steg 2 låser upp lutningsvinkeln och möjliggör stabilitet även i snabba svängar. CD1 Cargo levereras med Bosch Performance CX 25 motor och Bosch Akkupack 500Wh batteri samt NuVinci N380SE Harmony växelsystem.

 

Senaste kommentarer

Roos 2019-03-19 11:33

Förstår hur du tänker men håller ändå inte med dig, en bil är en väderskyddad transportlösning som ansträngningslöst transporterar dig och din last över 100mil på en dag. En cykel är/gör inte detta. En lastcykel kan kanske ersätta andrabilen som ändå...

frankfurt 2019-03-19 13:24

n. Förutom VeloSleds intressanta design så har cykeln navstyrning och saknar således framgaffel.

perzzon 2019-03-19 13:25

Det är ju coolt men undra hur mycket den där wire-lösningen flexar med lite last och så på

Pfaff 2019-03-19 13:50

Det var nog den mindre delen av mässan. Jennie har bara vald att fokusera på lastcyklar.
Ville man hellre titta på Pinarellor eller Colnagor osv fanns de i överflod liksom elcyklar och mtb. Det enda jag saknade var egentligen tillbehör.
...

Miss Lycka 2.0 2019-03-19 14:22

Det var tydligen inget av intresse för den utsända. Du hittade i alla fall en ny cykel med modern geometri.