Sverigetempot har öppnat för föranmälan! Risk för randoshock!

Datum:
14 juli 2019 23:55

Intresset för att cykla långa distanser har ökat de senaste åren. Långcyklisternas egen julafton borde vara Sverigetempot, loppet som startar i Riksgränsen för att 210 mil senare ha målgång i Smygehuk. I fredags öppnade arrangörerna en föranmälan och det är inte en allt för vildsint gissning att det redan nu i juli, ett år innan start är fyra gånger så många anmälda som förra gången tempot cyklades.

Vi ringde upp Peter Tonér från arrangörsklubben CK Distans.
– En anledning till det stora intresset kan vara den film som Specialized lät spela in under förra upplagan. Den visade ju hur loppet var för Erik Nohlin, Rita Jett och Kristian Hallberg. Sen har vi också sett att intresset på vår Facebook-sida och här på Happy har varit väldigt stort, redan direkt efter förra målgången startades en tråd om 2020, berättar Peter.
Senast loppet cyklades var 2016 och dessförinnan var det 2014. Nästa sommar cyklas den sjätte upplagan. Jämför man antalet anmälda 2o16 (50) och 2014 (62) var det 12 stycken färre anmälda 2016 men båda upplagorna hade 40 cyklister till start. Nu när föranmälan varit öppen i lite drygt två dygn är antalet på deltagarlistan närmare 130. Taket är satt till 200 cyklister, det är för att ha kapacitet att frakta alla väskor till målgången.
– Om det skulle vara fler än 200 som vill köra så får vi titta på alternativ där cyklisterna inte får väskan fraktad, då till en lägre anmälningsavgift, målsättningen är att alla som vill cykla Sverigetempot ska få göra det, säger Peter Tonér.

Rekordgänget från 2016 vid Smygehuk. Garanterat högre salthalt i bibs och tröjor än i havet bakom.

Rekordet på sträckan slogs 2016 av Toni Arndt, Oscar Hellström och Ian To som då cyklade sträckan på 104 timmar och 57 minuter. Att komma under 100 timmar borde vara möjligt och vi ställde frågan om hundratimmarsmålet och var tiden skulle hämtas till Oscar som redan föranmält sig till 2020.
– Ja, det lockar att komma under 100 timmar. Mest tid finns att spara på att undvika stillastående, vaken tid. Det blir mer rullfika, svarar Oscar.

Oscar Hellström

Oscar Hellström tränar rullfika med sin fru under en 60-milare för några veckor sedan.

Att det rullfikat till trots inte kommer att bli någon fikatur förstår nog de allra flesta. Vid förra rekordcyklingen sov Toni Arndt fem timmar och trettio minuter på de 210 milen.
Typen av cyklar varierar givetvis och att det kommer skapas byggtrådar tillhörande många av de anmälda cyklisterna är ingen långsökt gissning. Men det här är nog ett lopp där prylar inte kommer att ersätta ett rejält pannben. Oscar Hellström cyklade 2016 på en fin Colnago i stål som byggdes ett tiotal år innan millenieskiftet. Toni Arndt och Ian To använde moderna men vanliga landsvägscyklar. Kanske att lite mer volym i däcken skulle kunna spara tid genom att undvika punktering men annars är nog den ultimata cykeln en man trivs på och är van vid.
– Det är viktigt att ha utrustning som fungerar. Men ja, jag tycker det fokuseras onödigt mycket på optimering av prylarna med närmast gimmickvarning. Grejerna måste funka, men till sist är det kroppen och huvudet som avgör, Oscar Hellström om sin ganska avslappnade inställning till prylarna.

Oscar Hellström

Prylarna ska funka. Här lagar Toni punka. Notera stenarna, Gravel!

I startlistan syns redan nu en hel del snabba cyklister som borde kunna samlas i en stark grupp men det borde finnas en gräns där den samlade styrkan blir en begränsning på grund av olika viljor. Humör och vad benen vill kan variera rejält under fyra dygn, speciellt om man cyklar oavbrutet och sover jättelitet.
– Ska man hålla ihop en grupp måste man stämma av förväntningarna väldigt bra. Första dagen kan man nog vara ganska många, sen tror jag att det delas upp grupper om 3-6 personer, och några som cyklar helt ensamma. Jag tror helt enkelt att folks filosofi och behov kring främst mat och sömn blir för olika för att hålla ihop mycket större konstellationer än så över flera dagar, Oscar Hellström om gruppcyklingsmöjligheterna på Sverigetempot.

Oscar Hellström

Ensam på en norrländsk grusväg. När du vill vara dig själv (bredvid en långtradare) för en stund.

Är du sugen på att se Sverige från cykelsadeln är det läge att anmäla dig för att helt säkert ha en startplats. Att loppet finns är mycket tack vare eldsjälar som ställer upp som funktionärer. Att det blir fler upplagor av loppet är inget vi ska ta för givet. Nytt till 2020 är att det ungefär halvvägs kommer finnas ett vandrarhem som är bokat så att dom allra flesta kommer att kunna stanna till och samla ihop en sin grupp, snacka och vila.
– Det kommer att finnas tre startgrupper, 09:00 tre dagar i rad, alltså utspridda på två dygn. Det är viktigt att inte ha för bråttom om man startar i den gruppen som startar först och alltså bör ta sig i mål på en vecka, då hinner vi inte ner med väskorna till Skåne, avslutar Peter Tonér.