25 miljoner satsas på stigcyklingen i Hemsedal

Datum:
19 april 2019 11:35

Norska Hemsedal vill göra sig ett namn inte bara som skidort utan även som cykeldestination. Nu satsar man 25 miljoner över en femårsperiod för att utveckla stigcyklingen.

Först ut i den både långsiktiga och stora investeringen i stigcyklingen kring en av Norges största skidorter blir en 1,7 kilometer lång grön slinga i Tottenskogen, som ligger ovanför stugområdet Tottelia strax nedanför själva skidliftarna i Hemsedal. Stigen, som ska öppna nu under senvåren 2019, följer terrängen på ett naturligt sätt och kommer att vara cirka en meter bred, täckt av grus och vara bra dränerad.

Den gröna, lätta slingan i Tottenskogen kommer också att få två lite mer utmanande kompisar. Det blir två korta flowiga saker med doserade kurvor, lite hopp och annat gött. Stigarna har designats av stigexperten Mark från International Mountain Bike Association (IMBA). Stigarna byggdes klart i höstas, men har alltså premiär nu i vår.

Hela det femåriga projektet i Hemsedal görs i samarbete med flera aktörer som förutom IMBA också Tråkk’n’roll och det regionala cykelprojektet Opplysningskontoret för mountainbike (Hallingdal, Valdres och Trysil). Finansiärer är lokalt näringsliv i Hemsedal och även själva kommunen.

Första rundan blir 1,7 km lång, lätt och grön i Tottenskogen. Men även en kortare blå och röd löpa står klar denna vår.

Men är de 25 miljonerna därmed brända redan första året? Nej. Tottenskogens stigar är bara en liten del av hela satsningen, och det första steget. Nu under våren 2019 forsätter man att bygga en 9 km lång stig i skidanläggningen, och en eller två pumptracks. I planen ligger också att koppla ihop både skidanläggningens cykelleder med de nya i Tottenskogen och vidare in till själva Hemsedals centrum som ligger på andra sidan älven Hemsila. På sikt vill man också utnyttja högfjället och bygga leder uppe på fjället.

Idag består Hemsedals bike park av en tre kilometer lång led från toppen av sittliften Hollvin Express. Det finns en grön, en blå och en svart led. Liften går från slutet av juni till mitten på augusti. Men den nya satsningen handlar alltså om renodlad stigcykling, utan hjälp från liftåkning.

Känns upplägget igen från Trysil? Hemsedal ägs av jättekoncernen Ski Star som också äger Trysil och flera skidanläggningar i Sverige som Åre, Vemdalen, Lindvallen mfl. I Trysil har man sedan 2015 satsat ungefär samma peng i renodlad stigcykling och har genom detta rönt enorm framgång. Läs mer om detta i artikeln ”Trysil bygger vidare” som vi publicerade i somras. Nu siktar Hemsedal på samma succé som Trysil haft med sin cykelsatsning, men lyckas man? Tja det återstår att se.

Senaste kommentarer

Massa_pether 2019-04-24 12:26

Jag kan inte förstå varför man ska göra samma som i Trysil. Jag förstår att man vill ha familjer som bor på hotell men varför dra till Hemsedal när Trysil ligger mer lättillgängligt för fler människor.
Hemsedal är på alla sätt en mer "hard co...

H.Karlsson 2019-04-24 12:46

Så är det absolut men det är en stor aktör i området och om de börjar med att utveckla cyklingen eller drar lasset så att andra kan följa (Tänker på Stöten som har grym terräng och bra läge. Kanske att Kläppen kan starta upp igen). Alternativt så fin...

AAverdal 2019-04-24 14:21

Tur att det gick bra, att belasta karbinen på det hållet är inte bra.
Nu är det förvisso bara statisk belastning men det har ju hänt incidenter i liknande fall.
[attachment 377950 Ellasfall.JPG]

Luthman Photography 2019-04-24 14:24

Det har du helt rätt i.

Wingqvist 2019-04-26 14:32

Trysil har väl hittat rätt och lär fortsätta, saxat från ett pressmeddelande oktober 2018:
"I følge rapport fra Transportøkonomisk institutt stod sykkelsatsingen i Trysil for en meromsetning på hele 55 millioner kroner i 2017 sammenlignet mot...