Nu är det okej med cykel nerpackad i cykelväska på SJ:s tåg

Datum:
26 maj 2020 23:15

Att resa med sin cykel på SJ har inte alltid varit det enklaste. Förra sommaren ändrades dock reglerna och numera är det okej att ta med sig cykeln på SJ:s tåg om den är nerpackad i lämplig cykelväska. Men exempelvis Evocs Bike Travel Bag och Thules Roundtrip Pro Xt är  9 cm för bred, respektive 4 cm för hög för SJ:s nya regler.

Att ta med sig cykel på SJ:s tåg är ett kärt forum-ämne här på Happride.se, där senaste tråden drogs igång förra veckan och tidigare finns den stora tråden från 2012 som varit aktiv i flera år.

B & W International

Mjuk cykelväska i enkelt utförande är den billigaste kategorin för cykeltransportväskor, men ett aber att bära för den som är kort i rocken.

För ett knappt år sedan ändrades SJ:s bagageregler där cykel återfinns under så kallat specialbagage och detta är det som gäller tills vidare:

”Cykel måste vara demonterad eller hopfälld och förvaras i en för ändamålet anpassad cykeltransportväska innan ombordstigning (maxmått 140x85x30cm, maxvikt 25 kg för både cykel och väska). Ombord på tåget placeras väskan på en ledig golvyta enligt instruktion från ombordpersonalen. Väskan får inte sticka ut i mittgången eller blockera dörrar.”

Pixabay

Ibland vill man hitta nya stigar och tänk om magin finns bara en tågresa bort?

När ändrade ni SJ bagagereglerna för cykel?
– Det var förra sommaren. Vi såg ett behov av ett förtydligande gällande just cykeltransportväskor då vi vet att många passionerade cyklister har möjlighet att ta med cyklar på det sättet.

Varför ändrade ni reglerna, tidigare var det ju mer eller mindre omöjligt att på ett godkänt och förutsägbart sätt få med sig cykeln exempelvis mellan Göteborg och Stockholm?
– Vi ser kontinuerligt över våra bagageregler och hur vi kan tillmötesgå våra resenärers behov och då vi vet att många önskar att resa med sina cyklar har vi förtydligat att det går bra att resa med nedmonterad cykel i cykelväska. Givet att vi faktiskt inte har tillräckligt med utrymme på våra tåg. Mängden och storleken på bagaget är begränsat med hänsyn till utrymme och säkerhet.

Mats Ek/SJ

Anton Almqvist Källén på SJ.


Hur får man ta med sig sin cykel på SJ:s tåg?
– Man får ta med sin cykel om den förvaras som bagage, dvs i en lämplig cykelväska (maxmått 140x85x30cm, maxvikt 25 kg för både cykel och väska). Väskan ska placeras på ett ledigt utrymme ombord.

Varför måste man packa ner sin cykel i väska för att ta med den hos er?
– Det handlar dels om att specifikt utrymme saknas, dels om säkerhet och komfort.

Ett par välkända cykeltransportväskor i den lite dyrare kategorin (4-6 000 kronor) som exempelvis Evoc Bike Travel och Thules Roundtrip Pro Xt är dock inte helt kompatibla med SJ:s maxmått 140 x 85 x 30cm. Evocs väska är 9 cm för bred/tjock för SJ:s regler med maxmått, eftersom den har de utvändiga måtten 138x39x85 cm och Thules populära Roundtrip Pro XT ryms inte i SJ:s maxmått den är 4 cm för hög (126 x 29,9 x 89 cm).

Thule Roundtrip Pro XT

Thules cykelväska är för hög för SJ:s regler….

Evoc Bike Travel Bag

… och Evocs väska är några centimeter för bred för SJ:s regler.

Hur tänkte ni när ni satte måttbegränsningarna? Spontant verkar era mått vara i underkant, där några centimeter på bredd och höjd hade underlättat för resenärer med cykel?
– Maxmåtten baserar sig på mått som passar i SJs olika tåg och för stort bagage får inte plats på våra tåg. Det är också viktigt att alla passagerares bagagebehov tillgodoses. För stort bagage kan dessutom påverka säkerhet och komfort ombord. Men dessa mått kan komma att revideras i framtiden.

En del andra tågbolag tar betalt för medhavda cyklar, hur resonerade SJ där?
– I Tyskland får man på vissa fjärrtågssträckor betala för att ta med sig sin cykel ombord. I en ny situation med nya marknads- och efterfrågeförutsättningar kan man inte utesluta att tågbolag i Sverige skulle kunna utvärdera denna möjlighet också i Sverige.

Ett önskemål från cyklister är att man ska kunna ta med sin cykel som den är, alltså inte nerpackad, för att exempelvis åka tåg några mil och sedan cykla hemåt. Hur långt fram i tiden kan en sådan sak ligga? Finns det överhuvudtaget på SJ:s karta att tex bygga särskilda cykelvagnar eller bygga om tågvagnar som exempelvis SBB i Schweiz där en del av en vagn är dedikerad för stort bagage som cyklar, skidor etc?
– Idag kan du rulla ombord din cykel på i princip alla regionala pendeltåg i Sverige som exempelvis SL, Mälartåg, Norrtåg, Tåg i Bergslagen, Västtåg, Öresundståg etc. Schweiz är inte större än Mälardalen och Östergötland sett till yta, befolkning och järnväg så att SBB mer fungerar som ett svenskt regionalt pendeltågbolag är kanske naturligt. Vi har inte heller planer på att återinföra dedikerade bagagevagnar för fjärrtågen på SJ. Vidare så är frågan om cyklar på tåg som bekant en del av den pågående revideringen av EUs tågpassagerarförordning och vi på SJ följer frågan. 

Stefan Nilsson/SJ

SJ Intercity tåg dunkar fram i Sverige, kanske med en cyklist och dennes nedmonterade cykel i cykelväska?

Ok, var befinner sig den politiska processen just nu?
– Efter att Ministerrådet i höstas enats om sin syn på dessa frågor, inleddes i början av 2020 förhandlingar med Europaparlamentet och Kommissionen i försöken att hitta fungerande lösningar. Man kan förstå att det är en utmaning. Ett par förhandlingsmöten har genomförts, men ett planerat möte i mars fick ställas in p.g.a. corona-pandemin. Det kan inte uteslutas att lösningar diskuteras fram under det pågående kroatiska ordförandeskapet men ju längre tiden går desto mer osannolikt blir det förstås, och frågorna är lagstiftningsmässigt tekniskt komplicerade när hänsyn ska tas till gammalt, gammalt och ombyggt respektive nytt tågmaterial, och inte minst med tanke på att situationen ser så oerhört olika ut i medlemsländerna.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

GoranS 2020-06-07

Det som är träligt är om det kommer någon nitisk konduktör. Att det går bra i de flesta fall är en klen tröst om man hamnar i situationen att man "blir avslängd". Hade varit trevligare om reglerna varit mer tillåtande s.a. alla rimliga transportväsko...

Maglia Nera 2020-06-07

Reste förra helgen med min halvmjuka Scicon-väska utan problem. Att styret sitter på som vanligt gör väska ~10 cm för bred, men det är inte direkt så att konduktören går runt med en måttstock. Även pre-Corona med fullproppade bagagehyllor har det gåt...

Debbo 2020-06-06

Nu börjar man fatta varför det alltid är fullt på bagagehyllorna 😄

borano20 2020-06-06

Hej.. Gjorde motsvarande med några diabilder som plötsligt behövdes pronto.. Nån helt annanstans.. mvh borano20

Vizual54 2020-06-06

Skickat min pappas pass på detta sättet från Linköping till Lund. Han glömde passet när de skulle flyga från Kastrup till nånstans. Livrädd att nån skulle komma på mig när jag bara var ombord och lämnade en väska för att sedan hoppa av. Var ingen so...

ensamvarg 2020-06-05

Tror inte det är någon, det är evig fördömelse i skärselden 🔥 som gäller.

GoranS 2020-06-05

Vad är preskriptionstiden på illegal äppellådetransport?

weldion 2020-06-03

Äldre släktingar gjorde så till oss på 80-talet. Ställde på en låda äpplen längst bak i tåget och så åkte pappa ner till stationen och plockade av lådan när tåget stannade till vid vår station. Kriminellt, så det känns nästan som man växte upp i en ...

Raggamuffin 2020-06-02

Det missades nog inte, det är ett gammalt trick som innehåller en del risk.

Stumpy 2020-06-01

"Fultransport" eller "fuskgods" kanske det kan heta?