Minitest Shimano GRX: komponentgrupp med ytterst lite grus i maskineriet

Datum:
12 september 2019 12:57

När Shimanos nya grusvägsgrupp GRX lanserades så var det många som var tveksamma till hur nödvändig den egentligen var, räcker det inte med de landsvägsgrupper vi har idag? Efter den första cykelturen på nya gruppen har många tvivel försvunnit, jag gillar nya GRX men det finns lite som jag vill ändra på.

Jag har cyklat på ett helt gäng olika grusvägscyklar. Senast i somras byggde jag en Tour Divide-inspirerad cykel med MTB-ram, stel gaffel och bockstyre. Men jag har också haft ett gäng med crossar och två specifika gruscyklar, några har varit i stål, några i aluminium och tre i kolfiber. Endast en har varit i titan.

Och varför är min cykelhistoria relevant? Jo för att ingen av cyklarna var byggd med en gravelspecifik komponentgrupp, visst, jag har anpassat vevpartier och drömt om bättre bromsar. Men jag har haft jävligt kul på alla dessa cyklar, även de som var utrustade med crosstubdäck och cantilever-bromsar. Jag må vara en innovationsfientlig bakåtsträvare men förvånansvärt ofta gillar jag det nya om det är bra.

Shimano GRX

Behövs en gravel-specifik komponentgrupp, det är den stora frågan.

När Shimano introducerade sin GRX-grupp blev jag både glad och tveksam, vad var det egentligen med GRX som behövdes? Var det inte så att det snarare fanns för mycket cykelkomponenter och vi kanske borde hålla igen lite med resurserna? Vafan, att kedjelinjen ligger 2,5 mm längre från cykelns centrumlinje kommer inte att övertyga mig! Eller? Mer fakta hittar ni pressreleasen vi skrev i våras när gruppen var ny.

Vad är då skillnaden?

Som jag precis nämnt så är kedjelinjen 2,5 mm längre åt höger, detta för att kunna klara av bredare däck, i kombination med tvådelat vevparti och tillhörande framväxel får 700×42 mm plats, om ramen har plats för så breda däck. Vill man köra bredare sulor är 650B eller enkelklinga två alternativ som kan funka.

Framväxel för att fungera med den bredare kedjelinjen. Problemet med en framväxel och breda däck är att däcket kan ta i växeln på det nedre läget så det är inte bara vad som får plats i ramen som spelar roll om man vill ha tvådelat vevparti.

Vevpartierna finns vidare till min stora glädje i tvådelat utförande, missförstå mig rätt, jag gillar enkelheten med en klinga men uppskattar möjligheten att köra en kassett med tätare stigning. Speciellt i svensk terräng där det är relativt platt är det skönt att ha så små steg mellan växlarna som möjligt. Med tvådelat kan man köra till exempel 11-32 och fortfarande ta sig uppför nästan alla backar. Givetvis finns också vevpartier med singelklinga.

Dubbelklinga är bra! Don´t believe the hype!

Även bromshandtagen är annorlunda jämfört med landsvägsmodellen och inte bara i formen, kolven inuti bromsreglaget är precis som MTB-bromsarna icke linjär i förhållande till oket, det finns alltså en slags hydraulisk utväxling som Shimano kallar Servo Wave, detta för att få mer kraft och bättre modulation enligt Shimano. Bromshandtagen var ergonomiskt mer funktionella för mina händer och det kändes lite tryggare uppe på hoodsen när man cyklade lite stökigare, detta i jämförelse med de SRAM Force, Dura Ace och Ultegra jag har på mina egna cyklar just nu.

Bred kontaktyta för fingrarna, reglagen var en uppskattad nykomling.

Själva bladet, eller vad man ska kalla det, alltså den rörliga del man trycker mot styret för att bromsa, den är också helt omarbetad. Fingrarna har belönats med en stor plan yta som är rejält skön att vila fingertopparna mot mellan hårda inbromsningar, att en bra ergonomi och en gestaltning som signalerar stabilitet är gruscykelspecifikt är jag tveksam till, men handtagen är väldigt bra, så bra att ett par troligtvis också skulle kunna sitta på min landsvägscykel om jag tyckte att det var nödvändigt med skivor på asfalten. För GRX finns givetvis bara med handtag för hydrauliska bromsar.

Mönstret på hoodsen ger bättre grepp men kanske också skav? Vi kommer förhoppningsvis att testa en grupp under en längre period än en timme och då få chansen att avgöra om ribborna är en bra idé.

Det coolaste i gruppen är nästan de bromshandtag som man kan montera uppe på styrets platta del, ingen ny sorts produkt men för hydraulik är det helt nytt, för mekaniska bromsar kallas handtagen Frog legs, nu har Shimano alltså utvecklat en hydraulisk variant av Frog legs, tyvärr fick vi inte testa BL-RX812 som Shimano döpt om grodbenen till. Frog ledsen eller Inline-bromshandtagen om man så vill är på gruset en större förbättring än på en cykelcross, på längre snällare sträckor sitter man ofta med händerna på den platta delen och cyklar, vissa känner sig också tryggare med händerna där om det blir stökigt.

Flat mount, tyvärr bara Flat mount. Vill man montera GRX på en ram med Post mount eller IS så får man skruva på att nytt ok på slangen.

Bromsoken är identiska med de som tidigare suttit på landsvägsgrupperna. Läser man på ordentligt om gruppen hittar man också det vänsterhandtag som om man har enkelklinga kan användas till att höja och sänka sin dropperstolpe, en enligt mig bättre lösning än det reglage som säljs under namnet Pro Discover och monteras nedanför bromsreglaget. När man tittar utanför GRX på Shimanos tillbehörsvarumärke Pro så hittar vi styren, sadlar, och två sadelstolpar tänkte för Gravel.

Pro Discover är styren och sadelstolpar för Gravel. Styret vi testade hade rejält med ”flare” och va lite svårt att hålla nere i bocken.

Pro Discover dropper, en höj och sänkstolpe för Gravel.

Bakväxeln är precis som MTB-växlarna utrustade med en ”clutch” som gör bakväxelns rörelse trögare och så att kedjan får svårare att hoppa av. Förra året introducerades Ultegra RX, en landsvägsväxel med ”clutch” den var väl ett smakprov på vad som komma skulle, så helt nytt är det inte med clutch i kombination med bockstyre, med SRAM har man kunnat använda det sedan deras clutch lanserades på MTB. Att bakväxeln finns med kombinationen Di2 och clutch kan nog få en del lite äventyrligare landvägscyklister att byta ut sin Ultegra eller Dura Ace mot GRX.

En bakväxel. Vi testade den mekaniska gruppen på Ultegra-nivå.

Även hjul finns i GRX-utförande, bredare än landsvägshjulen21,6 mm men inte lika breda som MTB-hjulen. GRX-hjulen finns bara i aluminium och med 12 millimeter axel både fram och bak. Hjulen är byggda med asymmetriska fälgar. Ska man översätta de olika GRX-gruppernas nivå till något vi förstår så kan man säga att nivåerna är Tiagra, 105 och Ultegra. I Ultegra-nivån finns det Di2 som ett alternativ.

22 millimeter hög och ett innermått på 21,6 millimeter, GRX-hjulens fälgar är relativt konservativa i fälgbredd men tillräckligt breda.

En timme grus – första intryck och omdöme

I samband med Eurobike bjöd Shimano in till en grustur på nya GRX, jag tackade nej till att testa Di2 för jag ville istället cykla med den enda cykel som byggts ihop med nya Pro Discover dropper post.

07:30 var det kyligt uppe på kullarna runt Bodensjön men vi fick en fin tur. Det första jag märker när vi rullar in på en smal och lite stökig stig är att jag ogillar reglaget för droppen, mina ganska stora händer får inte plats, fingrarna kilas mellan dropper-reglaget och bromsreglaget. Jag får anpassa mig och cykla lite mer nere i bocken.

Dropper-reglaget sitter i vägen för det mesta och gör ont att trycka fingrarna mot.När jag får testa en cykel utan det reglaget är det stor skillnad, handen hittar hem direkt och det känns tryggare när det studsar lite. Handtagen är ergonomiskt bra men det förstörs av droppern. Det är svårt att på en så kort runda som vi körde avgöra om bromsarna är kraftigare än landsvägsversionen men när det gäller modulation tycker jag att GRX är lättare att använda med finess än de Ultegra och 105 jag testat mycket, då är bromsen mer av och på.

Hjulen gör sitt jobb och däcken känns stabila utan att vika sig vid sidobelastningar, den cykel jag lånat är monterad med slang men hjulen är redo för slanglöst.

Notera det trasig höljet. Så kan det gå när cykeln lånas ut till vårdslösa journalister.

Ska man sammanfatta det bästa med gruppen så är det bakväxeln, reglagens ergonomi och vevpartiet. Att vevpartiet är tvådelat gillar jag men också att Shimano äntligen introducerat singelklinga i kombination med bockstyre och det vänsterreglage med bara en broms i som behövs för singellivet.

Men behöver man verkligen dropper på gruset? Vi kör en omröstning i tråden.

Förhoppningsvis kommer jag eller någon annan här på Happyride göra ett längre test för GRX måste köras mycket innan man vet vad man får. Speciellt om man ska kunna bedöma handtagens ergonomi på ett seriöst sätt.

Fyll gärna på i tråden om ni också hunnit cykla lite med GRX eller bara undrar något som jag glömt eller hoppat över att skriva. Kolla även in vår video här nedan som ni hittar lite högre upp, där svamlar jag ännu mer om en komponentgrupp jag bara känt i en timme.


VIDEO: Minitest Shimano GRX


Senaste kommentarer

Raggamuffin 2019-05-09 06:58

Landsvägsramar som tar 50mm däck från 80-talet? En sån gammal stålram skulle man fått tag i

gandhi 2019-09-11 14:36

Di2-bakväxel med stabilisator (clutch) à la MTB är också nytt väl? Känns faktiskt som ett reellt lyft.
[edit] jag är hopplöst ouppdaterad visar det sig: https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/ultegra-rx/RD-RX800-GS.html

Wingqvist 2019-09-12 13:02

Nu har Kalle testat och tyckt till om gruppen: https://happyride.se/2019/09/12/minitest-shimano-grx-komponentgrupp-med-ytterst-lite-grus-i-maskineriet/

Lars Vilks 2019-09-13 12:05

Fortfarande kass att Shimano bara erbjuder 40t och 42t på 1x. Kör vidare med Force1 46t och 11-42 på min gravel.

SirRidealot 2019-09-13 23:18

Hörni, någon som har koll på om det är samma vevar på 1x och 2x? Verkar vara mellanserien RX600 som finns i två versioner. Dvs kan man köpa ett RX600 1x och bara byta till ett 2x kit, eller tvärt om, utan att köpa ett komplett vevparti?