Ibis uppdaterar Ripley

Datum:
30 april 2019 18:00

Idag lyfter Ibis på locket om den nya generationen Ripley. Och den får ärva många detaljer från förra årets succécykel Ripmo.

Nya Ibis Ripley är en 29” stigcykel med DW-länkage, kolfiberram, 120 mm slag i bak och byggd för 130mm gaffel i fram. Ibis vill framhäva cykeln som en lätt, styv och poppig hoj med fokus på lekfullhet, ett segment som växer ordentligt i kölvattnet av fler och fler snabba, tillfixade stigar utan liftmöjligheter världen över. Nya Ripley klarar bara en klinga fram, har blivit längre och flackare än förut, och stödjer sadelstolpar med upp till 170 mm slaglängd (m-xl) för att du som cyklist ska kunna välja ram utefter längdpreferens snarare än höjd. Alltså, är du kort men vill ha endurolång cykel får du ändå gott om plats under skrevet. I linje med tiden är sadelröret brantare, kedjestagen kortare, reachen längre och gaffelvinkeln flackare än förr. Ripley stödjer däck upp till 29”x 2,6” och passar gafflar med 120-140 mm slaglängd och 44 mm offset.

Lear Miller

Ripley levereras i två färger och fyra storlekar.

Nya Ripley ser faktiskt ut som en Ibis Ripmo med taxben, såväl på pappret som på bild. Många av måtten är likvärdiga och lillasyster delar alla tekniker som lanserades med Ripmo förra våren, som DW-länkaget uppbyggt med nedre bussningar, ramen med interna rör för vajerdragningen, metrisk dämparinfästning och lågt sadelrör. Du som tidigare sneglat på Ripmo men gått vidare på grund av för mycket slag, ja du kommer känna igen dig och förmodligen bli lite pirrig dessutom.

Lear Miller

DW-länkaget känns igen. Ripley i färgen ”Blue steel”.

Ibis levererar kompletta cyklar i olika prisklasser med olika utrustningspaket från NX (runt 50 000kr) upp till XTR, alla baserade på samma kolfiberram. Samtliga nivåer levereras med varianter på Fox Float 34-gaffeln och Float luftbakdämpare. Oavsett modell finns två färger att välja på; stål-blå-grå eller mattsvart.

Skärmdump

Livet är fullt av val

Skärmdump

Modernt!

Såklart ska man passa sig från att utvärdera en cykel bara på pappersstadiet men för mig som lagt en hel del tid på Ripmo förra sommaren så verkar nya Ripley vara en klart vettig hoj för svenska förhållanden. Det finns många bra detaljer i Ripmon som fått följa med hit och den något kortare slaglängden borde passa fler cyklisters (faktiska) förhållanden. Prissättningen ligger i linje med tidigare Ripley, men förvänta er inte en lika kioskvältande intro-pris-fest som när Ripmo lanserades. Återförsäljaren Cykelkraft, som försett Happyride med informationen från Ibis, vill gärna framhärda att Ibis fortfarande är att betrakta som en liten, specialiserad tillverkare och leveranstiderna kommer att se ut därefter. Räkna inte med att kunna köpa en ibis över disk samma dag, cyklarna skickas från Ibis Cycles i Santa Cruz i Kalifornien på beställning utifrån varje kunds val. Så du som beställer en ny Ripley idag lär vackert få vänta några veckor, första exemplaren kan dyka upp i slutet av maj men det kan också ta längre tid än så.

Ibis Cycles säljs i Sverige av Cykelkraft och OnTrack.

Senaste kommentarer

Makten 2019-05-06 13:12

Jo, förmodligen skulle jag det. Det mesta man köper behöver man inte.

Noobonbike 2019-05-07 08:42

Ibis andra succé på kort tid, jag köpte Ripmon men den kom inte så det blev en Yeti sb5.5 är inget annat än toknöjd med den. Har inte testat Ripmon, Hur är den i jämförelse med Yetin?

jij 2019-05-07 13:38

Det kan ju också vara så att de skapat en halvt omedveten höjd efterfrågan hos dig nu så när de sänker priset nästa gång så klickar du hem den kvickt innan priset höjs igen.

Eller kan du motstå? ;)

jonteald 2019-05-09 13:23

FYI
Fick precis bekräftat av cykelkraft att även Ripley NX från dem kommer med en Bike Yoke dropper. Detta trotts att Ibis hemsida specar NX med en KS stolpe.
Från email:
"Då vi har alla IBIS i CK-edition så är specifikationerna...

Blomman69 2019-05-09 18:50

Det var väl en liten tröst ändå med tanke på att de justerade upp priset nästan 3000 mitt under pågående kampanj?