Bygge av velomobil - råd?

Jag har inte börjat bygga ännu utan vill rita allt helt klart först, fast det är lockande att börja innan men jag vet att man ångrar sig sen :)

Nu har jag varit i Dronten och testat några velomobiler. Som lite research eftersom vi ändå var där på semester.

Jag kan säga att alla var mycket bra och att justeringar nog kan göra att dom passar de flesta. Det är inga jättestora skillnader i hur snabba eller stabila dom är.
Jag som aldrig kört velomobil tidigare fick ganska precis min föreställda känsla i DF och kanske något under förväntan i Quest och Quattrovelo.

DF - Mycket trevlig att köra, stadig, snabb, bekväm och med bra sikt. Detta är den som jag anser vara bäst av dom jag testade. Gick som på räls i hög fart.

Quest - Trevlig att köra, snabb och stabil. Kändes lite mindre smidig än DF och hade lite sämre sikt.

Quattrovelo - Bättre än Quest och DF gällande lastutrymme. I övrigt kändes den ganska snabb och smidig, dock vobblande den lite i hög fart. Jag tyckte sikten var ganska dålig med det långa ”taket”, går dock att beställa utan ”tak”.

Ang. Quattrovelo så såg jag väldigt få fördelar med den jämfört med de trehjuliga, bortsett ifrån lastutrymmet. Jag blev förvånad när dom sa att Quattrovelo är så populär att det är ca 1års väntetid på en sån medan Quest var det ca 1,5 månader. Quest hade mycket mer lastutrymme än jag tror att jag skulle vilja fylla ändå och jag skulle inte vilja ha mer lastutrymme om det kostade vikt och mer avancerade lösningar.

Senast ändrad:
Det går lite sakta med byggandet men framdrev tillverkades i alla fall igår. 64 tänder och narrow/wide som passar SRAM NX1 vevparti med 155mm vevar.

Bilagor

• 64T.jpg
    64T.jpg
    352.5 KB · Besök: 255
Haha, ja det blir stort när man ska ha 20" hjul bak och räknar med farter runt 40-50km/h :)
Skulle se roligt ut att ha denna klinga på en MTB, men det finns nog ingen ram som kan ta den :D

Tack för svaren! :)
Det är absolut så att allt påverkar allt så det jag är ute efter är ett vettigt start-läge, sen kan jag alltid ändra saker mer eller mindre enkelt. Jag har inte för avsikt att bygga en trike för att sen sätta kaross på den, men nuvarande konstruktion har faktiskt blivit så att jag inte behöver bygga hela karossen för att kunna testa den. Så jag kan nog testa väg-egenskaperna relativt tidigt i processen och ha möjlighet att testa olika inställningar innan resten byggs :)

Jag har inte bestämt styrning men det lutar åt "styrstång" eller vad det kallas på en typ Quest. Tankstyrning tar en del plats på sidorna där jag nog hellre vill ha lastutrymme(för viktfördelning, volym och åtkomst). Men det beror lite på om jag kommer på någon snygg lösning när jag väl kommer så långt.

Jag har läst på två ställen nu att 0 camber sliter däcken på utsidan medan några grader negativ camber sliter hjulen på mitten, vilket borde indikerar att sidobelastningar påverkar utsidorna mer vid körning rakt fram. Så nån grad ska man nog ha :)

Men bra start-inställningar skulle kunna vara:
Camber -2 grader
Caster 6 grader
Trail 40 mm
Centerpoint-styrning 5 mm utanför hjulets centrumlinje

Eftersom jag nu har en Quest har jag ägnat en heldag åt att mäta upp framvagnen och mäta hjulvinklarna. Det är såhär när man kör rakt fram:
Camber -2,9 grader
Caster 3,6 grader
Trail 24,2 mm
Centerpoint -4,7 mm (dvs, rotationslinjen träffar marken "innanför" hjulets kontaktyta)

Jag har fler siffror men man kan förenklat säga att trail(mellan 23 och 37,9 mm) och centerpoint (mellan -31,4 och +25,7 mm) ändras utifrån hur mycket man svänger, men det är mellan -20 till +20 graders styrutslag, vilket inte spelar någon roll då det är rakt fram och bara några enstaka grader styrutslag som oftast används vid normal körning.
Ackermanstyrning är det, fast överkompenserat så att den alltså ger toe-out(jämfört med exakt ackerman) när man svänger, vilket verkar logiskt eftersom innerhjulet normalt har både tajtare svängradie och lägre marktryck.

Senast ändrad:
ett sätt att slippa gissa vad som händer mellan däcken och asfalten, och mäta sas utfallet av din camber och toe out irl, är att köpa en sådan här mackapär. man vill inte slösa med sina surt trampade watt genom att de styrande hjulen kämpar mot varandra.

använder den till bilen och den är klockren.

och om man inte har 'toe out on turns' blir fordonet närmast okörbart, särskilt om underlagets friktion är ojämn.
FF463BA0-F4B1-4EB0-8398-52F9EB41EC4C.jpeg

Tackar för tipset :)
En sån där pryl borde ju vara klockren att mäta med.
och om man inte har 'toe out on turns' blir fordonet närmast okörbart, särskilt om underlagets friktion är ojämn.
På långsamma eller tunga fordon ska man förmodligen inte ha lika mycket "överkompenserad ackerman" eftersom fästet blir högre(högre vikt) och mer jämt fördelad(lägre hastighet) mellan höger och vänster hjul. Observera att jag med toe-out vid sväng inte menar ackerman utan jag menar toe-out utöver exakt ackerman. Exakt ackerman vid sväng menar jag är 0 toe-out. Detta eftersom vinklarna vid ackerman även beror på hjulbasen medan toe-out är oberoende av hjulbasen, så bäst att inte blanda begreppen :)

Finns det någon funktion i Strava eller liknande där man genom att ladda upp all data från cykeldatorn(Wahoo Elemnt Bolt) inkl. effekt och få ut någon typ av effektivitetsnummer? D.vs. så att man kan se effektiviteten på ett ungefär utan att jämföra samma sträcka och hastighet. Alltså det ska vara en siffra som egentligen blir samma oavsett om man tar datan från en intensiv kuperad sträcka eller en lugn flack sträcka. Men ändrar man t.ex. till trögare däck så ska siffran ändras men fortfarande vara konsekvent.
Behöver ju inte vara helt exakt utan en bra uppskattning är ju intressant :)

Jag vet inte om detta finns eller vad det i så fall heter eller ens om det går att få fram en sån siffra. Men efter att ha sett effektmätaren(kommer inte ihåg vad den heter) som i princip endast använder accelerometer, fartvind och GPS för att räkna ut effekten för både höger och vänster ben(även när det blåser) med bara några få procent felmarginal så tar jag inte för givet att saker inte går att få till med rätt algoritmer :)

Kul att det finns fler med samma tankar, har länge funderat på att bygga ngt liknande... Mitt formspråk hade byggt på en trike med 2 framdäck o ett bakdäck, drivlina både med pedaler, 1-2 kW elmotor och en liten encylindrig 2 taktare, typ 50cc... Som en hybridlösning-pedalkraft som bas, ljudlös eldrift upp till 30-40 km/h samt bensinmotor om man ska ut på landsvägen och vill åka snabbare... Tänket kräver dock lite mer eftersom fordonet ifråga inte längre skulle räknas som cykel o då behöver vara utrustad med bl a minst 2 separata bromssystem, hel o halvljus, krockskydd etc... Så det kanske bara är en dröm trots allt, men skoj att fundera på...

Bild på senaste hemmabygget nedan, Biltema cruiser med en 100cc 2 taktare på monterad, kedjedrift till bakhjulet, går som ett spjut?

Apropå det hade jag en tanke: nuvarande version har bara en växel, skulle det vara möjligt att använda ex en nav-växel på 3 växlar mellan motor och bakhjul eller har ngn ngt annat förslag? Då drivningen sitter på vänster sida följer ju frågan om en navväxel fungerar åt båda hållen, alltså om man vrider hjulet åt andra hållet?

Kanske fel tråd för denna fråga, Sorry?

Mvh buskelurv

Bilagor

• 16813769292233964663060168253545.jpg
    16813769292233964663060168253545.jpg
    997.3 KB · Besök: 88
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp