[OT] Covidvaccin och prestation (och lite fredag)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Testar naturapotekets vaccin.
En veckas djuphosta gör inte under för konditionen iaf.

Brukar vaccin påverka prestationen? Om inte, varför skulle covidvaccinet göra det?
Säsongsinfluensavaccinet gav iaf ingen märkbar prestationshöjande effekt på mig.

Vet inget om biverkningar, men själva sjukdomen har helt klart sänkt mig. Före covid ftp på 227w. Blev "frisk" i mitten av januari. Har nu slitit mig upp till 175w med hjälp av regelbunden, målmedveten träning.

Då var det ändå lindrigt. Det värsta är att många smaker fortfarande är "fel". Typ känner inte skillnad på basilika och koriander. Just nu skulle jag offra pungen för att få tillbaks smak och lukt.

Lite feber/eller vad det nu är för biverkning kontra vilja offra pungen? + värdens sämsta ftp....

Ok. Så Norge alltså? Det är det som är skillnaden isf!
I uppsala så fick de som vaccinerar apotekspersonal doser över, frågade region vad de skulle göra och svaret var erbjuda det till valfri 65åring som kom in på apoteket där de körde vaccineringen. Oavsett om det var en 65 åring i riskgrupp eller inte. Så kan det oxå gå till.

vet andra som blivit erbjuden det när de följt med äldre släktingar på vaccinering (vi pratar kanske 4-5 veckor sedan). Så kan det oxå gå till.

sambon har tagit AZ (jobbar på vårdcentral), lite frossa på natten, huvudvärk och lätt feber dagen efter, Thats it.

Fick Astra Zenecas vaccin igår. Mådde rätt risigt inatt (frusen, huvudvärk, sjukdomskänsla), idag känner jag mig slö och en smula halvsjuk men mycket bättre. Som svar på TS fråga så skulle jag säga att för mig försämrades alltså prestationsförmågan påtagligt det första dygnet. Jag tvivlar på att det håller i sig längre än någon dag till, men jag kan återkomma om det. Avstår garanterat träning imorgon.

Fick Astra Zenecas vaccin igår. Mådde rätt risigt inatt (frusen, huvudvärk, sjukdomskänsla), idag känner jag mig slö och en smula halvsjuk men mycket bättre. Som svar på TS fråga så skulle jag säga att för mig försämrades alltså prestationsförmågan påtagligt det första dygnet. Jag tvivlar på att det håller i sig längre än någon dag till, men jag kan återkomma om det. Avstår garanterat träning imorgon.
Mådde som dig. Dock hade jag högre puls på passen veckan därefter, kan ju iof. bero på något annat. Kroppen kändes iaf. lite off..

Flurken o Lejon, ni tillhör alltså den äldre eller riskgruppen eftersom ni redan är vaccinerade?
Jag tycker prio ordningen är lite konstig.
En frisk tränande pensionär i 65-75 årsåldern som kan välja att hålla sej "bredvid samhället" blir vaccinerade före människor som måste jobba bland andra "smittspridare". Typ kassörskor, kollektivchaufförer osv.
Absolut inget emot er Flurken o Lejon, det hoppas jag ni förstår, men det är så många som inte kan välja utan måste tillbringa sin tid bland andra människor, så det är systemet jag inte gillar.

Flurken o Lejon, ni tillhör alltså den äldre eller riskgruppen eftersom ni redan är vaccinerade?
En frisk tränande pensionär i 65-75 årsåldern som kan välja att hålla sej "bredvid samhället" blir vaccinerade före människor som måste jobba bland andra "smittspridare". Typ kassörskor, kollektivchaufförer osv.
Absolut inget emot er Flurken o Lejon, det hoppas jag ni förstår, men det är så många som inte kan välja utan måste tillbringa sin tid bland andra människor, så det är systemet jag inte gillar.

Nu vet jag inget om Flurken och Lejon, men vissa regioner har prioriterat sjukvårdspersonal på tex akuten och IVA. De som inte kan välja att jobba hemifrån och dessutom står med skiten till knäna dagarna i ända. Känns ok tycker jag...

Troligtvis jobbar de i vården, Lejon vet jag gör det iaf.
Ang prioriteringen tycker jag den är rätt, visst, de du räknar upp löper förvisso större risk att bli smittade, men den faktor som visat sig absolut störst risk för att dö är ålder, så utifrån det är ju det enda rimliga att skydda dessa först.

De som är friska och inte jobbar i vården får bita ihop ett tag till.

Tog Pfizers vaccin. Ingen påverkan på kapaciteten. Enda biverkning var att det kändes som någon slagit mig hårt på överarmen dagen efter.

Edit: Är ung (under 30) och i övrigt frisk - fått vaccin genom jobb.

Troligtvis jobbar de i vården, Lejon vet jag gör det iaf.
Ang prioriteringen tycker jag den är rätt, visst, de du räknar upp löper förvisso större risk att bli smittade, men den faktor som visat sig absolut störst risk för att dö är ålder, så utifrån det är ju det enda rimliga att skydda dessa först.

Sant, men om man räknar in smittspridningen och att friska pensionärer kan välja sin tid i affären och om dom vill träffa någon så är jag ändå lite tveksam.

Sant, men om man räknar in smittspridningen och att friska pensionärer kan välja sin tid i affären och om dom vill träffa någon så är jag ändå lite tveksam.
Jag jobbar inom vården. Hör därmed till Fas 2 som ju nu påbörjats sen ett tag i regionen jag arbetar.
(Nu är det väl bestämt att detta inte skall diskuteras här, men jag kan tycka att det vore rätt dumt om vi som jobbar inom vården (jag träffar väl ca 15 patienter varje dag, minst hälften hör till någon riskgrupp) inte prioriterades lite högre än gemene man. Inte för vår egen skull utan för att minska spridningsrisken till riskgrupperna.)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp