Trek lyfter på sockan – här är nya Supercaliber

Datum:
05 september 2019 17:00

Trek lyfter idag på sockan för den nya soft-tail-modellen Supercaliber efter en hel säsongs tävlingsverksamhet på plattformen och avslöjar detaljerna bakom satsningen på ramintegrerad dämpare.

Jajjemän, den här kunskapen har jag och mina kollegor i branschen minsann ruvat på sedan början av maj då Trek i samband med lanseringen av nya Top Fuel även gav en presentation av Supercaliber. Det som hänt sedan dess är att åtskilliga team-åkare med Jolanda Neff i spetsen framgångsrikt tävlat med cykeln i världscupen, men då med en liten neoprenstrumpa som insynsskydd för den hemliga dämparkonstruktionen. Först till gågna helgens VM-tävling lät de konstruktionen visa upp sig i all sin glans, men då hade redan bilder av lösningen cirkulerat länge på nätet.

Michele Mondini/Trek

Integrerat och nytt från Trek.

Grunderna först; Supercaliber är en 29” cross country-cykel med kolfiberram, 100 mm slag i framgaffeln och 60 mm i bakarslet. Bakre hjulupphängningen är konstruerad med en lagrad rotationspunkt en bit över och framför vevlagret, i övrigt utan lagrade rotationspunkter. Istället förlitar sig Treks ingenjörer på ramens inbyggda, direktionella flex i kedje- och sadelstagen. Integrerat i topprörets bakre del sitter en luftdämpad konstruktion framtagen tillsammans med Fox, som Trek kallar Isostrut. Denna konstruktion är Trek mäkta stolta över, och låter oss förstå att de lagt bortåt fyra år på att konstruera.

Isostrut alltså. Det Trek och Fox har satt ihop är en dämpare som är inbyggd i en väldigt styv, integrerad del av bakre ramen, som en förlängning av sadelstagen framför sadelröret. Eller, såhär då – i sadelstagens övre ändar, framför sadelröret, sitter ett rör. Röret glider längs en stång som är fastskruvad i överröret. Inne i stången finns en luftdämpare. Slitsar, glidbussningar och genomgående skruv motverkar flex från såväl rotation som skjuvning samtidigt som konstruktionen hålls len och ren med tätningar likt de som finns i framgafflar. Det var bättre förklarat.

Michele Mondini/Trek

Genomskärning visar massor av små pilliga delar.

Men varför allt detta meck? Trek har med Supercaliber velat göra en renodlad XC-räser med egenskaper som kommer mycket nära en halvstel cykel, men med en liten, lätt och effektiv dämpare som tar udden av de där värsta, minsta vibrationerna som gör dig trött. Soft tail har konceptet kallats tidigare, för det är på intet sett nytt. Men soft tails har i alla tidigare tappningar dragits med stora problem med kvalitet och känsla, och lösningen har aldrig bitit sig fast på marknaden. Huruvida det även gäller Isostrut får väl framtiden visa, men aldrig förr har så mycket tid och energi gått åt för att göra något såhär genomarbetat.

Michele Mondini /Trek

Tidig prototyp på lösningen som skulle bli Trek Procaliber.

Problemet med bakdämparkonstruktioner är att de är tunga eftersom de behöver klara en massa våld i riktningar där de inte är effektiva att ta upp energi. En böjd bakdämpare är en ledsen bakdämpare. Och en bakdämpare är gjord av cylindrar så den är ganska otacksam för den som vill åtnjuta vridstyvhet i sin konstruktion. Eftersom Trek ville ha en vridstyv cykel, som dessutom var lätt och hållbar och inställbar för olika cyklister har de lagt manken till ordentligt med Supercaliber. Och klart är att de skapat en lösning som åtminstone är unik, och som hittills verkar klara pressen på tävlingsarenorna ute i världen.

Michele Mondini/Trek

Treks Schweiziska åkare Jolanda Neff som nästan men inte riktigt blev världsmästare i Quebec i början av september.

På pressträffen i Italien i våras var det titta-men-inte-röra som gällde, därför har jag ingen aning om hur Supercaliber känns att cykla på. Jolanda Neff verkade i alla fall nöjd, men det får hon ju betalt för att vara.

En lite kul detalj med Isostrut är att den är byggd utifrån delar vi känner igen från andra Fox-dämpare och att reservdelar och volymreducerare blir lätta att få tag igenom Fox-handlare, och dämparen är kompatibel med befintliga reglage. Så å ena sidan är konstruktionen väldigt special, men inte för den delen hokus pokus och hemlig och aja-baja att dissekera för hemmamekanikern.

Michele Mondini/Trek

Intern vajerdragning för styrreglaget

Totalvikten för ram och dämpare (de sitter lite ihop så att säga) landar på 1950g. Ramen är gjord i kolfiber och finns i 6 storlekar från Small till XXL, samtliga för 29” hjul upp till 2.2” däcksbredd. Supercaliber saknar fäste för framväxel och kedjestyrare men har ledigt plats för två flaskor. Ramen har Treks karakteristiska raka underrör och styrstopp i styrlagret som hindrar gaffeln från att slå i ramen. Oavsett pris- och komponentnivå på Supercalibermodellerna är ramen (och därför dämparen) i samma nivå avseende material och konstruktion.

Michele Mondini /Trek

En rotationspunkt framför vevlagret, noll kring navet. Konstruktionen förlitar sig på flex i materialet.

Supercaliber finns att köpa i nivåerna 9.7, 9.8, 9.9 samt 9.9 AXS. Alla kommer med kolfiberhjul men kvaliteten varierar såklart med priset som startar på 50 000 för Supercaliber 9.7 och toppar ut på 116 000 kr för 9.9 med elektroniska Eagle-växlar och annan materialdoping. Supercaliber kommer också att dyka upp i Treks ”kombinera-och-färga-själv”-program Project One i december. Fulla specar finns eller lär dyka upp inom kort på Treks hemsida men en geometritabell kan jag bjuda på:

 

 

 

 

 

Senaste kommentarer

Jensen 2019-09-10 13:29

Inget ingjutet på spark sl tex. Men det är klart, scott skickar väll med skumgummi att ha runt ledningarna så det dämpar rasslet. Vilket som är snyggaste lösningen kan man ju diskutera länge :-)

Acura 2019-09-10 17:05

För ett gäng silverplatser i världscupen är ett tecken på att hojjen är sjukt långsam?
/Anders

RockyM 2019-09-11 00:24

Inte sjukt långsam bara långsammare än en Kross (den vann hon med!)

calmbay 2019-09-11 07:50

Att göra en dämpare med integrerad baksving. Ser ut som det är ett stycke detalj nämligen. Den där dämparen behöver oxå servas regelbundet. Behöva jixa på och/eller skicka in halva cykeln känns som en väldigt dålig konsumentlösning. Men passar racing...

Raggamuffin 2019-09-11 12:05

Tycker det ser lättservat ut, dämparen verkar sitta med 3 skruvar bara.