Problemet för min del är inte att cykeln går sönder. Problemet är att miljön går sönder. Det är ett jävla otyg att spraya saker kors och tvärs på diverse saker, helt i onödan. Men folk går ju på teorin om att "spraya på så försvinner alla dina bekymmer" som tillverkarna kör med. På grävmaskinen ovan försvinner inte smörjfettet även om jag kör industriavfettning med hetvattentvätt efteråt, utan avfettningen förhindrar att fettet smetas ut över hela maskinen vid svampningen. Efterföljande tvättmedel och svampning är vad som får maskinen ren.
Det ska sägas att grävmaskinen på bilden har smörjfett i samtliga glidlager, vilka fungerar på i princip samma sätt som en cykelkedja. Där skulle jag inte få för mig att spraya avfettning, för det har precis motsatt effekt mot vad som önskas. Som liten anekdot kan sägas att man ofta har centralsmörjning på entreprenadmaskiner, som med ett visst intervall och mängd per gång lägger på fett i varje lager, ungefär som att man under en cykeltur stannar med jämna mellanrum och lägger på en extremt liten mängd olja. Elegant, men lite svårt att lösa med en cykelkedja. På maskiner med kedjedrift har man ofta en liten borste med ansluten oljeslang till som ligger ann kedjan konstant, och som vid en given impuls pumpar fram en liten mängd olja.
De värsta marodörerna gällande avfettning är förmodligen de som står på uppfarten och i ren slentrian sprayar sin dammiga bil med avfettning ("för det är så man tvättar en bil"), varefter de låter avfettningen spolas ned i dagvattensystemet. Cyklisterna har ju mindre fordon, men håller på med avfettning på precis samma onödiga sätt.