Butiker/återförsäljare med räntefritt delbetalning

Så jag har inte råd att spara pengar till en cykel som en vanlig människa, så jag måste dela upp det på flera månader! Och självklart föredrar jag att göra det räntefritt.

Så vitt jag vet är det bara med Sportson (genom Resursbank) och Canyon Bikes webbutik (Klarna - 6 mån) kan man delbetala räntefritt.

Några andra butiker/återförsäljare ni känner till som tillhandahåller denna tjänst?

Har du inte råd att spara i x månader så har du väl inte råd att betala av lån i x månader heller…
Tvärtemot är det väl iofs så alla lån funkar i teorin ? Fördelen med att betala 1k/mån i 36 mån om man inte kan slanta 36k är väl att TS kan börja cykla redan idag.
Sen håller jag med om principen att lån för konsumtion bör undvikas.. men detta kanske kan ses som ett lån för investering, i sin hälsa?

Många cykelbutiker erbjuder "räntefri" avbetalning via just Resurs Bank. Det brukar dock vara en massa administrativa avgifter, uppläggningsavgift, osv, som väger upp för det "räntefria".

Jag googlade "Resurs Bank cykel" och fick upp en hel hög med välkända butiker.

Att låna räntefritt i en ekonomi med hög inflation borde väl vara en bra ide? Se bara upp med den effektiva räntan (återbetalning + diverse mer eller mindre rimliga avgifter), som nämnts ovan.

Att låna räntefritt i en ekonomi med hög inflation borde väl vara en bra ide? Se bara upp med den effektiva räntan (återbetalning + diverse mer eller mindre rimliga avgifter), som nämnts ovan.
Framförallt läsa det finstilta. Är det verkligen räntefritt, eller finns nån klausul att långivaren har rätt att justera räntan? Samt räkna på vad effektiva räntan blir med uppläggningsavgift, aviseringsavgift, etc. Ingen bank/finansbolag bedriver välgörenhet.

Tvärtemot är det väl iofs så alla lån funkar i teorin ? Fördelen med att betala 1k/mån i 36 mån om man inte kan slanta 36k är väl att TS kan börja cykla redan idag.
Sen håller jag med om principen att lån för konsumtion bör undvikas.. men detta kanske kan ses som ett lån för investering, i sin hälsa?
Det var väl framförallt formuleringen i TS inlägg jag kommenterade. Stämmer den så stämmer även mitt påstående.

Många cykelbutiker erbjuder "räntefri" avbetalning via just Resurs Bank. Det brukar dock vara en massa administrativa avgifter, uppläggningsavgift, osv, som väger upp för det "räntefria".

Jag googlade "Resurs Bank cykel" och fick upp en hel hög med välkända butiker.
När jag var ung och dum för 20 år sedan köpte jag en soffa för ca 20k med ”räntefri” avbetalning med Resurs bank. Som du säger var det uppläggningsavgift, tror även aviavgift, och framförallt skyhög förseningsavgift. Läste på en del då och förstod att de gick runt enbart på förseningsavgifterna, tror den slog till direkt, dvs var du enbart en dag sen med betalning så tog de ut avgiften. Med tanke på att många som lånar till konsumtion på detta sätt har rätt knapert med pengar är det nog en ganska lukrativ affärsidé.

När jag var ung och dum för 20 år sedan köpte jag en soffa för ca 20k med ”räntefri” avbetalning med Resurs bank. Som du säger var det uppläggningsavgift, tror även aviavgift, och framförallt skyhög förseningsavgift. Läste på en del då och förstod att de gick runt enbart på förseningsavgifterna, tror den slog till direkt, dvs var du enbart en dag sen med betalning så tog de ut avgiften. Med tanke på att många som lånar till konsumtion på detta sätt har rätt knapert med pengar är det nog en ganska lukrativ affärsidé.

Klarnas VD har väl sagt att deras bästa kunder är de som inte betalar i tid.

Klarnas VD har väl sagt att deras bästa kunder är de som inte betalar i tid.
Precis...läser man det finstilta står det väl typ att betalar man inte i tid,dvs missar typ förfallodagen med en dag går det "räntefria" automatiskt över till en vanlig avbetalning med saftig ränta.
Och tyvärr är många,(inte alla), som köper saker på räntefritt,"köp-nu-betala-nästa-månad" personer som kanske inte egentligen har råd?
Svårt då att betala i tid när kontot är tomt...

Problemet med den här omgången med inflation är att inkomsterna inte ökat som det brukar vara när inflationen tar fart.
Personligen skulle jag vara oerhört försiktig med att låna till konsumtion nu när läget är som det är.

Till TS, du kan inte få en förmånscykel genom jobbet? Kan vara ett alternativ.

Jag vill varna för Klarna och räntefritt. Mina vitvaror dog i en rask följd av hög ålder så när jag i våras var tvungen att köpa en ny kyl och frys så var kassan för inre underhåll tom. Klarna erbjöd tolv månader räntefritt via butikskedja X (de har inget med detta att göra, därför X) så jag slog till. Första fakturan kom, med ränta! Jag hörde av mig till Klarna för att se vari deras missförstånd låg och kundtjänst svarade att det absolut kommit in en ansökan om räntefritt och att den var godkänd (klanderfri ekonomi från min sida), men att jag hade brutit mot deras villkor för avbetalningen vilket hade ändrat lånet från räntefritt till ett med en ganska hög ränta, vilket de enligt det finstilta i avtalet kunde göra.

Jag blev minst sagt förvånad eftersom detta hände innan jag ens hade fått första fakturan, och kundtjänst hade inget svar på vad som hade hänt, de såg bara en notering om att det hade hänt något. Självklart eskalerade jag ärendet till deras reklamationsavdelning, men från dem var det tyst som muren även efter flera påstötningar. Till slut blev jag så lack så jag dunkade in hela skulden på en gång och svor dyrt och heligt på att aldrig någonsin använda Klarna igen.

Så nu vet ni hur Klarna tjänar sina pengar :rolleyes::poop:

Jag vill varna för Klarna och räntefritt. Mina vitvaror dog i en rask följd av hög ålder så när jag i våras var tvungen att köpa en ny kyl och frys så var kassan för inre underhåll tom. Klarna erbjöd tolv månader räntefritt via butikskedja X (de har inget med detta att göra, därför X) så jag slog till. Första fakturan kom, med ränta! Jag hörde av mig till Klarna för att se vari deras missförstånd låg och kundtjänst svarade att det absolut kommit in en ansökan om räntefritt och att den var godkänd (klanderfri ekonomi från min sida), men att jag hade brutit mot deras villkor för avbetalningen vilket hade ändrat lånet från räntefritt till ett med en ganska hög ränta, vilket de enligt det finstilta i avtalet kunde göra.

Jag blev minst sagt förvånad eftersom detta hände innan jag ens hade fått första fakturan, och kundtjänst hade inget svar på vad som hade hänt, de såg bara en notering om att det hade hänt något. Självklart eskalerade jag ärendet till deras reklamationsavdelning, men från dem var det tyst som muren även efter flera påstötningar. Till slut blev jag så lack så jag dunkade in hela skulden på en gång och svor dyrt och heligt på att aldrig någonsin använda Klarna igen.

Så nu vet ni hur Klarna tjänar sina pengar :rolleyes::poop:
Extremt skumt...bra att veta. Har köpt en cykel tidigare från Bikester med Klarna delbetalning räntefritt utan problem. De erbjuder inte längre denna tjänst...

For Resurs Banks delbetalning det ser ut som att startavgiften är 295 sek och månadsavgiften är 39 sek. Så för en cykel på 40000 sek får du betala 40763 sek efter 12 månader om jag har rätt. Förutsatt att man gör betalningarna i tid och de ändrar inte villkoren efteråt...

Haha TS överskrift är som en åsiktsbomb för forumet. Tror inte TS får så mkt bra alternativ skickat till sig :)

Att köpa en Canyon för säg 25000kr på 6mån delbetalning tycker jag skulle kännas helt ok (4200kr/mån)
Men att ta dyrare hojar på längre avbetalning känns helt fel för mig personligen.

Handla på happy istället, många hojar är 50-60% av nypriset. Man måste inte ha sprojlans nytt hela tiden ;)

Extremt skumt...bra att veta. Har köpt en cykel tidigare från Bikester med Klarna delbetalning räntefritt utan problem. De erbjuder inte längre denna tjänst...

For Resurs Banks delbetalning det ser ut som att startavgiften är 295 sek och månadsavgiften är 39 sek. Så för en cykel på 40000 sek får du betala 40763 sek efter 12 månader om jag har rätt. Förutsatt att man gör betalningarna i tid och de ändrar inte villkoren efteråt...
Med Klarna var det så löjligt uppenbart att de chansat på en fuling i det här fallet i och med att jag lyckades misslyckas redan innan jag ens fått försöka betala. Resursbank har jag nyttjat två gånger genom åren utan några som helst problem, men det är ju lite gungor och karuseller med deras avgifter. Telia blåste mig lite på en telefon som jag tydligen inte fick slanta kontant för enligt dem utan var tvungen att avbetala via ett påslag på abonnemanget. Jag har haft samma mobilnummer hos Telia sedan 1992 och kört e-faktura sedan de introducerade tjänsten, men helt plötsligt dök det upp en pappersfaktura med ett påslag på 40 kr. Kundtjänst menade att de inte längre kunde använda det gamla medgivandet för e-faktura nu när de lagt till en post i fakturan och detta skulle jag veta om själv och ordna med ett nytt medgivande. Så jag ordnade det. Sen kom det en pappersfaktura till nästa månad...

Med Klarna var det så löjligt uppenbart att de chansat på en fuling i det här fallet i och med att jag lyckades misslyckas redan innan jag ens fått försöka betala. Resursbank har jag nyttjat två gånger genom åren utan några som helst problem, men det är ju lite gungor och karuseller med deras avgifter. Telia blåste mig lite på en telefon som jag tydligen inte fick slanta kontant för enligt dem utan var tvungen att avbetala via ett påslag på abonnemanget. Jag har haft samma mobilnummer hos Telia sedan 1992 och kört e-faktura sedan de introducerade tjänsten, men helt plötsligt dök det upp en pappersfaktura med ett påslag på 40 kr. Kundtjänst menade att de inte längre kunde använda det gamla medgivandet för e-faktura nu när de lagt till en post i fakturan och detta skulle jag veta om själv och ordna med ett nytt medgivande. Så jag ordnade det. Sen kom det en pappersfaktura till nästa månad...
Det där med Telia har jag också varit med om.
Blir så fruktansvärt less när företag vill ha betalt för att kunden skall betala sin faktura. Speciellt när man inte ens beställt pappersfakturan.
Kändes som Telia gick genom allt möjligt ungefär vid årsskiftet 2021-2022 (har jag för mig) för då hade jag 3 st ärenden med Telia för att de krånglade till det.
Fick kostnaden för pappersfakturan krediterad på nästa (e-)faktura.
Skillnaden att man aktivt beställer pappersfaktura för att man vill ha det, då kan företaget ta ut en kostnad för det.

Tror att de allra flesta butiker idag kan erbjuda någon form av räntefri delbetalning och/eller förmånscykel. Hitta den cykeln du helst vill ha och ring butiken så är min gissning att de kommer kunna hjälpa dig!

Det där med Telia har jag också varit med om.
Blir så fruktansvärt less när företag vill ha betalt för att kunden skall betala sin faktura. Speciellt när man inte ens beställt pappersfakturan.
Kändes som Telia gick genom allt möjligt ungefär vid årsskiftet 2021-2022 (har jag för mig) för då hade jag 3 st ärenden med Telia för att de krånglade till det.
Fick kostnaden för pappersfakturan krediterad på nästa (e-)faktura.
Skillnaden att man aktivt beställer pappersfaktura för att man vill ha det, då kan företaget ta ut en kostnad för det.
Nu glider vi sakta men säkert ifrån TS ursprungliga fråga, men det som irriterar mig mest med Telias agerande var att de först vägrade kontantbetalning i butiken (kan förvisso vara den av Telia anställda och betalade försäljaren som hittade på det), sen ställer till det för 40 sketna kronor och absolut vägrar se att de har gjort något som jag som kund kan tycka är fel. Jag blev mer eller mindre idiotförklarad av personen i kundtjänst som inte kunde förstå hur jag kunde tycka att det var konstigt att jag efter flera ändringar av abonnemanget och tillägg av andra tjänster utan att behöva förnya medgivandet helt plötsligt bara ska veta att just nu måste jag ge ett nytt medgivande. Jag kan inte förstå hur de kan tycka att min goda vilja och inställning till Telia som en av många tjänsteleverantörer bara är värd 40 kr.

Har alla rätt till detta eller hur fungerar det?
Jag tänker också att vad händer om man plötsligt byter jobb
Är nog som de flesta förmåner, dvs nåt som arbetsgivaren kan erbjuda men långt ifrån alla gör det.
Vid byte av jobb gissar jag att man antingen får lämna tillbaka eller ev får ett erbjudande om att köpa loss till marknadsvärde. Hänger nog på vad/hur arbetsgivaren/leasingpartnern har för avsättning/användning av cykeln annars.

Är nog som de flesta förmåner, dvs nåt som arbetsgivaren kan erbjuda men långt ifrån alla gör det.
Vid byte av jobb gissar jag att man antingen får lämna tillbaka eller ev får ett erbjudande om att köpa loss till marknadsvärde. Hänger nog på vad/hur arbetsgivaren/leasingpartnern har för avsättning/användning av cykeln annars.
Jobbigt att inte kunna byta jobb på 3 år :/

Någon som räknat lite på vad ni sparar med förmånscykel? Kan ju vara schysst och plocka ut en ny landsvägshoj i 15-25tkr klassen för att sätta på trainern tänker jag

Jobbigt att inte kunna byta jobb på 3 år :/

Någon som räknat lite på vad ni sparar med förmånscykel? Kan ju vara schysst och plocka ut en ny landsvägshoj i 15-25tkr klassen för att sätta på trainern tänker jag
Beror lite på hur man räknar. Fick ett erbjudande om förmånscykel. Skulle jag köpa liknande hoj från Canyon i stället för den i erbjudandet, så blev det billigare med att betala en Canyon själv.
Så om du skall ha exakt samma hoj som förmånscykeln, då kan det säkerligen bli billigare.
Om den skall bara sitta i en trainer, då känns det som en billigare reahoj kan vara det bästa?

Senast ändrad:
personligen är jag mycket restriktiv med att köpa avbetalning. Enda avbetalningen utöver hus och bil var en cykel jag köpte just via resurs. Gick på 52 och jag hade den upplagd på 36 mån med 29kr i månaden i aviavgift. Start 295 kr. Nu slantade jag in mer de flesta månaderna och fick på så vis ner kostnaden ytterligare för lånet. Men det var ett billigt lån. Som många påpekar är det så att så länge man har stenkoll och betalar i tid så är det både billigt och förmånligt.

På nätet handlar jag för det mesta vis faktura (30 dagar eller vad det brukar vara) om det inte kostar extra. Det gör jag inte för att jag inte har råd utan för att jag vill hinna få varan, testa den och säkerställa att den är vad jag vill. Det är alltid jobbigare att kräva tillbaka pengar än att hålla inne med dem.

Ang. Telia så jobbade jag på en leverantör (av kundtjänst) som servade dem kring ovan beskriva problem. För några år sedan, (ca 5) Telia la om så att all hårdvara såldes av ett separat bolag och abonnemang/tjänster såldes av själva telia. Det innebar att alla som köpte en telefon på avbetalning nu köpte den separat och det nya bolaget hade separata avtal, mandat m.m. Eftersom att drtta var jobbigt för sljsrna på Telia, som knappt själva fattade, så sa de sällan något eller rätt till kunden utan bad dem bara skriva på alla papper som vanligt. Vi som pratade med alla upprörda kunder försöktte både feedbacka, utbilda och kravställa på Telia att fixa det, men det tog lång tid. Tror det är bättre och tydligare nu men det vad en soppa.

Är du verkligen säker på det? Deras rapporter säger ju något annat, så det är ju ett märkligt uttalande från en vd

Är du verkligen säker på det? Deras rapporter säger ju något annat, så det är ju ett märkligt uttalande från en vd
Det har sagts och i ett senare skede tagits tillbaka. I alla fall fått en utförligare beskrivning om omständigheterna. Har för mig i denna intervju:

Det har sagts och i ett senare skede tagits tillbaka. I alla fall fått en utförligare beskrivning om omständigheterna. Har för mig i denna intervju:
Det var väl Niklas Adelberth som sa det.

Tack, ska lyssna. Det kanske är lätt att misstolka ett sådant uttalande som att skuldsatta människor är Klarnas huvudsakliga inkomstkälla, utifrån den kontexten förstår jag ju att det rör upp känslor.

Nja, nu var det faktiskt en 3+2 jag köpte, och av högre kvalitet än Ikeas. Har dem kvar än idag, och de är fortf som nya. Så är nog ett av de bättre köpen jag gjort, skulle jag tro. Förutom själva avbetalningen då, som gjorde att man ständigt gick och nojade över att nån betalning skulle bli sen (var väl på den tiden man postade avierna till Privatgirot dessutom).

Här kan man räkna på den faktiska kostnaden för klarna iaf. Tycker inte det ser så räntefritt ut i praktiken.
Men det kanske finns vissa butiker som har andra deals?
De hade räntefritt för 4-5 år sen. Spelade ingen roll om du köpte en stekpanna för 600kr eller cykel för 40 000kr, det kostade ungefär 450kr i fast avgift för att dela upp kostnaden på 12 månader och typ 300kr för 6 månader. Ränta utgick endast för delbetalningar på 24 och 36 månader som även då var väldigt dyrt.

Var ett väldigt prisvärt alternativ, synd att de gjort om affärsmodellen.

Tack, ska lyssna. Det kanske är lätt att misstolka ett sådant uttalande som att skuldsatta människor är Klarnas huvudsakliga inkomstkälla, utifrån den kontexten förstår jag ju att det rör upp känslor.

Men det måste väl vara derast enda inkomstkälla för "räntefria" avbetalningar?

Tillbaka
Topp