Racer - funkar som vardagscykel?

cuppo

Medlem
Hej,

Jag ska köpa min första cykel på väldigt länge, den kommer att användas för kortare utflykter/till affären etc. Jag har aldrig cyklat på en "racer" med bockstyre etc. Är det ett dumt val?
Har kikat på en Crescent av detta slag, är det något att ha och vad betalar man för en begagnad?

1593585754585.png

Det var ju en vanlig vardagscykeltyp på det glada och trendiga 80-talet så det borde ju funka 2020 också. Se till att ha färska däck, slangar och bromsklossar bara. Prisbilden lämnar jag över till någon mer initierad att svara på.

Tycker du att 2000 kr är rimligt för cykeln på bilden? :)

Oj, bara du vet hur mycket pengar du har och vill lägga. Kan du bedöma skicket på den själv, eller kan en verkstad göra det? Om det inte är bytt på ett tag så är det som Örjan skriver förmodligen läge att byta däck + slang + bromsklossar. Kedjan kanske är sliten, samma sak med växel- och bromsvajrar. Om du fixar allt själv behöver det inte bli så dyrt, men en verkstad skulle säkert ta 1500+ för material och arbete om allt behöver bytas.

just cykeln på bilden ser ju prydlig ut, men den är av relativt enkelt slag från sin tid med en svetsad tung och stel alltså obekväm ram. inget särskilt fel med det för viss typ av användning, men 2000 sek förutsätter nya däck, och osliten drivlina med allt annat i bästa skick. för bara en dryg tusenlapp till får du en italiensk racer från 90talet med växlar vid handtagen och en helt annan ergonomi.

för en crescent med vid snabb blick liknande utseeende från samma tid men med lödd ram, dura ace rakt igenom och mycket lägre vikt, alltså en helt annan klass på cykel; gav jag för några år sedan 900. den hade dock tubdäck, vilket sänker värdet i denna prisklass; köparna har svårt hantera dem.

sen är det väl så att cykelaffärerna i nu pandemitider börjar tömma sina lager, och säljare av begagnat vädrar morgonluft. och retro är rätt inne för tiden.

just cykeln på bilden ser ju prydlig ut, men den är av relativt enkelt slag från sin tid med en svetsad tung och stel alltså obekväm ram. inget särskilt fel med det för viss typ av användning, men 2000 sek förutsätter nya däck, och osliten drivlina med allt annat i bästa skick. för bara en dryg tusenlapp till får du en italiensk racer från 90talet med växlar vid handtagen och en helt annan ergonomi.

för en crescent med vid snabb blick liknande utseeende från samma tid men med lödd ram, dura ace rakt igenom och mycket lägre vikt, alltså en helt annan klass på cykel; gav jag för några år sedan 900. den hade dock tubdäck, vilket sänker värdet i denna prisklass; köparna har svårt hantera dem.

sen är det väl så att cykelaffärerna i nu pandemitider börjar tömma sina lager, och säljare av begagnat vädrar morgonluft. och retro är rätt inne för tiden.
Tack för bra svar! Jag ska kika på cykeln idag. Är det något särskilt du tycker jag ska vara extra uppmärksam på?

Jag vill gärna kunna montera skärmar på min vardagscykel. Det kan vara värt att fundera över om du vill ha möjlighet till. Och i så fall vilken typ av skärmar.
Bockstyre väljer jag varje dag i veckan framför ett rakt dito.

ta med en bagagevikt. det är inte så kul med cyklar som väger bortåt 15 kg eller mer. 10-12 kg är ett bra riktmärke även för en äldre cykel som denna.

kolla att du kan växla mellan de två minsta resp två största dreven upprepade gånger utan problem. checka för sprickor i däcksidorna, nya vettiga däck är minst en femhundring.

kör sedan över några brunnslock. min erfarenhet av liknande crescentcyklar är att de går hårt och tungt. framändan slår på något sätt som inte uppstyrda cyklar gör. fundera på om du står ut.

cykeln borde som stumpy säger svårligen ta sig över 1000 kr, men den ser som sagt prydlig ut och något av en säljares marknad har det varit nyligen. 2000 är astronomiskt.

Max 1000:- skulle jag ge för en sådan, men snarare 500:-. Varken bromsar eller växlar gör en direkt lycklig.

+1 vad gäller priset.

Som nämnts ovan i tråden finns det de facto en hel del underhåll som behöver göras hyfsat regelbundet för att en (30 år gammal) cykel skall hållas någorlunda vital. Att behöva lägga lilla mycket pengar på kedja, vajrar, styrlinda, kanske någon ny komponent om de inte är helt ok och så vidare kan kännas tråkigt. Men det är givetvis högst subjektivt.

Jag håller själv på att renovera en liknande hoj att ha som just vardagscykel - med rätt cykel kommer du säkerligen bli väldigt nöjd.

ta med en bagagevikt. det är inte så kul med cyklar som väger bortåt 15 kg eller mer. 10-12 kg är ett bra riktmärke även för en äldre cykel som denna.

kolla att du kan växla mellan de två minsta resp två största dreven upprepade gånger utan problem. checka för sprickor i däcksidorna, nya vettiga däck är minst en femhundring.

kör sedan över några brunnslock. min erfarenhet av liknande crescentcyklar är att de går hårt och tungt. framändan slår på något sätt som inte uppstyrda cyklar gör. fundera på om du står ut.

cykeln borde som stumpy säger svårligen ta sig över 1000 kr, men den ser som sagt prydlig ut och något av en säljares marknad har det varit nyligen. 2000 är astronomiskt.
Tack för tipsen! Kanske ska jag helt enkelt bara hitta en billigare "vanlig" cykel som är lite slit och släng.

+1 vad gäller priset.

Som nämnts ovan i tråden finns det de facto en hel del underhåll som behöver göras hyfsat regelbundet för att en (30 år gammal) cykel skall hållas någorlunda vital. Att behöva lägga lilla mycket pengar på kedja, vajrar, styrlinda, kanske någon ny komponent om de inte är helt ok och så vidare kan kännas tråkigt. Men det är givetvis högst subjektivt.

Jag håller själv på att renovera en liknande hoj att ha som just vardagscykel - med rätt cykel kommer du säkerligen bli väldigt nöjd.
Kanske är det rimligare att köpa en billigare ny eller begagnad? Som det inte är "så noga med"?

Kanske är det rimligare att köpa en billigare ny eller begagnad? Som det inte är "så noga med"?
Nej, det tycker i alla fall inte jag. Tvärtom. Jag tycker att det finns lite själ i äldre cyklar, och det gillar åtminstone jag.

Vad jag menar är att du i) inte skall betala för mycket för en 30 år gammal standardcykel och ii) skall vara medveten om att om du köper en cykel som står i ett förråd i tre decennier så kommer den behöva lite omsorg. Det är lätt att få den enda negativa överraskningen efter den andra när du väl börjar plocka med den.

Ett par tusenlappar är en rimlig budget. Men då skall cykeln vara fit for fight, med fräscha hjul, ny styrlinda, bekväm sadel och fräsch drivlina. Det är ungefär det jag försöker säga. ? Och skall allt det åtgärdas, då kommer (bör) cykeln i sig utgöra maximalt halva budgeten.

Personligen skulle jag köpa en äldre hoj med bockstyre framför en modern slit-och-släng (vilket jag tolkar som någonting från Biltema eller första bästa 24-växlade "downhill-monster" på blocket) alla dagar i veckan. Betala bara inte för mycket för den, utan se till att du har några kronor kvar för att se till att den rullar också.

Hoppas att jag har uttryckt mig lite tydligare. ?

Nej, det tycker i alla fall inte jag. Tvärtom. Jag tycker att det finns lite själ i äldre cyklar, och det gillar åtminstone jag.

Vad jag menar är att du i) inte skall betala för mycket för en 30 år gammal standardcykel och ii) skall vara medveten om att om du köper en cykel som står i ett förråd i tre decennier så kommer den behöva lite omsorg. Det är lätt att få den enda negativa överraskningen efter den andra när du väl börjar plocka med den.

Ett par tusenlappar är en rimlig budget. Men då skall cykeln vara fit for fight, med fräscha hjul, ny styrlinda, bekväm sadel och fräsch drivlina. Det är ungefär det jag försöker säga. ? Och skall allt det åtgärdas, då kommer (bör) cykeln i sig utgöra maximalt halva budgeten.

Personligen skulle jag köpa en äldre hoj med bockstyre framför en modern slit-och-släng (vilket jag tolkar som någonting från Biltema eller första bästa 24-växlade "downhill-monster" på blocket) alla dagar i veckan. Betala bara inte för mycket för den, utan se till att du har några kronor kvar för att se till att den rullar också.

Hoppas att jag har uttryckt mig lite tydligare. ?

Precis som du som dras jag mer åt dessa gamla, enkla och fina cyklarna, och rädslan är väl att man köper något som innebär massa jobb från start! Det lätta och lata är ju att köpa en decathlon-cykel som garanterat glappar och jävlas efter 1-2 år.
Jag ska ta och kika på denna. Provcykla och efter bästa förmåga kolla så att den ser någorlunda omhändertagen ut.
Svårt när man inte en fena på dessa cyklar dock!

Man kan bara utgå från sig själv när det gäller sånt här. Själv hade jag inte köpt den. Har en gammal cityracer stående, tror att den är typ likadan som den i inlägg #1. Cyklar aldrig på den numera. Den är svajig, jobbigt med ramväxlar, etc.

Känns som att du inte har någon större erfarenhet av att cykla "mer aktivt". Jag hade nog försökt hitta något modernare, typ 10 år gammal, men fortfarande billig, och skaffat lite erfarenhet av vad du egentligen vill ha. För att sedan kanske köpa något bättre.

Vad gäller bock som du frågade om, jag för min del vill inte ha rakt styre ens i stadstrafik, bock fungerar perfekt, därom finns givetvis delade meningar.

Vad gäller cykeln på bilden så är det den gamla typen av bock och bromshandtag som sitter halvvägs ner i bocken. Lite knöligare att bromsa än med modernare profil på bocken. Den har dock extra bromshandtag, de svarta man ser i bilden, tanken är att man ska kunna bromsa enkelt när man har händerna uppe på styret, men vad jag kan se så sitter de alldeles för långt ner, skall kunna greppas med fingrarna när man har kvar händerna på styret.

En annan sak är att med så gamla cyklar kan det vara svårare att fixa när något blir utslitet/går sönder. Men givetvis, om man som @IM har intresse av gamla cyklar så kan det vara roligt att ha en sån.

Uppdatera oss gärna kring hur det går för dig.

Jag slog till på den, kanske lite för dyrt, men jag ville ha en cykel där och då! En sak jag insåg i efterhand är att den här positron-växel, vilket jag förstått ska vara problematiska att reparera vid ett vajerbrott. Aja, något lär mig väl sig.

20200702_142401.jpg

Tillbaka
Topp