[Projekttråd] Pendlarhoj-fix

Valhalla_

Aktiv medlem
Tänkte dela med mig av kommande förbättringar av min elpendlare. Har nu kört denna hoj sedan i mars och det har funkat klart över förväntan. Har bara tagit bilen en enda gång till jobbet sedan dess. Stundtals har den gått i regn och rusk, lite kyla på senare tid men oftast rätt hyggligt väder. Känner mig som en bonus piggare och starkare i kroppen. Nu är det dags för lite fix!

Detta tänker jag mig göra:
- Byta den bedrövliga suntourgaffeln. Har en väl använd lyrik rc2 i boxerrött liggandes som jag kanske skulle korta till ca 80 mm och slänga på. Den har just nu "yari internals" och lever i limbo där den inte har något riktigt syfte än. Detta blir nog perfekt!

- Nytt headset då jag går från rakt till koniskt styrrör. När jag ändå håller på så kör jag på ett superstar -2 graders angleset.

- Nytt framhjul och ny fälg bak. Ska köra tubeless och slänga i inserts för att kunna köra vidare vid ev punka.

- Längre stänklapp fram.

- Färgen måste jag göra något åt, mörkgröngrått och skrikgult funkar inte. Tänker mig eventuellt rå alu, det blir snyggt så in i helsike mot boxerrött. Men får se om jag kan förmå mig själv till att skrapa en ram till, blev så trött sist jag gjorde detta.

Här är hojen som den ser ut nu:
20200416_075607.jpg

Här är ungefär vad jag visualiserar mig:
Före:
1600779633595.png

Efter:
1600779602059.png

Även om hojen är billig och mest ska fylla ett syfte så måste den ju vara lite fin också. ?
Får se vad detta landar i. Rå alu vore ju kanonsnyggt men som sagt, ett helsikes jobb.

Senast ändrad:
Tänkte dela med mig av kommande förbättringar av min elpendlare. Har nu kört denna hoj sedan i mars och det har funkat klart över förväntan. Har bara tagit bilen en enda gång till jobbet sedan dess. Stundtals har den gått i regn och rusk, lite kyla på senare tid men oftast rätt hyggligt väder. Känner mig som en bonus piggare och starkare i kroppen. Nu är det dags för lite fix!

Detta tänker jag mig göra:
- Byta den bedrövliga suntourgaffeln. Har en väl använd lyrik rc2 i boxerrött liggandes som jag kanske skulle korta till ca 80 mm och slänga på. Den har just nu "yari internals" och lever i limbo där den inte har något riktigt syfte än. Detta blir nog perfekt!

- Nytt headset då jag går från rakt till koniskt styrrör. När jag ändå håller på så kör jag på ett superstar -2 graders angleset.

- Nytt framhjul och ny fälg bak. Ska köra tubeless och slänga i inserts för att kunna köra vidare vid ev punka.

- Längre stänklapp fram.

- Färgen måste jag göra något åt, mörkgröngrått och skrikgult funkar inte. Tänker mig eventuellt rå alu, det blir snyggt så in i helsike mot boxerrött. Men får se om jag kan förmå mig själv till att skrapa en ram till, blev så trött sist jag gjorde detta.

Här är hojen som den ser ut nu:
Visa bilaga 443651

Här är ungefär vad jag visualiserar mig:
Före:
Visa bilaga 443654
Efter:
Visa bilaga 443653

Även om hojen är billig och mest ska fylla ett syfte så måste den ju vara lite fin också. ?
Får se vad detta landar i. Rå alu vore ju kanonsnyggt men som sagt, ett helsikes jobb.
Ingen kommer ihåg en fegis! ?
Men kul projekt ändå! Hur långt pendlar du med den varje dag?

Imponerad att det ens fanns ett 2 graders angle set för ec44 och koniskt gaffelrör. Det är väldigt förskjutet och det kan inte vara mycket utrymme kvar.
IMG_20200924_212954970.jpg

Drog för övrigt i 6 st tokens i gaffeln. Aldrig hanterat en så lång rad av tokens. Men med 90 mm slag behövs det verkligen för att den inte ska bottna hela tiden.

Senast ändrad:
Nu har jag fått hojen körbar i alla fall. Lackskrap har jag inte mäktat med, kanske tar det vid ett senare tillfälle.

Men detta är vad jag gjort
- Lyrik gaffel, kortad till 90 mm och med dämparinsats från yari.
- Nytt boost framhjul med 30 mm innerbredd.
- Bytte fälgen bak till en med 30 mm innerbredd. 36 håls nav och 32 håls fälg - vilken pers det var, man fick slå knut på skallen. Men löste det.
- Vee flow snap 27,5x2,35. Får se hur detta rullar men gillar inte taniga däck.
- Tubelesskonvertering med schraderventiler (ifall man har vägarna förbi macken)
- 2 grader angle headset.

En första reflektion är att hojen känns bra mycket stadigare med 35mm gaffel och maxle, feta däck och bredare fälgar. Wow. Och stor stor skillnad mot sladdriga 21 mm fälgar med schwalbe rapid rob. Egentligen borde jag nog dock kapat ner gaffeln till typ 110-120 mm istället för 90. Med gamla debon air mister man ju typ 7 mm, så jag har egentligen bara 83 mm slag som det är nu. Dessutom skulle lite mer utrymme för tårna inte skada. Denna ramen är lite för liten för mig egentligen ?. Angle headset får ju fram hjulet en liten bit också och gör att hojen känns lite mer som jag tycker är bra, inte lika nervös utan mer lugn styrning.

Ingen kanonbild kanske men det är detsom bjuds ?
IMG_20200926_164453501.jpg

IMG_20200926_164525956.jpg

Senast ändrad:
Insåg att gaffeln blev lite väl låg med 90 mm. Så jag har höjt till 110 mm och nu känns det mer rätt. Och nu känner jag verkligen effekten av den flackare gaffelvinkeln. 69 grader från fabrik, 10 mm längre gaffel och -2 grader headset. Borde ge ca 66,5 grader, dvs nästan "proper enduro". Fick även på ett 77 cm styre och nu känns cockpiten mer bekant. Den styr lugnare, och hittar mer grepp på alla underlag. Trodde det skulle vara tvärt om med greppet eftersom man får mindre vikt framtill. Kanske det är den allmänna handlingen som gör att det funkar bättre. Eller bredare fälgar och fetare däck. Vad vet jag.

Man sitter ganska upprätt men det gillar jag, särskilt som man har vanliga kläder. Ingen vill nog se en buttcrack sticka fram mellan jeansen och tshirten.?

Här är från morgonens pendling.
IMG_20200930_073326377.jpg

tycker den blev rätt frän och jag är överraskad över hur mycket bättre den blev.

Nu är det bara färgfunderingarna som är kvar. Ska jag eller ska jag inte ha den RAW ?? Det är ett herrejössesjobb men ack så snygg den skulle bli. Trodde dock att det röda skulle skära sig mot resten men tycker nog att den funkar som den är. Möjligen kan man lacka de gula fälten i samma röda nyans som gaffeln.. :unsure:

Tog en liten testrunda i skogen och hojen går rätt fint. Fronten är som på en normal trailhoj och jag har fått på en 60 mm dropperpost också, så man glömmer ibland att man sitter på en hardtail med pakethållare, stänkor och navmotor bak och en del extravikt. Kassetten är heller inte anpassad för detta då utväxlingen är rätt hög och i brantare partier behöver man ta i rätt mkt.
IMG_20210124_133942749.jpg

Och så här går det när man laddar på utför (100% gravitationsassisterat för känsliga läsare). Svintunna tubelesskonverterade ice spiker vs sten. Stenen vann.
Snakebitepunka som inte gick att täta och ingen slang i bagaget = promenad.
IMG_20210124_134733583.jpg

Så nu är det dags för ett magic mary super gravity, konverterat till dubbdäck. Egentligen inte i huvudsak för skogskörning för det ska mest pendlas på denna. Men de få gånger jag kör så verkar minnet svika och jag kör in bakhjulet i någonting.
IMG_20210126_203552738.jpg
IMG_20210127_124711984.jpg

Senast ändrad:
Vad är det för dubb du använder för konverteringen?
Det är ett kit från mcarbon.fi men dubbarna ser precis ut som de spetsiga från schwalbe. Borrat 3,2 mm hål, droppat i nåt loctite snabblim, och därefter tryckt i dubben. Polarn gjorde samma sak på ett par continentaldck och de funkade jättebra s jag väntar mig att detta kommer fungera rätt ok. Men har ännu inte provat detta nu.. Kanske i veckan som kommer.

Tillbaka
Topp