Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
kallt förvarade visserligen. var det inte så att man sparade vissa filmer till senare?Andrée-expeditionens (1897) filmer hittades och framkallades efter äver trettio år i en plåtburk så testa
Pratar du om tri-x eller liknande filmer med bara ett framkallningssteg man kan köra lite längre så är det ett helt ok tips, men för negfärg är det inte lika bra. Inte ens när det var normalt att framkalla negfärg och det fanns kunskap och maskiner överallt var det speciellt stabilt att pressa. Svårförutsägbart och oftast rätt uselt resultat.Jag skulle be dom att pusha filmen ett-två steg vid framkallningen
Jodå. Det var väl Garry Winogrand som lämnade tusentals oframkallade rullar efter sig när han dog.Låter som det är värt ett försök alltså ? Spännande att se vad som är på filmerna.
Tack för alla svar!
Jag soppade dia i negbadet. Ganska mycket färger och kul att trixa med i minilabbet. Tills det digitala minilabbet kom...
Precis.Hur många är det som fortfarande plåtar film?
Jag har bara kört helt manuella nikon (FM3A och FE2) i över 10-15år. Max en rulle pr. år men ändå kul.
Charmen är ju att vänta på framkallningen.
Jag pratar om c41 också.Pratar du om tri-x eller liknande filmer med bara ett framkallningssteg man kan köra lite längre så är det ett helt ok tips, men för negfärg är det inte lika bra. Inte ens när det var normalt att framkalla negfärg och det fanns kunskap och maskiner överallt var det speciellt stabilt att pressa. Svårförutsägbart och oftast rätt uselt resultat.
Problemet med gammal negfärg är inte exponeringen, utan färgstabiliteten. De ursprungliga profilerna man använde vid printning brukade bli fel redan på en fem år gammal film. Nu går det att fixa det mesta i digitala efterbehandlingen, men det är rätt pilligt. Den orangea basen gör det svårare än att bara skanna och finjustera som man kan med dia.
Du skulle ha studerat Murphys lag så hade du sluppit besvikelsen.Precis.
De bästa två veckorna i min ungdoms dagar var när jag väntade på att få rullen från Roskilde -97 framkallad. Jag hade nämligen crowdsurfat på publiken, tagit mig över kravallstaketet, trängt mig förbi vakterna ända fram till scenkanten och knäppte precis av en bild på Nikki Sixx innan vakterna drog mig därifrån.
I två veckor hade jag alltså, enligt Schrödingers princip, en de bästa bilderna någonsin på en rocklegend. Föreställ er min besvikelse när jag fick den framkallade filmen och bilden bara visade halva scentaket och en blå himmel.
Är man 22 år så tror man fortfarande att allt är rosaskimrande och vackert. Idag hade jag vetat bättre.Du skulle ha studerat Murphys lag så hade du sluppit besvikelsen.
Jag vet precis vad du menar..Precis.
De bästa två veckorna i min ungdoms dagar var när jag väntade på att få rullen från Roskilde -97 framkallad. Jag hade nämligen crowdsurfat på publiken, tagit mig över kravallstaketet, trängt mig förbi vakterna ända fram till scenkanten och knäppte precis av en bild på Nikki Sixx innan vakterna drog mig därifrån.
I två veckor hade jag alltså, enligt Schrödingers princip, en av de bästa bilderna någonsin på en rocklegend. Föreställ er min besvikelse när jag fick den framkallade filmen och bilden bara visade halva scentaket och en blå himmel.
Du har säkert rätt. Jag anar att vi pratar om olika tidsperioder och då jag jobbade med framkallning var pressning av c41 verkligen en nödlösning. Jag bytte till digitalt för färg så tidigt som det var möjligt, så porta fick jag faktiskt googla vad det var för film.Jag pratar om c41 också.
Pushat en väldans massa portra och xps160 genom åren utan några problem. Framförallt inte då man har möjlighet att justera färgen digitalt sen :)
Ja den digitala eran med telefonkamera osv. Har ju gett ett ganska stort språng på mängden vackra och tekniskt bra foton.Riktigt nöjd med den digitala eran. ?
Och för oss mindre skickliga fotografer har det inneburit en möjlighet att till en låg kostnad kunna ta ofantliga mängder med usla bilder.Ja den digitala eran med telefonkamera osv. Har ju gett ett ganska stort språng på mängden vackra och tekniskt bra foton.
Fotografer som inte orkade lära sig fota med gamla SLR men ändå är duktiga på bildspråk/komposition har ju verkligen blommat ut.
Tillgängligheten har gett mycket bra foto, men samtidigt ett överflöd.
Och för oss mindre skickliga fotografer har det inneburit en möjlighet att till en låg kostnad kunna ta ofantliga mängder med usla bilder.
Downhill cykel i en dirt! Vilket jävla stolpskott ?Framkallade ett par gamla rullar för några år sen och självklart var vår TS med på en av dom ?
Visa bilaga 600102
Från Alderholms dirten -98/99
Lite som hela den expeditionen.Nu blir jag sugen att se Andrefilmen med Max von Sydow igen.
Både spännande och sorglig på samma gång som jag minns den.
Jag tror att det blir billigare och bättre om du lämnar in filmerna och får dem scannade till digitalt medium.Vad ska man tro om detta då? Kamerorna köptes på någon loppis i Tjeckien tidigt 90-tal, har stått i bokhylla som prydnader sedan dess.
Åtminstone den högra rullen ser uråldrig ut, så oklart när de kan ha varit exponerade.
Ska man skaffa kemi och slaska själv, eller lämna till nåt lab?
Texten "EXPOSED" och "HiER FALTEN" tyder på att de är exponerade.Och du har kollat att du ser ändmarkeringen på rullarna så att de verkligen är exponerade?
Texten "EXPOSED" och "HiER FALTEN" tyder på att de är exponerade.
Tråkigt med en Rollei som hyllvärmare, ladda hem appen Shutter Speed och kontrollera tiderna för att sedan testa en rulle. Andra appar som Light meter hjälper dig med exponering, eller matcha med digitalkamera.
![]()
Shutter-Speed - Apps on Google Play
Shutter-Speed is an app for testing the shutters of analog cameras.play.google.com
![]()
Light Meter - Lite - Apps on Google Play
Professional Exposure Meter for Film & Digital Photographyplay.google.com