Läge att stå upp för mänskliga rättigheter.

• Trådstartare Trådstartare IM
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

IM

Aktiv medlem
Löningsdag imorgon. Förhoppningsvis är vi åtminstone några här på forumet som har möjlighet att avvara några kronor till stöd för de tjejer och killar som jobbar för att uppmärksamma och upprätthålla mänskliga rättigheter i Ukraina. Samt dokumentera eventuella övergrepp.

Kriget i Europa rasar bara ett par väl tilltagna dagsetapper bort från många av oss.

Löningsdag imorgon. Förhoppningsvis är vi åtminstone några här på forumet som har möjlighet att avvara några kronor till stöd för de tjejer och killar som jobbar för att uppmärksamma och upprätthålla mänskliga rättigheter i Ukraina. Samt dokumentera eventuella övergrepp.

Kriget i Europa rasar bara ett par väl tilltagna dagsetapper bort från många av oss.

Done and dusted.

Smaka på Trans-Global Express. Var 16 bast när jag köpte The Gift med Jam. Skrev ner den där texten på en t-shirt. Har inte utvecklats politiskt en enda millimeter sedan dess.
När The Gift kom ut var jag ett år gammal, men jag har retroaktivt omfamnat humanismen och den dåliga sångmixen (för låg).

Oops, off topic again..

När The Gift kom ut var jag ett år gammal, men jag har retroaktivt omfamnat humanismen och den dåliga sångmixen (för låg).

Oops, off topic again..
Ja, hehe. Avsiktligt låg mixning. Obegripligt. Kommer ihåg en recensent som var skitsur på det. "Weller har en av de mest välvässade politiska pennorna som överhuvudtaget står att finna idag. En skam när han dränker en sådan intelligent briljant text till ohörbarhetens gräns"......nåt sånt:) Blir det off topic tillräckligt mycket förvandlas det väl till slut till on topic? Nä, sorry.

Samtidigt, i en annan del av forumet:

Samtidigt, i en annan del av forumet:

En annan del av forumet, en fjärran värld.

Det verkar som att de flesta internationella idrottsförbund bara reagerar när de betalande åskådarna skriker högt nog.
”…för idrotten står ovanför politiken”

…eller som Adam Clayton sa i ”Rattle & Hum”, ”there are people who’d say that you shouldn’t mix music and politics or sports and politics or whatever. But…

…I think that’s kind’a bullshit.”

Nu talar vi riktigt hårda sanktioner!

Screenshot_20220225-185311.png

(Ursäkta skämtet i detta riktigt allvarliga ämnet)

UNHCR, FN:s flyktingorgan, är också en bra organisation att skänka pengar till. De hjälper flyktingar över hela världen, och inte bara i de närmaste environgerna.

Det är lätt att glömma bort att det pågår hemskheter runt om i världen när det inte hörs så mycket om det i trygga Sverige, så ett bra tips är att bli månadsgivare. Då hjälper du automatiskt till att hjälpa andra människor i alla fall lite-, lite-, litegrann.

Håller med att det är bra, av anledningarna som nämns ovan, men också för att de finns många tittare, så annars bra för propaganda.

UNHCR, FN:s flyktingorgan, är också en bra organisation att skänka pengar till. De hjälper flyktingar över hela världen, och inte bara i de närmaste environgerna.

Det är lätt att glömma bort att det pågår hemskheter runt om i världen när det inte hörs så mycket om det i trygga Sverige, så ett bra tips är att bli månadsgivare. Då hjälper du automatiskt till att hjälpa andra människor i alla fall lite-, lite-, litegrann.
Det är en viktig poäng. Ehuru det ena givetvis inte behöver utesluta det andra.

Det som nu sker i Ukraina berör mig djupt. Jag har haft det tvivelaktiga nöjet till god insyn i situationen för några av de personer som drabbats av (det senaste) kriget i Afghanistan. Men det här väcker något annat i mig. Jag är smärtsamt medveten om, även om det inte är hela sanningen, att min egna etniska härkomst samt den geografiska och kulturella närheten i det här fallet antagligen har ett icke obetydligt finger med i spelet. Jag vill dock även tro att detta så oerhört tydliga uttryck för bristande respekt inför demokrati är en minst lika viktig anledning.

Jag har, oavsett, fått fler ? än på något annat inlägg jag gjort här på happy. Det fyller mig ändå med ett visst hopp Ehuru de minst sagt tråkiga bakomliggande orsakerna till inlägget.

Jag tror det är bra med bojkotter även då det gäller banaliteter som ESC. Det kanke kan vara så att det är ett bra sätt att nå fram till det ryska folket, de som matas med propaganda från statstelevisionen. Jag tror att det är viktigt att försöka nå fram till ryssen på gatan och verkligen få dem att förstå hur sjuk och bisarr hela militäroperationen är.

Verkligen, det är totalt rubbat alltihop! ?

Det är en viktig poäng. Ehuru det ena givetvis inte behöver utesluta det andra.

Det som nu sker i Ukraina berör mig djupt. Jag har haft det tvivelaktiga nöjet till god insyn i situationen för några av de personer som drabbats av (det senaste) kriget i Afghanistan. Men det här väcker något annat i mig. Jag är smärtsamt medveten om, även om det inte är hela sanningen, att min egna etniska härkomst samt den geografiska och kulturella närheten i det här fallet antagligen har ett icke obetydligt finger med i spelet. Jag vill dock även tro att detta så oerhört tydliga uttryck för bristande respekt inför demokrati är en minst lika viktig anledning.

Jag har, oavsett, fått fler ? än på något annat inlägg jag gjort här på happy. Det fyller mig ändå med ett visst hopp Ehuru de minst sagt tråkiga bakomliggande orsakerna till inlägget.

Så är det. Det är alltid bra att bry sig om och ta in de vars perspektiv som har det sämre ställt, oavsett anledning. Medmänsklighet.

Fint av dig.

Jag tror det är bra med bojkotter även då det gäller banaliteter som ESC. Det kanke kan vara så att det är ett bra sätt att nå fram till det ryska folket, de som matas med propaganda från statstelevisionen. Jag tror att det är viktigt att försöka nå fram till ryssen på gatan och verkligen få dem att förstå hur sjuk och bisarr hela militäroperationen är.
Håller med. Men tycker ändå synd om ryska idrottare och artister som drabbas, det är ju inte deras fel, och nu så blir deras karriärer stoppade.

Hoppas att "Museum of Toilet History" i Kiev klarar sig. https://en.wikipedia.org/wiki/Toilet_History_Museum

Senast ändrad:
Ryssland har tyvärr allt mer drag av diktatur. När polisen fängslar, och t.o.m. mördar sitt eget folk för att de protesterar mot den politiska ledningen är det mycket illa. Ändå finns det modiga ryssar som protesterar. Nu vill Putin förtrycka ytterligare ett land. Det är vansinne och berör mig djupt.

För övrigt borde Belarus drabbas av sanktioner i och med att landet låter sig vara ett avstamp för invasionsstyrkor.

Det är klart att det är synd om ryska idrottare och artister, men de är ryssar precis som soldaterna och poliserna. Det är upp till det ryska folket att erövra demokratin i sitt eget land.

Historiens dom över Putin kommer vara mycket hård.

Det är väl inte tal om sanktioner mot enskilda idrottare vad jag vet. Event och landslag är en annan sak tycker jag.

Det är givetvis önskvärt, men jag vill poängtera att det inte var min tanke med trådstarten. Att till exempel bidra till en levande diskussion kring demokrati eller medmänsklighet är ovärderligt.
Bra poäng. Det första e att definiera demokrati o medmänsklighet för det e begrepp som kan ha många olika definitioner beroende på ens livsåskådning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp