Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Glattnos sa:Det går lite sakta med byggandet men framdrev tillverkades i alla fall igår. 64 tänder och narrow/wide som passar SRAM NX1 vevparti med 155mm vevar.
Glattnos sa:Det går lite sakta med byggandet men framdrev tillverkades i alla fall igår. 64 tänder och narrow/wide som passar SRAM NX1 vevparti med 155mm vevar.
Tack för svaren! :)
Det är absolut så att allt påverkar allt så det jag är ute efter är ett vettigt start-läge, sen kan jag alltid ändra saker mer eller mindre enkelt. Jag har inte för avsikt att bygga en trike för att sen sätta kaross på den, men nuvarande konstruktion har faktiskt blivit så att jag inte behöver bygga hela karossen för att kunna testa den. Så jag kan nog testa väg-egenskaperna relativt tidigt i processen och ha möjlighet att testa olika inställningar innan resten byggs :)
Jag har inte bestämt styrning men det lutar åt "styrstång" eller vad det kallas på en typ Quest. Tankstyrning tar en del plats på sidorna där jag nog hellre vill ha lastutrymme(för viktfördelning, volym och åtkomst). Men det beror lite på om jag kommer på någon snygg lösning när jag väl kommer så långt.
Jag har läst på två ställen nu att 0 camber sliter däcken på utsidan medan några grader negativ camber sliter hjulen på mitten, vilket borde indikerar att sidobelastningar påverkar utsidorna mer vid körning rakt fram. Så nån grad ska man nog ha :)
Men bra start-inställningar skulle kunna vara:
Camber -2 grader
Caster 6 grader
Trail 40 mm
Centerpoint-styrning 5 mm utanför hjulets centrumlinje
På långsamma eller tunga fordon ska man förmodligen inte ha lika mycket "överkompenserad ackerman" eftersom fästet blir högre(högre vikt) och mer jämt fördelad(lägre hastighet) mellan höger och vänster hjul. Observera att jag med toe-out vid sväng inte menar ackerman utan jag menar toe-out utöver exakt ackerman. Exakt ackerman vid sväng menar jag är 0 toe-out. Detta eftersom vinklarna vid ackerman även beror på hjulbasen medan toe-out är oberoende av hjulbasen, så bäst att inte blanda begreppen :)och om man inte har 'toe out on turns' blir fordonet närmast okörbart, särskilt om underlagets friktion är ojämn.