TEST: Cushcore Pro

Datum:
22 juli 2019 11:21

Cushcore är den mest omtalade av alla däckinsatser på marknaden. Vad är domen efter ett års hård användning i alla möjliga förhållanden?

För det första, att däckinsatser*/fälgskydd ens existerar är ett rejält underbetyg till världens däck- och fälgtillverkare. Även fast vi skriver 2019 och cykelutvecklingen tagit gigantiska kliv framåt de senaste åren kämpar vi fortfarande med genomslagspunkor (pinch flats, snake bites, kalla det vad du vill) och däck som slår igenom fälgen vid större slag. Alternativet är att gå upp på obscent höga däcktryck som i sin tur ger en åkkänsla och komfort i stil med att köra med hjul tillverkade av solitt gjutjärn, eller köra med däckinsatser. Man skulle ju kunna tycka att branschen vid det här laget borde kommit på ett sätt att bygga in bättre punkaskydd och komfort i däck och fälg som klarar även hårdare åkning. Zipps 3Zero Moto-fälg är kanske den första produkten som på allvar siktar på att göra däckinsatser omoderna, mer om den vid ett senare tillfälle.

Däckinsatser är en realitet och för många älskare av bikeparks eller annan brötig terrängcykling ett nödvändigt ont för att skydda sig från punkor och skadade fälgar. Finska Huck Norris var den första däckinsatsen som fick någon form av kommersiellt genomslag och marknaden har efter det växt rejält till att innefatta runt ett dussintal olika varianter och varumärken. Mest omtal av alla har dock amerikanska Cushcore fått, mycket på grund av att stora delar av världseliten i både downhill och enduro både kör och vunnit med deras insatser i däcken.

Vad är Cushcore?

Cushcore Pro är kort förklarat en skumring gjord av olefinplast med slutna celler. Den täcker upp ungefär halva däckets volym och suger inte åt sig tubelessvätska. Insatsen har en rygg längs insidan för att ligga stabilt i fälgens mittkanal. För att den inte ska blockera tillförseln av luft och tubelessvätska krävs speciella ventiler (följer med i kartongen) med en kanal som leder ut dem i däcket, se bild nedan. Vikt per däck ligger på ungefär 250 gram för ett 27,5-tumsvarianten och 290 gram för 29 tum enligt Cushcore själva.

Tillverkarens grafik över hur Cushcore fungerar vid små, medel respektive stora slag.

Cushcore själva slänger sig med en serie självsäkra påståenden om hur mycket bättre det är att köra med sina inserts än utan. Exakt hur de har mätt står skrivet i stjärnorna men låt oss ta en snabb titt på vad de påstår (ursäkta engelskan men ibland blir det bäst att strunta i översättningen):

12% smoother ride
3% reduced rolling resistance
35% more sidewall stability
16% improved suspension performance
50% reduced impact force from big hits 

Med andra ord: du ska få en mjukare åkning, ökad stabilitet i däcken och den totala dämpningen ska fungera bättre.

Tobias Liljeroth

Cushcores egna ventiler har en kanal som luft och tubelessvätska kan gå igenom utan att blockeras av själva insatsen.

Testet

Jag har kört med Cushcore Pro monterad i mina däck sedan i början av förra sommaren på ett par Nobl TR36 styva kolfiberfälgar med 30mm innermått, först klädda med E13 TRS (2,35″) och senare kombinationer av Maxxis DHF, Assegai och Aggressor (2,5WT Double Down på samtliga), plus med Muc-Off:s tubelessvätska. Hojarna har varit först en Evil The Wreckoning och sedan i våras en Transition Sentinel Carbon, bägge två långslagiga 29:0r med flack geometri och hög kapacitet. Jag har främst kört i Åre, till största delen bike park, men också i Järvsö, Trysil, Finale Ligure, Sintra och Bellingham. Med andra ord har hjulen fått smaka på många olika typer terräng och underlag – hela tiden med en rätt osmutt åkare på strax under 90 pannor som pilot.

Hanna Jonsson

Att testa cykelprylar är ett hårt och slitsamt arbete, tro aldrig något annat.

Omdöme

Punkteringsskydd

Min tid med Cushcore Pro fick en ganska kärv inledning. Redan dag 2, med splitternya däck monterade, landade jag rakt på en vass sten direkt ut från Kabinbanan i Åre och skar sönder däcket – något jag inte märkte förrän efter att jag kört ner för den första stentrappan på Hällrajd, modell väldigt svart och väldigt stökig. Skadan var så stor, runt 1,5 cm långt, att inga däckpluggar i världen räckte till och jag fick kassera däcket. Jag landade helt enkelt tvärfel vilket är ett bevis på att inte ens Cushcore skyddar mot alla typer av genomslag och klantigt framförande av cykel.

Ett år senare är det dock den enda punkteringen som jag fått och jag har hunnit med att byta åtskilliga däck sedan dess. Själva insatserna bär tydliga spår där fälgen tryckts emot skummet och lämnat tydliga märken efter sig men inga av dom har gått igenom och lyckats punktera ett däck. Kort sagt, Cushcore Pro gör sitt jobb med att förhindra punkteringar.

Åkegenskaper utför

Ett ord: himmelriket. Att köra utför med Cushcore monterat i däcken är ungefär som att rulla fram på en bädd av sammet samtidigt som änglarna sjunger i kör ovanför dig. Okej, det där var kanske lite överdrivet men Cushcore ger en väldigt behaglig tur utför, även på riktigt stökigt underlag med styva kolfiberfälgar och anledningarna till detta är flera.

Först och främst kan du köra med betydligt lägre däcktryck än du normalt sett brukar. Dels för att Cushcore minskar risken för genomslag men också för att insatsen stabiliserar däcksidorna och förhindrar att däcket kränger i sidled. I princip brukar jag släppa ur så mycket luft att däcket blir instabilt i berms och liknande och sedan pumpa i lite till. Det har landat mig någonstans runt 1,2 bar fram och 1,3 bak, även för stökig utförscykling.

För det andra känns det som att själva skummet i Cushcore filtrerar bort små, irriterande vibrationer. I princip känns det som att din dämpning fungerar bättre och ger en behagligare åkning, även över brakebumps och rotmattor.

Cushcore ger en trygghet i åkningen som gör att man kan bomba in i stenkistor och vara trygg att komma ut på andra sidan med luft kvar i däcken och kontroll på cykeln. Det lägre däcktrycket och vibrationsdämpningen gör det också enklare att hålla sin linje genom stök och bröt.

Åkegenskaper uppför

Den extra vikten märks direkt när du börjar trampa uppför, och inte på ett positivt sätt. Du adderar +250 gram roterande massa till din cykel och det är definitivt inget som är till fördel vid långa klättringar. För att strö extra salt i såret används ju Cushcore oftast ihop med tunga och trögrullade däckvarianter för enduro eller rent av downhill, vilket bara gör saken värre.

Däremot så ger det lägre däcktrycket och de stabilare däcksidorna ett bättre grepp för teknisk klättring över stenar och rötter, så allt är inte mörker uppför med Cushcore i däcken.

Hanna Jonsson

Artikelförfattaren/försökskaninen testar Cushcores genomslagsmotstånd på Våfflan i Åre.

Montering

Till slut är det dags att prata om den gigantiska elefanten som står i rummet och stampar i marschtakt: själva monteringen. Första gången jag testade var jag redo att ge upp efter två timmar och vaska mina helt nya insatser – jag sov på saken en natt, samlade tankarna och gav mig på det igen efter att ha tokstuderat Cushcores monteringsvideo till frukost. Till slut funkade det och nu efter några däckbyten kan jag stoltsera med att fått ner monteringstiden per däck till under fem minuter.

Tricket är att – efter att först ha monterat på själva insatsen på fälgen och trätt däcket över det – med hjälp av händer eller ett långt däckjärn få ner däcket i mitten av fälgkanalen för att på så sätt släppa spänningen på den sista biten däckkant som ännu inte kommit över fälgkanten. Sedan räcker det allt som oftast att pumpa upp däcket med en vanlig golvpump tills det satt sig mot fälgkanten och sedan fylla på den vanliga mängden tubelessvätska genom ventilen. Se också till att spraya däck, fälg och insats med såpvatten innan du börjar så att materialen inte fastnar i varandra. Och att montera på däcket i rätt rullriktning till att börja med, det sista du vill uppleva är att inse att dina däck är monterade åt fel håll när du äntligen lyckats baxa på dina Cushcore…

Visst, att installera Cushcore är lite tidskrävande, kräver ett uns kraft och framförallt rätt teknik – men det är långt ifrån omöjligt och inget som bör avskräcka den som är sugen från att skaffa en uppsättning.

Cushcores officiella video visar hur monteringen lämpligast går till. Följ den.

Yetis mekaniker Shaun Hughes (@yetipolarbear) går ett steg längre och skippar däckjärnen helt och hållet.

Slutsats

Det går inte att komma ifrån att Cushcore Pro både kostar en hel del pengar och väger relativt mycket men det är en uppgradering som är väl värd det om du spenderar majoriteten av dina cykeldagar med att fokusera på utförscykling i stökig terräng, både via lift eller genom att trampa för egen maskin. Insatsernas dämpande egenskaper ihop med möjligheten att köra med lägre däcktryck ger en trygg kombination av grepp, komfort och skydd mot punkteringar och skadade fälgar. Cushcore Pro ger helt enkelt en unik känsla som är svår att vänja sig av med när man väl vant sig vid den och som är värd lite extra rullmotstånd uppför.

Om du däremot cyklar mer platt stig eller siktar på att sätta bra tider uppför är inte den extra vikten värd de vinster du får med Cushcore Pro i däcken. Om du söker lite extra skydd för dina fälgar och däck finns det i så fall lättare alternativ på marknaden som passar bättre, som Cushcore XC eller Huck Norris.

Cushcore Pro

Vikt 27,5″ 250 gram (per styck), 29″ 260 gram
Pris 1 895 kronor per par (Pro). Ett par ventiler (44mm långa) följer med.
Däckbredd 2.1″-2.6″
Fälgbredd (inre) 22mm-35mm
Tänkt användingsområde stigcykling, enduro, downhill
Andra varianter Cushcore Plus, Cushcore XC
Mer info cushcore.com
Svensk distribution Järvsö Bike Distribution jarvsobd.se

Fördelar

• Åkkänsla
• Komfort
• Bättre grepp tack vare lägre däcktryck
• Skyddar bra mot punktering och genomslag

Nackdelar

• Krånglig montering
• Hög vikt
• Svårt att sätta i slang om man får punktering ute i skogen, det krävs att du har däckpluggar med dig.

* Insats = insert. Vi vet att majoriteten där ute använder det engelska uttrycket men som en svensk mediaplattform känner vi oss tvungna att försvara det svenska språket och köra med en översättning. Låter det fånigt? Lev med det. Håller vi linjen rakt igenom? Absolut inte…

Senaste kommentarer

NickPick 2019-07-23 09:00

Det här min herre är ju mycket produktplacering också.
Nube verkar fler snabba svenska xcsnubbar köra med också.

happymtb.fr 2019-07-23 10:29

@Glisseur
Jag antar att du har kört på enbart riktiga DH däck utan CC. Vilken tryck behövde du då för att klara dig?

carl.josefsson 2019-07-23 12:09

Efter att bokstavligen slaktat sönder mitt original Specilized Enduro (Roval Traverse)bakhjul efter en veckas bobming i Åre så fick jag tag på en uppsättning carbon-diton med cushcore installerade till ett bra pris och shit vilken skillnad att kunna ...

Glisseur 2019-07-23 12:38

Jag har en förmåga att alltid landa på lägre tryck än vad som är hälsosamt eftersom jag hatar småvibrationer. Men säg att jag körde 0,2-0,3 bar högre utan Cuschore, kanske ett uns mer.

happymtb.fr 2019-07-23 20:58

Det låter vettigt.

Visst hjälper lägre tryck att dämpa små vibrationer men det finns mycket annat som gör det:
- större hjul, 29a är överlägset andra storlekar där
- aluminium fälgar upplever jag som mer komfortabelt