2021 UCI Mountain Bike World Cup (XCO och DHI)

Fan att man inte fattar vad som krävs för OS. Om det räcker med några top 10 eller om det är länge bort

Jenny kör ju i alla fall jämna varvtider. Kan nog klättra lite sista varven.
IMG_20210509_121837.jpg

Med mindre än att någon i kvartetten framför Jenny totalt klappar ihop (eller Jenny har en "superspurt" på sista varvet) så är en niondeplats det bästa som är rimligt.

Helt okej start på säsongen av Jenny, tycker jag.
Rätt trist lopp i övrigt. Får hoppas att herrarnas blir lite tightare.

Först och främst måste Sverige vara rankat tillräckligt högt för att få en eller flera platser. När väl Sverige har plats brukar det vara topp 8 som SOK har som krav.
Jo, precis men hur många poäng ska ha ta in ensam mot vilket land.
Ska nog mycket till för att sok inte skickar regerande mästare som tar top 10 i wc och vann lopp senaste riktiga säsong

Jo, precis men hur många poäng ska ha ta in ensam mot vilket land.
Ska nog mycket till för att sok inte skickar regerande mästare som tar top 10 i wc och vann lopp senaste riktiga säsong
Har inte riktigt koll på hur rankingen ser ut i dagsläget. Men jag tror att OS-platserna för nationerna fördelas efter nästa världscup.

Har för mig jag läste nånstans att det hänger på att Australien behåller sin plats i ranking, om de ramlar ut är det risk att de får nån friplats framför näsan på oss.

Nä, om han inte har ett rejält överskott så känns det inte som en speciellt bra taktik för loppet som helhet.
T. Pidcock har tagit ca 70 platser på startloop+första varvet. Imponerande. Får se om det håller.

Ffa så har han ju väldigt jämna varvtider så jag tror han kan avancera lite till mot de som gått ut hårdare och som faller genom fältet nu

Har för mig jag läste nånstans att det hänger på att Australien behåller sin plats i ranking, om de ramlar ut är det risk att de får nån friplats framför näsan på oss.

Och MCCONNELL föll som en sten till 21a plats idag.

Någon som vet vilket land som jagar?

Vet inte om UCI rankningen stämmer med OS ranking men där ligger Australien på 15e plats nästan 300 poäng före Slovenien på 21a.

Lite mer om OS-platser:

I helgen inleds världscupen, då riktas de svenska blickarna mot Australien.
– Det blir konstigt att heja på ett annat land, men det är det vi får göra, säger förbundskaptenen Fredrik Kessiakoff.
Med knappt tre månader kvar till OS vet Jenny Rissveds, 26, fortfarande inte om hon får chansen att försvara sitt guld från Rio de Janeiro 2016.
Och hon kan själv inte påverka utgången.
För det är inte bara i spåren som vägen är snårig för mountainbikecyklisterna.
Även i OS-kvalet är flera dörrar öppna till Tokyo-spelen. Den största, via nationsrankningen, är redan stängd för svensk del.
De 21 främsta nationerna på internationella cykelförbundets (UCI) rankning får OS-platser. Kvalperioden avslutas efter de två inledande världscuphelgerna (i tyska Albstadt den här helgen och i tjeckiska Nove Mesto den 15–16 maj). Sverige ligger på 26:e plats och har, oavsett resultat, ingen möjlighet att slå sig in bland de 21 främsta.
Men det finns fler vägar till Tokyo för Rissveds. En är att hon kvalar in tack vare sitt VM-resultat 2019.
Två platser tillfaller nämligen även de bäst placerade åkarna från länder utanför topp 21 på nationsrankningen.
Rissveds slutade på 16:e plats i VM, efter att ha gjort comeback efter nästan två års frånvaro på grund av depression och ätstörningar, och har just nu den andra och sista platsen. Den första har Slovenien, 23:a på nationsrankningen, som då hade en åkare som kom åtta på VM.
Men det är inte klart där. Australien, som just nu ligger sista på 21:a plats, riskerar i de kommande världscuptävlingarna att tappa den och därmed gå miste om sin plats via nationsrankningen. I så fall skulle man få en plats tack vare Rebecca McConnells tredjeplats på VM – på Sveriges bekostnad.
– Det som då sker är att Sverige så småningom blir erbjuden en plats från de som delas ut och inte används, säger Fredrik Kessiakoff och fortsätter:
– Om ett land får två platser men väljer att bara skicka en åkare, då kommer den platsen tillbaka till IOK (internationella olympiska kommittén) och skickas till nästa rankade nation där frågan ställs om de vill ha platsen.

Tycker inte uttagningskriterierna riktigt verkar anpassade för att tydligt säkerställa att de bästa åkarna är med. Att t.ex. McConnell ska riskera att behöva komma in på någon sorts "nationell restkvotplats" säger mig att systemet är fel. De bästa åkarna ska in på personliga platser. Om man vill ha någon slags nationella kvoter kan man använda dem för att fylla upp en mindre del av plasterna på slutet. De där loppen har i stort sett inget med någon (nationell) lagkörning att göra. Då ska inte platserna huvudsakligen baseras på nationella kvoter utan på personliga platser i mitt tycke.

Dessutom finns det poäng kvar från folk som överhuvudtaget inte kör längre. Det förutsätter att det finns en konstant bredd för att det så ska vara relevant. Det är väl bara typ top 5 som över tid har tre tävlande som kan ta poäng i paritet med nations rankningen.

Det gick väl inte illa, åtminstone bättre än startnummer 1...
TP visade helt klart att han är att räkna med framöver. Starkt kört!
Sen var väl MvdP ner och vände runt 20:e innan han började ta placeringar igen på slutet.
Trodde nog att han hade kört slut på sig.
Sen är det nog som @GoranS var inne på, inte optimalt för slutresultatet att köra spurtintervaller i början av loppet ☺️

Tillbaka
Topp