Shimano släpper ny komponentserie med landsvägsreglage för dropperpost

Datum:
07 maj 2019 16:59

Shimano släpper en ny komponentserie för gravelbikes och äventyrscyklar – Shimano GRX. De stora nyheterna är utflyttad kedjelinje, anpassade reglage med styrning av sänkstolpe samt hydrauliska inline-bromsreglage för montering på den raka delen av styret.

Segmentet med gravelbikes och andra cyklar avsedda för grusigare väg och större packning har tydligen växt sig såpass stort att Shimano tycker att det är värt att introducera en dedikerad komponentgrupp.

Den nya komponentserien kommer i tre nivåer, RX800, RX600 och RX400. Växlingen sköts antingen med vajer eller Di2. Kedja och kassett väljer man fritt från Shimanos befintliga landsvägs-, eller MTB-sortiment.

I skrivande stund har vi inga uppgifter om prissättning.

Vevpartier

Det erbjuds drivlinor för 1×11, 2×11 och 2×10. På det tvådelade vevpartiet RX810-2 skiljer det 17 tänder mellan klingorna (48-31), vilket är företagets största klingdifferens någonsin. Singelklingorna har Dynamic Chain Engagement, vilket är Shimanoanska för Narrow-Wide.

För att skapa plats för bredare däck och ramar så har vevparti och därmed kedjelinje flyttats ut 2,5 mm.

Vikter: 1×11: FC-RX810-1: 655g, FC-RX600-1: 753g. 2×11: FC-RX810-2: 722g, FC-RX600-11: 816g, FC-RX600-10: 819g

Växlar

Framväxlarna följer med vevpartiet på sin 2,5 mm vandring utåt. Här erbjuds tre olika modeller, ett för Di2 samt två mekaniska i varsin ände av prisspektrat.

Vikter: FD-RX815-F: 131g, FD-RX810-F: 94g, FD-RX400: 95g

Bakväxlarna är fyra i familjen och hålls isär genom två parametrar. På en ena axeln har vi mekaniskt vs Di2 och på den andra axeln återfinns landsvägskassett vs MTB-kassett. Valet sker alltså baserat på vad som händer inuti kablarna samt storleken på kassetten.

Vikter: Di2: RD-RX815/RD-RX817: 288/322g. Mekanisk: RD-RX810/RD-RX812: 251/264g

Reglage

Rotationspunkten för bromsarna har flyttats uppåt 18 mm. I pressreleasen går de tyvärr inte in på varför, jag gör dock antagandet att man velat ha en längre hävarm för att få mer bromskraft. Reglagen har också gjorts lite greppigare än traditionella landsvägsreglage.

Eftersom många sannolikt väljer enkelklinga fram så har ingenjörerna varit lite påhittiga med vänsterreglaget. Den kanske mest uppseendeväckande varianten används för att  kontrollera en dropperpost. Det finns också en Di2 joystick med tre extraknappar för lampor, cykeldatorer och +ANNAT. Den som önskar minimalism kan dock få sitt vänsterreglage helt bantat på annat än broms.

Reglagen drar lika mycket kabel som Shimanos vanliga landsvägsreglage, så det går inte att smyga in en billig MTB-bakväxel.

Vikter: GRX STI shift/brake lever weights: ST-RX815-L/R Di2: 565g, ST-RX810-LA Left side dropper post lever: TBDg, ST-RX600-L/R: 611g, ST-RX400-L/R (10-speed): 613g

Bromsar

Systemet kommer enbart med hydrauliska bromsar. Vad som kan vara riktigt intressant för målgruppen är de extra bromsreglagen som kan monteras på styrets raka del a la cyclocross.

Dessa kopplas på hydraulslangen och innebär att du får två reglage för varje broms med möjlighet att hålla högre upp och längre bak när det blir brant.

Bromsoken kommer i tre modeller varav toppmodellen även kan fås i en variant med Servo Wave.

Vikter: BR-RX810: TBDg, BR-RX400: 143g

Hjul

Till den nya familjen kommer också nya hjulpar. Bägge med 12mm E-THRU axle, 21,6 mm fälginnerbredd och förberedda för slanglöst.

Vikter: WH-RX570 700c: 1600g/pair, WH-RX570 650b: 1540g/pair

Tillgänglighet

De mekaniska komponenterna släpps i Europa i Juni och Di2 kommer i Augusti.

Senaste kommentarer

Wingqvist 2019-09-12 13:02

Nu har Kalle testat och tyckt till om gruppen: https://happyride.se/2019/09/12/minitest-shimano-grx-komponentgrupp-med-ytterst-lite-grus-i-maskineriet/

Lars Vilks 2019-09-13 12:05

Fortfarande kass att Shimano bara erbjuder 40t och 42t på 1x. Kör vidare med Force1 46t och 11-42 på min gravel.

SirRidealot 2019-09-13 23:18

Hörni, någon som har koll på om det är samma vevar på 1x och 2x? Verkar vara mellanserien RX600 som finns i två versioner. Dvs kan man köpa ett RX600 1x och bara byta till ett 2x kit, eller tvärt om, utan att köpa ett komplett vevparti?

gandhi 2019-10-02 17:27

Bromshandtagen on-the-tops är väldigt intressant!

CX, Paris-Roubaix, pendlarcross/gravel...

Frågan är om de är kompatibla med TRP Hylex som kör med samma bromsvätska som Shimano? Då skulle jag slippa byta reglage på sscx...

Sambal Oelek 2019-10-03 07:55

Riktigt fina de där faktist. Skulle sitta fint med nya 2x10. Synd det inte är DoubleTap bara :(