Cykelhållare utan ramkontakt – Yakima Highroad

Datum:
05 april 2019 14:05

Med takmonterade cykelhållaren Highroad från Yakima spänns cykeln enbart fast i hjulen. För den som oroar sig för ramskador under transporten låter det kanske lovande. Happyride testar och reder ut alla för och nackdelar med systemet.

Aron Gooch

Cykeln säkras i däcken

Den Svenska marknaden för lastbågar och cykelhållare domineras helt av inhemska Thule. Därför är det ibland intressant att ta en titt på vad andra tillverkare runt om i världen har för lösningar på cykeltransporter. Yakima som vi testar här har tagit namnet från staden där tillverkningen sker, ca 10 mil sydöst om Seattle i USA.

Yakima Highroad är en cykelhållare för takmontering där man fäster cykeln i hjulen vilket innebär att ramen aldrig kommer i kontakt med cykelhållaren. Det är med andra ord en bra lösning för den som oroar sig för lackskav, men som vi snart skall se fungerar den inte alls för vissa typer av cyklar.

Testomfång: Ca 300 mil cykeltransport på blandade vägar.

Testare: Aron Gooch är mångårig medarbetare på Happyride, grundare av Tisdagsrajd och guideboksförfattare. Han cyklar helst på stökig stig.

Yakima Highroad
Passform: 26” – 29” hjul och däckbredd mellan 23mm och 4.0 tum
Montering: Fungerar med både traditionella lastbågar och T-spår. Inga verktyg behövs.
Säkerhet: Integrerat kabellås. Ögla för att montera bygellås.
Vikt: ca 8 kg
Pris: ca 2000 kr

Montering

Cykelhållaren kommer i två varianter, en med fäste för fyrkantsrör och en för lasthållare med T-spår. Det går att köpa till nya fästen i efterhand. Vi testade varianten för fyrkantsrör.

Cykelhållaren fästs i lastbågen med en grov gummirem. Första gången stället monteras behöver man justera in denna till rätt längd. Efter injusteringen fästs hållaren genom att klicka i remmen i ett spår och låsa den. Det tar inte många minuter att få hållaren på plats. Men det man bör ha i åtanke är att hållaren är ganska tung, om det är en kort person som ska ha upp den på en hög bil kan det kanske bli lite knepigt.

Aron Gooch

Två byglar låser framhjulet på plats

När cykeln ska på plats börjar man med att fälla upp den främre bågen och skjuta in cykeln som i ett vanligt cykelställ. Sedan matar man upp den bakre bågen som sitter i bakkant på framhjulet genom att vrida på ett vred. Man får vrida ganska många varv, men det innebär god utväxling för att spänna åt ordentligt. Eftersom byglarna bara sitter mot däcket finns det ingen risk att dra åt för hårt.

Aron Gooch

Bakhjulet spänns fast med en stropp

Slutligen fästs bakhjulet som står i ett eget spår med en stropp. Eftersom cykeln från början står som i ett cykelställ blir monteringen väldigt smidig då man har bägge händer fria att göra justeringar.

Highroad har aerodynamisk utformning och jag hörde aldrig några vindljud under de bilfärder där jag kört med den olastad.

Aron Gooch

Utdragbar låswire

Säkerhet

Hållaren kan låsas fast i lastbågarna. Den kommer också med en inbyggd wire som dras ut i bakkant och låser fast baktriangeln. Lås medföljer ej utan köps separat. Låsen är av SKS-typ och är samma som Thule använder, om man vill så går det att blanda varumärken och ha samma nyckel till allt. Det finns inget lås på själva vridreglaget som används för att spänna fast framhjulet.

Aron Gooch

Ring för att fästa byggellås

I bågen framtill sitter det en liten ring som är till för att montera ett bygellås. Tanken är att ramen ska kunna låsas fast vid stop. Det behövs dock ett långt och brett bygellås för att den ska kunna gå runt ramen. Ringen sitter i vinkel, vilket innebär att det inte går att fästa byggellåset vågrätt, den effektiva bredden blir alltså smalare än nödvändigt. Jag hade inget lås i min arsenal som var tillräckligt brett för att kunna hantera både den sneda vinkeln och ett brett MTB-diagonalrör. För tunna racerramar är det säkert smidigare.

Aron Gooch

Hållaren fästs i lastbågarna med gummistroppar

En svaghet i säkerhetssystemet är att bygeln som fäster hållaren i takräcket är i gummi. Den går att skära av med en kniv, och sen kan tjuven att promenera iväg med både cykelhållare och cykel. Har man T-spår kommer man dock runt detta.

Omdöme

Cykeln står stadigt under färd och i den mån den sviktar i kurvor eller vind så är det gummit som tar krafterna. Monteringen är enkel och man behöver aldrig oroa sig för att hitta lagom nivå på åtspänningen. Det är bara att dra åt ordentligt. Hållaren är smidig att hantera och nog känns det tryggt att veta att den dyra ramen inte kommer att skadas under färden.

Aron Gooch

Den bakre bygeln spänns med detta vred

Jag har inte haft möjlighet att slänga upp någon cykel med superlång hjulbas. Den längsta cykeln jag monterade hade en hjulbas på 1,12 m och då stod det bakre fästet så långt bak det gick. Det går säkert att pressa detta lite till, men den som har jättelång cykel bör ha detta i åtanke.

Aron Gooch

Ingen plats för stänkskärm

Det måste dock poängteras att den här typen av cykelhållare enbart fungerar för entusiastcyklar. Den tar bara hjul som är 26″ eller större, den passar inte till barncyklar, eller BMX. Den funkar inte heller för cyklar med stänkskärm. Den bakre delen av stänkskärmen tar i fästet och gör att cykeln står ostadigt. Skärmen riskerar också att knycklas till.

För att sammanfatta

Om du är väldigt rädd om lacken kan detta vara ett vettigt val. Om du däremot har behov av en mångsidig lösning där hela familjens cyklar ska kunna transporteras får du se dig om efter något annat.

Highroad kostar 2000 kr, vilket är jämförbart med Thules motsvarighet UpRide. Men för den pengen får du två, eller fler, traditionella cykelhållare. Personligen spar jag hellre en tusenlapp och lägger en bit wettextrasa mellan ram och hållare.

Senaste kommentarer

Sixten Fors 2019-04-11 06:11

Går det att ta reda på vilken hjulbas hållaren klarar av? Alltså att du slutar gissa och tar reda på fakta om den produkt du marknadsför?

Hint: En modern 29" cykel kan ha 136 cm hjulbas i storlek XL https://polebicycles.com/machine/ me...

Yeew! 2019-04-11 07:33

Thules 599 verkar klara mellan 1250mm och 1300mm hjulbas, hittar lite olika uppgifter, men kan nog stämma, hjulskenan ser bra mycket längre ut än den på mina 591:or.

Cannondale jekyl 1000 2019-04-11 17:59

Jag funderar lite på den där just för att kunna få på fatbiken på taket. Det som känns lite olustigt är ju om man får punka.

Aron 2019-04-11 20:08

Cykeln står nog med största sannolikhet kvar även med punka. Utan luft i däcket så står den kanske inte så stadigt, men den står ändå som i ett cykelställ. Det krävs att framhjulet lyfts ca en halvmeter rakt upp innan den kan trilla ur. Bakhjulet är...

ForesterGuy 2019-04-11 21:58

Tittat påThule Proride 598 med fatbikeadapter?