Shimano släpper ny komponentserie med landsvägsreglage för dropperpost

Datum:
07 maj 2019 16:59

Shimano släpper en ny komponentserie för gravelbikes och äventyrscyklar – Shimano GRX. De stora nyheterna är utflyttad kedjelinje, anpassade reglage med styrning av sänkstolpe samt hydrauliska inline-bromsreglage för montering på den raka delen av styret.

Segmentet med gravelbikes och andra cyklar avsedda för grusigare väg och större packning har tydligen växt sig såpass stort att Shimano tycker att det är värt att introducera en dedikerad komponentgrupp.

Den nya komponentserien kommer i tre nivåer, RX800, RX600 och RX400. Växlingen sköts antingen med vajer eller Di2. Kedja och kassett väljer man fritt från Shimanos befintliga landsvägs-, eller MTB-sortiment.

I skrivande stund har vi inga uppgifter om prissättning.

Vevpartier

Det erbjuds drivlinor för 1×11, 2×11 och 2×10. På det tvådelade vevpartiet RX810-2 skiljer det 17 tänder mellan klingorna (48-31), vilket är företagets största klingdifferens någonsin. Singelklingorna har Dynamic Chain Engagement, vilket är Shimanoanska för Narrow-Wide.

För att skapa plats för bredare däck och ramar så har vevparti och därmed kedjelinje flyttats ut 2,5 mm.

Vikter: 1×11: FC-RX810-1: 655g, FC-RX600-1: 753g. 2×11: FC-RX810-2: 722g, FC-RX600-11: 816g, FC-RX600-10: 819g

Växlar

Framväxlarna följer med vevpartiet på sin 2,5 mm vandring utåt. Här erbjuds tre olika modeller, ett för Di2 samt två mekaniska i varsin ände av prisspektrat.

Vikter: FD-RX815-F: 131g, FD-RX810-F: 94g, FD-RX400: 95g

Bakväxlarna är fyra i familjen och hålls isär genom två parametrar. På en ena axeln har vi mekaniskt vs Di2 och på den andra axeln återfinns landsvägskassett vs MTB-kassett. Valet sker alltså baserat på vad som händer inuti kablarna samt storleken på kassetten.

Vikter: Di2: RD-RX815/RD-RX817: 288/322g. Mekanisk: RD-RX810/RD-RX812: 251/264g

Reglage

Rotationspunkten för bromsarna har flyttats uppåt 18 mm. I pressreleasen går de tyvärr inte in på varför, jag gör dock antagandet att man velat ha en längre hävarm för att få mer bromskraft. Reglagen har också gjorts lite greppigare än traditionella landsvägsreglage.

Eftersom många sannolikt väljer enkelklinga fram så har ingenjörerna varit lite påhittiga med vänsterreglaget. Den kanske mest uppseendeväckande varianten används för att  kontrollera en dropperpost. Det finns också en Di2 joystick med tre extraknappar för lampor, cykeldatorer och +ANNAT. Den som önskar minimalism kan dock få sitt vänsterreglage helt bantat på annat än broms.

Reglagen drar lika mycket kabel som Shimanos vanliga landsvägsreglage, så det går inte att smyga in en billig MTB-bakväxel.

Vikter: GRX STI shift/brake lever weights: ST-RX815-L/R Di2: 565g, ST-RX810-LA Left side dropper post lever: TBDg, ST-RX600-L/R: 611g, ST-RX400-L/R (10-speed): 613g

Bromsar

Systemet kommer enbart med hydrauliska bromsar. Vad som kan vara riktigt intressant för målgruppen är de extra bromsreglagen som kan monteras på styrets raka del a la cyclocross.

Dessa kopplas på hydraulslangen och innebär att du får två reglage för varje broms med möjlighet att hålla högre upp och längre bak när det blir brant.

Bromsoken kommer i tre modeller varav toppmodellen även kan fås i en variant med Servo Wave.

Vikter: BR-RX810: TBDg, BR-RX400: 143g

Hjul

Till den nya familjen kommer också nya hjulpar. Bägge med 12mm E-THRU axle, 21,6 mm fälginnerbredd och förberedda för slanglöst.

Vikter: WH-RX570 700c: 1600g/pair, WH-RX570 650b: 1540g/pair

Tillgänglighet

De mekaniska komponenterna släpps i Europa i Juni och Di2 kommer i Augusti.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

MZ 2020-05-14

Det måste vara Ultegra 785, eller vad de nu heter...

Leffe 2020-05-13

Vilken ultegra?

ooms 2020-05-13

Det har ju Ultegra också (RX800-bakväxeln).

MZ 2020-05-13

Jag har Ultegra hydrauliska reglage, Ultegra bakväxel, CX70 framväxel och GRX800 vevparti. Fungerar perfekt!

Sambal Oelek 2020-05-13

Förutom att känslan är som traktor jämfört med Rolls

Rattnalle 2020-05-13

Double tap är Srams reglage va? Ja de är verkligen trevligare på alla sätt.

Leffe 2020-05-13

Jag tänkte eventuellt köra reglagen och bromsoken och en 105-bakväxel som nästan kostar hälften av en grx. Samt ha gamla CX70 framväxeln som jag nu har till ett gammalt ultegra ”11-delat” vevparti. Såg dock sen att grx-oken bara passar flat Mount-...

Leffe 2020-05-13

Den stora fördelen är väl clutchen som väl iofs finns på nån mellanmodell?

Stumpy 2020-05-13

Kunde inte se någon fördel med GRX när jag byggde CXar i vinter, så det blev Ultegra istället.

thomaslundstrom 2020-05-13

Ja, kompatibelt. Tänk på att om du ska ha ett GRX-vevparti måste du även ha framväxeln från den gruppen, pga att veven ligger några mm längre ut. (Eller tvärtom såklart - kör du GRX-framväxel är det bara GRX-vevpartier som stöds.) Jag har en 600-b...