Trasslet är att en rejält fint mätande förstärkare redan gjordes på 80 talet, ingen gillade dem då, sen kom man väl på IM/TIM?
Sen mäts det ju inte så avancerat heller, det finns inte så stor förståelse över vad ett mätresultat talar om vad hörseln kommer att uppfatta.
Den här videon är lite förklaring till hur energi färdas, det avviker ganska mycket från det som lärts ut.
Dissa inte placebo heller, det är en verklig effekt, till en viss grad, det gjordes ett försök med människor med svår smärta, cancerpatienter och sånt. Tunga opiater. Runt 30 pers med om jag minns rätt.
Det var ett nytt mirakelmedel, två grupper, en fick rispiller, en fick riktigt, de visste inte vilken.
Brutalt bra resultat, många kunde sluta med sina tunga opiater, som de själva sade att de inte kommer upp ur sängen utan. Alla fick rispiller. Somliga kunde fortsätta med rispillrena efter att avslöjandet, slippa opiaterna, samma resultat.
Jag tror det var samma program som försöket ovan gjordes i, så kan du "lura" kroppen/hjärnan att få snabbare reaktionsförmåga.
Det går att mäta fram din reaktionstid, med en "reaktionsplattavägg" fem stora knappar, i mönstret av en femma på en tärning framför dig. När en lyser upp ska du trycka på den.
Mätbart, repeterbart. Med koffein så får du en snabbare reaktionstid, klart mätbart, repeterbart.
Så, under, jag tror det var en månad, så gjorde programledaren samma procedur, ta sin koffindos, och samtigt ta något rejält beskt illasmakande till. Fina resultat, mätbart snabbare än utan koffein. Efter en månad, slutade han med koffeinet, körde bara med den beska illsmakande shoten, samma fina resultat som med koffein, utan koffein.
Så att njuta av musiken, vilket är mitt mål, så får det inte mäta uppenbart dåligt, då vill jag inte ens prova.
Men att det kan vara svårt att mäta, men att det vi kan mäta det mäter ok, det kan jag lyssna på. Det är omöligt att veta vad man ska gilla, eller så går ditt placebo igång på ett bra mätresultat, eller en kombination.
Det är väl lite som shimano, sram eller campaväxlar, mekaniskt eller elektriskt. Alla är snabba nog, men jag gillar mer ett distinkt "klonk" så jag dras åt ett visst håll.