Nya DH-komponenter från Sram (+ANNAT)

Datum:
23 maj 2019 16:00

Nu uppdaterar Sram sitt downhillspecifika växelsystem och passar samtidigt på att släppa en lite enklare variant av utförsväxlarna. Sram X01 DH och GXDH är sjuväxlade system som tål mycket stryk och tar liten plats. Happyrides Björn Olsson fick kika på nyheterna i Riva del Garda i början av maj.

Flaggskeppet X01 DH har funnits i sortimentet i flera år och det var väl på tiden att det fick sig en liten make over. På just bakväxeln har inte mycket hänt utöver utseendelyft, Vi snackar justeringar snarare än revolution. Den stora nyheten är vevpartiet i kolfiber som uppdaterats till DUB-standarden, tappat 100 gram i vikt sedan förra generationen och fått sig en smidig skyddstejp för att förlänga livet på vevarna och kanske förkorta livet på dina skor. Finns att få i 165 eller 170 mm. Välj mellan sobert svart eller rejsigt rött, en färgskala vi känner igen från andra Sram-produkter i utförssegmentet. Precis som tidigare är systemet vajerväxlat och 7-delat med omfånget 10-24 på kassetten som passar på XD-nav och med Srams 11-delade kedja.

Sram

Nytt men lätt att känna igen. Bakväxeln har undsluppit stora förändringar.

GXDH är lite lika samma men billigare, och såklart utan det premiumröda färgtillvalet. GXDH är kompatibelt med X01DH sånär som kassetten, den har omfånget 11-25 och passar gammal Shimanobody istället. Prisnivån ligger på närmare hälften av X01 DH.

Vevpartiet är alltså den stora nyheten vi tar med oss hem, och det kommer att finnas tillgängligt även med spindel för stig/endurocyklar. Sram hävdar själva att de känt av ett behov av starka, korta vevar för moderna endurohojar som ligger lågt över marken. Ja, varför inte, lågt är ju gött.

Dessutom! I samarbete med Troy Lee släpper Truvativ (ett annat Sram-märke) vevar i kolfiber för stig och downhill och och breda styren i kolfiber och aluminium. Och när Troy Lee är inblandat är fokus på frän design, Sram väljer att kalla mönstret camo som finns i rött eller svart. Oklart var man ska undgå upptäckt med just det mönstret, klart är i alla fall att de lär matcha fint med nya X01 DH-gruppen. Finns i flera storlekar och priser och standarder.

 

Björn Olsson

Platt bild på platt fälg, typ. Zipp 3Zero Moto heter den.

En annan spännande produkt som jag fick klämma på var Zipp’s första mountainbikehjul som de kallar 3Zero Moto. Det annars så lycrafokuserade landsvägsmärket Zipp (som också ingår i Sram-imperiet) har valt att begå terrängdebut med en endurospecifik fälg i kolfiber och den verkar lovande om jag ska tvingas tycka någonting. De lånar design och namn från motorcykelvärlden, fälgarna saknar de kanaler som vi är vana vid och är helt enkelt enkelbottnade med en tämligen platt profil. Detta är den första kommersiella enkelbottnade kolfiberfälgen för cykel som jag sett i alla fall, och Zipp’s säljpitch är att göra hjul som beter sig följsammare än konkurrenternas vilket ska verka mindre ansträngande för cyklisten och ge däcken en ärligare chans att klara punkteringar. Länge låg ju fokus på att sälja styva hjul men på senare år har fler och fler tillverkare gått mot att tala om följsamhet som något positivt. Mina handleder och mitt däck-konto tackar för det och hoppas få chansen att få testa ett par Moto-fälgar snart. Finns  att köpa som hjul, set eller bara fälg. Ringarna har 32 hål, finns i 27,5” och 29” och levereras med små men svindyra ventiler med inbyggd tryckmätare som gärna pratar med din mobil och alldeles säkert är eller blir kompatibel med din AXS-app.