Källis
Aktiv medlem
[OT] Happy Foto - visa din kamera, frågor, tips m.m.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, Huawei ?
//Källis
Imponerande! Inbyggda kameraappen eller någon från AppStore?
Men en mobilkamera av nyare modell räcker långt som en semester-tripp-kamera...
//Källis
Dropbox? När du fört över bilderna till din dator och Dropbox synkas bilderna till molnet och till din mobil.Hej Bullen!
Jag är en kille på många jordmånar som har ett problem. Jag kan ha köpt en kamera utan ”produktionsflöde”.
Köpte en Sony RX100 att ha med när det ska bli bättre än mobil men storkameran är onödigt tung. Försöker nu föra över några bilder till mobil men börjar ana att jag slarvat med att läsa det finstilta. Appen heter nått med online och kräver inloggning. Den har också 1,2 i betyg på appstore.
Finns det något annat sätt att föra över och dela bilder, förutom kortläsare, som inte kräver inloggning* och uppkoppling? (Som inte verkar funka ens om man loggar in.)
*Gopro testade denna model för några år sedan men backade efter all kritik. Sony tänker uppenbarligen att det är nya tider...
En USB-OTG-sladd kamera-telefon? Eller missförstår jag frågan?Hej Bullen!
Jag är en kille på många jordmånar som har ett problem. Jag kan ha köpt en kamera utan ”produktionsflöde”.
Köpte en Sony RX100 att ha med när det ska bli bättre än mobil men storkameran är onödigt tung. Försöker nu föra över några bilder till mobil men börjar ana att jag slarvat med att läsa det finstilta. Appen heter nått med online och kräver inloggning. Den har också 1,2 i betyg på appstore.
Finns det något annat sätt att föra över och dela bilder, förutom kortläsare, som inte kräver inloggning* och uppkoppling? (Som inte verkar funka ens om man loggar in.)
*Gopro testade denna model för några år sedan men backade efter all kritik. Sony tänker uppenbarligen att det är nya tider...
Cyberphoto sa:Det är också möjligt att fjärrstyra kameran via Wifi. Man laddar helt enkelt bara hem och installerar Sonys gratis-App PlayMemories Mobile till sin smartphone eller surfplatta, och sedan är det bara att börja ta bilder eller titta på redan tagna bilder.
Har du provat "Imaging Edge Mobile" från Sony? Den kör jag till min RX100 VII.Hej Bullen!
PlayMemories Mobile har ersatts av PlayMemories Online. Den förstnämnda finns inte längre på appstore och den sistnämnda verkar av recensionerna vara oanvändbar. Några av tipsen ovan fick mig dock att bredda min sökning och jag hittade en tredjepartsapp som heter Camrote som fungerar utmärkt.Fel app?
Jaså, intressant, vilken midjeväska har du?Köpte nyligen ett litet, manuellt och ljusstarkt vidvinkelobjektiv till min medelstora kamera, som därmed får plats i midjeväskan (med lite god vilja) och ger resultat som är helt omöjliga att uppnå med mindre doningar. Mycket trevligt!
En Evoc, vet ej vad modellen heter men det är alltså inte en väska som är till för att ha kameror i. Din såg snajdigare ut för sånt bruk. Dock är jag gravt skeptisk till sånt där flimsigt midjeband för stigcykling. Evoc:en har ett brett, vadderat band som gör att väskan sitter väldigt stabilt. Min förra Camelbak hade smalare band utan vaddering och den satt illa i jämförelse.Jaså, intressant, vilken midjeväska har du?
Roligt att det där med intresse varierar. Hade fullformat runt 08-14 eller något sånt och gick sedan steg för steg nedåt i storlek. Nästa kameraköp blir nog nästa mobil ?Roligt att tänka att för bara 8 månader sedan satt jag och funderade på en Sony A6400, men köpte två veckor senare en Fuji X-T30, för att 6 månader efter det köpa en Nikon Z6. Det går snabbt i svängarna! Men för er som känner till mig från min cykeltråd kommer det nog inte som någon överraskning. ;)
Nu är det lite fokus på gamla objektiv. Har två Chinon-objektiv med Pentax K-gänga. 50mm f/1.9 och ett 135mm f/2.8. Tre objektiv med M42-gänga. Pentacon 50mm f/1.8, Pentacon 135mm f/2.8 och ett Soligor 28mm f/2.8. Förvånansvärt smidigt att köpa adaptrar och sen tuta och köra. Ingen elektronik dock, men det är ju lite charmigt.
Så småningom kommer jag försöka hitta ett Helios 44-2 58mm f/2 i hyfsat skick. Ryktet gör gällande att den har en speciell karaktär med en virvlig bokeh i vissa lägen, särskilt synligt på fullformatskameror som ju min Z6a är. Det är lite kul med såna där ryska objektiv som t.ex Helios. Läs gärna på lite om ni orkar! :)
Roligt att det där med intresse varierar. Hade fullformat runt 08-14 eller något sånt och gick sedan steg för steg nedåt i storlek. Nästa kameraköp blir nog nästa mobil ?
Använder 99% mobilen numera.
(Får dock erkänna att jag saknar bildkvaliteten när man råkar titta på någon äldre bild) ?
Roligt att tänka att för bara 8 månader sedan satt jag och funderade på en Sony A6400, men köpte två veckor senare en Fuji X-T30, för att 6 månader efter det köpa en Nikon Z6. Det går snabbt i svängarna! Men för er som känner till mig från min cykeltråd kommer det nog inte som någon överraskning. ;)
Nu är det lite fokus på gamla objektiv. Har två Chinon-objektiv med Pentax K-gänga. 50mm f/1.9 och ett 135mm f/2.8. Tre objektiv med M42-gänga. Pentacon 50mm f/1.8, Pentacon 135mm f/2.8 och ett Soligor 28mm f/2.8. Förvånansvärt smidigt att köpa adaptrar och sen tuta och köra. Ingen elektronik dock, men det är ju lite charmigt.
Så småningom kommer jag försöka hitta ett Helios 44-2 58mm f/2 i hyfsat skick. Ryktet gör gällande att den har en speciell karaktär med en virvlig bokeh i vissa lägen, särskilt synligt på fullformatskameror som ju min Z6a är. Det är lite kul med såna där ryska objektiv som t.ex Helios. Läs gärna på lite om ni orkar! :)
Visst är det så att cykel- och fotohobbyn ofta går hand i hand, och är en ständig källa för uppdateringsjakten på "det där nya som gör att jag blir en bättre cyklist/fotograf".?Roligt att tänka att för bara 8 månader sedan satt jag och funderade på en Sony A6400, men köpte två veckor senare en Fuji X-T30, för att 6 månader efter det köpa en Nikon Z6. Det går snabbt i svängarna! Men för er som känner till mig från min cykeltråd kommer det nog inte som någon överraskning. ;)
Visst är det så att cykel- och fotohobbyn ofta går hand i hand, och är en ständig källa för uppdateringsjakten på "det där nya som gör att jag blir en bättre cyklist/fotograf".?
Jag har använt Pentax-kameror ända sedan analogtiden vilket gör att jag har ett gäng äldre objektiv, både med M42-gänga och Pentax K-bajonett. Det smidiga med det är att jag (nästan) slipper adaptrar till de äldre objektiven på mina moderna Pentax digitalkameror. En enkel men väldigt smidig adapter gör att gängobjektiven fungerar på Pentax digitalkameror och objektiv med Pentax K-bajonetten passar rakt av även på de nya husen.
Har man tur kan man ju hitta äldre objektiv för en spottstyver vilket gör att man har råd att köpa lite olika objektiv och prova utan att hela månadslönen går åt (till just fotoprylar).
Å andra sidan är det bland annat det som gjort att Pentax har väldigt liten marknadsandel numera, jämfört med Sony, Canon och Nikon. Sony fattade relativt tidigt att framtiden är spegellös och glufsade därför i sig Nikons och Canons försprång på nolltid. Pentax är ensamma kvar med spegelreflex och det har bara ett litet fåtal fördelar, men många nackdelar.Fan vad smutt av Pentax att inte byta fäste på så många år! Lite annan känsla kanske att bara vrida på ett gammalt objektiv även på en ny kamera, jämfört med en halvful adapter. ;)
Om du inte köpt Z så har väl Nikon fortfarande F-bajonett på sina hus?Fan vad smutt av Pentax att inte byta fäste på så många år
Fan vad smutt av Pentax att inte byta fäste på så många år! Lite annan känsla kanske att bara vrida på ett gammalt objektiv även på en ny kamera, jämfört med en halvful adapter. ;)
Canon har större marknadsandel än någonsin och är mer än dubbelt så stora som Sony på kameror, de har nästan halva marknaden. Nikon däremot är nog rätt illa ute och har tappat stort senaste åren och hela marknaden för digitalkameror minskar ju drastiskt för varje år.Å andra sidan är det bland annat det som gjort att Pentax har väldigt liten marknadsandel numera, jämfört med Sony, Canon och Nikon. Sony fattade relativt tidigt att framtiden är spegellös och glufsade därför i sig Nikons och Canons försprång på nolltid.
jag delar samma uppfattning i stort. Men som jag förstårt så är deras af i stort lika ”dåliga” på olika saker. Och då xt4 verkar sakna objektivtracking vilket är rätt bra för cykling så har jag verkligen svårt att bestämma migJag har bara snabbskummat det verkar som X-T4 vinner, om du inte har något som verkligen talar för S5. Fuji har aldrig riktigt lyckats med sin autofokus, om man jämför med konkurrenterna men Panasonic verkar faktiskt sämre. Och Fujifilm har riktigt bra optik.
Själv har jag ett hemskt i-landsdrama. Jag har en sony a7 III idag. Jag planerar att byta kamera, till antingen Panasonic S5 eller Fujifilm X-T4 men jag kan herreminjävlar inte bestämma mig. Någon happyrider som kan hjälpa mig på vägen?
Om du inte köpt Z så har väl Nikon fortfarande F-bajonett på sina hus?
63 år i år!
![]()
Nikon F-mount - Wikipedia
en.wikipedia.org
Jo, men det där gäller kameror i alla segment. Tittar man på systemkameror och i synnerhet de med FF-sensor så tror jag Sony leder stort. Men jag kan ha fel.Canon har större marknadsandel än någonsin och är mer än dubbelt så stora som Sony på kameror, de har nästan halva marknaden. Nikon däremot är nog rätt illa ute och har tappat stort senaste åren och hela marknaden för digitalkameror minskar ju drastiskt för varje år.
Marknadsandelar 2020
Från 2014:![]()
Camera market share: Canon owns 48%, Sony 22%, Nikon drops to 14%
Global camera share data reveals that Canon owns half of the market, Sony almost a quarter, but Nikon is down to a seventhwww.digitalcameraworld.com
![]()
Interchangeable-Lens Camera Market Share in 2014
Nikkei Asian Review published this interesting chart showing which companies dominated the interchangeable-lens camera sales in 2014. Canon had 43.3%,petapixel.com
Beroende på vad du fotar (och filmar) så överväg A7R II, riktigt högupplösta bilder med bra dynamic range. Slipper du byta objektiv. A7R III är såklart bättre men väldigt dyr. Borde kunna hitta beg A7R II runt 10’000Själv har jag ett hemskt i-landsdrama. Jag har en sony a7 III idag. Jag planerar att byta kamera, till antingen Panasonic S5 eller Fujifilm X-T4 men jag kan herreminjävlar inte bestämma mig. Någon happyrider som kan hjälpa mig på vägen?
Jag håller med, hade Sony drygt ett år, sen stod jag inte ut längre ?jag tänker vara så orationell att jag vill påpeka att Sonys kameror är helt bedrövliga att använda.
Bildkvalitet, sensor, optik osv är jättebra. Men det känns som att man ska fota med en minidisc som parat sig med en microvågsugn.
Jag gillar Fuji, men snålade in och köpte en xt3 istället för xt4 :) Köpte ett 23 f1.4 för mdom pengarna istället
Låter som en synnerligen dålig idé när det är en mindre kamera som efterfrågas.En begagnad D800 men en 50:a. på. Allvarligt.