VIDEO: Enduro med växellåda och remdrift, möt Nicolai ION-G16 GPI

Datum:
05 september 2019 16:27

Vi kikar närmare på Enduro-hojen Nicolai ION G16 GPI. En stigcykel för dig som vill åka fort men varken vill justera växlar eller smörja kedjor. Inspelat på Eurobike 2019.

Tyska cykeltillverkaren Nicolai var bland de första märkena som anammade de moderna geometrierna för mountainbikes med long low and slack. Tidiga var man också med de slutna växellådorna från Pinion och remdriften Carbon Drive istället för traditionell kedja.

Eurobike är en massiv mässa på fyra dagar som går av stapeln i tyska Friedrichshafen. Det är världens största cykelmässa och har lika många besökare som en småstad. Mässan hålls i tolv stora hallar som förr i tiden användes för att bygga de gigantiska zeppelinarna. Happyride är på plats och kommer att göra nära tjugo videos om allt från lastcyklar, flaskhållaren på under 4 gram (!), norska växelinnovationer, amerikanska drivlinsutmanare, minitest på Shimanos nya gravelgrupp GRX, en trainer att dö för (och pröjsa cirka 35 000 kronor för) och mycket, mycket annat.

Men till denna video, här kikar vi närmare på enduro-hojen Nicolai ION G16 GPI. En stigcykel för dig som vill åka fort men som varken vill justera växlar eller smörja kedjor.

Senaste kommentarer

Nypåmtb 2019-09-05 18:13

Vad väger deras växellåda i förhållande till en traditionell setup med tex 12 speed gx eagle?

Jimel 2019-09-05 20:36

Vilken hoj! Vad går en sån på?

VättleBökaren 2019-09-05 20:49

Antagligen mycket mer.

2350 gram eller 2700 gram beroende på vilken växellåda man väljer. 12 eller 18 växlar.
Bara ett kilo kort från vad en elcykelmotor väger, a 3.8 kg. Riktigt "tungt" alltså.

Har inte den bleka...