Vad är fel? Vatten i nav...?

Healons

Aktiv medlem
Hepp
Vänder mig till expertisen innan jag gör något dumt. Skulle ut och cykla ikväll med -10 på termometern. När jag trampade framåt så hände det inget. Allt funkade växlar etc men det fäste liksom inte. Gick in på happyride och läste att värme o 5-56 i navet gör att det funkar ibland. Och det gjorde det. Nu undrar jag om det är en tillfällig lösning. Fortfarande -10 ute och nu knastrar det torrt och illavarslande inuti navet. Kryper även ut rödfärgat smutsvatten. Sist jag cyklade var det +6 och suuuuuuper geggigt och lerigt. Tvättade ju cykeln efter men kanske det som fryst inuti navet.
Frågan: kan jag lossa de muttrar som sitter och bara trä ut och fetta in igen? Hur ser det ut inuti är det massa lösa kullager eller är det ett enkelt jobb med två fasta nycklar?

Bilagor

• E2D669A4-8ABA-4A5E-BBD9-9C5A4C9851B7.jpeg
    E2D669A4-8ABA-4A5E-BBD9-9C5A4C9851B7.jpeg
    496.5 KB · Besök: 145
  • E43A6FEC-4359-46EF-B0D2-B07BE6E98C23.jpeg
    E43A6FEC-4359-46EF-B0D2-B07BE6E98C23.jpeg
    644.5 KB · Besök: 136
Ser ut att vara ett Shimanonav och då är det inte riktigt praktiskt att göra service på bodyn.
Med största sannolikhet överstiger mängden rostigt vatten mängden smörjmedel/fett i den.

Lättast är att byta ut den, för om den har börjat svetta ut rostigt muckelimuck så kommer den
aldrig kunna bli fräsch igen. Kolla på navkroppen vad det står för modellnummer och beställ en
ersättningsbody för byte.

Är det axeln som kärvar kan du börja med att ta isär den och kolla skicket. Det bör vara lösa kulor på bägge sidorna. Se valfri YouTube-video på 'ball bearing hub service'

Hmm jag kanske gör ett försök ändå.
tror inte det var axeln då det ljudet som låter när man trampar bakåt inte lät. Det lutar väl åt body?
Hänger inte riktigt med på hur det hänger ihop rent mekaniskt.. tack för hjälpen!

Hmm jag kanske gör ett försök ändå.
tror inte det var axeln då det ljudet som låter när man trampar bakåt inte lät. Det lutar väl åt body?
Hänger inte riktigt med på hur det hänger ihop rent mekaniskt.. tack för hjälpen!
Jag förstår inte riktigt vad du skriver, har du kassett eller frihjul? Se denna video:
Men ta ut kassetten och rengöra inuti borde vara riskfritt, om det nu är där problemet ligger.

Tjena!

Ta flaskan med 5-56 och åk till återvinningen och dumpa den i lådan för kemprylar. Det är ett otyg som borde förbjudas, du fick från en dålig body till en body som bara är skrot tack vare det.
Bara att köpa en ny body eftersom det är Shimano.

Nope bara vattenslang. Men kröp nog in från alla lerhål jag körde i december...
Ja en ny body eller nav får det nog bli... men först skruva isär för att de e kul ;-)
Behövs specialverktyg?

Nope bara vattenslang. Men kröp nog in från alla lerhål jag körde i december...
Ja en ny body eller nav får det nog bli... men först skruva isär för att de e kul ;-)
Behövs specialverktyg?

Du behöver kedjepiska och hylsa för låsningen för att ta bort kassetten. Sen konnyckel i rätt storlek och skiftnyckel för att demontera axeln. Sen eventuellt nya kulor, och något smörjfett.

Vänder mig till expertisen innan jag gör något dumt. Skulle ut och cykla ikväll med -10 på termometern. När jag trampade framåt så hände det inget. Allt funkade växlar etc men det fäste liksom inte. Gick in på happyride och läste att värme o 5-56 i navet gör att det funkar ibland.

Menar du att kassetten snurrade fritt? Och vart exakt sprutade du 5-56? Det enda stället jag kan tänka mig är rakt in i lagret, i vilket fall du har löst upp fettet däri. Att det kommer kan du ta som ett tecken på att det är dags att serva lagrena. Serva framhjulet också sen när du har köpt in grejjerna.

Menar du att kassetten snurrade fritt? Och vart exakt sprutade du 5-56? Det enda stället jag kan tänka mig är rakt in i lagret, i vilket fall du har löst upp fettet däri. Att det kommer kan du ta som ett tecken på att det är dags att serva lagrena. Serva framhjulet också sen när du har köpt in grejjerna.
Ja kassetten snurrade fritt både framåt och bakåt men det var inget driv ”fäste” när jag trampade framåt. Kassetten bara snurrade runt. Sprejade bredvid muttern in i navet och då funkar det igen. Antar att 5-56 trängde undan både det ena och det andra. Hade jag haft en konnyckel skulle jag kunnat öppna upp o fetta in igen men men...

Vad skiljer en konnyckel från en vanlig fast nyckel? Bildgooglar jag kan jag inte se skillnaden riktigt... men antar att det borde vara skillnad då den heter som den heter

Rent utseendemässigt borde den kanske heta plattnyckel, men benämningen konnyckel gissar jag kommer från att den oftast används till att justera cykelhjulslager med s.k. "cup and cone-lager" och därifrån försvenskats till kon/kona/konnyckel.

Vad skiljer en konnyckel från en vanlig fast nyckel? Bildgooglar jag kan jag inte se skillnaden riktigt... men antar att det borde vara skillnad då den heter som den heter

Konnycklar är som sagt tunnare. Men de används även i par på samma sida om navet så att slipa ner två vanliga nycklar funkar knappast. Konnycklar är bara knappt 2 mm tjocka i godset för att få plats bredvid varandra.

Jag skulle ta isär och göra rent och kolla hur det ser ut, dumt att slänga grejer som går att få igång. Om jag minns rätt och det är rätt sort så ligger det ett lager som bär upp axeln längst ut vid bodyn, är det ur det vätska kommer ut går det kanske att rädda. Vill också minnas att själva frihjulsfunktionen är kapslad och irreparabel om den är körd, som ovan säger, borde inte kosta mer än 250.
Konnycklar brukar vara billiga, klart värt att ha. Rekommenderas inte alls men det kan gå med ett annat smalt verktyg som greppar och en vanlig ringnyckel om de inte är dragna så hårt.

Alltså, för mig har det funkat bra att spola ur Shimano bodys. Jag tar loss kassetten från bodyn och bodyn från navet, petar bort tätningen på sidan mot navet. Sen droppar jag ngn bra tvättande vätska i spalten mellan hjullagerskålen och bodyns hölje samtidigt som jag roterar bodyn. Håller på så tills det som rinner ut från undersidan ser rimligt rent ut och bodyn snurrar utan överväldigande knastrande. Då droppar jag i lite av ngn tjockare olja och återmonterar allt.

Alltså, för mig har det funkat bra att spola ur Shimano bodys. Jag tar loss kassetten från bodyn och bodyn från navet, petar bort tätningen på sidan mot navet. Sen droppar jag ngn bra tvättande vätska i spalten mellan hjullagerskålen och bodyns hölje samtidigt som jag roterar bodyn. Håller på så tills det som rinner ut från undersidan ser rimligt rent ut och bodyn snurrar utan överväldigande knastrande. Då droppar jag i lite av ngn tjockare olja och återmonterar allt.
Lutar åt det hållet. Ingen dyr cykel utan bara najs om den går att köra med...

Konnycklar är som sagt tunnare. Men de används även i par på samma sida om navet så att slipa ner två vanliga nycklar funkar knappast. Konnycklar är bara knappt 2 mm tjocka i godset för att få plats bredvid varandra.
Jag kan inte minnas att jag någonsin har behövt använda två konnycklar samtidigt på samma sida. Låsmuttern brukar gå att dra loss med en vanlig nyckel.

Dra loss kan man göra med en vattenrörstång vid behov. Justerar du även lagerförspänningen med 1 vanlig nyckel?

Tjena!

Varför skulle det vara ett problem?? Jag brukar använda ringnyckel 17 och konnyckel 13 till Shimano. Mycket mindre risk att slinta med en ringnyckel än en konnyckel.

Jag utgår ifrån att det är kon med låsmuttter och de nav jag har haft av den typen, Spez och Campa har varit för trånga för "vanliga" nycklar. Och rätt meckiga att justera rätt mht QRspänning.
Numera har jag bara nav med maskinlager, tack och lov.

Tjena!

På Shimano är ju låsmuttern större än konmuttern och är helt öppen. Finns väl iofs några varianter där det är fläns på låsmuttern.

Shimano-XT-FH-M756A-Disc-6-bolt-Rear-Hub-for-Quick-Releases-black-10-x-135-mm-36-hole-Shimano...jpeg

Iallafall äldre Shimanonav hade den typen av mutter där bara konnyckel passar även i den yttre positionen. Ingen ringnyckel som funkar där. På TS nav funkar det med konnyckel och ringnyckel.

Konnycklar är en billig investering. Förnodlingen skulle du klara dej med en 13/14 mm och en 17/18 mm.Tar dessutom liten plats i verktygslådan
Finns på bl.a. Bikester :

Ser ut att vara ett Shimanonav och då är det inte riktigt praktiskt att göra service på bodyn.
Med största sannolikhet överstiger mängden rostigt vatten mängden smörjmedel/fett i den.

Lättast är att byta ut den, för om den har börjat svetta ut rostigt muckelimuck så kommer den
aldrig kunna bli fräsch igen. Kolla på navkroppen vad det står för modellnummer och beställ en
ersättningsbody för byte.
Så man behöver inte byta hela hjulet?
Molar illavarslande nu när jag cyklar...

Vilka specialverktyg behövs för byte av navbody?

Mitt nav heter FH-M3050. Verkar vara slut överallt. Kanske får bli en tur till butik och köpa annan ersättare där. Svettades ut rostgegga från båda håll så kanske inte räcker med byte av body...

Lossar man ekrarna när man byter navet? Svårt?
Får googla lite ikväll helt enkelt...

Mitt nav heter FH-M3050. Verkar vara slut överallt. Kanske får bli en tur till butik och köpa annan ersättare där. Svettades ut rostgegga från båda håll så kanske inte räcker med byte av body...

Lossar man ekrarna när man byter navet? Svårt?
Får googla lite ikväll helt enkelt...

Byta nav? Vaffö defför?
Det är väl lagren som är slut? Eller har du lagerkoner med lösa kulor?
Slutna kullager byter man (beteckning, dvs storlek står på lagertätningen, sen skriver du in den beteckningen i google och får ett antal alternativ ) alt köper du nya lösa lagerkulor hos en bättre cykelhandlare. Fast är lagerbanor och kon frätta och gropiga får du förstås krypa till korset. Antagligen enklare att köpa ett nytt komplett hjul om du inte har byggd hjul själv förut.

Byta nav? Vaffö defför?
Slutna kullager byter man (beteckning, dvs storlek står på lagertätningen, sen skriver du in den beteckningen i google och får ett antal alternativ ) alt köper du nya lösa lagerkulor hos en bättre cykelhandlare. Fast är lagerbanor och kon frätta och gropiga får du förstås krypa till korset. Antagligen enklare att köpa ett nytt komplett hjul om du inte har byggd hjul själv förut.
Jo sant men nav vs hjul i kostnad var ganska rejäl. Ingen dyr finhoj...

Det är lösa kulor. Ändå ganska enkelt att ta isär och inspektera. ? Gjorde detta för första gången alldeles nyligen. Ta ut kulorna, rengör och inspektera kulor/kona/lagerbana. Ser de okej ut lägg i nytt hjullagerfett. Är kulorna jättedåliga kan de väl dessvärre slitits in med banorna och bara nya kulor kanske inte hjälper då.
Se "Dealer's manual" för sprängskiss: https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/acera-m3000/FH-M3050.html

Den där frihjulsbodyn är inte isärtagbar men testa lägg den i ett bad med något oljelösande, agitera någon gång och låt tiden jobba. Låt torka ordentligt och droppa i ny olja och se om den vill greppa igen. Kolla också om den har en tätning som i den här videon:
(RJ The Bike Guy)

Oddsen kanske inte är jättebra med det du beskriver men ändå värt att kolla innan man köper nytt? ?

Byta nav? Vaffö defför?
Konorna brukar bli dåliga först tycker jag. Därefter kopparna och sist kulorna.
Konor går att slipa upp. Jag har satt dem i en svarv och lagt en smärgelduk runt skaftet på ett 4.5-5 mm borr och så slipat dem slätare och sen polerat med polerduk ä, gradvis finare.
Har sett andra göra det med borrmaskin, men de går i allmänhet inte lika jämnt och fint som en svarv. En pelare är nog bättre om man har tillgång.
Lagerbanor är svårare att slipa upp. Den på non drive side lyckades jag banka ut från ett lågprisnav nu sist, men den i kassetten satt som berget och det var svårt att få tag med nån mejsel eller don för att försöka driva ut den. De första cup&cone-nav verkar inte vara gjorda för att kunna renoveras.
XT-nav har jag sett reservdelar till på nån webbsida för något år sedan, så de kan det i alla fall finnas delar till...
Så, är kopparna kass är det nog bara att ge upp och även om det känns totalfel miljömässigt så är det nog billigare att byta hela hjulet än navet om man inte kan ekra om och rikta själv.

Drivsidans lagerskål i Shimanobodys ska inte ”drivas” ut. Den skruvas av, medurs. Har beskrivits tidigare här på Happy.
Den i bodyn mitt no-name-nav hade en slits. Jag hade inte rätt verktyg, men slipade till en 5mm tjock plåtbit och tog grepp med en rörtång, men den gick inte att rubba. Eldade på med värmepickan så det rykte, men den satt som berget. Tvivlar på gäng där...
Men det var inte shimano. Jag har sett på Youtube att vissa går att skruva ut.

Det är lösa kulor. Ändå ganska enkelt att ta isär och inspektera. ? Gjorde detta för första gången alldeles nyligen. Ta ut kulorna, rengör och inspektera kulor/kona/lagerbana. Ser de okej ut lägg i nytt hjullagerfett. Är kulorna jättedåliga kan de väl dessvärre slitits in med banorna och bara nya kulor kanske inte hjälper då.
Se "Dealer's manual" för sprängskiss: https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/acera-m3000/FH-M3050.html

Den där frihjulsbodyn är inte isärtagbar men testa lägg den i ett bad med något oljelösande, agitera någon gång och låt tiden jobba. Låt torka ordentligt och droppa i ny olja och se om den vill greppa igen. Kolla också om den har en tätning som i den här videon:
(RJ The Bike Guy)

Oddsen kanske inte är jättebra med det du beskriver men ändå värt att kolla innan man köper nytt? ?
Bra film! Ser inte så svårt ut. Behöver köpa konnycklar...

Tillbaka
Topp