Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Ändå lite underligt med deras problem med tanke på hur exceptionellt populärt Zwift och online cyklande börjat bli. Att ett företag som Zwift har problem nu är nästan en bedrift i sig.

Det är väl bara hårdvarudelen som har problem? Eller som de valt lägga ner vart fall. Själva Zwift i sig går det väl ingen nöd på

Jaha, jag tänkte koppla kickr connect direkt till win10 laptop med zwift.
Nästan säker på att det funkade när jag just köpt den och enligt instruktionerna ska det väl funka?

Nu tänker win10 att wifi ska av om man kör så och då blir det ingen internet. Rätt säker på att det gått att ha en switch kopplad samtidig som wifi funkar....

Bytt dator?
En del datorer har "lan/wlan switching" i bios. Är det påslaget så får du precis den effekt som du råkar ut för.

Bytt dator?
En del datorer har "lan/wlan switching" i bios. Är det påslaget så får du precis den effekt som du råkar ut för.
Samma dator men det var en update som väntade igår.
Ska kolla bios. Det konstiga är att jag hittar info som hävdar att det är normalt i win 10. Jag är med på att det måste prioriteras på nåt sätt men inte på att wifi ska slås av

Bytt dator?
Ska kolla bios. Det konstiga är att jag hittar info som hävdar att det är normalt i win 10. Jag är med på att det måste prioriteras på nåt sätt men inte på att wifi ska slås av

Wireless radio control hade Dell gömt under power settings.
Då återstår frågan om jag drömt att det fungerade för ett par månader sedan men det får jag väl ta med en terapeut eller präst.

Prioritera kan man göra via metric. Tänkt användningsområde för automatisk inaktivering gissar jag t ex är kontor där man ibland sitter med lan vid skrivbordet och ibland wifi på annan plats.

Prioritera kan man göra via metric. Tänkt användningsområde för automatisk inaktivering gissar jag t ex är kontor där man ibland sitter med lan vid skrivbordet och ibland wifi på annan plats.
Ja, det är ju vettigt i många fall men det kunde ju vara tillåtet att slå på wifi igen.

Första meetup på några månader. Nu startade vi på olika platser. What is up?
Hittar ingen parameter men jag var på plats innan jag joinade...

Inte provat den här men har golvvarianten utan fjärr från Biltema vilken jag upplever som överraskande bra (läs tillräckligt bra), ingen aning om livslängd dock, har använt ca 8 månader (ca 1-2 Zwift pass/vecka i snitt).

Fläkt med fjärr

Bör vara den här som jag har (ingen fjärr):
Ska inhandla fläkt. Fortfarande nöjd med den rackaren från Biltema, @MrSthlm ?

Någon som har några andra tips på budget-fläktar?

Den här på Amazon läser jag mycket gott om, och var på vippen att köpa. Men fan, över 1000 kr för en fläkt känns... fel (för mig).
SmartSelect_20220906-130657_Chrome.jpg

En fläkt som säljs med argumentet att den är tyst skulle inte jag lita på.

Här är en som både blåser och låter. (jag har två). När jag köpte den stod det inte att den är tyst, men det gör det nu. Den är inte tyst på full fart.

Den här på Amazon läser jag mycket gott om, och var på vippen att köpa. Men fan, över 1000 kr för en fläkt känns... fel (för mig).
Visa bilaga 579726
Jag har denna fläkten väldigt bra på att flytta luft, men låter väldigt mycket mer än en normal fläkt.
Kör denna fläkten plus tre Honeywell HT900E som sitter i taket. Har även en AC främst för avfuktning och den har gjort underverk. Avfuktningen gör helt klart störst skillnad i mitt kryp in.

En fläkt som säljs med argumentet att den är tyst skulle inte jag lita på.

Här är en som både blåser och låter. (jag har två). När jag köpte den stod det inte att den är tyst, men det gör det nu. Den är inte tyst på full fart.

Att Vacmaster är the shit råder det inga tvivel om (reviews, tester, reddit osv). Det är från början en "vanlig" fläkt, som blev så populär hos hemmatränare att det la till en fjärrkontroll och döpte modellen till "cardio". Men för dyr för min smak.

Visa bilaga 579726

Jag tycker den från biltema duger och det finns väl liknande från tex Clas, jag har dock två st nu, en med fjärr och en utan fjärr (inte alltid jag kör med båda). Kör med öppet eller delvis öppet fönster med möjligt undantag för extremkalla dagar, ibland fixar jag även korsdrag.

I övrigt rekommenderar jag att försöka hitta svalare cykelshorts, tycker att dessa är "ok" men finns säkert svalare:

Senast ändrad:

Visa bilaga 579726
Den har jag! Tycker den är toppen med fjärrkontrollen i längre klättringar ?

Jaha? La de inte ner hw avdelningen?

Senast ändrad:
Passade nog har jag börjat snegla på en trainer till hösten. Landade lite i att antigen köpa en Wahoo Kickr Core eller riskera att köpa en begagnad. Men känns som om denna känns som ett rätt givet val. Visst, denna verkar har sämre kraftmätning men annars rätt solid för priset. Blir till att överväga…

Senast ändrad:
Passade nog har jag börjat snegla på en trainer till hösten. Landade lite i att antigen köpa en Wahoo Kickr Core eller köpa en riskera att begagnad. Men känns som om denna känns som ett rätt givet val. Visst, denna verkar har sämre kraftmätning men annars rätt solid för priset. Blir till att överväga…
Ja, inkl kassett blir det lite skillnad mot Core. Bästa idag är väl 630 euro. Har nog varit lite lägre som lägst.

Angående att de lagt ner hw så skriver dcr mycket riktigt att det är en annan tillverkare som gör den

Jag kör med wahoos fläkt, kostar en slant men är grym och styrs via puls (bland annat)
funkar även bra att kyla hemma kontoret varma dagar!

Då var man igång med Zwift med en Kickr Core, utan att ställa en enda dum fråga i "frågor man inte vågar ställa, egentligen..." under senaste... Ja, några timmar i alla fall!

Jag säger inte att det inte var stort med Neil Armstrong som första mannen på månen, folk som tagit till toppen av Mount Everest osv, MEN jag flyttade helt själv över kassetten från cykeln till trainern!! OCH sen skruvade jag dit en ny kassett på cykeln!! SJÄLV!!

Men det är klart att nån dum fråga måste man ställa.... Jag har zwift på PC utan ant+, alltså enbart Bluetooth. Det har funkat bra, men det ser ut så där, speed sensor inte färgad. Fast samtidigt står det ju "OR" i mellan, så kanske är rätt?
20220909_134135.jpg

Och när jag körde första rundan uppmuntrade zwift mig att ha en cadense sensor, men den är ju "i" kickr core, så att säga?

Då var man igång med Zwift, utan att ställa en enda dum fråga i "frågor man inte vågar ställa, egentligen..."

Jag säger inte att det inte var stort med Neil Armstrong som första mannen på månen, folk som tagit till toppen av Mount Everest osv, MEN jag flyttade helt själv över kassetten från cykeln till trainern!! OCH sen skruvade jag dit en ny kassett på cykeln!! SJÄLV!!

Men det är klart att nån dum fråga måste man ställa.... Jag har zwift på PC utan ant+, alltså enbart Bluetooth. Det har funkat bra, men det ser ut så där, speed sensor inte färgad. Fast samtidigt står det ju "OR" i mellan, så kanske är rätt?
Visa bilaga 580328
Ja, det är OR. Du ska inte ha speed om du har power

Då var man igång med Zwift med en Kickr Core

Tror nog att både bluetooth och ant+ fungerar bra även om jag vet att vissa föredrar ant+. Du lär ju märka snart om allt fungerar stabilt eller ej. Mystiskt att den uppmanar om cadence sensor med tanke på att den verkar hittat din Kickr Core. Jag kör bluetooth men har en usb förlängningsladd till min bluetooth dongel från min ganska gamla laptop.

Pulsmätning är väldigt bra att ha i Zwift tycker jag men självklart valfritt. Kom ihåg också att kalibrera ibland, vissa gör det väl varje gång de använder trainern men ett något luddigt område. (just Kickr Core har ingen automatisk kalibrering)

Senast ändrad:
Tror nog att både bluetooth och ant+ fungerar bra även om jag vet att vissa föredrar ant+. Du lär ju märka snart om allt fungerar stabilt eller ej. Mystiskt att den uppmanar om cadence sensor med tanke på att den verkar hittat din Kickr Core. Jag kör bluetooth men har en usb förlängningsladd till min bluetooth dongel till min ganska gamla laptop.

Pulsmätning är väldigt bra att ha i Zwift tycker jag men självklart valfritt. Kom ihåg också att kalibrera ibland, vissa gör det väl varje gång de använder trainern men ett något luddigt område. (just Kickr Core har ingen automatisk kalibrering)
Tackar.
Jag kommer köra med pulsband, men det här var en nån slags introduktion som gick igång automatiskt. Har ingen power på cykeln, så cyklar utifrån puls utomhus.

Hur skulle en trainer kunna känna av kadensen? Det kanske dom gör, men jag förstår inte hur riktigt..

Väntar på min Tacx Flux S från Biketown. 5099:- kändes bra nog för att äntligen slå till!

Kan man använda sin Garminklocka för att mäta puls på Zwift, eller måste man ha ett pulsband?

Väntar på min Tacx Flux S från Biketown. 5099:- kändes bra nog för att äntligen slå till!

Kan man använda sin Garminklocka för att mäta puls på Zwift, eller måste man ha ett pulsband?
Man måste ju ganska få saker, men för min del funkar inte pulsmätare på klocka. Man tror att den gör det ända tills man kör pulsband, för då får man plötsligt en helt annan pulskurva.

Man måste ju ganska få saker, men för min del funkar inte pulsmätare på klocka. Man tror att den gör det ända tills man kör pulsband, för då får man plötsligt en helt annan pulskurva.
Tack, men jag frågade inte om noggrannhet utan huruvida Zwift kan läsa puls från en pulsklocka eller ej.

Tack, men jag frågade inte om noggrannhet utan huruvida Zwift kan läsa puls från en pulsklocka eller ej.
Ah, en öm tå! Jag tänker nog ändå att det är okej att upplysa lite om ens egna erfarenheter. När man kör trainer med effektmätning tänker jag att man ändå har lite intresse av att mäta sina värden, och en undermålig pulsmätare är tråkigt när man vill ställa effekten mot pulsen.

Om man inte är intresserad av pulsmätning med någotsånär noggrannhet kan man lika väl köra utan puls. Varför mäta något om man ändå inte kan lita på siffrorna?

Fördel med dedikerad pulsmätare är ju också att man kan använda bandet med klockan, och därigenom få lite värdefull pulsdata från andra aktiviteter också.

Sen för att vara lite mer specifik. Klockan är som vilken sensor som helst, så det betyder ju att den måste kunna skicka data av den typ som din utrustning kan ta emot. Då det är ju det som begränsar. Kan klockan bara skicka ant+ och du bara kör BT i en säg apple TV, ja då går det ju inte rent tekniskt

Jag har idag en direto xr och en Apple TV där direto sänder fart/kraft/kadens med Bluetooth och pulsbandet sänder med Bluetooth.

Jag funderar på att byta till gammal monark, den skulle då ha en äldre effektmätare som bara har ant+. Kan jag skicka den signalen till zwift companion (på en Samsung s10) och sen vidare till Apple TV via Bluetooth? Blir det en signal så jag kan använda den andra signalen till Bluetooth-pulsbandet? (Apple TV kan bara ta emot 3 signaler som jag förstår det, och en av dem används till fjärrkontrollen).

Jag har idag en direto xr och en Apple TV där direto sänder fart/kraft/kadens med Bluetooth och pulsbandet sänder med Bluetooth.

Jag funderar på att byta till gammal monark, den skulle då ha en äldre effektmätare som bara har ant+. Kan jag skicka den signalen till zwift companion (på en Samsung s10) och sen vidare till Apple TV via Bluetooth? Blir det en signal så jag kan använda den andra signalen till Bluetooth-pulsbandet? (Apple TV kan bara ta emot 3 signaler som jag förstår det, och en av dem används till fjärrkontrollen).
Det kommer bara fungera med Zwift Companion om din telefon (som du kör Companion på) har ANT+ först o främst. Men annars, ja, det bör fungera. Dock så tror jag att Companion pratar med enheten som kör Zwift via det lokala Wifi, inte BT.

Jag stod med exakt detta bekymmer för ett par veckor sedan. Som jag förstår det går det INTE att få in ANT+ i telefonen och därmed kan man inte köra den vägen.

Det finns då mig veterligen bara två möjliga lösningar. Den ena är att köpa en CABLE som tar ANT+-signalen och skickar vidare den som blåtandssignal. Många verkar köra den lösningen men jag tycker inte det känns så solitt.

Den andra lösningen, som jag nu kört ett par veckor på, är att köpa sig ett 4iiii Viiiiva-pulsband. Detta kan samla ihop en hel hög signaler och sen skicka iväg dem som blåtandssignal och bara "ta upp en plats" på Apple TVn. I praktiken ansluter man effektmätaren via pulsbandet i en app i telefonen. Därefter väljer man "Viiiiva" som effektmätare samt densamma som kadensmätare i mitt fall, osv för varje enhet som man valt att ansluta. Ser lite lustigt ut när kadens-, effekt- och pulsmätare är samma enhet, men funkar helt utan bekymmer vad jag märkt åtminstone.

I själva Zwiftandet märker jag inget tapp på något av värdena och allt är "som vanligt". Skaver kanske lite att alla värdena är upphängda på en enda elektronisk enhet, men med upplägget Monark+effektmätare har man till skillnad från valfri plast-trainer en extrem driftsäkerhet. Hade valet varit fritt hade jag såklart hellre haft en effektmätare med blåtand, men nu har jag inte det och då verkar Viiiivan vara en supergrej.

Jag stod med exakt detta bekymmer för ett par veckor sedan. Som jag förstår det går det INTE att få in ANT+ i telefonen och därmed kan man inte köra den vägen.

Det finns då mig veterligen bara två möjliga lösningar. Den ena är att köpa en CABLE som tar ANT+-signalen och skickar vidare den som blåtandssignal. Många verkar köra den lösningen men jag tycker inte det känns så solitt.

Den andra lösningen, som jag nu kört ett par veckor på, är att köpa sig ett 4iiii Viiiiva-pulsband. Detta kan samla ihop en hel hög signaler och sen skicka iväg dem som blåtandssignal och bara "ta upp en plats" på Apple TVn. I praktiken ansluter man effektmätaren via pulsbandet i en app i telefonen. Därefter väljer man "Viiiiva" som effektmätare samt densamma som kadensmätare i mitt fall, osv för varje enhet som man valt att ansluta. Ser lite lustigt ut när kadens-, effekt- och pulsmätare är samma enhet, men funkar helt utan bekymmer vad jag märkt åtminstone.

I själva Zwiftandet märker jag inget tapp på något av värdena och allt är "som vanligt". Skaver kanske lite att alla värdena är upphängda på en enda elektronisk enhet, men med upplägget Monark+effektmätare har man till skillnad från valfri plast-trainer en extrem driftsäkerhet. Hade valet varit fritt hade jag såklart hellre haft en effektmätare med blåtand, men nu har jag inte det och då verkar Viiiivan vara en supergrej.
Det finns många Android-telefoner som har ANT+-antenn, t.ex. alla Samsungs modeller, Sony, OnePlus och många fler. Jag kör ANT+ mot min Oneplus 9 Pro

Telefonen (s10e) ska ha ant+ såvitt jag förstår, jag funderar mest kring hur kopplingen mellan zwift companion och Apple TV funkar, kommer der att vara svårt att få att fungera eller vara stabilt. Direto är väldigt driftsäker (kopplar alltid upp sig direkt) men jag saknar möjligheten att byta från en 194cm användare till en 167cm användare på ett smidigt sätt.

Aha, man lär sig något nytt varje dag! Inte en enda människa på internet tipsar om möjligheten att koppla via android-telefon och Companion. Har ingen android-telefon förvisso, men har man det verkar det ju vettigt.

Tillbaka
Topp