Shimano släpper 12-delat för XT och SLX

Datum:
30 maj 2019 17:00

Ett år efter att Shimano lanserat komponentgruppen M9100, det vill säga sin tolvdelade topp-grupp, kommer nu tolvdelade grupper i de två lägre prisnivåerna XT och SLX. 

Shimano kan tyckas vara sena till festen, men de brukar mena att de vill lansera saker när de är ordentligt genomarbetade och välkonstruerade. De två nya grupperna M7100 och M8100 är alltså Shimanos svar på Srams billigare tolvdelade grupper. Man kan väl kanske tänka sig att den lägre nivån, Deore blir tolvdelad till nästa år.

Irmo Keizer

SLX-kassetterna får nöja sig med ett drev i aluminium och elva i stål.

Två kassetter

Grupperna innehåller fortfarande framväxlar och tvådelade vevpartier, men gissningsvis är det singelklingevarianterna som kommer att nyttjas mest. Båda grupperna kommer med två olika kassetter. utväxlingen är antingen 10-45 eller 10-51. Skillnaden mellan XT och SLX är att de dyrare kassetterna har en spindel och de två största dreven av aluminium medan resten av dreven är i stål. SLX-kassetterna har bara ett drev och spindeln av aluminium medan övriga elva drev är av stål. Vikterna för XT-kassetterna ligger på 461g för 10-45 och 470g för 10-50. SLX-kassetterna har en något högre vikt på 513 respektive 534 gram.

Samtliga kassetter monteras på den nya micro spline-bodyn.

Irmo Keizer

De nya bakväxlarna har fått lite mer bett i sig med 13 tänder på trissorna istället för elva som tidigare, det gäller både XT och SLX.

Fler tänder i trissorna

Bakväxlarna kommer i två varianter för de två grupperna, dels en för det tvådelade vevpartiet och en för singelklinga. Den förstnämnda väger 322g och den senare 316g i SLX-gruppen. På XT-nivå har vikten skalats av något, som man kan tänka sig, och hamnar på 290 respektive 284g. Rulltrissorna i bakväxlarna har fått samma behandling som XTR-gruppen, det vill säga att de fått 13 tänder istället för elva som tidigare.

Irmo Keizer

På XT-nivån får växelreglaget en räfflad och gummerad yta i mitten av tumspaken.

Vevpartierna på XT-nivån kommer med 28, 30, 32, 34, eller 36T, de saknar alltså den 38T-klinga som finns som alternativ till XTR, men får istället en 28T. SLX-vevarna kommer med 30, 32 eller 34T-klingor. Men alla är kompatibla med varandra samt med XTR-klingorna så det går att välja mellan 28T och 38T oavsett vilket vevparti man har. Det tvådelade vevpartiet kommer med 26T och 36T i båda grupperna.

Dubbla bromsar

Båda grupperna kommer också med bromsok med både två och fyra kolvar beroende på hur mycket utför du vill åka. Tvåkolvsoken är tänkta för xc-cykling medan fyrkolvsoken är menade att sitta på cyklar med lite mer slaglängd som ska pekas lite mer utför. Tvåkolvsoken kan använda samma bromsbelägg som respektive föregångare då konstruktionen är densamma. Fyrkolvsoken å andra sidan bygger nu på M9100-bromsarnas konstruktion vilket gör att de inte längre är kompatibla med de gamla beläggen.

Irmo Keizer

De nya fyrkolvsoken bygger på konstruktionen från XTR-bromsarna.

Till skillnad från XTR-bromsarna kommer det inga specifika xc-bromshandtag till de olika oken utan man får nöja sig med en variant oavsett vilka ok man väljer. Skillnaderna mellan SLX och XT på bromsnivån är liknande som tidigare. SLX har ingen free stroke-justering och får inte den mer avancerade Freeza-konstruktionen som XT-skivorna har vilken ska ge bättre kylning.

Det kommer även nya pedaler både plattisar och SPD, men om dessa stod det föga i pressmaterialet.

Vi har tyvärr inga svenska priser ännu, men lanseringsdatumet ligger i mitten av juni för XT och i juli för SLX.

Video: Kimmo Kananen på Shimano berättar om nya Deore XT M8100

 

Senaste kommentarer

Gavelius 2019-10-09 09:36

Shimano 12 delad på min ny vinterhoj! Whyte 909

Känns mycket bra ??

NLC 2019-10-09 11:40

Akut nycykelkänsla där !

Gavelius 2019-10-09 12:09

NLC: Verkligen ?

NickPick 2019-10-09 12:11

Höj sadeln. Ser ut som en springcykel! ?

Gavelius 2019-10-09 21:54

NickPick: Nu! ?