Svaga lårmuskler - Brompton el?

Hej!

Har fått problem med lårmusklerna och blivit tvungen att gå över till elcykel. Använder en Ecoride Ambassadör och kan cykla på ettans växel. Kan inte använda den typ av motor som känner av pedalkraften, blir för tungt...

Skulle nu behöva en Brompton, att ta med på buss och tåg. Frågan till er med erfarenhet: Tror ni att det skulle funka på ettan och kanske tvåan på en sådan? För den motorn ger väl - liksom Ambassadören - skjuts oavsett pedalkraft?

Goda hälsningar,

Peter

Funkar inte alla elcyklar så att de känner av hur mycket man tar i och bidrar i förhållande till det?

Enkelt sagt kan man väl säga att motorer som är placerade i något av hjulen (fram eller bak) bara kräver att man rör på vevarmarna, sk lufttrampa. En mittmonterad motor är momentstyrd så den ger bara den assist som du själv trycker på.
Så det är en cykel med motorn i hjulet det låter som om du ska ha, och det verkar som om bromton bara kör med motorn i framhjulet?

Enkelt sagt kan man väl säga att motorer som är placerade i något av hjulen (fram eller bak) bara kräver att man rör på vevarmarna, sk lufttrampa. En mittmonterad motor är momentstyrd så den ger bara den assist som du själv trycker på.
Så det är en cykel med motorn i hjulet det låter som om du ska ha, och det verkar som om bromton bara kör med motorn i framhjulet?
Inte alltid. Bafangs/8fun har en enkel vev-motor som inte har någon sådan effektmätning mot pedalerna. Den går om man trampar. Säljs ofta på biltemacyklar och liknande eller som fristående kit.

Så har jag också uppfattat saken.

Det jag egentligen funderar på, är om ettans - och möjligtvis tvåans - växel på Brompton el, motsvarar ettan på Ecoride Ambassadör. Det är viktigt för mig att Brompton inte blir tyngre att cykla på.

fridhems cykel i malmö/lund har också haft bromton ett tag, oklart om de har elvarianten dock. Ring och hör med dem, de är grymt trevliga!

Jag skulle nog fundera på om cykel är rätt färdmedel i ditt läge. Det är svårt med elcykel att ta sig fram utan belasta låren

Men finns någon som är haj på utväxling? Som skulle kunna säga något om hur Bromptons växlar ligger jämfört med Ecorides, enligt ovan?
Det är lite klurigt. Jag är ganska säker på att du kan byta drev i både klinga och nav och på det viset ändra utväxlingen så det bör inte bli något problem. Vidare är det ju små hjul så om det är samma nav som på en vanlig cykel bör växlarna bli lättare. Elmotorn är sannolikt en enklare standard-produkt och om du tar reda på vilket fabrikat den är kan du kanske testa en annan cykel med samma motor? För jag tror det är motorn snarare än växlarna på cykeln som fäller avgörandet. På vår bafang-motor behöver jag ge lika mycket kraft på nästan alla växlar - motorn tar hand om resten - den enda skillnaden är att jag trampar långsammare.

Vet inget om Bromptons elcykelkoncept men efter att tidigare jobbat med utvecklingen av ett system så vet jag att det finns momentsensorer och rörelsesensorer.
Man brukade säga att momentsensorer var bättre för själva upplevelsen då man kan styra motorns moment utefter hur mycket du själv pytsar in. Detta går inte med rörelsesensorer som i princip bara registrerar att man trampar, inte hur mycket kraft man lägger på.
Det finns absolut navmotorer med momentsensorkonceptet, det var det jag jobbade med.
Ofta cyklas elcyklar med låg kadens, det är iaf min reflektion.
Jag har för mig att man på drivlinor med rörelsesensorer (iaf vissa) kan laborera med att montera extra magneter på "ringen" då tror systemet att man trampar snabbare än man gör. (Iaf för några år sedan så var rörelsesensorerna nån form av ring med magnet/magneter på som följde vevarmen.)
Lycka till!

Brompton tog enormt många år på sig att utveckla sin elcykel så jag skulle inte svära på att det är en off-the-shelf-motor från någon annan tillverkare.

Som David och andra är inne på så; nej, det du säger gäller inte längre. Motor i hjul kan mycket väl vara ihopkopplad med momentsensor.

Och så här beskriver Brompton sin teknik: "The pedal rotation sensor on the Brompton Electric folding bike features a smart torque sensor to measure the exact amount of pressure you put on the pedals. Offers smoother and more direct assistance to give a natural-feeling boost. The more you pedal, the more surge you feel from the support the Brompton Electric folding bike provides. Similarly, when you want to slow down, the sensor will adapt and lower the assistance provided by the motor."

Det finns ju konverteringskit för Brompton också, eftersom de tog så lång tid på sig så var det en eller ett par företag som tog fram fina konverteringar. Det går ju att misstänka att de är simplare.

Jag har en liten motor, controller och batterier som räcker 15-20 km + en Brompton-framgaffel som är breddad för att passa motorn. Går att köra med PAS eller tumgas (men det får man ju inte), men det är DIY-nivå så man får vara beredd att pyssla lite för att få till det bygget. Oklar status på batterierna också då de legat i många år. Är du händig kan du få ta över och komplettera med en manuell Brompton.

Tack alla för svar och ursäkta sen återkoppling!

Jag kom av mig lite när johan44 citerade Brompton ovan och jag förstod att jag varit på fel spår hela tiden... Trots att Bromptons motor sitter i framhjulet, så är den INTE av typen som driver bara man trampar runt - utan den känner av pedalkraften, vilket alltså inte funkar med mina krånglande muskler.

Jag ser två alternativ:

1. Installera en Zwytch på en vanlig Brompton, men har inte lyckats få deras kundtjänst att svara på vilket slags motor de har.

2. Montera mindre drev på en el-Brompton enligt Jonathan F:s förslag ovan. Kruxet med detta är att en el-Brompton är väldigt dyr och att jag inte kommer att veta om det funkar förrän det är gjort...

Synpunkter på detta? :)

Jag kom av mig lite när johan44 citerade Brompton ovan och jag förstod att jag varit på fel spår hela tiden... Trots att Bromptons motor sitter i framhjulet, så är den INTE av typen som driver bara man trampar runt - utan den känner av pedalkraften, vilket alltså inte funkar med mina krånglande muskler.

Jag ser två alternativ:

1. Installera en Zwytch på en vanlig Brompton, men har inte lyckats få deras kundtjänst att svara på vilket slags motor de har.

2. Montera mindre drev på en el-Brompton enligt Jonathan F:s förslag ovan. Kruxet med detta är att en el-Brompton är väldigt dyr och att jag inte kommer att veta om det funkar förrän det är gjort...

Köp ett billigt konverteringskit från någon av webbhandlarna :) kolla bara så det är ce-märkt om du köper från icke EU. Lämpligen navmotor. Lämna sedan in till bra butik som kan ekra upp (stäm av med dem innan att de kan få tag på så korta ekrar bara)

Men måste det vara en brompton? Om du ska ha elmotor mm så blir det ju lite tyngre och går lite lättare så då kanske en enklare modell funkar bra?

Men måste det vara en brompton? Om du ska ha elmotor mm så blir det ju lite tyngre och går lite lättare så då kanske en enklare modell funkar bra?

Biltemas hopvikbara elcykel är säkert ett bra alternativ för den som ska ha med den i bakluckan eller i båten, men för mig blir denna cykel för otymplig att ha med på buss och tåg, 40 cm bred hopfälld istället för Bromptons 27, och dessutom tyngre. Behöver en så lätt och smidig som möjligt och ingen verkar slå Brompton i detta avseende.

Biltemas hopvikbara elcykel är säkert ett bra alternativ för den som ska ha med den i bakluckan eller i båten, men för mig blir denna cykel för otymplig att ha med på buss och tåg, 40 cm bred hopfälld istället för Bromptons 27, och dessutom tyngre. Behöver en så lätt och smidig som möjligt och ingen verkar slå Brompton i detta avseende.
Förstår! Då tänker jag att mitt tips precis ovanför är det bästa :)

Du tänker helt rätt, Brompton fungerar att ta med i kollektivtrafiken men de som viks på "bredden" är klart större och bökigare att ha med. Har testat båda.

Jag ser två alternativ:

Har du kollat med killarna på Elcykelkompaniet (som för övrigt har Brompton på lager)? Dom är ju lite kluriga och kanske finns det sätt att gå runt momentsensorn om du förklarar din situation för dom.

Det finns ju konverteringskit för Brompton också, eftersom de tog så lång tid på sig så var det en eller ett par företag som tog fram fina konverteringar. Det går ju att misstänka att de är simplare.

Jag har en liten motor, controller och batterier som räcker 15-20 km + en Brompton-framgaffel som är breddad för att passa motorn. Går att köra med PAS eller tumgas (men det får man ju inte), men det är DIY-nivå så man får vara beredd att pyssla lite för att få till det bygget. Oklar status på batterierna också då de legat i många år. Är du händig kan du få ta över och komplettera med en manuell Brompton.
Tack, vad snällt, men så händig är jag nog inte, tyvärr... Numera verkar det också finnas kit som går att montera utan ombyggnad av cykeln.

Har du kollat med killarna på Elcykelkompaniet (som för övrigt har Brompton på lager)? Dom är ju lite kluriga och kanske finns det sätt att gå runt momentsensorn om du förklarar din situation för

Aha! Är detta kanske ett sådant konverteringskit som du menar: https://www.swytchbike.com/folding-ebike-conversion-kit/ ? Och hur menar du med att ekra upp - i så fall? Tack för goda tips!
Blev lite hoppfull först, men det de kallar pedalsensor verkar vara det som här har kallats momentsensor...

Vad är monit, menar du minut, eller :)?
Ok, hoppas du har rätt, men det står ju: "As you continue your journey the motor will adapt to you by providing you more or less power depending on your cycling speed, and how fast you are pedalling." Kan inte det tolkas som att den känner av kraften?

Vad är monit, menar du minut, eller :)?
Ok, hoppas du har rätt, men det står ju: "As you continue your journey the motor will adapt to you by providing you more or less power depending on your cycling speed, and how fast you are pedalling." Kan inte det tolkas som att den känner av kraften?
Minut menade jag :)

Jag vet såklart inte säkert - bäst är ju att fråga dem på olika sätt tills du får ett bättre svar - men de enkla elmotorer jag haft att göra med slutar driva om man trampar mer än 90-100rpm ca. (Rpm= rotationer per minut). Det kan vara det de menar :)

Minut menade jag :)

Jag vet såklart inte säkert - bäst är ju att fråga dem på olika sätt tills du får ett bättre svar - men de enkla elmotorer jag haft att göra med slutar driva om man trampar mer än 90-100rpm ca. (Rpm= rotationer per minut). Det kan vara det de menar :)
Detta talar väl för att du har rätt i detta?

"The sensors work through the magic of magnets- the magnets contained on the PAS ring are able to help the Swytch kit determine the cadence of your pedalling. By cadence, we are referring to the fact that the power kicks in when you pedal and stops when you stop. The power level is selected manually by you on the power pack, and does not depend on how hard you pedal. It can easily be dialed up and down, or turned on and off, as you cycle to get a mix of bike and eBike!"

Som David och andra är inne på så; nej, det du säger gäller inte längre. Motor i hjul kan mycket väl vara ihopkopplad med momentsensor.

Och så här beskriver Brompton sin teknik: "The pedal rotation sensor on the Brompton Electric folding bike features a smart torque sensor to measure the exact amount of pressure you put on the pedals. Offers smoother and more direct assistance to give a natural-feeling boost. The more you pedal, the more surge you feel from the support the Brompton Electric folding bike provides. Similarly, when you want to slow down, the sensor will adapt and lower the assistance provided by the motor."
Jag hittar inte sidan där Brompton skriver så, skulle du kunna länka?

Detta talar väl för att du har rätt i detta?

"The sensors work through the magic of magnets- the magnets contained on the PAS ring are able to help the Swytch kit determine the cadence of your pedalling. By cadence, we are referring to the fact that the power kicks in when you pedal and stops when you stop. The power level is selected manually by you on the power pack, and does not depend on how hard you pedal. It can easily be dialed up and down, or turned on and off, as you cycle to get a mix of bike and eBike!"
Där har du ditt svar. Så köp en sådan när de är i lager. :)

Funkar inte alla elcyklar så att de känner av hur mycket man tar i och bidrar i förhållande till det?
Jag har en elcykel med frontmotor som kräver trampkraft (tre effektlägen) bara i motlut. I övrigt räcker det att röra pedalerna en aning, ingen tryck behövs. Jag har också en annan elcykel, fatbike (fem effektlägen), med mittmotor, som kräver alldeles för mycket pedalkraft också på det högsta effektläget. Den första har jag använt i många år, den senare är ny och står oftast oanvänd.

Hej!

Har fått problem med lårmusklerna och blivit tvungen att gå över till elcykel. Använder en Ecoride Ambassadör och kan cykla på ettans växel. Kan inte använda den typ av motor som känner av pedalkraften, blir för tungt...

Skulle nu behöva en Brompton, att ta med på buss och tåg. Frågan till er med erfarenhet: Tror ni att det skulle funka på ettan och kanske tvåan på en sådan? För den motorn ger väl - liksom Ambassadören - skjuts oavsett pedalkraft?

Goda hälsningar,

Peter
Jag har i stort sett samma problem. Använder sedan flera år en Jopo (från Helkama) med frontmotor (kanske inte saluförs numera). Den kräver ingen pedalkraft om det inte är uppförsbacke. Det räcker med att man roterar pedalerna. Med den här cykeln kan jag köra på alla (tre) växlar så länge batteriet (tre effektlägen) räcker (dessutom fungerar den bra också utan el-assistans - bekväm är den också, för både stora och små, jag väger ca 90 kg och har dryg medlelängd). Med cyklar som fungerar progressivt utgående från pedalkraft orkar jag inte långt.

Tillbaka
Topp