[OT] Långfärdsskridskor - Turrapporter, isläget mm i Sth-området?

Vi hade ca 7 cm is när vi åkte igår. Tyvärr kom det lite snö inatt och förmodligen blir det lite mer nederbörd följt av varmare väder i veckoslutet, och då förmodar jag att det blir riktigt dåligt att åka skridskor.

Häromkring blir det allt som oftast slaskväder, så det här stabila kalla vädret vi haft senaste veckorna är mycket ovanligt, framförallt såhär tidigt. Jag arbetar med snöröjning och markarbeten och har gjort så sedan jag var 19 (snöröjning tom ännu tidigare), och de gånger vi behövt avbryta markarbetena pga kallt väder innan årsskiftet är lätträknade.

Hur som helst! När det nu ligger ca 5 cm pudersnö på 5-7 cm is, vad händer när det sedan blir töväder? Införlivas snön med isen efter ett tag eller behöver allt försvinna innan det kan bli bra is igen? Förstår att det inte går att svara konkret utan att vara på plats osv, men om vi generaliserar lite??

Vi hade ca 7 cm is när vi åkte igår. Tyvärr kom det lite snö inatt och förmodligen blir det lite mer nederbörd följt av varmare väder i veckoslutet, och då förmodar jag att det blir riktigt dåligt att åka skridskor.

Häromkring blir det allt som oftast slaskväder, så det här stabila kalla vädret vi haft senaste veckorna är mycket ovanligt, framförallt såhär tidigt. Jag arbetar med snöröjning och markarbeten och har gjort så sedan jag var 19 (snöröjning tom ännu tidigare), och de gånger vi behövt avbryta markarbetena pga kallt väder innan årsskiftet är lätträknade.

Hur som helst! När det nu ligger ca 5 cm pudersnö på 5-7 cm is, vad händer när det sedan blir töväder? Införlivas snön med isen efter ett tag eller behöver allt försvinna innan det kan bli bra is igen? Förstår att det inte går att svara konkret utan att vara på plats osv, men om vi generaliserar lite??

Bästa är att allt snö smälter ordentligt innan det fryser igen, då har man perfekt is.

Värsta fall är när snön smälter halvt, folk går och åker skridsko ändå och allt friser ihop igen. Då blir det oåkbart.

Rent mildväder brukar va ganska bra för isen. Blir det bara plusgrader ett par dagar smälter snön rätt snabbt och det blir kanske lite vatten på isen men ofta helt ok is under det. Första gången en is drabbas av mildväder brukar det bli en del vatten på isen på sina ställen, sen när det smält hit och dit ett pargånger brukar vattnet rinna undan ganska mycket och isen kan va rätt torr även om det bara regnar och är milt. Snö på is brukar smälta rätt snabbt, det lilla som är nu försvinner på någon dag om det blir plusgrader gissar jag.

För att det ska bli bra skejtföre för skidor på is brukar krävas en del snö och typ kallt på nätter, varmt på dagarna. Då fryser snön fast i isen.

Sen tar ju alla plusgrader på isen naturligtvis men 3 plus en dag gör extremt lite. Det kan vara kanonfina isar efter lite mildväder och då är man ensam ute.

Snö som sjunker ner i vatten och sedan fryser innan den smält ordentligt kallas för stöpis och är lite svagare än kärnis. Vid blidväder mjuknar stöpis snabbare än kärnis.

5-7 cm nyfrusen is med nysnö ovan brukar inte anses jättesäker. Speciellt om isläggningen sker vid hårda vindar fryser läsidan av sjön snabbare än sidan med pålandsvind. Sund och/eller grundområden där vattnet cirkulerar mer kan isen frysa flera dagar senare och därmed ge kraftigt varierande is.

Grundläggande iskunskap räcker långt för att identifiera riskområden. Se tex https://www.issakerhet.se/fakta-om-is/
Även barn i lekskoleåldern brukar kunna ta till sig av iskartan.

2023-12-10-21-33-13-971.jpg

Herregud vilken evighetsmaskin att ploga 1,4 mil snö med!? Kör dom inte ut med större fordon när isen bär? Eller det kanske den inte gör ännu..?
Den är ungefär hälften, dvs ~7 km.
Kring Stockholm anlitar kommunerna numera underleverantörer som gör jobbet så billigt och dåligt som möjligt. Bara Norrviken där kommun har samarbete med en skridskoklubb som jobbet görs acceptabelt.

Brukar vara betydligt bättre banor när en lokal bonde anlitats.

Kring Stockholm anlitar kommunerna numera underleverantörer som gör jobbet så billigt och dåligt som möjligt. Bara Norrviken där kommun har samarbete med en skridskoklubb som jobbet görs acceptabelt.

Lokal bonde är alltid rätt svar. Synd att det inte finns några kvar. RIP snöröjning.

Tycker att Edsviken och Sigtunafjärden och brukar var röjda bra.

Vad tycker ni skridskoåkare om man skulle testa att ta cykeln ut på de plogade spåren på isarna?
Blir det glåpord samt tjära och fjädrar?
Givetvis hålls det undan för snabbare fordon.

Vad tycker ni skridskoåkare om man skulle testa att ta cykeln ut på de plogade spåren på isarna?
Blir det glåpord samt tjära och fjädrar?
Givetvis hålls det undan för snabbare fordon.

Utan dubb ingen problem. Med dubb gärna så nära kanten som möjligt.

Och jag säger att plogning är ett jävla ofog . Sabbar oftast den sjön för resten av säsongen till egen smältning och återfrysning.

Utan dubb ingen problem. Med dubb gärna så nära kanten som möjligt.
Tack. Kör odubbat, så det kanske blir en omväg på Brunnsviken imorgon.
Skriker folk på mig, så hänvisar jag till den här tråden bara :love:
Dutch approved räcker långt i skridskosammanhang⛸️
1704470908675.png

Tack. Kör odubbat, så det kanske blir en omväg på Brunnsviken imorgon.
Skriker folk på mig, så hänvisar jag till den här tråden bara :love:
Dutch approved räcker långt i skridskosammanhang⛸️
Visa bilaga 674223

När jag var ung var det bara coola ungdomar som cyklade på isen. Greppet var nästan noll och man kunde bara köra rakt fram. Men nuförtiden har jag Specialized däck som har klart bättre grepp än mina skor, så det borde funka nu.

Rekommenderas Edsviken eller Norrviken baserat på kvaliten på isytan och plogning? Har ungefär lika långt till båda sjöarna med bil.

Öresjön Marks kommun. Nog ganska optimal sjö idag då den varit öppen ganska nyss. Rätt stor och bra för isjakt antar jag?

Ser ut som gjort för isjakt, det hade varit kul att testa.
Tror dock att det inte är speciellt lämpligt att åka isjakt på nyis. 10 cm tjock is brukar vara absolut minimum på en rekad bana. Ingen vill vikas runt ett vant i 70-90 km/h.
Till skillnad från skridskor går isjakter bra även på skrovlig och snötäckt is. Har en DN-jakt, men åker väldigt sällan numera.

Drevviken idag. Ca 9 km plogad bana. Rätt dålig kvalite på isen. Men fint i solen. Vissa valde cykeln istället.
IMG_2288.jpeg

Rekommenderas Edsviken eller Norrviken baserat på kvaliten på isytan och plogning? Har ungefär lika långt till båda sjöarna med bil.
Jag föredrar Norrviken framför Edsviken pga jämnare is. Edsviken är en havsvik och är ofta skrovligare. Edsviken har lite trevligare omgivningar som soliga dagar klår Norrviken.

Det finns FB-grupper för båda sjöarna som uppdateras ofta. Sök på
”Norrvikens sjöisbana” samt ”Edsviken - isnytt och långfärdsskridskor”

Enligt inlägg på Edsvikens fb-grupp har någon/några privatpersoner plogat med sina privata fyrhjulingar.

Jag föredrar Norrviken framför Edsviken pga jämnare is. Edsviken är en havsvik och är ofta skrovligare. Edsviken har lite trevligare omgivningar som soliga dagar klår Norrviken.

Det finns FB-grupper för båda sjöarna som uppdateras ofta. Sök på
”Norrvikens sjöisbana” samt ”Edsviken - isnytt och långfärdsskridskor”

Enligt inlägg på Edsvikens fb-grupp har någon/några privatpersoner plogat med sina privata fyrhjulingar.

Håller helt med.

Tittade just på SSSK och där får Norrviken bättre betyg just nu: Edsviken är skrovligare.

Visa bilaga 674394De säger att friluftsliv är populärt..Åkte ca nästan 3 mil på denna isen idag, 2 mil utan att se en människa ute på isen.
Stiligt! Jag åkte också på västra sidan av Sverige, men i Lerums kommun på Stamsjön.

IMG_5452.jpeg

Jag är ju nybörjare, men tyckte isen kändes tveksam idag. 3-5 cm, dock helt klar och verkade hård. Det var några otrevliga stunder med is som sprack och small när man högg i den och jag kände mig inte trygg att åka vidare, så det blev en kort tur sen grillning istället.

Inget av ovanstående hindrade dock stora familjer med flera barn att kuta kors och tvärs på isen i samlad grupp, flera föräldrar utan dubbar drog barn i pulka, hela gäng av hockeyspelare drog omkring osv. Jag kanske är feg och en aning okunnig, men det kändes inte alls bra faktiskt.

Fattar att det finns skridskoåkare som åker på riktigt tunna isar och så, men då vet de ju oftast vad de håller på med och riskerar sig själva, men att släpa ut tvååringar i pulka var lite sjukt imho.

Hade ni dragit ut ungarna på isen vid 3 cm tjocklek?

Stiligt! Jag åkte också på västra sidan av Sverige, men i Lerums kommun på Stamsjön.

Visa bilaga 674434

Jag är ju nybörjare, men tyckte isen kändes tveksam idag. 3-5 cm, dock helt klar och verkade hård. Det var några otrevliga stunder med is som sprack och small när man högg i den och jag kände mig inte trygg att åka vidare, så det blev en kort tur sen grillning istället.

Inget av ovanstående hindrade dock stora familjer med flera barn att kuta kors och tvärs på isen i samlad grupp, flera föräldrar utan dubbar drog barn i pulka, hela gäng av hockeyspelare drog omkring osv. Jag kanske är feg och en aning okunnig, men det kändes inte alls bra faktiskt.

Fattar att det finns skridskoåkare som åker på riktigt tunna isar och så, men då vet de ju oftast vad de håller på med och riskerar sig själva, men att släpa ut tvååringar i pulka var lite sjukt imho.

Inte ens nederländare skulle åka på 3 cm is i Nederländerna. Var det verkligen 3 cm på ställen där folk var? Jag skulle tänka att man då går genom när flera personer står nära varandra.

Inte ens nederländare skulle åka på 3 cm is i Nederländerna. Var det verkligen 3 cm på ställen där folk var? Jag skulle tänka att man då går genom när flera personer står nära varandra.
Japp, kollade flera gånger på flera ställen. Generellt 5 cm, men ofta tunnare.

Visa bilaga 674434

3 cm skulle jag absolut inte ge mig ut på öht.. bär det ens? Man brukar väl säga 4 cm.. men det är också sjukt tunt. Min ispik som är ett kvastskaft med en skruv går nog rakt igenom vid 4 cm, vid typ 5 cm kommer det upp lite vatten. Jag vill nog ha iaf 5-6 cm, idag var det nog 7-8 cm på de flesta ställen. Ska man fiska t.ex kan man ju kolla varje meter och då funkar lite tunnare men med skridskor vill jag ha lite mer (är jag osäker kollar jag alltid med piken och det blir tjatigt om man ska göra det hela tiden).

Sen att det smäller och sjunger i isen tyder ju på att den växer men det hjälper ju inte om den är för tunn.

3 cm skulle jag absolut inte ge mig ut på öht.. bär det ens? Man brukar väl säga 4 cm.. men det är också sjukt tunt.
Kanske en kortare sträcka, men isen lär deformeras och krackelera.
När isen brister blir det mer eller mindre omöjligt att ta sig upp på isen.
5-6 cm tycker jag är absoluta gränsen för att ge mig ut. Badsugna kanske ger sig ut på 4 cm.

Tack för svar! Jäkligt konstigt då.. Även senaste gången det var is här i Göteborgsområdet var jag på samma sjö men då under snöiga förhållanden och svårlästa isar, och då var det samma sak med många pulkaåkande barn osv. Modiga människor i Lerum mao!

Edit. Dubbelkollade med åkarpartnern om tjockleken. Jag mäter med piken och vet hur lång spetsen på den är - inte i centimeter men kan uppskatta det väldigt väl. Jag är helt säker på 3 cm på några ställen, och såg inga ställen med mer än 5, kanske MAX 7 cm då men det var sällan.

Höll isen för att den var så stark eftersom den var helt klar, dvs ren kärnis?

Kanske en kortare sträcka, men isen lär deformeras och krackelera.
När isen brister blir det mer eller mindre omöjligt att ta sig upp på isen.
5-6 cm tycker jag är absoluta gränsen för att ge mig ut. Badsugna kanske ger sig ut på 4 cm.
Ja precis. Är det verkligen på den absoluta gränsen är ju is rätt seg och sjunker sakta och krackelerar osv.

Tack för svar! Jäkligt konstigt då.. Även senaste gången det var is här i Göteborgsområdet var jag på samma sjö men då under snöiga förhållanden och svårlästa isar, och då var det samma sak med många pulkaåkande barn osv. Modiga människor i Lerum mao!

Edit. Dubbelkollade med åkarpartnern om tjockleken. Jag mäter med piken och vet hur lång spetsen på den är - inte i centimeter men kan uppskatta det väldigt väl. Jag är helt säker på 3 cm på några ställen, och såg inga ställen med mer än 5, kanske MAX 7 cm då men det var sällan.

När man pratar om cm hit och dit brukar man förutsätta kärnis. Annars är det i princip helt omöjligt att säga någonting. Är det våris och stöpis kanske 8cm bär men inte 20 cm helt beroende på hur dålig isen blivit.

Men sen vad som exakt behövs för att bära en människa beror ju på hur fort man rör sig och vikt och vad man har på fötterna antar jag. Skidor lär ju va bättre än skridskor t.ex..

Ja, kärnis är stakare än nedstöpt is.

Här är en film som har en del tips om hur man kan bedöma isen.

Stoppa ner ett finger i pikhålet och leta efter iskanten.
Det finns mätare om du inte vill bli blöt.

Tillbaka
Topp