Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har noll koll på filmning men stör mig gravt på att många filmer på tuben "hackar" fram vid panoreringar och/eller när saker rör sig relativt snabbt. Gissar att det ibland beror på att det är filmat i för låg fps men kanske ibland på grund av knepig processning av filmen efter inspelning (till exempel vid uppladdning till youtube?). Eller så är det min webläsare som hackar vilket känns lite osannolikt.
Ja de va nog de jag ville komma åt, med 60bps ser det långsammare ut än med 24 eller 30? När man inte e så snabb får man ju göra allt för att de ska se bättre ut ;).Det är nog en effekt av samtliga grejer du räknade upp. Just 24fps ÄR ju hackigare än 30fps, av naturliga skäl. :P Men det är så alla långfilmer spelats in i princip. 30fps och högre har alldeles för mycket flyt i sig, det är föööör smooth så det nästan ser lite B ut. Det är säkert inga problem när man filmar dokumentärt t.ex, varför jag tror det är lugnt när man spelar in sina cykelturer. Ger möjligen mer fartkänsla i 30/60p än 24p.
Ja de va nog de jag ville komma åt, med 60bps ser det långsammare ut än med 24 eller 30? När man inte e så snabb får man ju göra allt för att de ska se bättre ut ;).
Det låter ju helt vrickat att det skulle se sämre ut med fler fps eftersom uppspelningshastigheten är samma.Det är nog en effekt av samtliga grejer du räknade upp. Just 24fps ÄR ju hackigare än 30fps, av naturliga skäl. :P Men det är så alla långfilmer spelats in i princip. 30fps och högre har alldeles för mycket flyt i sig, det är föööör smooth så det nästan ser lite B ut. Det är säkert inga problem när man filmar dokumentärt t.ex, varför jag tror det är lugnt när man spelar in sina cykelturer. Ger möjligen mer fartkänsla i 30/60p än 24p.
Det är "encoderingen" som orsakar hoppen. En parameter är intervallen mellan key frames, dvs hur ofta en ruta skall uppdateras helt.Jag har noll koll på filmning men stör mig gravt på att många filmer på tuben "hackar" fram vid panoreringar och/eller när saker rör sig relativt snabbt. Gissar att det ibland beror på att det är filmat i för låg fps men kanske ibland på grund av knepig processning av filmen efter inspelning (till exempel vid uppladdning till youtube?).
Det låter ju helt vrickat att det skulle se sämre ut med fler fps eftersom uppspelningshastigheten är samma.Varför skulle man nånsin vilja att det ser hackigt ut?
Utan att gå in på detaljer så rekommenderar jag glada amatörer att filma i 60 fps, så går det att få till lite slowmotion vid behov.
Häpnas för övrigt över hur mkt fel många häver ur sig i inläggen ovan men orkarinte ta fram pekpinnen.
Nä, dela med sig av kunskap är ingenting som hör hemma på ett forum.Utan att gå in på detaljer så rekommenderar jag glada amatörer att filma i 60 fps, så går det att få till lite slowmotion vid behov.
Häpnas för övrigt över hur mkt fel många häver ur sig i inläggen ovan men orkarinte ta fram pekpinnen.
Haha, kommer ihåg när hobbit kom i 60fps och alla som såg den tyckte det såg för verkligt ut :DDet är nog en effekt av samtliga grejer du räknade upp. Just 24fps ÄR ju hackigare än 30fps, av naturliga skäl. :P Men det är så alla långfilmer spelats in i princip. 30fps och högre har alldeles för mycket flyt i sig, det är föööör smooth så det nästan ser lite B ut. Det är säkert inga problem när man filmar dokumentärt t.ex, varför jag tror det är lugnt när man spelar in sina cykelturer. Ger möjligen mer fartkänsla i 30/60p än 24p.
Tyckte det såg myko ut de första 5-10 minuterna men sen tänkte man inte mer på det, klart enklare att hänga med i actionscenerna med högre fps!The Hobbit i 48 fps 3D ja, fy fanken. Såg ut som BBC:s TV-teater från 90-talet. Men utmaningen där var väl om jag förstod artiklarna rätt att anpassa ljussättning och annat, då de fick justera slutartid m m. Det blev ju bättre med de senare filmerna.
Intressant! Hade aldrig kunnat föreställa mig att någon med flit skulle välja en låg framrate för att erhålla något annat än mindre filer.30 är det absolut vanligaste för "vanliga" youtube-filmer, sitcoms osv. 24 är som nämnts en cinematisk standard som ger lite "imperfektion". Makten: tänk analogt korn vs brusreducerad digitalfoto, snygg bokeh vs plåttrig/rörig bokeh osv
Jag filmar nästan alltid i 30 eller 60 (ibland 120), ytterst sällan i 24. Filmar man i en lite snabbare framerate har man ju som sagt möjlighet till lite slowmotion. Finns massor på youtube om detta:
Slanga ner filmen med youtube-dl och spela upp den i VLC istället så vet du om det är webbläsaren eller inte. Spela samma film på mobilen och jämför, osv.Kanske är mitt grafikkort eller min webläsare. Hur tar man reda på sånt?
Den där filmen hackar faktiskt lite med VLC på min skitdator. ?Slanga ner filmen med youtube-dl och spela upp den i VLC istället så vet du om det är webbläsaren eller inte. Spela samma film på mobilen och jämför, osv.
Intressant! Hade aldrig kunnat föreställa mig att någon med flit skulle välja en låg framrate för att erhålla något annat än mindre filer.
Jag tyckte både 24 och 30 pfs såg förjävligt ut i hans exempel och även 60 var lite hackigt vid panoreringar. Omöjligt att veta var i kedjan hackandet sker dock. Kanske är mitt grafikkort eller min webläsare. Hur tar man reda på sånt?
Edit: Jag tycker det är ganska vanligt förekommande med panoreringar på youtube som "hackar till ibland", kanske varannan sekund eller varje sekund. Det är ännu mer störande och kanske beror på det han snackar om när man konverterar en bildhastighet till en annan och det inte "går jämnt ut" så att nån ruta här och var hoppas över. ?
Omöjligt att se eftersom upplösningen är typ VGA tills snutten är nästan slut. Har aldrig förstått varför youtube börjar spela filmer innan de laddat så att vald upplösning funkar från början. Det hjälper inte ens att dra tidsreglaget till början, den laddar skiten en gång till med samma resultat.Ex på snabb panorering i 30 fps helt utan filter. Går helt ryckfritt, rycker det när DU spelar upp är det din dator/mobil/videospelare som inte fixar uppspelningen korrekt.
Hade jag kört i 25 fps utan filter o annat trix hade det definitivt ryckt, det är därför jag tycker att vi glada amatörer ska hålla sig till 30 eller 60 fps för att slippa fippla med olika styrkor på filter.
Ska kolla lite noggrannare senare. Kan ju vara din display oxå som ställer till det men som sagt, detta ska nagelfaras!Omöjligt att se eftersom upplösningen är typ VGA tills snutten är nästan slut. Har aldrig förstått varför youtube börjar spela filmer innan de laddat så att vald upplösning funkar från början. Det hjälper inte ens att dra tidsreglaget till början, den laddar skiten en gång till med samma resultat.
Edit: Nu funkar det. Är nog Happy som ställer till det, för öppnar man i separat youtube-fönster så går det bra.
Skulle inte säga att det hackar, men man ser helt klart att det inte är helt smooth när panoreringen är som snabbast. När du cyklar mot kameran på slutet ser man också att gräsmattan har linjer som "överlappar". Det blir som nån slags interferens. Gissar att ingen jävel märker sånt, men kollar man efter det, så...
Edit 2: Tydligast syns det nästan på den vita hjälmen vid svängen, då hjälmen får en slags "skugga".
Nix, spelar upp i 4K. Nu när youtube laddar lite snabbare på morgonkvisten så ser det ut exakt som igår. Kollade precis efter med bredbandskollen; 96 Mbit.Har kollat lite noggrannare. På min datordisplay har jag inget som helst judder vid den snabba panoreringen. Jag har inte heller "linjer som överlappar" när brorsan cyklar mot kameran. Det kan vara att @Makten har spelat upp videon med låg upplösning (dåligt bredband?). 60Hz-display borde inte påverka tycker jag, snarare tvärtom.
Detta är filmat med en drönare (Mavic Mini) o jag minns faktiskt inte vilken fps jag brukar ha på den. Gissar 30 men 30 eller 60 spelar mig veterligen ingen som helst roll när videon spelas upp i normal hastighet.
Allt renderat till 30 fps så det ska inte spela ngn roll om jag spelade in delarna i 60 fps.
Märkligt det där...Nix, spelar upp i 4K. Nu när youtube laddar lite snabbare på morgonkvisten så ser det ut exakt som igår. Kollade precis efter med bredbandskollen; 96 Mbit.
Vad skärmen (iMac Retina 5K 27" 2019) har för uppdateringsfrekvens har jag ingen aning om däremot. Kan det inte vara så att fladder syns bättre om skärmen uppdaterar (mycket) oftare än bildfrekvensen i videon?
Edit: Som okunnig om video skulle jag ju vara mäkta förvånad om 30 fps räckte för att få helt mjuka panoreringar. Men jag kan ha missförstått nåt. Panorera med stillbild vid 1/60 och likvärdig bildvinkel, och det blir ju bara gröt om man kollar i full upplösning. Därmed tänker jag mig att det kanske blir "hackigare" med kortare slutartid men fortfarande ganska få rutor per sekund? Alltså att det avslöjas tack vare att varje ruta är skarpare. ?
Edit 2: Ser exakt likadant ut på jobbet med nån ganska enkel Dell-skärm. Står att den är 59 Hz och 1920x1080, men ändå blir kvallan bättre om man väljer 4K. Totalt sönderkomprimerat vid lägre upplösningar även när man matchar skärmen.![]()
60 Hz. Systeminställningar → Bildskärmar → Bildskärm → Alt-klicka på ? Skalad, så får du upp ett extra alternativ för uppdateringsfrekvens.Vad skärmen (iMac Retina 5K 27" 2019) har för uppdateringsfrekvens har jag ingen aning om däremot.
Snabbgooglad exempelvideo här:
Om du pausar videon ser du att båda egentligen är lika skarpa (gissningsvis exakt samma 60 fps videokälla), men den nedre i 30 fps upplevs mycket suddigare.
Jag är ingen fotoexpert (min bakgrund är från det digitala), men med längre slutartid och motion blur blir det väl mjukare i 30 fps, på bekostnad av skärpan.
60 Hz. Systeminställningar → Bildskärmar → Bildskärm → Alt-klicka på ? Skalad, så får du upp ett extra alternativ för uppdateringsfrekvens.
Hur ser det ut i mobilen? Rycker det där oxå?
Det varierar lite hur dialogen ser ut med vilken version av macOS du kör och med vilken skärm du har. Men hur som helst, har du inte varit där och pillat så är det med allra största sannolikhet 60 Hz.Kollade nu men det finns inga såna inställningar. Bara olika alternativ för antal pixlar.
YouTube har pga den fiktiva bandbreddsbristen iom corona begränsat mobiler till 720p...Hur ser det ut i mobilen? Rycker det där oxå?