Garmin Edge 1040 - nu lanserad! Här är stora tråden om 1040!

Bara när den är avstängd?

Nej, även under användning, vilket väl är "huvudpoängen". Men det är ju bra att den laddar även avstängd.

Det finns dock några i DCRs diskussionstråd efter recensionen som är oroliga att det skulle ge en effekt att om batteriet alltid är laddat till 100%, när det inte används, skulle slita ut batteriet i förtid. Något som DCR menar att det inte skulle vara fallet och hänvisar till annat sol-tech. och som någon säger, det är bara att lägga den så att den inte ligger i solen, så laddas den inte...

Jag sålde min 1040 igår. Det måste vara en av den första som gått begagnat? ? dock oöppnad. Tänkte att någon happyit kunde få köpa den istället för att jag returnerar till Garmin.

1030+ var lika bra för mig som 1040, framför allt mer ekonomisk.

Jag kanske uppgraderar till 1050 sen om det kommer funktioner jag känner att jag verkligen vill ha.

Men tråden om 1050 startar jag inte på ett år eller två.

Jag sålde min 1040 igår. Det måste vara en av den första som gått begagnat? ? dock oöppnad. Tänkte att någon happyit kunde få köpa den istället för att jag returnerar till Garmin.

1030+ var lika bra för mig som 1040, framför allt mer ekonomisk.

Jag kanske uppgraderar till 1050 sen om det kommer funktioner jag känner att jag verkligen vill ha.

Men tråden om 1050 startar jag inte på ett år eller två.

Men 1030+ har ju inte den nya startmenyn!

Beställd! Kommer väl lagom till innesäsongen. Fast nu stod det 3-5 veckor, ganska säker på att det stod 5-8 veckor i fredags. Dom kanske jobbar ifatt, kanske kört igång nattskiftet :(

Angående laddtider skriver DCR så här:

Edit: Vilket, om man får gissa på en typo av 5W? som kanske ska vara 5V? i så fall är det "mild" snabbladdning? 2h låter i allafall lovande, även om jag inte får i hop det med 5 minuter ger en minut???

DCR har uppdaterat lite efter en typo: (C är uppdaterad till att säga att 5 minuter med sladd ger en timme, inte en minut)

Ok, got some clarity from Garmin:

A) Charge time is 2 hours for empty to full
B) Fastest charging supported is a 3A/5W charger
C) Roughly speaking 5 minutes of charging will equal one hour of riding (which, matches what I see)

Verkar mer logiskt

Så där ja

DSC_2491.JPG

Fick min igår och körde en utvärderingsrunda. 1040 ersätter för min del en Garmin 820 (dvs antagligen den sämsta cykeldator garmin släppt ifrån sig). Första intryck (med den mjukvara som var förladdad, 10.x):
  • Den är stoor!
  • Touchskärmen är väldigt känslig (kom ihåg att jag är van vid 820...).
  • Överflyttning av sensorer och övriga inställningar (skärmupplägg, Wifi..) gick väldigt smidigt via telefon (iPhone)
  • ClimbPro identifierade tre backar, men bara två som fungerade på rundan
  • Var tvungen att stänga av ljudsignalerna för navigation. Väldigt starkt ljud och det finns bara på/av, inget mellanläge. EDIT: hittade ljudnivåinställning i telefonappen. Får utvärdera hur det fungerar i verkligheten.
  • 90 minuter cykling med navigation och Multiband GNSS påslaget påverkade knappt batteristatusen öht.
Uppdaterade till senaste mjukvaran (12.11) efter rundan. Får se om ClimbPro fungerar bättre.

Uppdatering:
Change Log Edge 1040 Software 12.11

Adds support for RCT 715
Adds support for the Hebrew language
Adds ability to render Arabic text for smart notifications, course names, etc.
Adds Connect IQ System 5 support
Adds several features from the Edge xx30 series:
- Bike Alarm
- Race an Activity
- Set a Target
- Stress Score
- Saved Location Editing
- Virtual Partner Controls
Improves climb graph coloring
Improves graphical data field UI
Improves device stability
Improves device performance, including map drawing and route calculation
Fixes bugs related to solar gain reporting, Real Time Settings, ClimbPro Post-Ride, and other features

Senast ändrad:
En Solar vid bra sol kommer aldrig att göra slut på batteriet enligt sköldpaddan och haren-paradoxen.

Lite seriösare. Vet att det endast är teoretiskt, men jag är ändå lite nyfiken.
Vi förutsätter optimala förhållanden, även om det endast är teoretiskt så har det ju effekt i verkligheten.

Enligt Garmin ger 1 timmas användning med Solar 42 minuters extra användning vid batterisparläge, "Power Glass™1 förlänger batteritiden med upp till 42 minuter per timme i batterisparläge."
Alltså 70 timmar vid sparläge utan Solar, upp till 100 timmar med Solar.
Vid "krävande användning", 35 timmar utan Solar, upp till 45 timmar med Solar.
(ref: https://www.garmin.com/sv-SE/p/731136 en bit ner)

Om vi startar med fullt batteri och cyklar endast i optimala förhållanden.
(tid utan Solar inom parentes)
battery save, 42 min/hour, (70 hours)= 233h 20m (9d 17h 20m)
full use, 20 min/hour, (35 hours)= 52h 30m (2d 4h 30m)
Enligt principen 1h ger 42m, de 42m ger 29m 24s, det ger 20m 35s, o.s.v.

Garmin uppger 100h respektive 45h.

Räknar jag fel, eller Garmin uttrycker sig dåligt?
(förmodligen räknar jag fel och får lämna Happy i vanära, varpå skammen kommer att följa min släkt i många kommande generationer)

Var det riktat till mig? Isf kanske jag kan förtydliga: blir det en stor skillnad till det bättre när man använder 1040 med multiband för navigation i tät skog? Vet att många klagat på precisionen på garmin tidigare pga dålig precision/långsam i skog.

Sorry. Jag postade först ett inlägg (som inte hade med ditt att göra), blev osäker på uträkningen och redigerade snabbt om det, lite olyckligtvis till "?" istf det Happykorrekta ".". Postade inlägget igen därefter när jag korrekturläst det. Har ändrat nu.

Lite seriösare. Vet att det endast är teoretiskt, men jag är ändå lite nyfiken.
Vi förutsätter optimala förhållanden, även om det endast är teoretiskt så har det ju effekt i verkligheten.

Enligt Garmin ger 1 timmas användning med Solar 42 minuters extra användning vid batterisparläge, "Power Glass™1 förlänger batteritiden med upp till 42 minuter per timme i batterisparläge."
Alltså 70 timmar vid sparläge utan Solar, upp till 100 timmar med Solar.
Vid "krävande användning", 35 timmar utan Solar, upp till 45 timmar med Solar.
(ref: https://www.garmin.com/sv-SE/p/731136 en bit ner)

Om vi startar med fullt batteri och cyklar endast i optimala förhållanden.
(tid utan Solar inom parentes)
battery save, 42 min/hour, (70 hours)= 233h 20m (9d 17h 20m)
full use, 20 min/hour, (35 hours)= 52h 30m (2d 4h 30m)
Enligt principen 1h ger 42m, de 42m ger 29m 24s, det ger 20m 35s, o.s.v.

Garmin uppger 100h respektive 45h.

Räknar jag fel, eller Garmin uttrycker sig dåligt?
(förmodligen räknar jag fel och får lämna Happy i vanära, varpå skammen kommer att följa min släkt i många kommande generationer)

Jag skulle gissa att Garmin inte är dummare än att de har räknat med den här feedbackloopen i sin marknadsföring. Hade ju varit lätt att få klarhet i det om de uppgav batteriets kapacitet och panelens effektivitet.

Jag minns att jag hade viss irritation över min 1000 och hur den räknade om rutter. Minns dock inte hur jag ställde in den...

Vad skulle ni säga är den lämpligaste inställningen för Rando, när man alltså skall följa ett spår, och inte vill att den ska räkna om?

Ruttomräkning bör väl vara AV...

Men Banomräkning? Där finns följande alternativ:
Meddelande med uto omdragning av rutter
Endast meddelande
Automatisk omdragning av rutter
Auto pause

Jag minns att jag hade viss irritation över min 1000 och hur den räknade om rutter. Minns dock inte hur jag ställde in den...

Vad skulle ni säga är den lämpligaste inställningen för Rando, när man alltså skall följa ett spår, och inte vill att den ska räkna om?

Ruttomräkning bör väl vara AV...

Men Banomräkning? Där finns följande alternativ:
Meddelande med uto omdragning av rutter
Endast meddelande
Automatisk omdragning av rutter
Auto pause

Stäng av turn by turn. På min edge 1030+ är inställningen i en meny där jag laddar in banorna. Inte under navigationsmeny. Inget logiskt ställe. Det tog ett tag innan jag fattade hur jag skulle göra för att få den att fungera som jag ville.

Stäng av turn by turn. På min edge 1030+ är inställningen i en meny där jag laddar in banorna. Inte under navigationsmeny. Inget logiskt ställe. Det tog ett tag innan jag fattade hur jag skulle göra för att få den att fungera som jag ville.

Turn by turn tror jag att jag vill ha.
Jag var ute en kort testrunda, och en sak som jag stängde av efter det var turn around alert. Jag cyklade lite fel med flit, och sedan vände jag tillbaka och cyklade rätt. Men "Turn around" fortsatte att komma resten av den korta rutten.

Jag hade Banomräkning:" Meddelande med auto omdragning". Jag ska nog ändra den till "Endast meddelande" och ut och testa igen.

Edit: På 1000 stängde jag av turn by turn helt enkelt för att den ibland inte klarade av att räkna ut rutter, även sådana rutter den tidigare hade klarat...

Turn by turn tror jag att jag vill ha.
Jag var ute en kort testrunda, och en sak som jag stängde av efter det var turn around alert. Jag cyklade lite fel med flit, och sedan vände jag tillbaka och cyklade rätt. Men "Turn around" fortsatte att komma resten av den korta rutten.

Jag hade Banomräkning:" Meddelande med auto omdragning". Jag ska nog ändra den till "Endast meddelande" och ut och testa igen.

Edit: På 1000 stängde jag av turn by turn helt enkelt för att den ibland inte klarade av att räkna ut rutter, även sådana rutter den tidigare hade klarat...

Återkom gärna med hur det gick. Jag har som sagt var haft exakt samma problem (?) med min. Jag klarar mig rätt bra utan tbt men det vore ju skönt att kunna sätta på det och veta att den beter sig precis som man vill.

Jag får helt enkelt ge mig ut och test igen själv.

Jag har provat mer med laddning. Avstängd så kan jag inte få den att dra mer än ca 1,6 watt och då tar det nästan 6 timmar att ladda fullt. Provat olika kablar och olika laddare. Påslagen tar det strax över 2 timmar som Garmin påstår att ska göra.

Är det min det är fel på eller allas?

Jag har provat mer med laddning. Avstängd så kan jag inte få den att dra mer än ca 1,6 watt och då tar det nästan 6 timmar att ladda fullt. Provat olika kablar och olika laddare. Påslagen tar det strax över 2 timmar som Garmin påstår att ska göra.

Från vilken nivå börjar du? Några få procent?

Vad kör laddaren? QC? PD?

Jag har en Garmin Zümo på skotern och den är likadan, helt omöjlig att ladda med en random laddare men laddar snabbt i laddfästet som den sitter fast i. När jag frågade Google why, så kom svaret att så var det med random laddare och Garmin. Min 820 beter sig inte så, din kanske är lika?

Det är ju lite underligt /dåligt att de inte anger vilka laddstandarder den stödjer. Jag hittar inte något om det i alla fall...
Jag här skickat en fråga till Garminsupporten…

Suck, min levereras om "3-5 veckor".
Jobbigt att läsa inlägg från dom som fått den. Förstår hur Gollum kände sig när han guidade Frodo och inte fick känna på the precious.

Från vilken nivå börjar du? Några få procent?

Börjar på 0%. Provat både QC och PD.

Med PD kan den komma upp i 7-8 watt som mest när den är påslagen och sen sjunker det rejält vid hög SOC (ca 90-100%). Då blir det ca 2 timmar 0-100%.

Med QC blir det max 5 watt påslagen. Samma 1,6 watt avstängd

Senast ändrad:
Har du även kontrollerat hur mkt temperaturen stiger vid de olika laddningarna?
Det finns ju (antagligen) ingen BMS i GPSen och att "koka" batteriet vid laddning brukar vara ett säkert sätt att förkorta batterilivslängden

I åtminstone de senaste utgåvorna av PD-standarden är det väl så att QC ingår?

Har du även kontrollerat hur mkt temperaturen stiger vid de olika laddningarna?
Det finns ju (antagligen) ingen BMS i GPSen och att "koka" batteriet vid laddning brukar vara ett säkert sätt att förkorta batterilivslängden

I åtminstone de senaste utgåvorna av PD-standarden är det väl så att QC ingår?

Jo, men det kräver att bägge ändar följer standard, och vilken standard de stöder...
Tex Karoo 2 lyckas jag inte ladda med PD-laddare, men QC TROR jag går (osäker vad som faktiskt används,). K2 laddar max 5V/2,5A enligt ett inlägg på Hammerhead, och det ska ju PD klara, om prylen klarar att kommunicera ?. Samma laddare har USB A med QC, och det funkar på K2.

1040 tar laddning från bägge portarna, även om jag inte vet hur mycket.
Jag får köpa en sån där pryl som spacekitty har :cool:

Jag får köpa en sån där pryl som spacekitty har
Finns en som verkar avancerad här för ~260 SEK + frakt
Skickas från Tjeckien (inom EU!) så borde komma hyfsat snabbt.
Men går säkert (som alltid) att hitta billigare varianter hos andra handlare.

Ett litet problem är att det verkar vara problem med solladdningen utanför aktivitet. Jag har inte lyckats registrera laddning när den är avstängd eller i viloläge. Den klagar över att det är för varmt. Det är dock inte ett stort problem, eftersom under aktivitet verkar den ladda bra, om man får tro siffrorna. Men man kan ju hoppas att det fixar sig. Problemet diskuteras på Garmins forum.

Cykling i 20:33 gav 1:53 I utökad batteritid. Vid 30% medelintensitet. Det tycker jag är bra ändå.

DSC_2487.JPG

1,6 - 1,8 Watt = bara laddning, helt avstängd.

Runt 6-8 Watt = laddning och fullt påslagen med multiband + alla GNSS system och full bakgrundsbelysning.

Visa bilaga 560694

Visa bilaga 560695

Laddning avstängd, stoppade du i sladden och sedan stängde av? Jag stängde av min och satte sedan i sladden. Då startar den, så betedde sig även min 1000, jag använde det som workaround ett tag när powerknappen var trasig.

Hur som laddade den från 75% till 99% på 50 minuter med en PD laddare. (Kapabel av upp till 100W)

Spela roll! Man hinner ändå aldrig lära sig använda den fullt ut. Och man samlar kopiösa mängder data som man aldrig drar några vettiga slutsatser från.

Jag har verkligen velat och vägt för och nackdelar, men den är nog för stor för mina behov.
Väntar in 840, när tror man den kan tänkas komma?

Jag har verkligen velat och vägt för och nackdelar, men den är nog för stor för mina behov.
Väntar in 840, när tror man den kan tänkas komma?
Vill du ha den till navigering efter karta är väl den stora storleken bra? Jag har en 530 och tycker den är i minsta laget för att visa karta på.. Eller kanske finns andra skäl till att det är för stor?

Undrar när den kan levereras. Fick inte tummarna loss, beställde först i helgen.
På svenska sidan står det 3-5 veckor nu, på den engelska (en-US) står det 5-8 veckor.
Tillgänglig snabbare i Sverige än i US of A?

Jaha Garmin, nu väntar jag och paketen bara på 1040an!

garmin_paket.JPG

(fast tanken med nya sensorerna är att ha dom på graveln. Sensorn av den gamla typen är omständlig att flytta från racern, och om dom här är smidiga att ta av så är det en fördel om man tar graveln till affären mm)

Jaha Garmin, nu väntar jag och paketen bara på 1040an!

Visa bilaga 561959

(fast tanken med nya sensorerna är att ha dom på graveln. Sensorn av den gamla typen är omständlig att flytta från racern, och om dom här är smidiga att ta av så är det en fördel om man tar graveln till affären mm)
Sensorer som sitter med gummiband skulle jag aldrig orka ta av för att gå in på affären, skulle fö inte parkera en gravel utanför affären heller i tätbefolkade trakter.

Tillbaka
Topp