GinkGo: Ny sportig och lätt lastcykel på svenska marknaden

Datum:
10 maj 2019 13:21

Den som är ute efter en sportig lastcykel med låg vikt bör titta närmare på GinkGo, Sveriges nyaste lastcykel. Under 2019 kommer provcykling att ske på olika orter runt om i landet och de som är intresserade, kommer att kunna förhandsboka ett exemplar. Happyride fick en pratstund med en av skaparna och givetvis passade vi även på att testcykla.

Idén till GinkGo tog sin början i att cykelkompisarna Martin Norlander och Kristian Soltesz blev föräldrar näst intill samtidigt. De var inte nöjda med utbudet på lastcykelmarknaden och började spåna på en modell utifrån sina egna kriterier. Cykeln skulle byggas med väsentligt lättare ram men utan att för den delen tumma på hållbarheten. Dessutom ville de ha 28” hjul både fram och bak för större effektivitet då de ofta tar sig fram på grus och stigar. Att barnen skulle med på cykelutflykter var hela tanken med projektet och de båda fäderna ansåg att det vore trevligt om man kunde ha ögonkontakt med barnet/barnen under färden.

Jennie Fasth

Vardagscykling

Med dessa kriterier började Martin och Kristian att skissa på olika lösningar och hämtade bland annat inspiration från en byggtråd här på Happyride. Den första prototypen bestod av svetsade fyrkantsrör men ersattes ganska snabbt av en ny prototyp där man optimerat geometrin. När det kommer till hållfasthetsberäkningar och konstruktionslösningar är cykelvännerna inga noviser. Tillsammans driver de till vardags en konsultfirma med just inriktning på detta och Martin har tidigare utvecklat både flygplan, hjullastare och delar till lastbilar.

Jennie Fasth

Design med last under toppröret

I vintras satsade de sitt sparkapital från firmans intäkter på att CAD´a en produktionsfärdig ram. CAD som är en förkortning för computer aided design innebär datorbaserad 2d eller 3d-modellering som används till konstruktion. För att vidare optimera GinkGo hållfasthet och identifiera vilka delar av konstruktionen som belastas hårdast och därmed behöver förstärkas, använde Martin och Kristian FEM (Finite Element Method). Analysmetoden används främst inom hållfasthetsläran och visar spänningsfördelningen. Genom att använda sig av FEM kunde man även lätta ramen då analysen även identifierar material som kan slopas.

Enligt FEM-beräkningar och tester, ska GinkGo klara av en last på 170 kg inklusive cyklist. Den totala vikten på cykeln är 15 kg vilket gör att GinkGo kvalificerar sig som en av marknadens lättaste lastcyklar.

Jennie Fasth

Länkstyrning

Ramen är tillverkad i 6060/6061 aluminium och pulverlackad. En 142×12 genomgående axel har använts för ökad styvhet baktill. Framgaffeln är i kolfiber och av typen man hittar på cross-/gravel bikes med 100×12 genomgående axel. All vajerdragning är extern för att underlätta service och man har valt att köra med 68 mm BSA vevlagerhus som en robust lösning. På democyklarna sitter en 1×11 XT-grupp och en Rock Shox dropper med remote på styret. Tanken är också att cyklarna ska kunna fås med skärmpaket och pakethållare.

Jennie Fasth

Barnsits som snabbt kan monteras i och ur.

De två första ramarna tillverkades i Skåne och premiärturen blev av det seriösare slaget, nämligen en cykeltur hem från Berlin. I dagsläget har cyklarna rullat mer än 100 mil och både Martin och Kristian är nöjda med konstruktionen. En ansökan om mönsterskydd är inlämnad och nu pågår dialoger med potentiella tillverkare i Europa. Att lägga produktionen i Asien är i nuläget inget alternativ enligt Martin utan man vill hålla det inom Europa.

Jennie Fasth

Lastcykel med en totalvikt på 15kg

Martin och Kristian planerar att ordna testcykling runt om i Sverige och i samma veva är målsättningen att ta in beställningar från kunder och leverera de första 10 cyklarna inom ett år. För de som bor i närheten av Lund, kommer det i sommar finnas möjlighet att testcykla GinkGo genom cykelbutiken DeGaVi.

Som tillbehör kommer det att finnas en lättviktslösning för flak och en barnstol. Martin och Kristian håller även på att utveckla nya tillbehör såsom en barnstol för två barn, regnskydd, låda och nät till flaket. Första versionen av GinkGo kommer inte att bli elektrifierad men det finns planer att i framtiden även erbjuda en el-assisterad version.

Jennie Fasth

Barnstol för ett barn

Givetvis passade vi också på att provcykla när vi fick chansen. GinkGo är kompakt men med goda lastmöjligheter. Den är kanske inte lämpad för besök hos byggvaruhusen om man vill frakta långa saker men som en citycykel för hämtning/lämning av mindre barn, funkar den fint. Flaket rymmer även en rad matkassar och med det tilltänkta nätet så kommer lasten bli på plats. När det gäller möjligheten att frakta barn så räknar Martin och Kristian med att barnen får plats i cykeln lika länge som på en vanlig cykelbarnsits dvs upp till ca 22 kg. Det innebär ju en viss begränsning för dem som vill frakta större barn.

Utifrån köregenskaper så upplevde vi GinkGo som smidig och mycket lätthanterlig. Skillnaden med att använda större hjul jämfört med lastcykelns traditionellt mindre gav en märkbar skillnad. Cykeln gav en trevlig körupplevelse och att använda samma hjulstorlek fram och bak gav en bra stabilitet. Sen var vi naturligtvis tvungna att testa vikten på cykeln och GinkGo är verkligen imponerande lätt.

Senaste kommentarer

C-dale 2019-05-13 12:30

Inte så kul för barnet om hjälmen stöter i överröret hela tiden. Det behöver höjas.

ohellstrom 2019-05-15 09:08

Jag tycker nog att konceptet är övervägande bra. Som andra påpekat är det ett potentiallt problem att frihöjden är något begränsad. Å andra sidan visar bilderna bara barn som sitter i stol - jag räkna med att större barn kan sitta direkt på flaket oc...

Snuten 2019-05-15 11:19

Eller delas kanske?

LoKingAl 2019-05-15 11:37

Me like, damn du skulle varit anställd där. kudos till fet idé

Martin Norlander 2019-05-21 12:07

Är det någon som är intresserad av att komma och testa cykeln kan man göra det nu på söndag den 26/5 vid stapelbäddsparken i Malmö mellan klockan 12 och 16

Martin - GinkGo