Cykel för 10km platt pendling - Racer/Hybrid eller el?

Hej!
Jag har samma dilemma som TS att jag ska börja cykelpendla 10 km till och från jobbet året om. Jag skulle vilja ha en cykel som man kan hänga på väskor för att packa träningskläder eventuellt skjutsa barn till förskolan och kunna köra snabbare än min gamla Cresent för 300 kr från kyrkans marknad ;) Jag är inget proffs på att cykla utan har mest bara cyklat under pluggbiten till och från universitetet. Vad ska jag köpa för cykel?

Jag har läst hela tråden och det verkar som en gravel är en cykel med lite bredare däck och som är lätt att köra med även på vintern. Jag har inga problem om man behöver ha två uppsättningar däck, men jag skulle gärna vilja att det är så enkelt som möjligt att byta. Jag skulle även vilja ha en cykel som man inte behöver meka med allt för mycket utan att man kan fixa det själv utan special verktyg. Jag bor i Stockholm så vädret är ofta helt okej på vintern. Lite regn och möjligtvis slask lite då och då.

Tack på förhand!

Ha en riktigt skön dag!

Med vänlig hälsning, Henrik

Hej!
Jag har samma dilemma som TS att jag ska börja cykelpendla 10 km till och från jobbet året om. Jag skulle vilja ha en cykel som man kan hänga på väskor för att packa träningskläder eventuellt skjutsa barn till förskolan och kunna köra snabbare än min gamla Cresent för 300 kr från kyrkans marknad ;) Jag är inget proffs på att cykla utan har mest bara cyklat under pluggbiten till och från universitetet. Vad ska jag köpa för cykel?

Jag har läst hela tråden och det verkar som en gravel är en cykel med lite bredare däck och som är lätt att köra med även på vintern. Jag har inga problem om man behöver ha två uppsättningar däck, men jag skulle gärna vilja att det är så enkelt som möjligt att byta. Jag skulle även vilja ha en cykel som man inte behöver meka med allt för mycket utan att man kan fixa det själv utan special verktyg. Jag bor i Stockholm så vädret är ofta helt okej på vintern. Lite regn och möjligtvis slask lite då och då.

Tack på förhand!

Ha en riktigt skön dag!

Tjenare!

Vad har du för budget?

Jag hade funderat lite om jag var du på om du vill ha bock- eller rakt styre. Själv tycker jag att rakt styre är bättre för innerstadscykling och i slask/snö medans bock är bäst för längre sträckor och snabbhet (mer aerodynamiskt). Självklart skulle båda funka dock, jag pendlar personligen på gravel med bockstyre.

Tjenare!

Vad har du för budget?

Jag hade funderat lite om jag var du på om du vill ha bock- eller rakt styre. Själv tycker jag att rakt styre är bättre för innerstadscykling och i slask/snö medans bock är bäst för längre sträckor och snabbhet (mer aerodynamiskt). Självklart skulle båda funka dock, jag pendlar personligen på gravel med bockstyre.
Jag vet inte vad som är rimlig budget. Men mellan 10-20 tkr. Jag lägger hellre 5 tkr extra om jag vet att det är bättre kvalitet på cykeln. Jag har bara kört med rakt styre förutom på spinning ? Men jag kanske borde testa båda innan jag bestämmer mig för vad jag ska ha.

Hej!

Tack på förhand!

Ha en riktigt skön dag!

En hybrid med remdrift. Där har du en cykel som tål alla väder. Väl utrustad med skärmar, pakethållare och packväskor så har du en trotjänare. Får du in under 20k, med alla tillbehör jag räknade upp ovan,

En hybrid med remdrift. Där har du en cykel som tål alla väder. Väl utrustad med skärmar, pakethållare och packväskor så har du en trotjänare. Får du in under 20k, med alla tillbehör jag räknade upp ovan,
Tack för hjälpen! Vad är fördelen med remdrift? Är det svårare att byta däck och serva cyckeltrafiken eller spelar det ingen roll. Eller kör man med samma däck året om?

Tjenare!

Vad har du för budget?

Tack för hjälpen! Har du några tips på modeller? Jag är helt vilsen så jag vet inte riktigt vart jag ska börja.

Tack för hjälpen! Vad är fördelen med remdrift? Är det svårare att byta däck och serva cyckeltrafiken eller spelar det ingen roll. Eller kör man med samma däck året om?
Navväxel som inte är lika känslig för snö och is. Ingen smörjning och kedja som rostar.
Mindre kladd på byxor, tystare än kedja.
Hjul lossar man som på vilken cykel som helst.
Den dagen remmen behöver bytas så finns det en öppning på kedjestaget. (Håller längre än kedja.)

Ja att cykelpendla 10km utanför city i annat än frisk medvind utan att byta om (läs duscha) låter imponerande.
Jag har turen att ha både handduk och scrub suiten på hyllan när jag kommer fram och då behöver jag bara trycka ner underkläder i en tech bottle och kan rusha till o från jobbet på racern eller graveln. Skulle jag inte kunna byta om skulle jag alla gånger satsa på el och komma hyggligt fräch till jobbet.

Snart är du i n+1 träsket iaf, ?

Vill du ha bockstyre så skall det sitta på från början. Det är helt olika bromshandtag och växelreglage.
Kan varmt rekomendera en gravel. De har nästan alltid fästen för skärmar och pakethållare. Har lite bekvämare sittställning än en racer/cx. Men är lite sportigare än en hybrid. Med en gravel kan du även hänga på landsvägscykling utan problem om du skulle bli sugen på det.
Själv kör jag en Diverge (Specialized), pendlar 8-9km vid vacker väder.
Kör utan skärmar med enbart en Ass-saver.
Hej, såg ditt inlägg. Står inför att välja en (1!) cykel och står i valet och kvalet mellan en lättare gravel eller en komfortigare racer!? Du skriver; "Med en gravel kan du även hänga på landsvägscykling utan problem om du skulle bli sugen på det". Jag är intresserad av att veta om det är så, eller om jag behöver kämpa hårdare, än de på rena landsvägs-/komfortracercyklar, för att göra det? :) Har du egen erfarenhet av att cykla "snabbt" på landsväg, med en gravel? Tar tacksamt emot input.

Hej, såg ditt inlägg. Står inför att välja en (1!) cykel och står i valet och kvalet mellan en lättare gravel eller en komfortigare racer!? Du skriver; "Med en gravel kan du även hänga på landsvägscykling utan problem om du skulle bli sugen på det". Jag är intresserad av att veta om det är så, eller om jag behöver kämpa hårdare, än de på rena landsvägs-/komfortracercyklar, för att göra det? :) Har du egen erfarenhet av att cykla "snabbt" på landsväg, med en gravel? Tar tacksamt emot input.
Jag har hakat på en klubb några gånger med min gravel och vågar väl påstå att det är inte cykeln som gör störst skillnad. Hade inga problem att haka på. Lite långsam uppför, men det är jag oavsett cykel då jag är tyngre än de flesta som var med.
Sen spelar ju däck viss roll, gravel har bredare så luftmotstånd och rullmoststånd är ju högre.
Jag kommer göra det igen.

Jag har hakat på en klubb några gånger med min gravel och vågar väl påstå att det är inte cykeln som gör störst skillnad. Hade inga problem att haka på. Lite långsam uppför, men det är jag oavsett cykel då jag är tyngre än de flesta som var med.
Sen spelar ju däck viss roll, gravel har bredare så luftmotstånd och rullmoststånd är ju högre.
Jag kommer göra det igen.
Rullmotstånd kan i många fall bli lägre med bredare (bra) däck. Luftmotståndet torde inte vara många watt heller.

Här kan man läsa lite om man vill: https://www.renehersecycles.com/12-myths-in-cycling-1-wider-tires-are-slower/

Det finns ju även superdäck som GP 5000 AS TR 35mm som borde vara riktigt bra på asfalt men också funka för lättare grus. Om de inte hade kostat nästan 700kr per däck så hade dem suttit på min cykel.

Edit: inte riktigt så dyrt som jag trodde

Du har en cykel och 10k till jobbet. Cykla 2 veckor och reflektera över vad som funkar och inte.
Sedan har du nog ett hyfsat beslutsunderlag...

Du har en cykel och 10k till jobbet. Cykla 2 veckor och reflektera över vad som funkar och inte.
Sedan har du nog ett hyfsat beslutsunderlag...
Du menar att man bara ska kasta sig ut helt vind för våg utan att konsultera happy om skor, tröjor, hur svettig man blir eller inte blir beroende på vind, däck, och styre?

En Yoshemite gubbcykel med någorlunda smord kedja, funkar för 2 x 10 km pendling. Svårigheterna uppstår om man vill börja kapa tid, då är det nog bra med en lite ballare hoj.

Hittade ett något slitet gammalt däck att förse min skogs-ss med istället för det fina som satt på. Lagningen av revan i sidan med gorillatejp på insidan höll inte länge. Definitiv nergradering av åkupplevelsen.

Tillbaka
Topp