Finns det några bilder på färdigställd hoj? Har du hunnit hoja lite på den och bilda dig en uppfattning om hur den är att cykla på? :)
Ingen tråd utan bilder!
Jag har kört den med Deemax fälgarna ett par gånger, men inte med ENVE egentligen mer än ett åk.
Tog upp den i liften en gång och blev rädd när däcken vek sig i berms, och det kom tublessvätska i däckkanterna. Så jag ställde bort den och den har tyvärr stått till nu.
Den är lätt och smidig, gungar en del när man trampar även om man sitter ned på grund av den ovala klingan. Nästan hypnotiserande att se på när man tittar ned och trampar samtidigt.
Slängde på ett nytt framdäck men jag fick det inte att ploppa ut tubless så jag stoppade i en slang. Tänkte man kanske får byta däck helt till rätt sort för denna typ av hoj.
Jag tycker hojen blev jättefin faktiskt. Skulle säkert kunna bli sjukt kul men jag kan för lite om hur man bygger den här typen av hojar.
Efter att ha byggt upp den blev jag lite missnöjd med vikten, och började genast se vart jag kan kapa vikt. Man vill ju ligga runt 11kg tänker jag. Inte 13.
Då kom man tillbaka till framgaffel och bakdämpre direkt, och där kan man kapa 1-1.5kg tror jag. Slangen och däcken gör ju sitt också.
Trimmade bildern, så det gröna sticker ut mer.
-ENVE hjul - med nya dekaler ;)
- Tune nav i hjulen, flata aero ekrar
-180mm Fox 36 TALAS
-specialbyggd RC4 med standard tune och titanfjäder kanske 500lbs (kortad 2 eller 4mm tror jag, minnet sviktar men det står säkert i tråden)
- saint 4-pot ok fram med XTR handtag, xtr 2-pot bak
- xtr vevparti 170mm
- oval krans fram för att få upp kedjelinjen när pedalerna är i våg, det frigör länkaget lite enligt linkage. Mindre kickback på större klinga typ.
- 3D printad kedjestyrare
- X0 bakväxel 10spd
- kolfiber sätepinne
- kolfiber sadel
- kolfiber styre med speciell 20mm styrstam
- någon sorts kompositpedaler
- skabbigt 10år gammalt däck bak
- nytt maxxis minion fram med slang
Den är givetvis inte perfekt, och den är 12 år gammal. Men jag tycker verkligen den blev jättefin. Den är inte på något sätt värd pengarna och tiden det kostade att bygga, för det blev långt över budget på en så gammal cykel :) Jag drar det på nöjeskontot och inte på cykelkontot.
Pimpade med gul växelwirehölje och vit bromsslang. Gula buntband där det behövdes.
Tror det kanske sitter en offset bushing där också, kommer inte ihåg. Jag svarvade till ett gäng iallafall.
Menar helt ärligt att det inte är sparat på någonting, förutom möjligen den 3D printade kedjestyraren.