Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)

Varför behövde du svarva ned dämpar kroppen?

Och antar att du har tittat att ingenting tar i med 4 mm kortare dämpare.

Jag har läst om några som har vändt på offset-bushings. Även om tillverkare inte rekommenderar det verkar det att funka. Har själva övervägt det för att få ett högre vevlager på en cykel (som jag aldrig köpte).

oj här hade man missat enmassa inlägg, blev riktigt fet tillslut tycker jag!

Någon som vet om dessa 6-kant nipplar används i andra sammanhang också? För mig var det första gången jag sett något liknande.
dem känner jag igen! reynolds har anänt likadana på deras aerohjul och är djävulens påfund. kunde få tag i såna från racing bike sweden.

Varför behövde du svarva ned dämpar kroppen?

Och antar att du har tittat att ingenting tar i med 4 mm kortare dämpare.

Jag har läst om några som har vändt på offset-bushings. Även om tillverkare inte rekommenderar det verkar det att funka. Har själva övervägt det för att få ett högre vevlager på en cykel (som jag aldrig köpte).

Berk!

Jag köpte en "new oldstock" RC4 i längden 9.5x3", men Specialized har egna custom storlekar på sina dämpare, och för att få en längd på bakdämparen som passar sig så var jag tvungen att köpa en ny shaft (den originala 3" shaften vågade jag inte svarva i) och sedan svarva ned dämparkroppen (röret som pistongen löper i) till att passa detta.

Då fick jag en "ny" custom made dämpare, med rätt längd och något längre slag än originaldämparen. Cykeln blir då mer anpassad för fjällcykling än stigcykling. Något som var poängen från början.
Kommer inte ihåg talen sådär rakt av, men tror original var 2.125" slag och 8.5" längd. Och den jag byggde upp var 2.25" slag och längd på 8.5".

Räknade på saken ett flertal gånger för att se hur det skulle påverka geometri och BB höjd.

Tror detaljerna finns i tråden om du är nyfiken =) klicka på längen till posten om hur jag bygger om dämparen:

//K

Senast ändrad:
Berk!

Jag köpte en "new oldstock" RC4 i längden 9.5x3", men Specialized har egna custom storlekar på sina dämpare, och för att få en längd på bakdämparen som passar sig så var jag tvungen att köpa en ny shaft (den originala 3" shaften vågade jag inte svarva i) och sedan svarva ned dämparkroppen (röret som pistongen löper i) till att passa detta.

Då fick jag en "ny" custom made dämpare, med rätt längd och något längre slag än originaldämparen. Cykeln blir då mer anpassad för fjällcykling än stigcykling. Något som var poängen från början.
Kommer inte ihåg talen sådär rakt av, men tror original var 2.125" slag och 8.5" längd. Och den jag byggde upp var 2.25" slag och längd på 8.5".

Täknade på saken ett flertal gånger för att se hur det skulle påverka geometri och BB höjd.

Tror detaljerna finns i tråden om du är nyfiken =) klicka på längen till posten om hur jag bygger om dämparen:

//K

Hade följt början av tråden, men hade missat din fina dämpermek!

oj här hade man missat enmassa inlägg, blev riktigt fet tillslut tycker jag!

dem känner jag igen! reynolds har anänt likadana på deras aerohjul och är djävulens påfund. kunde få tag i såna från racing bike sweden.

Ja fan, den blev riktigt fin tycker jag.
Jag har nog några saker kvar jag önskar göra.

1. Byta till en vit bromsslang bak, den nuvarande är lite för kort så då byter jag gärna färg samtidigt. För att jag kan.
2. Eventuellt montera ENVE M7 dekaler på fälgarna, som är gröna. Har liggande men har inte monterat de. Kanske inte blir så bra? Frågan är hur mycket det gör med utseendet.
3. Försöka hitta däck som fungerar med UST på de gamla ENVE fälgarna.
4. Montera en grön bashguard - kanske är att gå för långt

//K

Vad tror happypöbeln? Kan det funka?

De gamla EDGE dekalerna ser så tråkiga ut, men samtidigt är de ju original..
Svårt val. Givetvis river jag av de vita EDGE om jag monterar de gröna ENVE.

IMG_9884.JPGIMG_9883.JPGIMG_9882.JPG

det finns ett talesätt - be your age - som väl syftar på översminkade och eller plastikopererade personer, men skulle kunna appliceras på cyklar.

ts har kul och leker lite:) vackert så, men jag reagerade eftersom jag tyckte cykeln i grunden var lite för fin och klassiskt för ska vi säga en respektlös hantering.

nu verkar så inte bli fallet, och jag känner mig nöjd!
Jag gillar verkligen kreativiteten här, härligt med folk som tänker själva som kebarb. Förstår vad du menar kais01, men det känns för mig bättre inombords med nån som använder grejerna än att bevara i orginal som en sorts oanvänt museiföremål. Jag haft en uppsjö av cyklar jag verkligen gillat just då men skulle jag byta ut min nuvarande moderna plasthoj mot dom...nej.

Kul med olika japp!

Jag gillar verkligen kreativiteten här, härligt med folk som tänker själva som kebarb. Förstår vad du menar kais01, men det känns för mig bättre inombords med nån som använder grejerna än att bevara i orginal som en sorts oanvänt museiföremål. Jag haft en uppsjö av cyklar jag verkligen gillat just då men skulle jag byta ut min nuvarande moderna plasthoj mot dom...nej.

Kul med olika japp!

Jag gillar Japp.
images

Finns det några bilder på färdigställd hoj? Har du hunnit hoja lite på den och bilda dig en uppfattning om hur den är att cykla på? :)

Finns det några bilder på färdigställd hoj? Har du hunnit hoja lite på den och bilda dig en uppfattning om hur den är att cykla på? :)

Ingen tråd utan bilder!

4313169B-3F91-46E6-BDB5-5B97617D86B8.jpeg

Jag har kört den med Deemax fälgarna ett par gånger, men inte med ENVE egentligen mer än ett åk.

Tog upp den i liften en gång och blev rädd när däcken vek sig i berms, och det kom tublessvätska i däckkanterna. Så jag ställde bort den och den har tyvärr stått till nu.

Den är lätt och smidig, gungar en del när man trampar även om man sitter ned på grund av den ovala klingan. Nästan hypnotiserande att se på när man tittar ned och trampar samtidigt.

Slängde på ett nytt framdäck men jag fick det inte att ploppa ut tubless så jag stoppade i en slang. Tänkte man kanske får byta däck helt till rätt sort för denna typ av hoj.

Jag tycker hojen blev jättefin faktiskt. Skulle säkert kunna bli sjukt kul men jag kan för lite om hur man bygger den här typen av hojar.

Efter att ha byggt upp den blev jag lite missnöjd med vikten, och började genast se vart jag kan kapa vikt. Man vill ju ligga runt 11kg tänker jag. Inte 13.

Då kom man tillbaka till framgaffel och bakdämpre direkt, och där kan man kapa 1-1.5kg tror jag. Slangen och däcken gör ju sitt också.

Trimmade bildern, så det gröna sticker ut mer.

-ENVE hjul - med nya dekaler ;)
- Tune nav i hjulen, flata aero ekrar
-180mm Fox 36 TALAS
-specialbyggd RC4 med standard tune och titanfjäder kanske 500lbs (kortad 2 eller 4mm tror jag, minnet sviktar men det står säkert i tråden)
- saint 4-pot ok fram med XTR handtag, xtr 2-pot bak
- xtr vevparti 170mm
- oval krans fram för att få upp kedjelinjen när pedalerna är i våg, det frigör länkaget lite enligt linkage. Mindre kickback på större klinga typ.
- 3D printad kedjestyrare
- X0 bakväxel 10spd
- kolfiber sätepinne
- kolfiber sadel
- kolfiber styre med speciell 20mm styrstam
- någon sorts kompositpedaler
- skabbigt 10år gammalt däck bak
- nytt maxxis minion fram med slang

Den är givetvis inte perfekt, och den är 12 år gammal. Men jag tycker verkligen den blev jättefin. Den är inte på något sätt värd pengarna och tiden det kostade att bygga, för det blev långt över budget på en så gammal cykel :) Jag drar det på nöjeskontot och inte på cykelkontot.

Pimpade med gul växelwirehölje och vit bromsslang. Gula buntband där det behövdes.

Tror det kanske sitter en offset bushing där också, kommer inte ihåg. Jag svarvade till ett gäng iallafall.

Menar helt ärligt att det inte är sparat på någonting, förutom möjligen den 3D printade kedjestyraren.

5456BC68-5355-4A00-AEEB-8F4CA7DAC8B6.jpeg

Senast ändrad:
Hittade den här fantastiska tråden i arkivet:

Heja @Patrik Clifford

imag0812small-jpg.198856

10år efter så ser man vart dessa hojar hamnar. De hamnar hos mig :)

Jag tycker min blev snyggare, även om han använde sin hoj riktigare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp