Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Någon som känner till vart det finns några sjöisar som är åkbara kring Stockholmsområdet?
Hur är isen? Funderar på att ta en kvällstur ikväll om det inte avrådes ifrån.
Långfärdsskridskor fastnar också i sprickor. Lyckades pricka några på östra sidan. Eller menar du att fartskridskorna går sönder?Men på långfärdsskridskor är det ingen problem.
Långfärdsskridskor fastnar också i sprickor. Lyckades pricka några på östra sidan. Eller menar du att fartskridskorna går sönder?
Slänger ut en fråga i denna tråden!
Önskar börja åka långfärdsskridskor här i Göteborgsområdet. Gärna långt och med övernattning. Kommer mao gå iland och göra upp eld/slå upp tält osv. Ibland vill jag hjälpa ett barn som ramlat och slagit sig, eller bogsera hem ett trött barn.
Samtidigt skulle jag någon enstaka gång vilja åka längdskidor. Egentligen rakt ut på fjället i obanad terräng, men mer rimligt spårad bana på golfbanan här intill..
Så, vilken utrustning köper jag?
- Skridskor med lös häl
- Pjäxor som går att gå i
- Går det att kombinera skridskor med skidor utan att kompromissa bort sig fullständigt?
Ungefär som att fråga "vilken cykel ska jag köpa om jag vill cykla Vätternrundan och grus och mtb på samma gång"...??
Slänger ut en fråga i denna tråden!
Önskar börja åka långfärdsskridskor här i Göteborgsområdet. Gärna långt och med övernattning. Kommer mao gå iland och göra upp eld/slå upp tält osv. Ibland vill jag hjälpa ett barn som ramlat och slagit sig, eller bogsera hem ett trött barn.
Samtidigt skulle jag någon enstaka gång vilja åka längdskidor. Egentligen rakt ut på fjället i obanad terräng, men mer rimligt spårad bana på golfbanan här intill..
Så, vilken utrustning köper jag?
- Skridskor med lös häl
- Går det att kombinera skridskor med skidor utan att kompromissa bort sig fullständigt?
Ungefär som att fråga "vilken cykel ska jag köpa om jag vill cykla Vätternrundan och grus och mtb på samma gång"...??
Tror att jag vill ha pjäxor med mycket stöd av lite olika anledningar. Jag ska inte stoppa pjäxorna i elden, utan tänker främst på att de behöver gå att gå runt i utan att de är allt för hala, så sulan bör inte vara av plast tänker jag.Jag tycker inte om läderskor vid skridsko och turskidsåking för att de ger (för) lite stöd i sidled. Jag vill har skor med stöd ovanpå. Till turskidsåking använder jag en gammal model av Fischer OTX Adventure BC. Svårt av få tag i dock. Och plaststöf ovanpå är kankse ivägen vid brasan.
Min son använder skatepjäxor till att denna aktiviteter.
Jag kan tipsa om Åsnes Mountain Race som bra allround skida med 3/4 stålkant. Tyvärr finns 51 mm versionen inte längre. 48 mm (60 mm vid spetsen) ger lite mindre bärighet i nysnö. Men smalare är klart trevligare på golfbanan.
- Skridskor med lös häl
Låter som jag då ha är en korrekt uppfattning om hur det funkar!?Det är väl löshäl man kör i princip även om det nog finns annat att köpa fortfarande. De flesta rekommenderar BC-bindningar till långfärdsskriodskor och turåkning så det går ju bra med samma.
typ dessa
![]()
Isvidda Flex With Mounted Rotefella BC Black | Köp Isvidda Flex With Mounted Rotefella BC Black här | Outnorth
Flex With Mounted Rotefella BC från Isvidda är ett par långfärdsskridskor för turer på naturis.www.outnorth.se
Sen skidor kan man ju åka på olika sätt, tur- eller längdåkning och lite där emellan.
Tror att jag vill ha pjäxor med mycket stöd av lite olika anledningar. Jag ska inte stoppa pjäxorna i elden, utan tänker främst på att de behöver gå att gå runt i utan att de är allt för hala, så sulan bör inte vara av plast tänker jag.
Av namnet att döma på de du rekommenderar så förmodar jag att det är en BC-bindning jag ska sikta på för skridskorna? Blir sådana skidor dugliga både i spår och lite enklare turande eller blir de bara dåliga på allt istället? Det hade varit optimalt att komma undan med en pjäxa till båda sakerna, men samtidigt vill man ju kunna åka dugligt i spår även med polare som kör riktiga skidor.
Ja men det är helt rätt skulle jag säga. Sen går det bara att montera bindningarna på skridskorna funkar ju vilken pjäxa som helst. Däremot brukar man ju inte rekommendera helt "vanliga" klassiska pjäxor till skridskor, däremot tycker jag det funkar bra.. Med vanliga klassiska menar jag då för klassisk till skillnad från skejt.Låter som jag då ha är en korrekt uppfattning om hur det funkar!?
Som jag förstår det så funkar det att kombinera skridskor och turskidor med en enda pjäxa, och att det också finns skridskor som funkar med mer renodlade skidpjäxor så man kan kombinera skidpjäxor med skridskor. Det första alternativet är däremot svårt att kombinera med "riktiga" skidor för spåråkning, och det andra gör att man får plastiga pjäxor som är svåra att gå runt i. Är det en någorlunda korrekt uppfattning?
Ja men det är helt rätt skulle jag säga. Sen går det bara att montera bindningarna på skridskorna funkar ju vilken pjäxa som helst. Däremot brukar man ju inte rekommendera helt "vanliga" klassiska pjäxor till skridskor, däremot tycker jag det funkar bra.. Med vanliga klassiska menar jag då för klassisk till skillnad från skejt.
Men nej, att åka med BC-pjäxor i spår skulle jag inte göra i onödan, det går väl men de brukar va så breda så de sticker lite utanför skidorna.
Sen har jag aldrig haft problem att gå i några pjäxor direkt, gjort någon skridskotur och gått kilometervis mellan sjöar i skidpjäxor.
Jag tycker tvärtom. Klassika pjäxor på skridskor är riktigt kass! mjuka sulor där man inte kan sätta kraft och ingen stöd i sidled. I fjällorna kör jag många km i spåret med mina turskidor och turpjäxor. Det är klart inte så snabbt som klassika pjäxor, men inte störande heller.
Det finns kombipjäxor också. Aldrig ens testat såna men då ska man ju ha stöd som i en skejtpjäxa men böjligheten framåt som en klassisk. Detta är då alltså "vanliga" längdbindningar
![]()
Salomon XC SHOES PRO COMBI SC
Salomon PRO COMBI SC är en utmärkt längdåkningspjäxa för åkare som just börjat tävla i flera discipliner. Det progressiva stödet i sidled, friheten för fotleden och den flexibla sulan gör att de lämpar sig perfekt för både fristil och klassisk stil. Pjäxan är 100 % PVC-fri. Mångsidighet och prest...www.skistart.com
Tack för informativa svar!
Om vi snackar "böjlighet" i klassiska skidojäxor, menar man då att de böjer sig i sulan? Jag har problem med en stortåled (Hallux Valgus) och ser gärna att alla skor är så oböjliga som möjligt i sulan, så att stortån inte böjer sig i onödan. Som exempel så trivs jag jättebra att gå i mina spd-skor med helt stum sula - kan gå hur långt som helst i dessa!
Med tanke på ovanstående kanske det är mot skatepjäxor jag ska titta ändå då...? Men då kan jag inte längre tura, men däremot skateskida och långfärdsåka på ett bra sätt?
Tack för informativa svar!
Om vi snackar "böjlighet" i klassiska skidojäxor, menar man då att de böjer sig i sulan? Jag har problem med en stortåled (Hallux Valgus) och ser gärna att alla skor är så oböjliga som möjligt i sulan, så att stortån inte böjer sig i onödan. Som exempel så trivs jag jättebra att gå i mina spd-skor med helt stum sula - kan gå hur långt som helst i dessa!
Med tanke på ovanstående kanske det är mot skatepjäxor jag ska titta ändå då...? Men då kan jag inte längre tura, men däremot skateskida och långfärdsåka på ett bra sätt?
Grymma svar, tack!? Återkommer när jag kommit iväg - barmarksfrost och kallt under all överskådlig prognos här i Göteborgsområdet borgar för kalasfina isar. Klaffar allt står jag på ett par skridskor till helgen!?
Moderna plastsulor tycker jag har ett acceptabelt fäste. Märker ingen större skillnad på snö eller stengolv jämfört med vandringskängor med Vibramsula. Finns många BC pjäxor med lika plastsula som skatepjäxor.tänker främst på att de behöver gå att gå runt i utan att de är allt för hala, så sulan bör inte vara av plast tänker jag.
Får passa på att tacka för goda tips och berätta hur det blev till slut!
Gick slutligen på ett par renodlade turpjäxor - ett par Alpina Wyoming. Hade kanske kunnat provat fler modeller och hittar några jag gillade mer rent estetiskt, med dessa satt bra och var vad som fanns hemma i storlek 47 hos Kanotcentrum i Göteborg, där jag fick riktigt bra hjälp.
Till det blev det ett par Zandstra Blade (tror jag åtminstone att de heter).
Visa bilaga 669054
Med noll tidigare erfarenhet kan jag inte uttala mig om hur sakerna känns. Det enda jag vet är att benen är lite trötta men fötterna glada, så då är nog allt i sin ordning.
Hade en liten och en stor (lite mer erfaren) skridskoåkare med mig på turen genom pudrig snö på ganska okej is. Lite spårigt eller vad man ska säga här och var, men överlag helt okej. Bådar gott för framtiden, ser fram emot längre turer!?
Pjäxorna fungerade ypperligt vid vedsamling på land!
Visa bilaga 669055
Förlåt, men.Är isen redan tillräckligt säker för tur med barn på din sidan av Sverige?
Förlåt, men.
Is varierar, så gott som alltid. Det finns så gott som alltid svagare och starkare partier på ett vatten. Att isen är stark/tjock går att säga just där och just då, sen är det bedömning (och kännedom om vattnet) som gäller, både med och utan barn. Att tänka att isen är tjock, vit, stark, osv. tror jag är en risk i sig, hugg igenom och du vet bärigheten, var vaksam (!...) på förändringar och hugg igen där, annat är gissningar som kan vara bättre eller sämre.
Vi valde områdets mest issäkra sjö, kollade med erfarna åkare som varit ute på aktuella sjön tidigare i veckan och imorse och åkte i färska spår från andra åkare. Därtill pikade vi ofta och höll koll - snön låg överallt och gjorde att man inte såg så mycket. I övrigt var det åkning på led med avstånd mellan åkare och barnet sist eller emellan oss, plus såklart genomgång av säkerhet osv med barnet.Är isen redan tillräckligt säker för tur med barn på din sidan av Sverige?
Vi valde områdets mest issäkra sjö, kollade med erfarna åkare som varit ute på aktuella sjön tidigare i veckan och imorse och åkte i färska spår från andra åkare. Därtill pikade vi ofta och höll koll - snön låg överallt och gjorde att man inte såg så mycket. I övrigt var det åkning på led med avstånd mellan åkare och barnet sist eller emellan oss, plus såklart genomgång av säkerhet osv med barnet.
Det var ungefär en miljard andra åkare, fotgängare och sparkåkare ute på isen, så fler gjorde liknande bedömning. Många av dessa var däremot helt utan säkerhetsutrustning, även barn utan dubbar osv... Jag släpar barnen på massor av rejäla äventyr och många tycker nog man är tokig, men säkerheten går såklart alltid först!
På västkusten hann isen på skogssjöarna ligga till sig lite innan snön kom, och de hann bli åtminstone 5-6 cm. Men uppåt Mälardalen kom isolerande snö på mycket tunna isar, bara några cm. Jag skulle inte heller ge mig ut på isarna i Stockholmstrakten än.Såklart. Men jag är bara förvånad att man redan vågar sig ut med barn vid västkusten när det fanns mycket öppet vatten kring Stockholm i helgen. Skulle tänka att isen är ännu riktigt tunt