Sponsrat innehåll från Sportson

Tips till dig som ska köpa din första gravelcykel

Datum:
08 juli 2020 09:48

Sportson säljer kvalitetscyklar i 25 butiker runt om i Sverige. Här tipsar Berner Yngwe som är butikschef i Jönköping om vad du ska tänka på när du väljer din första gravelcykel. Do´s and dont´s för dig som letar efter en cykel som materialiserar månsidighetsdrömmen om en pendlar-tränings-tävlings-äventyrscykel som lever och frodas på en blandkost av olika underlag.  

Bernet Yngwe släpper in oss genom verkstadsdörren till Sportson i Jönköping. Det är en tidig sommarmorgon och själva butiken har inte öppnat ännu. Men i fullservice verkstaden är det redan aktivitet:
– Den här våren med corona, reserestriktioner och hemarbete har gjort att vi säljer väldigt mycket cyklar och det är så klart kul. Men ännu mer glädjande är att svenskarna verkar bli bättre på att ta hand om sina cyklar också, här i verkstaden har vi en strid ström av kunder vilket är glädjande ur många aspekter, berättar Berner Yngwe som är butikschef och delägare på Sportson i Jönköping. 

Anders Wingqvist/Happyride

Berner Yngwe (till vänster) och Jonas Rosén (till höger) äger och driver Sportsons välsorterade butik i Jönköping.

Sportson Jönköping ägs och drivs av superduon Berner Berner och Jonas Rosén. Det är en komplett cykelbutik som möter ögonen när man kliver in på markplan, rader av cyklar står prydligt uppställda, tillbehör och hjälmar hänger snyggt och överskådligt på väggarna. Vi ser elassisterade pendlarhojar, barncyklar och snygga mountainbikes, men var sjutton är grus- och racercyklarna?
– Just för gravel och racer har vi faktiskt byggt en ny avdelning där uppe, säger 41-åringen Berner och pekar upp mot en trappa som leder upp till plan två.

Anders Wingqvist/Happyride

En Specialized får vård, luftning av de hydrauliska skivbromsarna.

Vi kliver upp i den nya avdelningen och det är en sådan där situation där man börjar dregla inombords och blir peppad på att öronmärka, prioritera (och kanske spara) några tiotusentals kronor till en av läckerbitarna till cyklar framför oss. Vi slår oss ner i de låga fåtöljerna och diskuterar lite kring vad Berner och hans kollegor på Sportson brukar ge sina kunder för råd kring att köpa sin första gravelcykel.

Anders Wingqvist/Happyride

Berner på plan 2 i Sportsons butik Jönköping, med en fin gravel från amerikanska Trek, modellen heter Emonda ALR 4 och kostar 17 995 kronor.

1. Vad ska du göra med cykeln?

– Väldigt grundläggande, men ack så viktigt att ställa sig denna fråga: Vad vill jag kunna göra med min tilltänkta gravel-cykel? Ska jag pendla med cykeln? Ska jag ha den för motion- och träningsrundor? Ska jag tävla på den? Ska det bli en äventyrscykel som klarar långa sträckor och mycket packning? Ska den gå på asfalt och grus, kanske till och med lite stig ibland? Kanske någon form av kombination av allt som nämnts (en pendlar-tränings-tävlings-äventyrscykel som sätts på en allsidig och näringsrik diet av asfalt, stig och grus?

Pixabay

Grus, stig, asfalt och lite gräs klarar en gravel med rätt däck, här Treks populära Checkpoint.

Pixabay

Här ska du ju bekvämt kunna smacka förbi på din gravel.

– Det jobbiga är att denna basic fråga är kanske inte helt lätt att svara på, eftersom man kanske faktiskt inte riktigt vet, särskilt inte som förstagångsköpare. Hur som helst är en gravels styrka, visavi landsväg, just att det som regel är tämligen mångsidiga cyklar som genom olika däck och kringutrustning som skärmar, väskor etc, kan anpassas till flera användningsområden.

Anders Wingqvist/Happyride

På många gravel finns fästen för skärmar, här tex på Specialized Diverge E5 Elite som ligger på 18 995 kronor.

– Men se till att din första gravel åtminstone klarar av det väsentliga som du ska göra med den, ska du pendla året runt är det till exempel väldigt skönt att kunna montera fasta skärmar och andra prylar. Vill du ha mer av en snabb gravel enbart för träning och fart är just skärmar av mindre betydelse. 

2. Hydrauliska skivbromsar gör dig lycklig

Skivbromsar är det på all gravel, men välj en cykel med hydrauliska bromsar, råder Berner:
– Det kostar några kronor mer men ger en bättre och säkrare upplevelse. Här tycker jag att det är rätt att gå upp en nivå prismässigt, då får man också lite finare drivlina etc, lite mer cykel för pengarna helt enkelt.
Var börjar det då mellan tummen och pekfingret?
– Gravelcyklar brukar idag ligga på cirka 12 000 kr och uppåt, hydrauliska skivbromsar får du från ungefär 16-17000 kr och uppåt, som förstagångsköpare bör du enligt mig lägga dig på den nivån om du har ekonomisk möjlighet.

Anders Wingqvist/Happyride

Klassiska och numera lite omoderna fälgbromsar är billigare, men ger också sämre bromskraft och är mer känsliga vid väta etc.

Anders Wingqvist/Happyride

Nu snackar vi! Bra och pålitlig bromskraft gör din cykling roligare.

3. Var realistisk i din cykelbudget och inkludera kringutrustning

Om du köper en elgitarr behöver du också ett fodral, några plektrum, sladd och en förstärkare. Även inom cykling är kringutrustningen ack så viktigt för hur kul det blir att cykla. Detta är något som många nybörjare snålar in på, eller helt glömmer bort, i sin cykelköparbudget:
– Är du ny så behöver du köpa en del kringutrustning förutom själva cykeln, det gör hela upplevelsen så mycket roligare. Räkna in det i din cykelbudget om du är ny. Cykelskor, pedaler, cykelbyxor och hjälm är kanske de fyra viktigaste prylarna förutom cykeln. 

Anders Wingqvist/Happyride

Stilrent och bra kit för dig som ska börja cykla lite gravel, den tighta tröjan kan du givetvis byta mot en skjorta med lite mer steeze om du känner dig hipp och alternativ.

Kläder som är ändamålsenliga är också något som höjer totalupplevelsen tycker Berner:
– Du kommer troligen att behöva någon form av överdragsjacka, kanske även arm- och benvärmare. Lite beroende på vad du ska använda cykeln till. Kläder kan man köpa hur mycket som helst, det finns många snygga och bra plagg. I början får du kanske prioritera det som du verkligen måste ha. Och på gravel är det ju dessutom mer fritt att blanda in sin egen stil och alla plagg behöver inte var superslim och sportiga, en fladdrig cool skjorta är inte fel!

4. Att köpa med ett punka-kit är obligatoriskt

– Köp med en sadelväska med extra slang och däckavtagare så att du kan klara en punka, säger Berner och ser lika obeveklig ut som en rektor med järnhårda nypor. 

Anders Wingqvist/Happyride

Slang, däckavtagare och pump behöver du ha med dig ut när du cyklar.

5. Kolla in däckbredd på ramen: Vad får man plats med?

– Kan jag få plats med dubbdäck? Eller riktigt breda sulor om jag vill ha rejält med dämpande luft för att kunna köra stig? Ofta får man plats med rätt breda däck idag på de nya gravelcyklarna, men det är bra att kolla eftersom det ändå skiljer sig mellan olika ramar. Bredare däck ger mer komfort och bättre känsla om man ska köra mycket i lite stökigare terräng. Kan man klara runt 40 mm kan man ha bra valmöjligheter, säger Berner.

På Scott Spedster gravel 30 sitter det Schwalbes populära däcke G-one som är 35mm breda, ramen klarar dock upp mot 40 mm breda sulor.

Trek

Trek Checkpoint AL 4 är en idealisk inkörsport till gravelbike-världen. Den är byggd med en lättviktsram i aluminium och en slitstark komponentgrupp som inte viker ner sig när dina färdigheter utvecklas. Dessutom är den här gravel-cykeln exceptionellt mångfunktionell. Den har extrafästen för att det ska vara lätt att lägga till väskor och pakethållare för vardagspendling eller långtur.

6. Nätet är najs, men lokal butik är the shit

– Köp lokalt i cykelbutik för att få alla tips live och anpassade efter dig och dina behov. Du får också chansen naturlig att kunna ställa följdfrågor till säljaren i butik. Tänk inte bara pris för stunden, utan skapa en relation med din lokala cykelbutik. Det har både du och butiken igen i längden. Köper du en lite dyrare cykel kräver den ett visst underhåll, är du inte tokduktig själv eller vill lägga den tiden själv på att meka är det skönt att kunna lämna cykeln på service där du har köpt den. Om vi tar våra Sportson-butiker, så är det ett års fri service när du köper cykel hos oss, för att nämna en av fördelarna. Hos oss kan du också ge dig ut och provcykla en sväng vilket för många är betryggande att faktiskt live kunna känna på cykeln innan man slår till, säger Berner.

Anders Wingqvist/Happyride

Ja det går att cykla med gympadojor på plastiga och platta pedaler, men det är roligare med styva och lätta cykelskor och click-pedaler.

Hitta din nya gravel hos Sportson 

Gravel: Cyclocrossen är en racercykel för sand och grusbanor, lätta och kvicka i hanteringen. Gravelcykeln är en utveckling utav detta och en väldigt allround cykel som har blivit ett populärt alternativ för åretruntpendlaren eller äventyrscyklisten.

Länkar till 2 bra gravelcyklar hos Sportston:

Om Sportson
Sportsons affärsidé är att sälja kvalitetscyklar av välkända varumärken för all typ av cykling och till hela familjens behov. Den första butiken som Sportson öppnade var i Göteborg 1980, idag finns 25 butiker på 14 orter runt om i landet. När du köper cykel hos Sportson är den monterad och körklar, det ingår 1 års fri service samt evigt öppet köp.

På Sportson hittar du alla typer av cyklar: Mountainbike, Barncyklar, BMX, Cyclocross/Gravel, Elcyklar, Hybrid, Juniorcyklar, Lastcyklar, Racer, Singlespeed.

Anders Wingqvist/Happyride

Sportsons butik i Jönköping är välsorterad, bike fit kan du få hjälp med och verkstaden är fullservice.

Specialized

Specialized Diverge är en fantastisk modellserie, här i nivån Base Carbon där du får en lätt och styv ram i kolfiber.

Sportson

Sportson i Jönköping.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Inga kommentarer