Tips på fikalås

Peth

Aktiv medlem
Tips på fikalås
Letar efter ett lätt och bra lås som i alla fall hindrar den tillfällige cykeltjuven medan man är inne på macken och köper en kaffe.
Tipsa på!

Tips på fikalås
Jag har med mig detta när jag är ute och hojar. Går säkert halvenkelt att klippa med rätt verktyg men stoppar iaf de som bara försöker rycka åt sig hojen. Plus att jag ändå inte sitter så att hojen är utom synhåll.
Har iaf inte blivit av med hojen än men oklart om det beror på låset eller inte.

Tips på fikalås

1111.jpg

Tips på fikalås
Minihänglås som låser kedjan i framklingan. Kör man SPD hinner man springa fortare än tjyven med cykel. Släpper han cykel har man lyckats, blir han ikappsprungen har man också lyckats...

Jag gjorde lite liknande på min mc för länge sen men fick sluta med det för att jag höll på att glömma det en gång. Det såg dyrt ut. Jag skulle garanterat kunna göra samma sak på cykel, särskilt om man varit ute ett par timmar och är lite mosig.

Tips på fikalås
Jag gjorde lite liknande på min mc för länge sen men fick sluta med det för att jag höll på att glömma det en gång. Det såg dyrt ut. Jag skulle garanterat kunna göra samma sak på cykel, särskilt om man varit ute ett par timmar och är lite mosig.
Ha nyckeln med gummiband och dra det runt gpsen. Då kommer man ihåg även om man glömt.....

Tips på fikalås
Måste väl va större risk att bli av med en redan halvslackad cykel än en som ser ut att ha en ägare ..
Har du egen erfarenhet eller killgissar du? Läs vad ts efterfrågar. För rudimentärt stöldskydd < 10 min har jag goda erfarenheter av att ta bort hjulet, peppar peppar. Är ju inte alltid man kommer ihåg att ha med sig nåt lås. Bygger väl också på att det inte är nån dyrgrip som används, utan marknadsvärde 3-4 tusen kanske.

Tips på fikalås
Har du egen erfarenhet eller killgissar du? Läs vad ts efterfrågar. För rudimentärt stöldskydd < 10 min har jag goda erfarenheter av att ta bort hjulet, peppar peppar. Är ju inte alltid man kommer ihåg att ha med sig nåt lås. Bygger väl också på att det inte är nån dyrgrip som används, utan marknadsvärde 3-4 tusen kanske.
Klart jag killgissar men jag har och andra sidan inte blivit av men nån av mina 75' kr hojar när jag fikar heller . Oftast olåsta men ibland knäpper jag fast hjälmen med hakbandet i hjulet .

Senast ändrad:
Tips på fikalås
Tack för tips! Jag köper lite blandade lås – de kostar ju inte många kronor – och så får vi se om jag faller för något.

Tips på fikalås
Jag har inga rekommendationer annat än att avstå det mesta som LockPickingLawyer laddat upp på sin kanal: https://www.youtube.com/c/lockpickinglawyer ;)

Tex:

Ibland kan det t.om vara kört om den tillfälliga tjuven råkar ha en kondom med sig

(överlag verkar lås branchen krylla av skräp så tyvärr verkar det vara rätt många lås som t.om den tillfälliga tjuven inte har något problem med)

Tips på fikalås
Hade med mig ett wirelås för skidor när jag var ute mycket och körde fikastopp. Det var framförallt ett "det går iaf inte bara att bära med sig cykeln"-lås. Samtidigt var det alltid finare cyklar på plats än min plus då att fiken vi var vid ofta inte låg i city direkt så mängden tjuvar som såg en möjlighet var nog låg.

Tips på fikalås

Det tror jag säkert. Jag har goda erfarenheter av att lämna cykeln totalt utan åtgärder. Ärligt talat, ta bort framhjulet för 10 min känns inte jättesmidigt?

Tips på fikalås
Jag kör med ett sånt här. Extremt litet och lätt men går att klippa med en enkel sidavbitare. Det hindrar i alla fall någon från att bara ta cykeln och springa iväg.

M230124-hanglas-m-wave-pd-3-l-o3-mm-1-580x580.jpg

Tips på fikalås
Startade mitt första tempolopp på 52-13, trodde startern knuffade iväg men han bara släppte sadeln. Höll på att bli diket direkt.

Oavsett lås så är det bara tillfället gör tjuven man stoppar. De som springer runt med verktyg tar även det som inte är rimligt att släpa runt på.

Tips på fikalås
Tillbaka
Topp