Glattnos sa:
Trail 40 mm(vridpunkten framför kontaktpunkten) (läser att 40-50mm är vanligt för vanlig trike, funderar på att ta ner det till typ 25-30mm då velomobilen är lite snabbare än en vanlig trike)
Om jag kan extrapolera mina erfarenheter med liggcyklar (vet faktiskt inte om trail funkar lika på en trehjuling, men bättre än ingenting hoppas jag):
- Optimal trail beror på ungefär allt, finns ingen generellt rätt värde. Viktfördelning (och andra mindre saker) påverkar styrning lika mycket som traillängden. Cykel med tunglastad packning bak behöver annan trail för att kännas lika som samma cykeln men obelastad en, typ. Jag gissar att velomobil versus trike kna skilja sig ganska mycket i detta.
- För högre fart vill man hå snarare längre trail, inte kortare. Dock ska man ta alla allmänna "bra rad" om geometry med en nypa av salt, för att det är alltid kopplad till hur exakt ser resten av cykel/trike ut.
- En av mina liggcyklar (klastiskt SWB cykel) hade jättelång trail, nära till 10 cm -- den kändes helt stabilt så snart man åkte rund 30 km/h eller snabbare, inga problem att cykla utan händer på styret osv. I låga fart hade den mycket otrevlig wheel-flop, så ostabilt mest pga detta (wheel-flop = om gaffelvinkel är flat, tyngdpunkten sjunker när frmahjulet svängs och detta ger uppstod av kraften som destabiliserar styrning), trail motverkar wheel-flop i högre fart).
- Andra extrem är en cykel (ganska lika konfiguration) med kort trail, ungefär 2 cm. Mycket trevlig och stabilt att cykla långsamt (gåhastighet inne i stan osv), men styrning har tendens att oscillera i högre fart. Inte med stor kraft, men amplituden bara ökar, så i många fall kan man inte lyfta händer från styret.
Glattnos sa:
De flesta velomobiler verkar ha lite negativ camber(framhjulen lutar inåt upptill) och vissa har ganska mycket negativ camber. Vad kan anledningen vara till att inte ha 0 grader camber på en velomobil? Borde inte 0 grader rulla lättast när man åker rakt fram? Är det för att få en "förspänning" i framvagnen för att inte glapp ska bli lika märkbart?
Kanske försök att minska hjulsidobelastning när man svänger? Men har ingen idé om några grader kan verkligen hjälpa? Skulle det inte vara snarare toevinkel för att minska glapp i styrning?