Boktipset: ”Bicycling science” av David Gordon Wilson

Datum:
15 maj 2019 14:39

Boktipset på Happyride är ett försök att ungefär samtidigt som SVT sänder Babel kort tipsa om en bok som på något sätt har med cykling att göra. Förhoppningsvis räcker det som redan står i bokhyllan längre än Babels säsong. 

För drygt två veckor sedan nåddes cykelvärlden av det tragiska beskedet att David Gordon Wilson gått bort. Wilson gjorde sig bland annat känd som meddesigner av världens snabbaste liggcykel. Wilson var ingenjör och professor på MIT. Han hade under sin livstid fått över 60 patent registrerade och levde för teknik och vetenskap.

”Genom vetenskaplig och teknisk information förklarar Wilson hur cykelns på bästa sätt framdrivs, hur man kan få den att gå snabbt och även vad det är som hindrar cykeln från att gå ännu snabbare.”

Som veckans boktips har vi därför valt David Gordon Wilsons omtalade bok: Bicycling science. Boken är en riktig tungviktare och bjuder sina läsare på 472 sidor ren cykelvetenskap. Boken vänder sig till såväl cykelbyggare som tävlingscyklister, cykelpendlare och fritidscyklister.

Genom vetenskaplig och teknisk information förklarar Wilson hur cykelns på bästa sätt framdrivs, hur man kan få den att gå snabbt och även vad det är som hindrar cykeln från att gå ännu snabbare. Kort och gott så är detta boken för de som vill göra en rejäl djupdykning i cykeln som fordon ur ett tekniskt och vetenskapligt perspektiv.

Jennie Fasth

Ur: Bicycling science

Boken Bicycling science inleds som så många andra cykelböcker, med en kort presentation av cykelns historia. Skillnaden är dock att Wilson redan här fokuserar på cykelns uppbyggnad och varför cyklarna utformades som de gjorde snarare än cykelkulturen i sig. Vidare får läsaren en snabblektion i den mänskliga anatomin där människokroppen sätts i relation till bilmotorn. Vilka skillnader och likheter finns? Detta kapitel har tagits fram för att skapa en förståelse för hur energin tar sig till muskulaturen under en cykeltur och hur musklerna producerar kraft för att dra runt pedalerna. Enligt Wilson måste förståelse eller baskunskap finnas för att läsaren längre fram i boken ska kunna ta del av presenterade studier samt konfigurationer och mekanismer som sätts i relation till den mänskliga kraften.

Jennie Fasth

Ur: Bicycling science

Med benämningen mänsklig kraft refererar Wilson till hela kroppen (the human engin) och det är just detta som gör boken så gedigen. Läsaren får lära sig allt från syreupptagning till pedalstyrkor och hur mycket körställningen påverkar kraften. Wilson diskuterar sadelhöjd och effekter utifrån vevarmens längd samt presenterar flera olika tester som kopplas samman med varje grundläggande genomgång. Det hela låter avancerat men faktum är att informationen är ytterst pedagogiskt skriven och passar även den största novisen.

Wilson tar upp många relevanta fråga så som ”How bicyclists keep cool”. Det är säkert en hel del tävlingscyklister som känt att de blivit överhettade under ett träningspass eller under en tävling och därmed tvingats sakta ner eller kanske t.o.m bryta. Vad är det som orsakar överhettning och hur kan man som cyklist undvika detta? Cykeln sätts även i relation till andra fordon och olika träningssätt samt väderförhållandens påverkan. Hur mycket kraft går åt vid motvind eller uppförsbackar och hur påverkas syresättningen?

Jennie Fasth

Ur: Bicycling science

När läsaren fått de grundläggande kunskaperna om våra kroppsliga förmågor, är det dags att lära oss de tekniska grunderna om till cykeln som fordon. Först ut är cykelns aerodynamik och fysiken bakom cykeln. Vidare får vi en lektion i såväl däck som kullager, broms, styrförmåga och balans. Kapitel efter kapitel bygger boken på våra kunskaper genom att diskutera, presentera och illustrera fakta och teorier. Detta kombineras med grafer, ritningar och bilder.

Som ett trevligt avslut och närmast pricken över i:et bjuder Bicycling science sista kapitel på en kavalkad av såväl vanliga som ovanliga muskeldrivna fordon. Om vi inte redan förstått cykeln och den mänskliga kroppens potential, så råder Wilson bot på detta med dessa kapitel där han även siar om framtiden inom cykelvetenskap.

Jennie Fasth

Ur: Bicycling science

Wilson själv susade fram på sin egen liggcykel längs med Cambridges gator fram till 90-års ålder.

 

Senaste kommentarer

Inga kommentarar