Snabbtest: Bontrager R4 320, findäck för landsväg

Datum:
11 juli 2019 23:37

Premiumdäck med tubkänsla, det är åtminstone så Bontrager vill beskriva sina R4 320. Under våren har jag fått testa däcken för att själv uppleva det där lite magiskt svårdefinierbara. Just tubkänslan är något som jag har ett speciellt förhållande till och inte riktigt kan bjuda Bontrager på i det här fallet. Men det är ett bra kanttrådsdäck med ganska mycket följsamhet och komfort. 

Det är något väldigt härligt med att ha nya däck på sin cykel. Det här paret krävde lite skinn från en människotumme i offergåva för att krängas på en fälg.

Bontrager är inte den första tillverkaren man tänker på när landsvägscykeln ska ha nya sulor, det är däck man mest ser som originalutrustning på Treks cyklar. Men däcken finns faktiskt att köpa löst och vi tror oss ha hittat ett däck vi kan trivas på i många mil.
R4 320 har ett rullmotstånd på 11,5 watt enligt Bicycle Rolling Resistance.
Just rullmotståndet är en av de prioriterade egenskaperna som Bontrager jobbat lite extra på. Jag har cyklat närmare hundra mil på det par som vi fått att testa och är än så länge positivt överraskad, just det nämnda rullmotståndet låter vi vara utan någon annan kommentar än att vi inte kan känna av en skillnad på 1,4 watt. Däcken som satt på cykeln innan var ett par Specialized Turbo Cotton (10,1 watt), ett par som mot alla odds lyckats rulla närmare 300 mil utan punktering under alla 300 milen kunde jag alltså njuta av att spara 1,4 watt i jämförelse med dom Bontrager jag nu rullar på. Just däcken från Specialized är ett bra referensdäck då det är samma typ av däck, konstruerade för lågt rullmotstånd men med sämre punkteringsskydd och grepp än andra däck som rullar lite trögare.
Bontrager R4 320 är konstruerat kring en casing bestående av tätvävda (320 tpi) polyamidtrådar till skillnad mot det tidigare nämnda referensdäcket från Specialized vars casing är vävd av bomull, ett material som anses vara mer premium än syntet.
Det finns givetvis fördelar med syntetfibrer i däck, speciellt när det regnar och ett däck med naturfiber i sin casing kan suga upp vatten.
Att många tillverkare ändå använder bomull beror på de fördelar som naturfibrerna ger i torra förhållanden, för att vara tydlig, samma fördelar finns kvar i blött väglag men då i sällskap med risken att ett slitet däck kanske släpper in vatten till bomullstrådarna. Däck med naturfibrer upplevs av de flesta som mer följsamma, med mer komfort och bättre grepp än en liknande konstruktion av syntet.

Jämförelse av bredd med ett slitet Specialized Turbo Cotton i 700×26.

Åter till Bontrager R4 320 och den påstådda tubkänslan
Däcket upplevs som följsamt, om jag ska våga prata om tubkänsla så kommer R4 320 ganska nära tubdäck av standardmodell. Mer bättre stötupptagning än till exempel Tufos ganska styva tuber. Jämför man med lyxigare tuber får Bontrager det lite svårare. Jag har cyklat på relativt många olika tubdäck, både från de stora tillverkarna och från mindre tillverkare som fortfarande har sin produktion i Europa.
Mina favoritdäck när det gäller tub kommer från FMB och jag har avverkat tre par, två par med bomullscasing och ett par med silke, det är skillnad och Bontrager kommer inte i närheten ens av däcken med bomull. Silket vill jag inte nämna i samma mening.
Nu kanske jag är ute på djupt vatten och många kommer ifrågasätta min förmåga att känna skillnad på däck. Men den flytande, följsamma känsla ett par fina tuber ger cykeln är något jag tror att jag skulle klara ett blindtest på. Eller så är det placeboeffekten i kombination med yrseln efter att ha betalat för ett par FMB.
Åter till R4 320, jag hade förväntat mig för ett par kanttrådsdäck bra komfort och ett relativt lågt rullmotstånd och Bontrager gör mig inte besviken, det som överaskar mest positivt är ändå greppet, däcken är förtroendeingivande både på torrt väglag och i regn. Jag väger 85 kilo och har cyklat med 6,3 bar fram och 6,9 bak. Slitytan på däcken är så slät att första turen i regn kändes lite läskig när det började svänga, sakta men säkert började jag lita på däcken och insåg att det gick att köra på ganska rejält. Det är egentligen bara på brunnslock och där vägen är målad som jag halkar till lite, men det gör jag med alla däck. Gummit är åt det hårda hållet (60a) men greppet kan bero på en kombination av faktorer som just en godkänd följsamhet och ett bra gummi. Däcken finns bara i 700×25 och mäter 25 mm i verkligheten, åtminstone på mina Shimano C24-hjul. Åter till jämförelsen med Specialized Turbo Cotton, det verkar åtminstone som att Bontrager slits mindre. Men det får vi se efter sommaren när jag samlat ytterligare några mil.
Skulle däcken finnas i rejäla bredder så skulle jag på allvar överväga ytterligare ett par men nu lockar nog ett på GP 5000 i 32 mm mer. Det finns en stor nackdel och det är priset, 699 kronor styck är att ta i även för premiumdäck, visserligen ungefär samma pris som referensdäcket från Specialized, men ändå.

Vikt: 232 gram
Pris: 699 kronor styck
Mått: 700×25 mm

2 gram mer än vad Bontrager ville att däcket skulle väga, det får anses ligga inom felmarginalen.

Senaste kommentarer

Inga kommentarar