”Ge skatterabatt för cykling till jobbet”

Datum:
05 november 2019 12:07

Det är hög tid att ge skatterabatt till cykelpendlare. Dagens skattesystem som bara anser att motionscykling inomhus ska ses som friskvård måste ändras, skriver cykelentreprenören Tobias Adolfsson som utmanar nuvarande regelverk.

Stockholms handelskammare slog redan 2007 fast att trafiken på länets vägar och antalet resor med kollektivtrafiken slagit i taket kapacitetsmässigt under rusningstid. Utbyggnaden av tunnelbanan har visserligen påbörjats, men arbetet beräknas vara klart först om 6-8 år.

Pixabay

Kollektivtrafiken räcker inte till menar debattören.

Bilismen är en vansinnig lösning för masstransporter i städer. Den kräver enorma ytor och stora investeringar i byggnation och underhåll. Klimatet har gått från att vara en ”fråga” till ”ångest”, och utmaningarna kring att driva landets bilflotta med el från förnyelsebara energislag är enorma eftersom elnäten inte räcker till för nya användningsområden.

”Bilismen är en vansinnig lösning för masstransporter i städer. Den kräver enorma ytor och stora investeringar i byggnation och underhåll.”

Allt fler inser att systemet behöver ändras radikalt, att regering och riksdag måste skapa förutsättningar för att bygga ett mer hållbart samhälle och en sund nyttjandegrad av jordens resurser. Det borde vara självklart att skatter och lagar ska verka tillsammans och skapa incitament för att vi ska klara utmaningarna kring de globala målen inom ramen för FN:s Agenda 2030.

Pixabay

Bilismen tar för mycket plats i städerna och kräver för mycket underhåll menar skribenten.

Men verkligheten ser tyvärr annorlunda ut. Den består av stelbenta regelverk, som utgår från föråldrade principer, och fega politiker i EU, regering och riksdag som inte vågar tänka nytt och se till praktisk nytta och globala utmaningar utan skyddar gamla strukturer och gamla pengar.

För min egen del har jag med stigande frustration observerat hur svårt det verkar vara för Skatteverket att begripa nyttan med cykelpendling. För att vara ett alternativ krävs det utrustning som skulle kunna omfattas av samma friskvårdssubvention som annan aktivitet där friskvård ger tydligt resultat.

  • ”Att gå på ett spinningpass på gym subventioneras, men om arbetsgivare hjälper till med cykel och underhåll betraktas det som en förmån som beskattas av både förmånstagare och arbetsgivare.”

Att gå på ett spinningpass på gym subventioneras, men om arbetsgivare hjälper till med cykel och underhåll betraktas det som en förmån som beskattas av både förmånstagare och arbetsgivare. Som grädde på moset beslutades nyligen att golf och ridsport ska betraktas som en del av den subventionerade friskvården, likaså skidåkning vad gäller liftkort och skidlektioner, dock inte inköp av utrustningen.

I punkt 36 i januariavtalet framgår att: ”Andelen som reser med cykel ska öka. /…/ Skatteregler ska underlätta för cykelpendling”, i linje med de globala målen för Agenda 2030.

Kläppen

Liftkort och skidlärarlektioner är okej som friskvård.

Därför utmanar vi nu både politiker och Skatteverket genom att starta ett gym för cykelpendlare, både för de som redan upplevt nyttan och för de som ännu inte tagit steget. Hur ska vi annars komma vidare i denna fråga?

I stället för att sälja produkten cykel och/eller cykelutrustning erbjuder vi ett gymmedlemskap vars syfte är att tillhandahålla cykel och cykling som en motionsaktivitet.

Om Skatteverket inte accepterar detta medlemskap som en friskvårdsaktivitet och avslår avdraget blir det en skattepliktig förmån. Vi har lagt till sni-koden för ”träningsanläggning” i vår verksamhet. Skulle Skatteverket avslå detta ska vi försöka driva detta rättsligt så långt det är möjligt för oss som litet oberoende cykelföretag.

Pixabay

Cykla inomhus, spinning på gym är okej som friskvård, men icke pendlingscykling.

Vi uppmanar alla som har möjlighet att ta del av den friskvårdande idrottsformen cykelpendling att bli medlemmar i vår träningsanläggning och därigenom avhjälpa trängsel och bidra till minskade koldioxidutsläpp och ökat välmående.

Dessutom välkomnar vi resten av cykelbranschen att följa vårt exempel och erbjuda gymmedlemskap, träningstips och träningsrundor över hela landet så att vi tillsammans kan skapa friska medborgare och en hållbar och hälsosam stadsmiljö.

/Tobias Adolfsson, grundare av cykelfabriken ATR och träningsanläggningen ”This is my gym”

 

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Larsifer 2019-12-30

Japp. Mindre avdrag för bilpendling så kommer cykelpendlingen bli mer värd. Har svårt att se hur man ska undvika ett omfattande fusk som artikeln beskriver det. Att med statlig övervakning på mobiltelefoner försöka jaga fuskare låter både dyrt och...

Snuten 2019-12-29

Så där resonerade jag också en gång, men så började jag fundera över vad detta resonemang skulle leda till om man drog det till sin spets. Då insåg jag att att nationen är en organism som fungerar i sin helhet. Amputerar man vissa delar för att de...

Snuten 2019-12-29

Femtioelva tummar upp på den!

GoranS 2019-12-29

Jag antar att fordonets vikt och utsläpp är rätt avgörande för fordonsskatten. Motorcyklar verkar ha en fast skatt på 180 kronor per år. Med tanke på att cykeln inte ger några utsläpp borde cykel om den vägde som en motorcykel beskattas klart lägre, ...

staine 2019-12-29

Om så vore fallet borde det tas upp till förmånsbeskattning. Alla ska med.

Peth 2019-12-29

Vägarna betalas antingen av statlig skatt och moms eller kommunal skatt. Och de flesta cyklister betalar nog sådant.

Henrik83 2019-12-29

Får man inte redan skatterabatt när man cyklar på vägen utan att betala fordonsskatt?

staine 2019-12-29

Verkligen. Sitta där och slösa bensin och förstöra klimatet mellan byarna i Norrland. Dom kan väl ta tunnelbana precis som vi andra? När det gäller beloppet, tror jag typ: - Vi taaar... hmmm. 250 kr. Va, det är väl ok. Då är det något utan att vara...

Bengt-re 2019-12-29

Fniss... Glesbygden är högenergiförbrukare och skall få betala för sitt slöseri.

Tomcaten 2019-12-29

Skatterabatt för cyklister eller skatteintäkter från bilister.