Specialized Allez Sprint – N+1 i praktiken

Datum:
25 mars 2019 09:54

I USA är GP-lopp en populär tävlingsform men givetvis heter det något häftigare – Criterium. Specialized har utvecklat en cykel som ska vara extra lämplig för tävlingsformen där styvt och snabbt är egenskaper som prioriteras. Specialized Allez Sprint är en aluminiumcykel med en prislapp kring 15 000, vilket indikerar att det kanske är en instegscykel men egenskaperna är något helt annat. Att Peter Sagan gjorde sin tävlingsdebut på en Allez Sprint disc 2019 gör inte cykeln mindre intressant. 

Första turen jag tar på den Allez Sprint (2018) som Specialized lånat ut är en standardrunda, vägar jag rullat många gånger, jag känner till ojämnheter och vet vilka kurvor som nyper mot utgången. Det finns många fördelar med att befinna sig på bekant mark. Jag vill försöka känna in cykeln precis som Ernst känner in en gammal kalkstenslada, utan att behöva bry mig om att hitta eller behöva fega i en kurva. Är det som i det här fallet en cykel som i geometritabellen lovar en åkupplevelse åt det aggressiva hållet vill jag också kunna ösa på lite.
Efter bara hundra meter funderade jag på att vända. Komforten var usel och alla småvibrationer från marken kändes tydligt. Tapper som jag är rullade jag vidare. Snabbt vänjer man sig och då formen är halvdan ger vibrationerna och nervigheten lite extra fartkänsla. Hjulbasen känns kortare än den är och gaffelvinkeln känns brantare, det går läskigt fort att vika ner cykeln in i en kurva och det är också något cykeln inspirerar dig till att göra. Kul så länge greppet räcker till. Den nyss nämnda hjulbasen är 5 millimeter kortare än Specialized Tarmac i samma storlek och hela 14 millimeter kortare än Roubaix. Gaffelvinken är däremot samma som Tarmac, som också lånat ut gaffeln till Sprint. Men för att svänga riktigt bra bör andra hjul och däck användas, mer om det senare.

Rå aluminium med råa åkegenskaper. Ber redan nu om ursäkt för: Ventilhattar, vevarnas position, ventilernas position och MTB-pedalerna.

Vad är det då jag cyklar på?
Allez har länge varit en instegscykel i aluminium hos Specialized, innan det fanns kolfiber i sortimentet så hette också toppmodellen Allez. Med tilläggsnamnet Sprint så är det en helt annan cykel än instegscykeln Allez. Byggd med en unik konstruktionsmetod kallad DSW eller D’Aluisio Smartweld som förkortningen betyder, tekniken går ut på att flytta ut svetsen från det område där belastningen är som störst. På en cykel blir det området där framtriangeln möter styrröret och vevlagerhylsan. Tekniskt är det spännande då Specialized med DSW tar aluminiumbyggandet ett steg framåt och dessutom löder ihop vissa delar istället för att svetsa.

DSW kallas tekniken att gjuta sektioner av ramen som svetsas rör mot rör med i det här fallet sadel och diagonalrör. Skarven ni ser mellan de två svetsarna är lod, vevlagerhylsan är uppbyggd av två gjutna halvor som löds ihop innan hela enheten svetsas mot rören.

Komfort!
Mycket av småvibrationerna vänjer man sig vid men under längre turer kommer den ömma kroppen som ett brev på posten, ofta ungefär när man har två mil motvind kvar till en kall öl och en varm dusch. Till första lite längre turen bytte jag hjulen mot ett par Shimano C24, ett bra hjulset som funkar till allt och tack vare de neutrala egenskaperna är bra för testcykling. Däcken var då ett par 26 mm breda Specialized S-works Turbo Cotton, massor av komfort och lågt rullmotstånd. Till mina 87 kilo fick det räcka med 6 bar bak och 5,5 fram. Uppgraderingen på hjulsidan gjorde nog viss skillnad på komforten men den stora uppgraderingen var helt klart däcken. Cykelns aggressiva geometri fanns kvar men småvibrationerna minskade märkbart. Med nya hjulsetet så kändes tio mil helt OK men det var ingen trollformel som förvandlade Allez till en komfortracer. Sittställningen är fortfarande lika aggressiv och ramen upplevs fortfarande som väldigt styv. Den charmiga nervositeten tar också en del på krafterna. Specialized hävdar att svetstekniken DSW både ökar vridstyvheten och den vertikala stötupptagningsförmågan. Det senare är jag tveksam till, om det skulle vara så vill jag inte komma i närheten av en Allez Sprint utan DSW. Men trots alla småstötar som sakta bryter ner min kropp och en nervositet som tvingar mig att cykla väldigt aktivt så har jag roligt. Jag njuter av varenda ojämnhet som stenhårt smäller till mig när jag cyklar på Specialized Allez Sprint.

Rejält med utrymme för bredare däck. Vilket kan behövas om man gillar komfort.

105 för hela slanten
En stor del av komponenterna är Shimanos 105-grupp, bromsarna, kedjan och vevlager är de delar som Specialized bytt ut mot annat än 105, bromsarna fungerade under de förhållanden jag kunde cykla i bra, vevlagret hade jag inga som helst problem med. Kedjan ser jag däremot som ett nerköp KMC X11 i OEM-utförande växlar inte lika bra som en kedja från Shimano. Jag har inga som helst vetenskapliga belägg för detta men min egen erfarenhet, både som testcyklist, cyklist och efter att ha jobbat åt en cykeltillverkare som då ofta specade sina cyklar med KMC så hyser jag ett visst agg mot dessa kedjor. Och det var en del strul med växlandet på Allez Sprinten, om just det strulet var kedjans fel låter jag vara osagt men två länkar var lite för stela och fick masseras mjuka. Originalhjulen är ett par DT R460, ett par hjul som är ganska typiska originalhjul på en cykel med en prislapp runt 15 000 kronor. Med ett par lite högre kolfiberhjul kan man få både mer komfort och lägre vikt. Det är också den enda komponent förutom kedjan jag skulle byta ut direkt om jag skulle äga en Allez Sprint. Alternativt bara byta till ett par däck med mer komfort.

Det finns säkert någon bra förklaring till att bromsvajern inte ligger i linje med sadelstagen. Men det hade varit snyggare med vajergenomföringen närmare sadelröret.

Godkänd av UCI för att tävla på, Jonathan Brown blev till exempel amerikansk mästare på en Allez Sprint i år. I ett startfält fullt med kolfiber. Även Peter Sagan har betat av ett par starter på en Allez Sprint.

Vem ska köpa en Allez Sprint?
Det var med delade känslor jag lämnade tillbaka den cykel som jag lånat av Specialized. I mitt eget cyklande rör jag mig mer mot långt och halvfort än kort och skitsnabbt. Ändå lockas jag av en stötig, aggressiv och rå cykel som inte kan kallas komfortabel utan att ljuga. Det finns en hel del charm med den här typen av kompromisslöshet. Vad det är som lockar med den här typen av cyklar är inte helt enkelt att förklara, spelar den på min osäkerhet och vilja att vara något jag inte är? Eller kanske tron att jag faktiskt är något som inte kan manifesteras utan en otroligt vridstyv och samtidigt cool cykel? Jag är väl medveten om att jag skulle använda mina andra cyklar väldigt mycket mer om jag köpte en Allez Sprint. Begreppet N+1 beskriver hur många cyklar som är lämpligt att ha, nuvarande antal plus en. Det här är just nu min +1, en helt onödig cykel vars främsta uppgift är att fylla ett obeskrivligt tomrum. Eller helt onödig är den inte, en Allez Sprint är förbaskat rolig att cykla på så länge kroppen känns fräsch. Du som ska ha en Allez Sprint har nog redan en annan landsvägscykel eller så känner du suget efter något riktigt rått. Du har heller inga problem med att köpa en cykel som inte är särskilt praktisk. Varför du ska ha en Allez Sprint går inte att förklara, det handlar inte om logik. Det bara är så, du känner det själv. För tävling på högsta nivå duger åtminstone ramen, till 2019 finns modellen dessutom med skivbromsar. Ska du tävla på hög nivå och vill spara lite pengar på ramen utan att kompromissa med prestanda är Allez kanske ett lämpligt val om du trivs med den här typen av egenskaper. Det finns många anledningar till att köpa en Allez Sprint men det starkaste skälet är ändå det som jag inte kan beskriva. Eller inte vill beskriva, för i förlängningen blottar jag då hur djupt nere jag sjunkit i cykelkonsumtionsträsket. Tur att min storlek i snyggaste lacken är slutsåld.

Högersväng, i USA går GP-loppen eller Criterium som det heter där ofta runt fyrkantiga stadskvarter med fyra nittiogradare. Det blå huset i bakgrunden ägdes tidigare av Robert Broberg.

Ganska gott om plats även fram. 26 millimeter var inga som helst problem, inte ens efter att ha passerat nylagd asfalt och däcken klibbade igen.

Specifikation

Ram: Specialized Allez Sprint DSW
Gaffel: S-Works Fact helt i kolfiber
Hjul: DT Swiss R460
Växelreglage: Shimano 105
Framväxel: Shimano 105
Bakväxel: Shimano 105
Kedja: KMC X11
Kassett: Shimano 105
Bromsar: Tektro Axis
Vevparti: Shimano 105
Däck: Turbo Pro 700×24
Styre: Specialized Shallow drop
Styrstam: Specialized 3D Forged
Sadelstolpe: Venge
Sadel: Body Geometry Toupé Sport
Vikt: 8,5 kilo

Tydliga svetsar men styrröret är  inte lika annorlunda som vevlagerhylsan.

 

Ännu tightare högersväng. Det var både spännande och underhållande att köra samma stadskvarter varv efter varv och öka farten.

Geometri

49 52 54 56 58 61
Vevarmslängd 170mm 170mm 172.5mm 172.5mm 175mm 175mm
Styrstam 80mm 90mm 100mm 100mm 110mm 110mm
Sadelstolpe 330mm 330mm 330mm 330mm 330mm 330mm
Sadelbredd 143mm 143mm 143mm 143mm 143mm 143mm
Styrbredd 400mm 420mm 420mm 420mm 440mm 440mm
Reach 375mm 380mm 385mm 395mm 400mm 405mm
Topprörslängd 519mm 527mm 538mm 554mm 567mm 578mm
Stack 502mm 514mm 533mm 554mm 583mm 604mm
Hjulbas 959mm 961mm 972mm 984mm 997mm 1005mm
Kedjestagslängd 405mm 405mm 405mm 405mm 405mm 407mm
Front center 564mm 566mm 577mm 589mm 602mm 608mm
BB Drop 69mm 69mm 69mm 69mm 69mm 69mm
BB Höjd 272.5mm 272.5mm 272.5mm 272.5mm 272.5mm 272.5mm
Sadelrörsvinkel 74° 74° 74° 74° 74° 74°
Styrrörsvinkel 72.25° 73° 73° 73.5° 73.5° 74°
Sadelrörslängd 460mm 480mm 500mm 520mm 540mm 570mm
Styrrörslängd 100mm 110mm 130mm 150mm 180mm 200mm
Standover 732.3mm 745.8mm 765.5mm 784.3mm 808.3mm 833.8mm
Rake/Offset 44mm 44mm 44mm 44mm 44mm 44mm
Längd Gaffel 368mm 368mm 368mm 368mm 368mm 368mm
Trail 63mm 58mm 58mm 55mm 55mm 52mm

Vad tror du, är aluminium rätt för dig? Och vad tror du om en Allez? Som lös ram finns det en hel del väldigt spännande alternativ när det gäller lacken, vilken lack tycker ni är snyggast? Min favorit är nya Sagan-versionen. Eller den italienska, vet du inte vad jag menar så leta reda på Allez Sprint Italy. Och den kanske viktigaste frågan: Att skiva eller inte skiva?

Senaste kommentarer

Lars Vilks 2019-03-25 14:06

En ”riktig” Crit-bike har en fet singelklinga (och högprofilshjul) Loppen körs oftast i platt stadsmiljö och det behövs ingen farmorsklinga.

Såg ett race i Berlin förra året, skitkul för publiken. Destruction Derby på cykel. Borde gå ...

nisseson 2019-03-25 14:38

Stockholms Landsvägscup brukar innehålla ett par lopp som går i GP-stil.

Stumpy 2019-03-25 14:50

Det är några GP i Stockholms landsvägscup. Dock är alla inte helt platta.
[i]
*Landsvägscupen 2019*

1 maj – Arlanda GP* (Arrangör SMACK)
7 maj – Fiskartorpets GP (Fredrikshofs IF Cykel)
14 maj – Ingarö Fo...

Lars Vilks 2019-03-25 14:51

Jamen, titta. Skeppsholmen GP ser ju riktigt kul ut.

Tack för tipset.

evo 2019-03-31 22:03

En av de ytterst få specialized jag faktiskt dräglade lite över. Ascool!