Är en Aero hoj bara att glömma till en nybörjare?

THellman

Medlem
Jag har haft racer för några år sedan, senare bara mtb. Nu har en "snäll" kollega anmält oss till Vr så då måste jag köpa en racer, är det dumt att börja på en Aero hoj? Jag är 190cm och har haft åtminstone lite jobbigt åt ryggen. Tänkte köpa begagnad för ca20-25"

Kul med VR :) Bästa är såklart att prova cykeln du tänker för att se hur bekvämt det är. En aero-hoj är såklart inte lika bekväm som en med mer avslappnad sittställning. Dock snyggare.. Har du problem med ryggen kanske något mer avslappnat är rätt väg att gå?

Nej, det tycker jag inte. Tycker snarare att det ligger en viss överdrift i allt prat om hur stygg en äro-hoj är för kroppen. Man vänjer sig vid cykeln och så länge det är rätt storlek på den så går det fint. Se till att cykla mycket och köp en i rätt storlek och som är fin att kika på!
För egen del är jag gammal hockeyspelare och lika vig som en trailer timmerved. Kör aero och har aldrig suttit bekvämare på en hoj.

Nej, det tycker jag inte. Tycker snarare att det ligger en viss överdrift i allt prat om hur stygg en äro-hoj är för kroppen. Man vänjer sig vid cykeln och så länge det är rätt storlek på den så går det fint. Se till att cykla mycket och köp en i rätt storlek och som är fin att kika på!
För egen del är jag gammal hockeyspelare och lika vig som en trailer timmerved. Kör aero och har aldrig suttit bekvämare på en hoj.
Tack låter gött! Jo det gäller väl att hitta rätta storleken och inställningarna och sen nöta många mil. Och dom är ju go att titta på!?

Om du menar tempohoj eller triatonhoj så ja, glöm det. Om du istället menar en vanlig cykel med aeroprofil på rör och fälg så kan det vara OK. Vinsten med Aero ökar med din hastighet så du kommer inte vinna mycket med Aero under 30 km/timma. Jag har kört VR på strax över 8 timmar med en oaero hoj .

Hur aero det hela blir beror primärt på gubben på cykeln och hens sittställnintäg. Du kan köra en aeroracer eller en vanlig eller en komfortracer. Alla kommer funka. Med skivbromsarnas genomslag fick de flesta också plats med bredare däck. Med bredare däck och en hög spacers blir även aerohojen "komfortorienterad". En allroundhoj som en supersix evo med aero sittställning blir rätt marginellt mindre aero än en säg systemsix i en motionärs händer. Med andra ord köp den hoj du gillar och ligger rätt i pris och tillgänglighet. Aero eller inte är inte avgörande men dagens aerohojar är också väldigt mångsidiga och dagens vanliga racers är ofta aeroanpassade :) Verkar inte vara någon elitsatsning så de där fjuttiga watt en i diff mellan ramtyperna blir rätt irrelevanta om ni inte tänkt dundra fram i 45 km/h i rullsnitt :)

Som andra redan skrivit, se till att du sitter bekvämt på hojen oavsett vilken hoj det blir. Tror inte prisklassen är särskilt avgörande.

De första 2-3 timmarna är kanske lugnt, men bortom timme fem...

Jag skulle slå ett slag för att ta tag i ryggproblemen pronto, det är så många som är begränsade i sina liv med ryggproblem, och så mycket enklare att lösa när det är ett litet problem och inte blivit konstant.

Kanske behöver du sjukgymnast, ändrade vanor/jobb med mindre stillasittande, bättre säng, träning som bygger upp rygg och core-muskler. Kan slå ett slag för att börja simma samt att stretcha sätesmuskler ordentligt. Enklare typer av yoga/stretch-pass kan också göra underverk.

Som andra redan skrivit, se till att du sitter bekvämt på hojen oavsett vilken hoj det blir. Tror inte prisklassen är särskilt avgörande.

De första 2-3 timmarna är kanske lugnt, men bortom timme fem...

Jag skulle slå ett slag för att ta tag i ryggproblemen pronto, det är så många som är begränsade i sina liv med ryggproblem, och så mycket enklare att lösa när det är ett litet problem och inte blivit konstant.

Kanske behöver du sjukgymnast, ändrade vanor/jobb med mindre stillasittande, bättre säng, träning som bygger upp rygg och core-muskler. Kan slå ett slag för att börja simma samt att stretcha sätesmuskler ordentligt. Enklare typer av yoga/stretch-pass kan också göra underverk.
Med ryggproblemen så är det troligtvis dålig sittställning på cyklarna, det är nog viktigt att få en ordentlig bikefit gjord.

Hur aero det hela blir beror primärt på gubben på cykeln och hens sittställnintäg. Du kan köra en aeroracer eller en vanlig eller en komfortracer. Alla kommer funka. Med skivbromsarnas genomslag fick de flesta också plats med bredare däck. Med bredare däck och en hög spacers blir även aerohojen "komfortorienterad". En allroundhoj som en supersix evo med aero sittställning blir rätt marginellt mindre aero än en säg systemsix i en motionärs händer. Med andra ord köp den hoj du gillar och ligger rätt i pris och tillgänglighet. Aero eller inte är inte avgörande men dagens aerohojar är också väldigt mångsidiga och dagens vanliga racers är ofta aeroanpassade :) Verkar inte vara någon elitsatsning så de där fjuttiga watt en i diff mellan ramtyperna blir rätt irrelevanta om ni inte tänkt dundra fram i 45 km/h i rullsnitt :)
Jag är öppen för alla typer av hoj, ska man köpa begagnat och en rätt stor storlek så är utbudet begränsat så därför funderade jag om man tordes köpa en aero om det dyker upp en lämplig nära mig.? och nej troligtvis kommer jag aldrig snitta 45km/h..?

Justera in cykeln, hitta bra sadel, hitta vettig utväxling och köpa lättrullade däck. Resten är träning. Många mil är bra - det är rent knasst så att skall du bli uthållig på att cykla så måste du cykla!

Jag är öppen för alla typer av hoj, ska man köpa begagnat och en rätt stor storlek så är utbudet begränsat så därför funderade jag om man tordes köpa en aero om det dyker upp en lämplig nära mig.? och nej troligtvis kommer jag aldrig snitta 45km/h..?
Kom bara ihåg att tempobågar är inte okej på VR. På rando får du ha det, men inte på VR som sagt.

Att köpa en aerohoj är ofta inte kostnadseffektivt, såvida inte priset är väldigt lågt. 80% av luftmotståndet beror på själva cyklisten. Och innan man börjar fundera på cykelramen finns andra uppgraderingar som ger större effektbesparingar. Det viktigaste vid 30+ mil rekreationscykling är inte aero utan att man sitter bra. Sadel, skor och bikefit!

Aeroramar har större vindfång från sidan. Kan bli tröttsamt att knuffas i sidan i byig sidvind. Ibland ger de dock en knuff framåt, men det gäller att hålla emot.

315 km är långt! Jag skulle alla ggr leta upp en komfort-/enduranceracer med plats för lite bredare däck (30-35 mm), skivbromsar och lite mer upprätt sittställning.

Huruvida den är snygg eller inte är ovidkommande, men för protokollet så tillhör jag minoriteten som tycker att aeroramar är fula.

Helt rätt att leta begagnat. För 20-25 kan du t o m få di2 vilket ytterligare höjer komforten med precisa och ansträngningslösa växlingar.

på en vätternrunda kör man nog företrädesvis i klunga, dvs aero är mindre intressant.

likaså skivbromsar.

de glänser å andra sidan vid pendling och på alpturer.

315 km är långt! Jag skulle alla ggr leta upp en komfort-/enduranceracer med plats för lite bredare däck (30-35 mm), skivbromsar och lite mer upprätt sittställning.

Huruvida den är snygg eller inte är ovidkommande, men för protokollet så tillhör jag minoriteten som tycker att aeroramar är fula.

Helt rätt att leta begagnat. För 20-25 kan du t o m få di2 vilket ytterligare höjer komforten med precisa och ansträngningslösa växlingar.
Jag sitter bättre på min Bianchi Oltre Xr4 än min fd komfort racer Bianchi Infinito. Den förstnämnda med klart mer aggressiv sittställning. Jag kör med 30mm fram o 32 bak. Short nosed sadel räddar "paketet".

Håller med om Di2, underbart på längre övningar, man växlar väsentligt mer med elektriska växlar vilket underlättar iaf enl egen erfarenhet.

GCN har dessutom konstaterat att aero ramar tom är snabbare uppför så man har allt att vinna, utöver att de ser fett najs ut.

Tillbaka
Topp