Slut i benen

PMTT

Medlem
Slut i benen
Själv tycker jag det låter ganska dumt, men fattar inte varför jag blir så slut i benen av att cykla min nyinköpa elcykel.
Cyklar ca 15km/dag och tar väldigt mycket hjälp av motorn nu i början, det känns jättebra under cykelturen men när jag kommer hem så skakar benen, jag är slut i dom och det värker i flera dagar och det är inte träningsvärk. Provat att ha ett uppehåll med cykeln nu ett par dagar men det släpper liksom inte, någon som varit med om något liknande?

Slut i benen
Troligtvis låg kadens vilket gör muskelbelastningen hög även om du har hjälp från elen. Trampar du rejält långsamt?

Själv brukar jag försöka hålla mig kring 95-105 rpm, även om det får räknas som rejält högt (och troligtvis klurigt för en nybörjare) men även typ 85 kommer man långt på vad gäller att slippa mördade lår.

Så, testa lägre växlar och snabbare tramp.

Slut i benen
Själv tycker jag det låter ganska dumt, men fattar inte varför jag blir så slut i benen av att cykla min nyinköpa elcykel.
Cyklar ca 15km/dag och tar väldigt mycket hjälp av motorn nu i början, det känns jättebra under cykelturen men när jag kommer hem så skakar benen, jag är slut i dom och det värker i flera dagar och det är inte träningsvärk. Provat att ha ett uppehåll med cykeln nu ett par dagar men det släpper liksom inte, någon som varit med om något liknande?
Har du justerat in sadelhöjden? Tyvärr ganska vanligt att man har sadeln för lågt.

Slut i benen
Troligtvis låg kadens vilket gör muskelbelastningen hög även om du har hjälp från elen. Trampar du rejält långsamt?

Själv brukar jag försöka hålla mig kring 95-105 rpm, även om det får räknas som rejält högt (och troligtvis klurigt för en nybörjare) men även typ 85 kommer man långt på vad gäller att slippa mördade lår.

Så, testa lägre växlar och

Så, testa lägre växlar och snabbare tramp.
Det kan vara så att man inte växlar ner ordentligt i backarna, jämn mark tycker jag man pinnar på ganska bra. Nu vet jag inte vad jag har för kadens men ska försöka kolla upp det. Tack för tipset.

Slut i benen
Såg att jag glömt att tillägga att jag fått ruskigt ont i ena knät med, baksidan av knät, det kanske ock är ett klassiskt fenomen med den ni lyfter om höga växlar och låg kadens?

Slut i benen
Vad har du för träningsbakgrund? Även om du får assistans av elen så krävs det ju ändå en insats. Kan tänka mig att en ovan cyklist kan luras/lockas att träna över sin förmåga på en elhoj. Om du inte brukar träna så ofta och intensivt så behöver du trappa upp i ett lagom tempo.

Slut i benen
Vad har du för träningsbakgrund? Även om du får assistans av elen så krävs det ju ändå en insats. Kan tänka mig att en ovan cyklist kan luras/lockas att träna över sin förmåga på en elhoj. Om du inte brukar träna så ofta och intensivt så behöver du trappa upp i ett lagom tempo.
Ja det är säkert som ni säger, jag är en amatör och ovan cyklist, jag har en del år med träning bakom mig, men inte mycket cyklande, får nog ta det lite lugnare, öka kadensen lite och växla ner. Visst krävs det en insats trots elen, men jag håller med dig, man luras kanske och trycker på mer för att man vet att man får mer hjälp ju hårdare man trycker.

Slut i benen
Cykling är en annan sorts belastning än t.ex löpning. Du belastar småmusklerna runt knäet mer så även om du har starka lår så kan du trötta ut andra muskler betydligt mer än de är vana vid. Om vi förutsätter att sitter på rätt höjd (inte för högt, int för lågt) så är det den troligaste orsaken.

Tillbaka
Topp