På stigjakt i Säfsen med familjen

Datum:
23 september 2020 17:24

Säfsen omges av vackra, rullande barrskogar och en blänkande sjö i södra Dalarna. Det är vackert och lugnt. Cyklingen för barnen är magiskt bra, för de vuxna finns det roliga leder, men också utrymme för utveckling av både leder och markering.

Vi har cyklat nästan nio kilometer och det är glada miner. Hos alla. Vem hade kunnat ana det? Framför oss är det en grusväg som är svår att se slutet på. Solen skiner och det är varmt i luften. Längs med grusvägen står granarna tätt och mellan topparna åt vänster skymtas skidbacken:
-Wohooo, bara två siffror kvar! Hoppas det kommer fler nummerskyltar snart, säger Leo samtidigt som han hoppar upp på cykeln.

Fredrik Schenholm

Cykelbingo ar höjden av spänning för barnen.

Leo cyklar iväg tätt följt av hans syster Meja och deras två kompisar Alice och Ella. Åldersspannet är fem till åtta år, och ingen av dem har cyklat så här långt tidigare. När vi kommer tillbaka till Hyttan igen, huvudbyggnaden i Säfsen resort med reception, restaurang och bar, har de cyklat 11 kilometer. Vi föräldrar ger konceptet med cykelleden Cykelbingo en tumme upp. Och när barnen i kör skriker imorgon igen, trots dagens uteblivna Bingos, så blir det två tummar upp.

Cykelarenan i Säfsen.

Säfsen, eller Säfsbyn som byn enligt kartor egentligen heter, ligger i den södra delen av Dalarna, ett par kilometer öster om det lilla samhället Fredriksberg. För åttio år sedan blomstrade området i en högkonjunktur med fabriker som gick på högvarv. Men, precis som i så många andra små samhällen i Sverige lades även här mycket av industrierna ner.

Fredrik Schenholm

Goa utsikter från Österhöjden i Säfsen.

Idag är den största inkomstkällan turister där Säfsen resort AB är det stora dragloket. Naturen är området nya vara. Och det är vackert. Sådär som man tänker att en turist ser på Sverige. Barrskog efter barrskog på böljande kullar så långt som ögat ser.

Det är nara till bad något som uppskattades stort av familjen.

Att Säfsen skulle vara en succé för barnen kom egentligen inte som en överraskning. Marknadsföringen består till stor del av leende barn sittandes på cyklar. Området kring Hyttan är som ett lekeldorado, både för barn och vuxna. Här börjar alla cykelleder och här finns även minigolf, en frisbeegolf men framför allt Cykelarenan. I Cykelarenan finns en teknikbana, en pumptrack-liknande bana och två naturstigar. Här kryllade det av barn. Frågan vi ställde oss innan vi lämnade Göteborg för den fem timmar långa bilfärden var: Skulle det finnas några långa, roliga och flowiga nerförslöpor för oss vuxna?

Fredrik Schenholm

Det finns gott om härliga skogar i Säfsen, Homan pushar på uppför i början av Råberget runt.

I samband med incheckningen fick vi en cykelledkarta med beskrivningar till områdets 13 olika cykelleder. Alla långa leder på 20+ kilometer la vi åt sidan eftersom vi tänkte att det troligen mest var XC-fokus på dem. Vi var mer intresserade av de kortare lederna som såg ut att korsa så många höjdkurvor som möjligt. Första dagen föll lotten på den 14 kilometer långa leden Råberget runt. Inledningen i ledbeskrivningen löd ”Terrängen är varierad, bitvis krävande och höjdkurvorna många”. Mums sa jag och Homan Pelaseyed.

Skidberget i Säfsen syns i bakgrunden från Cykelarenan och stugområdet.

Efter att ha cyklat mestadels på vägar står vi äntligen på toppen av Solberget, berget där Säfsen har sina skidliftar, och blickar ut över ett imponerande landskap. Nu har vi 170 höjdmeter ner till botten och förväntningarna är stora. Från toppen börjar det med lite stig som känns riktigt bra men ganska snabbt övergår stigen till något som mer liknar en grusväg. Lutningen är kanon men var är stigarna? När vi kommer ner till botten är vi riktigt besvikna.

Fredrik Schenholm

Leden Råberget runt går via Solberget Där finns det lift och massa fallhöjd. Vad kommer hända i framtiden må tro?

Under tiden som vi cyklade Råberget runt var Linn och Hanna med barnen i Cykelarenan. De hade fått släpa dom därifrån när det var middagsdags. Som förälder är man ju alltid glad så länge barnen har det bra. Fast det stämde inte idag. Jag och Homan ville ha mer stig. Men det skulle bara bli bättre för oss stighungriga föräldrar.

Leo balanserar på gungbrädan i Cykelarenan.

Andra dagen bestämmer vi oss för att köra en lite kortare variant av leden Toppturen. Vi cyklar leden medsols. Ganska snabbt inser vi att lederna bara är markerade åt ena hållet vilket resulterar i en relativt stor felnavigering.

Fredrik Schenholm

Vid Hyttan börjar alla cykelleder i Säfsen.

På väg upp mot Österhöjden kommer vi på villovägar och det slutar med att vi får bara cykeln de sista 70 höjdmetrarna, över ett kalhygge och genom tät skog, upp till toppen. Efter en kort paus med svetten rinnande i pannan vid utsiktsplatsen strax under toppen var det dags att bege sig neråt, och hemåt. Ungefär vid samma tidpunkt dagen innan stod vi på Solberget.

Felnavigering deluxe Homan sliter sig upp for kalhygget.

Då var förväntningarna skyhöga men de glada minerna uteblev. Idag blev det tvärtom. Från toppen slingrade sig en riktigt snabb stig med bra flyt långt ner på bergets sydsida. Hundra höjdmeter senare står vi nere på grusvägen med leenden stora som bananer. När vi kommer tillbaka till huset är vi trots allt inte helt nöjda. Merparten av Toppturen bestod trots allt av grusvägar. Det måste finnas mer stiginspirerade leder i området, eller?

Fredrik Schenholm

Hanna och Linn på en av manga grusvägar i området.

Kommande dag är det Hanna och Linns tur att cykla på förmiddagen. De bestämmer sig för att prova den korta Byrundan vars turbeskrivning börjar med ”Kort och teknisk tur, enbart på stigar”. Det visar sig vara en riktig fullträff. De tekniska passagerna var få, rundslingan bjöd mest på riktigt, riktigt bra stigcykling i kuperad terräng. Både Hanna och Linn var lyriska över att ha hittat en så härlig stig och jag och Homan var snabba ut för att prova den efter lunch. Och vi kunde inte annat än hålla med. Äntligen en högklassig stig med snabbt rull i vackra miljöer. En fullträff helt enkelt.

Linn Schenholn på väg nerför den harliga singletracken på Borkhöjden Säfssjon syns i bakgrunden.

Som avslutning sista dagen cyklar vi Borkhöjden, en slinga som rundar Säfsjön. Leden är kuperad och varierad. Grusvägar växlas med stigar och här och där är det en och annan riktigt skön utförslöpa. På stig.

Fredrik Schenholm

Homan på väg ner for drömstigen som är en del av Toppturen, stigen går från toppen av Österhöjden.

Efter fyra dagar med mycket cykling är det dags att bege sig hemåt. Barnen är långt ifrån klara med Säfsen. Balansbanan, naturstigarna och Cykelbingot gjorde verkligen intryck och alla barnen har blivit mycket bättre cyklister. Vi vuxna känner oss dock klara. Inte med Säfsen, men med mtb-cyklingen som området erbjuder. Våra endurocyklar passade inte riktigt in här. Men för familjer med XC-inriktning finns det många goa mil att beta av.

Meja, Elle, Leo och Alice på Cykelbingo i Säfsen.

Säfsen har dock ett äss i ärmen för oss som tycker om stigar och nerförskörning. Två kilometer från Hyttan och stuganläggningen ligger deras skidberg. Där finns det liftar och massor med höjdmeter. Det skulle med andra ord kunna bli hur bra som helst, för alla typer av familjer.

Fakta Säfsen

Var
Säfsbyn ligger i södra delen av Dalarna 28 mil från Stockholm och 37 mil från Göteborg.

Boende
Säfsen resort AB har över 1000 bäddar i området. Det finns gott om mysiga hus och stugor, allt i närheten till cyklingen.

Cykelarenan
Ett område som ligger vid receptionen (Hyttan) med teknikbana, en pumptrack-liknande bana och två naturstigar.

Cykelleder
Det finns 13 markerade cykelleder som beskrivs i Säfsens Mtb-guide. Alla leder utgår från Hyttan och svårighetsgraderna varierar från grön till svart. Längden på lederna varierar mellan 4 till 43 kilometer.
>> Alla turtips från Säfsen hittar du här

Äventyrspasset
När man bokar stuga i Säfsen resort ingår Äventyrspasset. I detta ingår: Tillgång till Cykelarenan, cykelbingo, cykeltvätt med verktyg, klättervägg, frisbeegolf, minigolf, vildmarkslekplatsen och mycket mer. Skoj att det finns så mycket mer att göra utöver Mtb.

Cykel
Vi hade med våra endurocyklar. Det behövdes inte. Framdämpade cyklar räcker till 98% av cyklingen.

Fredrik Schenholm

Mysiga stugor finns det gott om i Säfsen.

Det är gott om leende barn i Cykelarenan i Säfsen.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

dileno 2020-10-05

Var där i somras och skrev en del på bloggen: https://bracykling.com/?s=s%C3%A4fsen Toppturen klart bäst för dem som gillar XC! Pump track-området, teknikbana osv var mkt bra och uppskattat av många. Skulle säga att det behövs en del stigvård på s...

Ashtrey 2020-09-29

Var och cyklade lite i säfsen i Söndags. Vi tog oss upp på solberget och körde ner i virvelvinden där det tidigare var en cykelled. Det som fanns kvar av den cykelleden är ju fantastisk rolig! Ni måste rusta upp den. Ta bort och skippa dom gamla t...

Bobloblaw 2020-09-28

Det gör vi säkert. Det var en väldigt trevlig helg ska sägas.

johansoderlund 2020-09-28

444985 OK, ett försök på min egna lilla stigguide för Säfsen. Jag är utflyttad men cyklar varje gång jag är hemma och hälsar på. Min favoritrunda börjar med den som kallas Mtb weekend 13 km för att sedan vika av på den inringade stigen på vandrings...

TrailFox 2020-09-27

Paskaberget är min favorit bland de röda lederna. Lite för mycket transport på Borkhöjden, Men stigpartierna är bra. Råberget runt behöver som det nämndes en roligare väg ner. Tror man kan hoppa på en svart ner från toppen. Säfsen har varit kanonbra ...

Tjock-Jonne 2020-09-27

Det låter bra! Får man önska? En led över Skattlösberget och luosastugan vore trevligt.

Anna Säfsen 2020-09-27

Det kommer nästa år! Ge oss en chans till!

Bobloblaw 2020-09-27

Låter toppen. Säfsen är trevligt och boendet var toppen. Mina barn var nog tyvärr lite för stora för de småslingorna vid stugbyn samtidigt som de gröna var lite långa och för mycket grusväg. Hoppas på lite mer byggda gröna och blå leder likt Trysil o...

Anna Säfsen 2020-09-24

Så kul att läsa och mitt i prick. Vi arbetar för fullt med att preppa och skapa nya leder inför nästa år. Vi har haft Andreas på Swedish Mountainbikes på besök och fick många bra tips och idéer. I dagsläget är tankarna att putsa upp åtminstone 4-5 av...

Putte.w 2020-09-24

nice! ska till Säfsen i morgon med familjen. Hoppas det blir bra