Pedaler vilka?

Björn P.

Medlem
Pedaler vilka?
Hej! tänkte köpa kombipedaler eftersom jag kör kör en del längre motionsrundor på min jobbpendlarcykel.
Men vilka ska jag då köpa? Det är ju en djungel med pedaler. Tycker att de som är breda med piggar på den sidan där inte SPD fästet sitter verkar bra. Och så vill man ju ha kvalitet. Så vad säger ni där ute?

Pedaler vilka?
Senast ändrad:
Pedaler vilka?
Pedalen ser ut att vara rätt neutral. Jag tror det hänger mer på vilka skor man har och hur de skiljer sig mellan paren i fråga om bygghöjd. En styvare SPD-sko kan också upplevas som högre i och med att foten inte kan böja sig på samma vis som med en mjukare sula.

Pedaler vilka?
Nja, om man stör sig på höjdskillnaden är rätt individuellt. Jag gör det inte. Här https://happyride.se/forum/threads/pedaler-och-skor-foer-nyboerjare.3687114/ diskuteras mer om kombipedaler, Shimano PD-ED500 får relativt bra kritik.
PD-ED500 är väl inte en kombipedal, däremot PD-EH500. Liten skillnad i stavning men stor i utformning :-) Har själv den sistnämnda, är nöjd och har inte tänkt på någon höjdskillnad men det kan ju bero på vilka skor man använder med respektive sida.

Pedaler vilka?
Hej! tänkte köpa kombipedaler eftersom jag kör kör en del längre motionsrundor på min jobbpendlarcykel.
Men vilka ska jag då köpa? Det är ju en djungel med pedaler. Tycker att de som är breda med piggar på den sidan där inte SPD fästet sitter verkar bra. Och så vill man ju ha kvalitet. Så vad säger ni där ute?
Skulle du få för dig att köpa ett par så har jag ett par sparsamt använda Shimano PD-M324 som jag precis tänkte lägga ut på K&S.

Skicka ett PM vid intresse!

Pedaler vilka?
Köp hellre ”riktiga” SPD-pedaler och sätt i en lös adapter istället när du måste ha vanliga skor. Då har du fortfarande en dålig, men användbar, pedal för vanliga skor men ändå funkis SPD när du tar bort den.
Eller kanske: https://www.ebay.com/itm/Universal-...-/402770744381?_trksid=p2349624.m46890.l49286 - ser ju vettiga ut.

Pedaler vilka?
Den erfarenheten jag har av adaptrar är att de inte håller, plast är plast. Jag skulle välja Shimano PD-M324 åtta dagar i veckan istället. Har dem på min "hybris" sedan många år utan några som helst problem. Angående ev höjdskillnad på de olika sidorna så har jag prioriterat SPD-sidan, "skosidans" höjd är ju mer beroende på vilken sko man har på foten. Å så kan man sätta fast pedalreflexer på dem, bra i och med pendelkörning. Inte bäst, men bra på mycket.

/steen

Pedaler vilka?
Kombipedaler för rätt användningsområde (vilket det låter som TS har) har onödigt dåligt rykte. Jag är nöjd med mina på pendel/tour/gravel-hojen, löser behovet av samma cykel för såväl stadscruising som intervallträning utan att meka. PD-M324 skulle jag undvika dock, de gör cykeln till ett bojsänke utan nytta. Jag skulle gå på nämnda EH500 (jag har föregångaren).

Pedaler vilka?
Jag har Shimano PD-T8000 på min gravel och är mycket nöjd med de pedalerna. Cykeln går till och från jobbet, snabba pass på grusväg och en del lättare stig. Bra grepp med plattisarna på platta sidan, och spd-sidan funkar ju som vilken spd-pedal som helst.

Jag vet att kombipedaler är bespottade och cykel-Sveriges hatobjekt nummer 1, men jag är toknöjd. Har haft dem i tre år nu.

Pedaler vilka?
Den erfarenheten jag har av adaptrar är att de inte håller, plast är plast. Jag skulle välja Shimano PD-M324 åtta dagar i veckan istället. Har dem på min "hybris" sedan många år utan några som helst problem. Angående ev höjdskillnad på de olika sidorna så har jag prioriterat SPD-sidan, "skosidans" höjd är ju mer beroende på vilken sko man har på foten. Å så kan man sätta fast pedalreflexer på dem, bra i och med pendelkörning. Inte bäst, men bra på mycket.

/steen
Då köper man ett par i metall med riktiga klossar.

Pedaler vilka?

KCNC FR TRAP, funkar riktigt bra:

Pedaler vilka?
Hade gått för Kcnc som AddeKvark tipsade om, de verkar grymma.
Alt schimano xt 8000 eller prisvärda och ändå relativt snygga pdeh 500 som jag har själv. Är helnöjd med dem.
Har haft M324 men de tycker jag du ska undvika, pdeh 500 är klart bättre.

Visst känner man av nivåskillnaden, men jag ändrar inte sadeln för det.
Beror också lite på vilka vardagsskor jag använder. Spd skor har jag ju bara ett par.

Tillbaka
Topp