Dubbeltest av barnsitsar för stigcykling: Macride och Feva star seat

Datum:
20 juni 2019 12:00

Många föräldrar vill gärna sprida glädjen de upplever av sina egna intressen med sina barn. Cyklister är inte annorlunda. Det kan däremot kan innebära vissa svårigheter att få med sig sina barn på cykeln om man cyklar i skogen. Cykelvagn är ju vettigt för att transportera barnen, men för att dela med sig av känslan av att sitta på cykeln och studsa fram på stigen är det inte optimalt. Det finns däremot ett par produkter som fungerar bra för just det ändamålet. Vi har tittat närmare på två sådana, Macride och Feva star seat.

De två sätena har samma syfte men de är väldigt olika i utseende och konstruktion. Båda riktar sig till barn av ungefär samma storlek. Macride säger att deras sits är anpassad för barn mellan två och fem år med en maxvikt på 27 kilo. Feva star seat anger samma ålder men en maxvikt på 22 kilo. 

Macride består av ett teleskopiskt rör med en klämma i vardera ände och en flyttbar sadel i mitten. På två ytterligare aluminiumrör som också de är justerbara både i längd och vinkel, sitter fotstöden. På fotstöden sitter två rejäla gummiremmar som används för att spänna fast barnets fötter. Det första intrycket är att det är en välgjord, smart och hållbar konstruktion.

Vid första anblick av Feva star seat får jag faktiskt det motsatta intrycket. Där Macride är en smäcker och smart konstruktion av hållbara material känns Feva som ett inferno av skumplast och remmar. Feva star seat består av fyra bitar tjock foam och ett antal remmar. De olika foamdelarna pressas samman genom att de komprimeras och trycks ihop som ett litet tredimensionellt pussel. När den väl sitter ihop verkar delarna sitta där de ska, jag upplevde inga problem med att de gled isär under testet.

Bengt Luthman

Feva star seat ger inte samma stabila första intryck som Macride.

Båda sätena låter barnet sitta framför cyklisten och hålla i styret. På så sätt får de verkligen känslan av att vara med och cykla, istället för att sitta passivt bakom.

Bengt Luthman

Du måste byta ut en spacer under styrstammen mot Macrides adapter.

Enkel montering
Båda sätena är förhållandeivs lätta att montera. Första gången du monterar Macride krävs dock lite mer handgemäng. Macride låser runt styrröret med hjälp av en adapter med ett spår i. Den adaptern ska monteras under styrstammen och kräver att du byter ut en spacer mot adaptern. Har du stammen nerkörd i botten får du helt enkelt leva med att du kommer att ha en liten spacer där nu. När adaptern väl är på plats går det väldigt enkelt och snabbt att montera Macride. Du låser det främre fästet som består av en ring som öppnas på mitten och placeras i spåret på adaptern sedan skruvar du ihop ringen så att den låser runt styrröret. Sedan drar du ut det bakre röret på Macride och fäster klämman som sitter där runt sadelstolpen. Den bakre klämman är ganska tight så den passar precis runt en 31,6mm-stolpe. Om du, som jag, har den justerbara sadelstolpen nerkörd i botten måste man peta upp den några centimeter för att klämman ska kunna få grepp. När Macride är monterad justerar du sitsens sadeln i längsled och vinkeln på benstöden för att barnet ska sitta stadigt. När barnet väl är på plats får du finjustera höjden på fotstöden.

Bengt Luthman

Feva star seat fästs med tre olika remmar.

Feva star seat är inte lika självklar att montera även om den inte är svår. Den har dels en rem som ska spännas runt styrröret, en rem som ska spännas rund underröret och en rem som ska runt överröret. Varje rem ska spännas ordentligt och ser då till att sitsen sitter stadigt på plats. Den kräver alltså inte att något monteras på cykeln, det kan ju vara en fördel om man till exempel kör med styrstammen i botten. Eftersom den är gjord i foam är det inget som kommer att repa ramen när den monteras, något som kan hända med Macride om man är oförsiktig.  Eftersom den spänns fast med remmar och är konstruerad av ganska mjuka material ger den dock inte en lika gedigen känsla när den sitter på cykeln. Men återigen, jag har inte upplevt några problem när jag har cyklat med den (bortsett från ett som vi kommer till senare). 

Henrik Kjellman

På Macride sitter barnet endast fast med fötterna, även om det är lite nojigt i början visade det sig fungera bra.

Montera barnet
När så sätet är på plats är det dags att montera dit barnet. Det första steget är att övertyga den lilla människan om att det är en bra idé att sitta på den stora cykeln och hålla fast sig i styret. Hur bra det här går är helt och hållet upp till barnet. Jag har testat med ett barn som genast ville upp och cykla och ett barn som tvärvägrade.

På Macride sätter man barnet på sadeln, justerar in höjden på fotstöden, placerar fötterna på fotstöden och spänner fast dem med kraftiga gummiremmar. Barnet sitter alltså inte fast på något annat sätt än vid fötterna. Det här gjorde mig rätt nojig i början, min cykel är ganska hög så det blir en bit att rasa ner om hon skulle studsa av. Men sadeln liknar mer en ryttarsadel än en cykelsadel så barnet sitter rätt stadigt, ser man dessutom till att inpränta det viktiga att aldrig släppa styret medan man cyklar sitter den lilla förvånansvärt stadigt.

Bengt Luthman

Den extra benremmen ger en extra trygghet, men sitsen är inte lika ergonomisk utformad som på Macride.

När du skickar upp barnet i Feva-sätet inser du att det inte går att justera höjden på fotstöden. De är utskurna ur den tjocka skumplasten och avståndet till sadeln går inte att justera. Här hamnar remmen som håller fast fötterna bakom barnets häl och ser till att foten inte kan glida ur stödet bakåt. Till skillnad från Macride har Feva en rem som spänns över barnets ben vilket gör att det låses mot sadeln. O andra sidan är sadeln helt platt och ger inte lika mkt stöd framåt och bakåt, så utan remmen hade sitsen varit betydligt instabilare än Macride. Med remmen spänd har jag inte märkt någon skillnad i hur säkert barnet verkar sitta mellan de två.

Ut och kör
Eftersom det andra tilltänkta testbarnet totalvägrade att sätta sig på sitsarna och jag inte lyckades låna något annat testbarn har jag testat dem med ett barn. Testbarnet som använts är cirkus två år gammalt, det betyder att hon är i den nedre delen av åldersskalan som tillverkarna av de båda sätena rekommenderar.

Henrik Kjellman

Att cykla i skogen är ett roligt sätt att umgås med sina barn. Framför allt om barnen också tycker att det är roligt.

Första gången jag testade Feva monterade jag den på en Trek Remedy i storlek M. Här märkte vi ganska snart att när gaffeln komprimerades till ungefär hälften samtidigt som man svängde så tog framdäcket i fotstöden. Fotstöden satt helt enkelt för långt ner och för långt fram. Remmen som spändes runt styrhuvudet gav inte utrymme att skjuta sätet bakåt heller. När vi provade att montera sitsen på min cykel, en Scott Genius 29 i storlek XL så uppstod inte det här problemet. Vad det verkar så beror det på att styrhuvudet var för kort i kombiantion med ett ganska slopat överrör. Jag har inte sett några rekommendationer för de här måtten från Feva så det här kan vara något att tänka på.

Bengt Luthman

När gaffeln komprimerades och man svängde styret på den ena testcykeln så kom däcket i kontakt med fothållarna på Feva star seat.

Väl ute på stigen har jag inte märkt någon stor skillnad mellan de två sitsarna. Testbarnet har suttit kvar och tyckt att det varit riktigt skoj. Trots att Macriden saknar den extra säkerhetsrem som Fevan har över benen så har det inte känts som om hon sitter ostadigare på den. Snarare verkar hon sitta lite bekvämare då sitsen är lite skålad och ger mer stöd framåt och bakåt.

Bengt Luthman

För testbarnet fungerade båda sitsarna bra, men Macride erbjuder fler justeringsmöjligheter.

Sammanfattning och tänkvärt
Ja, jag fattar ju att det här testet känns rätt tunt på testsidan än så länge. Men det finns några saker som väger åt olika håll. Macride har en betydligt mer förtroendeingivande konstruktion, den medger också fler justeringsmöjligheter vilket gör att det är lättare att få barn i olika storlekar att sitta bekvämt. Längden på benstöden och placeringen av själva sätet kan kan justeras vartefter barnet växer vilket gör att barnet inte behöver sitta så nära styret när det blir större och därmed kan få en mer framåtlutad och stadig sittställning.

Testbarnet som användes här är ungefär 89cm och väger runt 12 kilo. Vid den längden sitter hon bra på Fevan, men om hon varit ett par år äldre tror jag att hon hade suttit lite bättre på Macride än Fevan på grund av sitsens utformning. Men det är mest spekulation. 

Bengt Luthman

Macride kräver att du har lite sadelstolpe upp annars kan inte den bakre klämman fästas.

Hur ska man då välja mellan dessa två? Går man bara på känsla och konstruktion har jag svårt att inte rekommendera Macride. Den är smidig, stabil och välkonstruerad. Men priset är förhållandevis högt, 1800 kronor plus frakt. Å andra sidan kan jag tycka att även Fevan är dyr för vad man får, det är fyra bitar tjock foam och några remmar för 799 kronor. Men det är ändå en mindre summa pengar, är man dessutom inte säker på om barnet kommer att gilla att sitta på cykeln är båda köpen en chansning och då kan ju en mindre utgift vara lockande.

Båda sitsarna har fungerat bra för testbarnet, hon har suttit säkert och bra (på rätt cykel) samt tyckt att det har varit roligt. Jag har inte hört några klagomål på att hon suttit obekvämt och ingen av sitsarna har varit ivägen när jag cyklat, mer än att man får hålla ut knäna lite mer. Därför skulle jag säga att funktionen vid användande är likvärdig. Det kan låta som om Feva får en del negativ kritik i det här testet, det beror nog helt enkelt på att jag jämför den med Macride. Man får nog se Macride som en entusiastprodukt och Feva är en praktisk pryl för att cykla med sina barn. Det blir ju lite orättvist att jämföra de två eftersom prisskillnaden är så pass stor, det är nästintill självklart att något som kostar så pass mycket mer kommer att ha en del fördelar. Därför vill jag betona att båda fungerar bra.

Några saker som kan vara bra att tänka på är att inte gå ut för hårt, testa på platt mark och se till att ni båda är bekväma med det innan ni ger er in i skogen. Cykla inte för långt. Små barn är tydligen inte alls lika uthålliga som vuxna och på grund av vuxenentusiasm fick jag avbryta en lite för lång runda och leda cykeln hem med barnet på axlarna för att hon blev för trött för att hålla i styret. Men håller man sig inom barnets gränser är det ett väldigt roligt sätt att introducera sitt barn för stigcykling.

Macride
Pris: 199 dollar plus frakt (cirka 1800 kronor ex frakt)
+ Välbyggd
+ Barnet sitter stadigt
+ Justerbar
+ Lätt att montera
– Högt pris
– Barnet sitter endast fast i fötterna

Feva star seat
Pris: 799 kronor
+ Lätt
+ Ingen risk att repa cykeln
+ Extra rem över benen
– Krångligare att montera
– Inte så många justeringsmöjligheter

Vill du kolla in prylarna kan du göra det här:

Feva star seat

Macride.

 

Om testarna: Den ena testaren är en 183cm lång cyklist med förkärlek för teknisk stigcykling på hemmaplan eller fjällturer på bortaplan. Den andra testaren är en 83cm lång cyklist som gillar att köra springcykel på guppbana och på stigar i skogen.

Senaste kommentarer

Mårten 2019-06-27 16:49

Vänta vafan, Maskros F!

H. 2019-06-27 18:31

Ja, där ser man. 5 år sedan!

ForesterGuy 2019-06-30 23:54

Barnsitsen som sitter på cykeln längst in mot väggen här då?

perzzon 2019-07-01 12:50

Underbart! En sån skulle man ha ;)

Luthman Photography 2019-07-03 11:14

Jag kan väl även erkänna att jag gjorde en Westman och köpte loss Macriden efter testet.