Eurobike 2010 – åt skogen med elcyklar

Datum:
07 september 2010 14:53

Elcyklar hittar nya användningsområden. Från att ha varit ett stadsanpassat transportmedel tar nu elcyklar på allvar klivet in i skogen.

Text och foto: Anders Jansson (aj@happymtb.org)

Elcyklar var ohotat trenden nummer ett på årets Eurobike. Från att tidigare år hållit sig lite avsides på sidan om fanns det nu elcyklar precis överallt och i stort sett i varenda monter. Att elcyklar är hett märktes genom att elcyklarna i de allra flesta fall var placerade på bästa läge längst fram i montrarna tillsammans med företagens andra stora cykelnyheter.

En orsak till det enorma intresset för elcyklar är att branscher som tidigare inte haft med cyklar att göra nu intresserar sig för tvåhjulingar. Cykelbranschen är en marknad där det oftast krävts en viss cykelteknisk kunskap för att nå framgång. Med elektronikens intåg öppnas det upp möjligheter för icke traditionella cykelföretag att få vara med. Däribland de stora elektronikföretagen som exempelvis Bosch, Panasonic, Sanyo, Samsung med flera.

Att tillverka delar till cyklar ger även elektronikföretagen en positiv miljöimage genom att de är med i utvecklingen av alternativa miljövänliga transportsystem. Elfordon är högsta mode just nu och elcykelmarknaden förväntas växa kraftigt framöver. Stora försäljningsvolymer och goda förtjänster är förstås faktorer som gör elektronikföretagen intresserade av att vara med.

Bosch eBike-system

Den tyska elektroniktillverkaren Bosch ska satsa över fyra miljarder kronor de kommande åren på elektriska transportmedel. På Eurobike visade de upp ett nytt elmotorsystem som redan anammats av 14 stycken cykeltillverkare däribland Cannondale, Merida och Scott.

Systemet innehåller elmotor på 250 watt, motorstyrning, cykeldator och batterier.

Motorn placeras centralt i ramen och driver vevlagret. Dess placering kräver därmed speciella ramar och är inget som går att eftermontera i traditionella ramar.

De flesta modeller med Bosch-systemet är tänkta för pendling och stadstrafik.

Fula och tunga

Elcyklar framstår i mångas ögon som fula och tunga historier med motorer i hjulnaven och stora batterier på pakethållaren. Visst stämmer det bra in på de flesta elcyklar som visades på mässan.

Några tillverkare tänker dock annorlunda och vill ha in elcykeln även i skogen. De vill ta bort stämpeln av elcykeln som den fula cykeln enbart tänkt att transportera människor till och från arbetet.

Med el in i skogen

KTM eGnition med 210/180 millimeter fjädring. Motorn från Clean Mobile är centralmonterad och driver pedalerna.

Ett frihjul i motorn gör dock att det går att använda motorn utan att trampa. Motoreffekten uppges till 800 watt och maximalt vridmoment är mer än 100 Nm. Motorn väger cirka tre kilo och har en ytterdiameter på 150 millimeter. Motorn snurrar med 3-4000 rpm och växlas ned till normal kadens med hjälp en patenterad transmission kallad HCD – Harmonic Chain Drive.

Batteriet sitter monterad i en låda som döljs under en frontspoilerliknande kåpa.

Förra årets presenterade KTM en el-hardtail, KTM eRace, med en traditionell navmotor i bakhjulet. I år har den fått sällskap av en fulldämpad dito, KTM eLycan. 120 millimeter fjädring och 250 watt navmotor från BionX. Pris cirka 3500 EUR.

E-Ndure är en prototyp från tyska Ghost. E-Ndure använder även den en motor från Clean Mobile. Ghost anger däremot motoreffekten till 250 watt. Ett grepp för att komma undan reglerna och fortfarande klassas som elcykel. Batterierna är placerade i ramen i en uttagbar kassett. Cykeln har 170 millimeter fjädring, 65 graders gaffelvinkel och väger cirka 26 kg.

Ghost visade också upp en elcykel ur mer traditionellt snitt med motor i baknavet. Batterierna är inbyggda i den specialtillverkade ramen och kan tas bort vid laddning.

Corratec E-bow. Ytterligare en elcykel med motor från Clean Mobile. En hardtail gjord i kolfiber.

Corratec hymlar dock inte med effekten utan anger vad motorn levererar.

Nevi tar italiensk cykeldesign till en helt ny nivå. Titanram med mittmotor som driver vevpartiet med hjälp av kugghjul. Batterierna sitter inbyggda i ramen och måste laddas på plats.

Elmotorn kan samverka med den monterade pulsmätaren för avancerad träning. Går det för tungt och pulsen drar iväg utanför inställt pulsintervall går motorn in och stöttar. Går det å andra sidan för lätt lägger motorn på ett bromsmoment vars energi hjälper till att återladda batterierna.

Conway E-rider är utvecklad tillsammans med tyska German:A. Mittmonterad motor som växlas ned till normal kadens med hjälp av en serie kedjor och drev. Effekt cirka 1000 watt kontinuerligt och 2000 watt peak. Prototypen saknar frihjul så pedalerna snurrar med när motorn är igång. Frihjul kommer att finnas i de färdiga versionerna.

E-rider har 160 millimeter fjädring och väger runt 20 kg. Batterikapacitet på 626 Wh ger en räckvidd på 11 mil vid sparsamt gasande. Men något passivt skogslallande för de lata är inte E-riders målgrupp. Enligt Conway inbjuder E-rider till en mycket aktiv körstil, likt downhill fast på platt mark, och en 20 minuterstur på E-rider uppgavs vara lika ansträngande som två timmars vanligt trampande. E-rider har en toppfart 50 km/h. Planerad att komma ut på marknaden i början av 2012 och ha ett pris på 5999 EUR.

Efter g-boxx och b-boxx kommer nu e-boxx. En elcykel-prototyp från Nicolai som tar aluminiumsmide till en helt ny nivå. Mittmonterad motor som driver ett Hammerschmidt-vevparti. El-prylarna ger en mervikt på 7-8 kg jämfört med en likvärdig FR-cykel. Batterierna står för cirka 4 kg och motorn cirka 3,5 kg.

Focus Jarifa Offroad är en vanlig hardtailram som utrustats med 250 watts navmotor och 325 Wh batteripaket på diagonalröret. Pris 2399 EUR.

Några tillverkare tror att Bosch elmotorsystem även gör sig bra ute i skogen. Haibike monterar Boschmotorn i en mountainbike kallad eQ ExduroFS. 120 millimeter fjädring och vikt cirka 20,4 kg. Pris 3299 EUR.

Även Rotwild använder Bosch i sin MTB-inspirerade hybrid.

Urbana elcyklar

Många tillverkare vi pratade med på mässan tycker att dagens elcyklar lämnar rätt mycket att önska när det gäller utseende och design. De vill visa att elcyklar går att bygga mer estetiskt tilltalande. Om de har rätt är dock upp till var och en att avgöra.

Tyska tillverkaren Electrolyte Bicycles visade upp tre modeller av lite mer urbant stuk. Cyklarna har titanram och navmotor i bakhjulet. Deras lättast modell väger in på cirka 10 kg.

Electrolytes elcyklar är utrustad med knapp för att koppla förbi delar av motorregleringen.

Pedalix är en liten påhängsmotor tänkt att monteras på sadelröret. En modellmotor driver en metallrulle som i sin tur driver på bakdäcket.

Systemet väger komplett med batteri cirka 2,6 kg. Pedalix fick utmärkelsen Eurobike Award i kategorin elcyklar för sin produkt.

Tyska Grace är med sina 1300 watt klassad som motorcykel trots sitt cykellika utseende. Hela ramen är i stort sett fylld med batterier. Pris 3300 EUR.

Den som gillar CNC-fräst aluminium blir inte besviken på lamphuset med inbyggd styrstam och cykeldator.

Cannondale använder även Boschmotorn i sin conceptcykel av E-Series. Batterierna sitter monterade i sadelröret och kan lätt monteras bort genom ett enkelt handgrepp. Baknavet är 9-växlat från Sram.

Mässans dyraste cykel var en elcykel. Tyska PG Bikes visade upp sin Black Trail, en skapelse nästan helt i kolfiber. Vikt 16,8 kg och toppfart cirka 100 km/h. Pris runt 600.000 kr (!).

Cube har en stadscykel med det i cykelkretsar rätt dåligt klingande namnet Epo. Men det är möjligt att el-assisten ger samma hjälp som den kemiska substansen.

Navmotor i bakhjulet och batteri integrerat i sadelröret.

Stort intresse för elcyklar

Elcyklar är inte bara en påhittad produkt från industrin och intresset finns inte bara bland tillverkarna. Besökarna på Eurobike var mycket nyfikna på den nya cykeltypen. På mässan fans ett stort testområde för elcyklar och i dagarna tre såg vi mängder av mässbesökare i alla olika åldrar susa runt på de elektriska cyklarna.

På Demodagen dagen innan mässan fanns det möjlighet att prova på elcyklar i dess rätta element, det vill säga i skogen på stigar. Det var mer än populärt och tilldrog sig lika stort intresse som de vanliga cyklarna som fanns utställda. Kanske var det den backiga terrängen som gjorde att besökarna gärna vill ha lite extra ”medvind” i uppförsbackarna som bidrog till intresset. Om de sedan tar steget fullt ut och köper en elcykel återstår att se.

Vissa traditionella cykeltillverkare tittar lite snett på den nya elektrifierade trenden. Andra gillar utvecklingen och ser möjlighet få utöka sitt produktsortiment. Några tillverkare som tidigare tillverkat cykelkomponenter för eftermarknaden inriktar sig framöver på att ta fram mjukvara för att trimma motorstyrningen. I framtiden kanske det blir lika vanligt att trimma sin elcykel som det är att chipstrimma styrboxar inom bilindustrin.

Laglösa elcyklar

De europeiska reglerna som styr definitionen av elcyklar är ganska likvärdiga. För att fortfarande få kallas cykel får motoreffekten ej överstiga 250 watt och el-assistans får endast ges i kombination med egen trampning upp till 25 km/h. Frångås de kraven räknas fordonet som moped eller motorcykel och kräver registrering, körkort och försäkring.

Att reglerna efterföljs verkar dock ligga på användarens ansvar. Flera av tillverkarna vi pratade med säger att deras cyklar klarar elcykel-reglerna men i nästa andetag berättar de med glädje att modellerna enkelt kan modifieras, antingen bara via en knapp eller genom lite omprogrammering av motorstyrningsmjukvaran, så att cykeln i vissa fall med lätthet kan gå i 50 km/h och utan att behöva trampas.

Framtida konflikter?

En elcykel som kombinerats ihop till mountainbike och avsedd för skogscykling är dock inte helt fritt från konflikter. Tillverkarna framhäver att med el-assistans kan många fler ges möjlighet att komma ut i naturen eller så kan de ta sig till ställen de inte kunnat av egen kraft exempelvis upp på höga berg dit inga liftar går.

Andra sidan menar att dit det inte går att trampa för egen kraft bör inga cyklar heller färdas. De är rädda för att elcyklar som far fram ute i naturen kan innebära konflikter med andra grupper och på sikt kan komma att ge inskränkningar för vanlig cykling.

Fler bilder på elcyklar finns här (Picasa webalbum)

Kommentera och diskutera

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.