Sponsrat innehåll från Sportson

8 skills som gör dig till en bättre stigcyklist

Datum:
01 juli 2020 08:09

Rötter, stenar, fler rötter, livsfarliga drops, tighta kurvor och annat krafs som ligger i vägen för dina däck när du ska ut och rulla stig. Här är 8 skills som får dig att flyta fram i skogen i hastighet som aldrig för, dessutom med stil lika smooth och elegant som Frank Sinatra. 

Har du också stött på dem ute i skogen? All dessa hinder som någon rackare placerat på stigen. Små lodräta, elaka klipphällar som är svåra att ta sig upp på, nedfallna träd som ligger rakt över stigen och alla dessa kurvor som käkar upp din fart lika kvickt som en arg Helmut Kohl äter smör.

Anders Wingqvist/Happyride

Stor stock över stigen: en glädjedödare eller ett roligt hinder?

Nämnda hinder är så klart en del av det som gör stigcyklingen så rolig. Men de där passagerna där du i förnedring kliver av cykeln, eller där du med en primitivt prestationsinriktad och dumdristig hjärna istället kraschar, eller  blir tvingad att ta en omständlig sväng runt om – hade det inte varit skönt att med stil ta sig förbi dessa små krux?

Nedan listar vi några färdigheter som gör dig till en mer följsam och tekniskt duktig stigcyklist. Självklart är dina färdigheter som cyklist grymt viktiga, men en bra stigcykel är också en förutsättning. Svenska Sportson säljer kvalitetscyklar och har verkstad med full service för din hoj.

Scott

Scotts modell ”Ransom 920” är en rejäl Enduro-cykel.

I denna artikel cyklar Daniel på en silvrig och rå Scott Ransom 920 som är en riktig enduro-köttbit med 170 mm slag bak och fram, utrustad med 29″ hjul och i korthet en hoj för dig som blandar hård stigcykling med utflykter till bike parks, fler endurocyklar hos Sportson ser du här.

Trek

Trek Fuel EX 9.7 är en rejäl hoj perfekt för svenska stigar.

Den svarta cykeln är storsäljaren Trek Fuel EX i versionen 8, som också finns med den lite högre specifikationen 9.7, mer info här om Trek Fuel EX 9.7. Det är en kompetent stigcykel med 140 mm slag i framgaffeln och 130 mm baktill, fler stigcyklar hos Sportson ser du här.

1. Bunny Hop

Anders Wingqvist/Happyride

Bunny Hop, kaninhopp på svenska, tar dig över diverse hinder, tajmning och teknik får man träna på kontinuerligt.

Bunny hop är något som gör stigcyklingen så mycket roligare. Du kommer över stockar som ligger i vägen för dig, du kan poppa över stenar, du får bättra balans och höjd på såväl byggda som naturliga kickar. Summa summarum: du får lite mer luftvana och lite mer flyt på köpet.

Om du bara ska lära dig en sak från den här listan så är baskemej kaninhoppet det som kommer att ge dig mest glädje. Kaninhoppet ger dig också de skills som behövs för att komma vidare med Slap Attack och Kroken.

Anders Wingqvist/Happyride

Surikat-positionen är A och O när du börjar med bunny hop.

Öva genom att lägga en gren eller liknande över stigen. Cykla in mot grenen, pressa ned cykeln och låt kroppens vikt följa med nedåt, lyft framhjulet explosivt uppåt och gå bakåt med vikten, dra med cykeln genom att hoppa och sträcka på benen samtidigt som du vinklar ner och drar upp i pedalerna med fötterna för att få med dig cykeln upp i kaninhoppet, och tryck styret framåt och sug in så mycket som möjligt av cykeln under dig.

Efter denna graciösa, långa och höga flygtur då tiden kommer att stå stilla medan du hör någon av Vivaldis violinkonserter i öronen, är det dags att börja tänka på landningen, då sträcker du ut kroppen igen för att tillsammans med cykelns dämpare absorbera energin. Landningen brukar dock lösa sig själv, det trixiga är att få till tajmingen i att lyfta framhjul, fördela vikten och sedan få med sig bakhjulet upp.

Anders Wingqvist/Happyride

När ditt kaninhopp sitter är det dags att tweaka ut hojen lite.

Här är en bra instruktionsvideo som jobbar med ”Meerkat”-position, dvs att få upp framhjulet och stå som en surikat och därefter ta sig vidare. En annan grej man kan testa är att cykla in långsamt mot grenen, och först lyfta framhjulet och därefter bakhjulet, detta för att bryta ner bunny hopp-ett i två olika moment, vilket kan underlätta.

Anders Wingqvist/Happyride

Flyg över de där rötterna.

Gå in på denna tråd sedan och dela med dig av ditt kaninhopp!


2. Track Stand

Yepp, du har sett dem vid rödljusen i staden. Kanske är du en av dem själv? En av de där cyklisterna med irriterande god balans. Så god balans att du kan stå stilla på din cykel vid ett rödljus.  Men du vet hur det är ”kan du inte slå dem, gå med dem”, och det gäller i allra högsta grad för denna manöver, också benämnd ”Track Stand”.

Anders Wingqvist/Happyride

Brant inrullning, ett najs litet track stand låter dig kika och välja linje utan att kliva av cykeln.

Track stand kan du använda när du kommer till ett parti på stigen som du inte känner till, kanske något brant och tekniskt du inte kört förut som du behöver några sekunders betänketid för att spana in före du väljer linje ned.

När du övar Track Stand kommer du ibland känna att det går lugnt och fint…

Anders Wingqvist/Happyride

…och ibland känna att det går galet mycket ur balans.

Överlag ökar du också din balans på cykeln och känsla för var du har din vikt genom att bemästra ett någorlunda långt track stand. Glöm inte att 2 sekunders track stand är DUBBELT så långt som 1 sekund, så desto kassare du är på att hålla balansen när cykeln är stilla, desto mer har du att vinna.

I thaiboxning och track stand är det okej att knäa.

Öva i en liten uppförsbacke, använd bromsarna samtidigt som du trycker med pedalerna och viker in styret lite för att hitta balansen stillastående. Stå upp på cykeln och använd kroppssvikten försiktigt framåt, bakåt och i sidled. Låt cykeln rulla lite fram och tillbaka medan du konstant letar efter balansen. Om du är på väg att förlora balansen så släpp bromsarna och rulla framåt lite, ta ny position bromsa och försök igen. På detta vis slipper du döna upp och ner med foten i marken. Här finns en fin instruktionsvideo som pedagogiskt förklarar Track Stand.


3. Slap attack

Anders Wingqvist/Happyride

Du behöver inte några gröna fingrar för att framgångsrikt plantera ett framdäck.

Framhjulsbump! När grejerna på stigen blir för stora att hoppa över, misströsta icke.

Anders Wingqvist/Happyride

Ett lagom gött framhjulsstuds ger dig höjd över lite större hinder.

Förbered dig ungefär som inför ett bunny hop, men plantera framhjulet lite lagom i hindret och med stöten som kommer från framhjulet fortsätter du rörelsen uppåt och gör ett bunny hop, se det som ett kaninhopp med lite hjälp. Det viktiga är att du kommer framåt och över hindret på ett kul sätt.

Anders Wingqvist/Happyride

Slap attack är typ som ett misslyckat kaninhopp, där framhjulsstudsen ger dig energi att bygga vidare på för att få höjd och sedan suga in cykeln under dig.

Tips: gör slap attack på saker som du vet att du klarar att kaninhoppa, du behöver inte börja med att öva på de verkligt stora stockarna.

Här är en världsmästarbra video om slap attack (och flera andra bra tips också på trail-teknik som man kan använda på stig).

Anders Wingqvist/Happyride

Hej då storstocken!


4. Kroken

En teknik som är bra om kanten du ska upp på är vass och elak, en slap attack hade troligen gett dig en punktering om inte extremt väl utförd, i dess fall är kroken troligen bättre.

Tekniskt blir det ungefär som att göra kaninhoppet i två steg, först framhjulet och sedan bakvagnen. Du kan därför öva kroken genom att cykla plant och försöka dra upp bakhjulet med dig, eftersom det troligen är det momentet som är svårast att få med sig ute på stigen. Pröva tex över trottoarkanter och liknande.

Anders Wingqvist/Happyride

Plantera framhjulet tidigt på platån för att få plats och tid att lyfta med bakjulet över hindret. Krulla tårna på pedalerna så går det lättare.

Precis som Slap attack kommer delar av tekniken från kaninhoppet. Kroken hjälper dig att komma upp på platåer, bergshällar, step ups och liknande. Du lyfter och planterar framhjulet uppe på platån du ska upp på. Ta ett rejält tramptag om platån är hög, du behöver den energin för att komma upp. Framhjulet behöver komma precis i början på platån, för att du ska få nog med plats och tid att få upp bakhjulet.

Steg två är därefter att du lyfter med dig bakvagnen med tårna på pedalerna, krulla tårna och vinkla ned fötterna, och suger in och upp cykeln efter dig.


5. Drop

Anders Wingqvist/Happyride

Oavsett nivå så är det skoj att flygga utför kanter.

Men att kunna hoppa utför kanter på stigen är riktigt härligt och kul. Håll blicken långt fram, börja med små kontrollerade drops där du har plats att krascha utan att det blir konsekvenser och ta dig sedan vidare uppåt.

Nej, man behöver inte dropa en och en halv mete till platt landning, men det är ett bra test för cykelns dämpare. Scott-hojen med 170 mm slag gillar det mer än Trek Fuel EX konstaterade vi. 

Om du har ett byggt drop med cleant uthopp  – typ släta fina plankor – och fin landning som lutar nedåt kan du rulla ut med framhjulet och skifta vikten bakåt, intruktionsvideo här, det är en smooth och energibesparande metod.

Anders Wingqvist/Happyride

”– Tror du gaffeln kommer att bottna, det tror nog jag”

Har du en gammal kantig mur till platt, som på bilderna, får du räkna med att sätta dig i cock pit lite mer och använda energi till att kontrollerat hoppa ut från droppet för att får bra balans i luften och inte bara random slungas ut från dropet. Om det är högt och platt landning: landa lite tidigare på bakhjulet visavi framhjulet.


6. Endo 180

Anders Wingqvist/Happyride

Endo sätter dig i den där osköna känslan att hålla på att gå över styret, OTB:a som de säger i skogen.

Kanske det mest meningslösa och svåraste av dessa tips, men kanske också det ballaste. Endo är tricket att balanserat och kontrollerat ställa sig på framhjulet. Träna i en lätt nerförsbacke med inte alltför löst underlag, tryck ner cykeln, tryck frambromsen och flytta fram vikten och låt bakhjulet komma upp bakom dig. Yieeeee…… läskigt som sjutton i början. Gå större och större.

Anders Wingqvist/Happyride

Blicken är en av nycklarna, denna blev en Endo 90 troligen på grund av blicken och höfterna inte svingade bakvagnen runt ordentligt.

När du kan en bra endo, lägger du på den där enkla halvcirkeln, genom att initiera lite rotation före du går upp på framhjulet och fortsätt vrida blicken och höfterna mot bakhjulet tills du kommer runt. Easy piecy. Här är en bra video på Endo 180 full av fiskebåtar och steeze. Manövern kan du använda om du väljer fel stig och stilfullt vill vända om, eller bara som show off för dina kompisar.


7. Rulla ner för branta hällar

Att bestäm sig för att köra är kanske det allra viktigaste, det är inte läge att tveka eller ändra sig längst vägen ned…
Sänk sadeln på din dropper post, rulla in med lagom fart, har du för lite förlorar du balansen, har du för mycket fart är det inte heller bra eftersom du inte vill ta luft och hoppa när det brantar på (dyr tandläkarräkning väntar i så fall).

När det börjar branta på: flytta din vikt bakåt över bakhjulet, ett trick är att vinkla ned hälarna på skorna. Håll blicken på linjen en bit fram, stirra dig inte blind precis vid ditt framdäck. Håll självförtroendet inakt och var mjuk och följsam i kroppen när du rullar ner. Tänk på att andas, det är ett trick för att inte frysa av panik och bli stel och oföljsam när du rullar ned för klippbranten.


8. Nedlägg/kurvtagning

Svänga utan att bromsa, japp det går. Lägg ned cykeln lugnt och fint när du hittar naturliga eller byggda berms. Bromsa före själva svängen, eftersom låsta hjul ger dig sämre fäste i själva svängen.

Blicken långt fram och pröva dig fram, håll en relativt hög linje för att inte tappa farten. Om det är byggda lite högre och brantare berms där du kan köra fort kan du ligga vinkelrätt med lutningen i princip, är det naturliga berms som är låga behöver du troligen lägga vikt på ytterpedalen och sänk den samt tryck över höften på den sidan. Kika här.


BUBBLARE

Cykla på en hardtail! Här förklarar vi varför det gör dig till en bättre stigcyklist.

Trek

Att cykla på hardtail är lite mer oförlåtande och ger dig bättre linjeval automatiskt, ingen dålig grej om du vill bli duktigare stigcyklist.

 

Hitta din mountainbike hos Sportson! 

På Sportson sorteras mountainbikes i Downhill, Enduro, Trail, XC Race FS, XC sport och XC race HT.

Enduro har vuxit fort och är idag en väldigt populär gren inom MTB, påminner en del om downhill (DH) men med den skillnaden att man cyklar själv även när det går uppför till skillnad från Downhill där man nyttjar liften. Cyklarna är ordentligt stötdämpade men fortfarande rätt pedaleffektiva så att du kan lägga kraften på allt det roliga. I denna artikel cyklar Daniel på en silvrig och rå Scott Ransom 920  som är en riktigt enduro-köttbit med 170 mm slag bak och fram med 29″ hjul för dig som blandar hård stigcykling med utflykter till bike parks, fler enduro cyklar hos Sportson ser du här.

Trail eller stig, är MTB som är byggd för riktig stigcykling, fulldämpad och med en lite mer upprätt position för bästa kontroll bland stock och sten. Går utmärkt att cykla både uppför och nedför berg med. Den svarta cykeln är storsäljare Trek Fuel EX i versionen 8, som finns med den högre specen 9.7, mer info här om Trek Fuel EX 9.7, och är en kompetent stigcykel med 140 mm slag i framgaffeln och 130 mm baktill, fler stigcyklar hos Sportson ser du här.

Länkar till cyklarna på bilderna:

Om Sportson
Sportsons affärsidé är att sälja kvalitetscyklar av välkända varumärken för all typ av cykling och till hela familjens behov. Den första butiken som Sportson öppnade var i Göteborg 1980, idag finns 25 butiker på 14 orter runt om i landet. När du köper cykel hos Sportson är den monterad och körklar, det ingår 1 års fri service samt evigt öppet köp.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Inga kommentarer