[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Tjena!

Ja det är det.. Dom ena är ju franska och dom andra italienska.
Det finns inga däck som kan prestera bra året runt i vårt klimat, vi har alldeles för stora temperaturskillnader. För nån vecka sen så hade vi -19° hemma och i somras så hade vi över 30°. Man behöver inte ha allt för mycket kunskap om gummiblandning i däck för att förstå att det inte går, än så länge.
Sticker man ut på trackday med bilen och har på ett par UHP däck så kan man ha ganska kul några varv, sen går dom fort varma och då blir det halt på riktigt. Med ett par standard comfortdäck så är det kört efter typ två varv.
Tvärtom med riktiga bandäck, dom ska man inte pressa på något sätt när dom är kalla, för då är dom jävligt hala. Man kan säga att i princip alla gummiblandingarna som används har en temperaturzon på 20-25° sen blir egenskaperna fort sämre. Riktigt bra bandäck har större intervall men dom kostar som en månadslön och blir inte lika känsliga eftersom dom har så lite mönster. Det är ju oftast bara några enstaka spår.
Men dom där förbannade däcken som Volvo satte på gör saken sämre då dom har ett mönster som är liknande ett vinterdäck vilket gör som ännu mjukare på sommaren. Klackarna viker sig fortare och greppet blir sämre.

Pirellri Recharge visade ju sig vara katastrofala på is. När Vi Bilägare testade så gick bromssträckan på is upp ifrån 28 meter (jämfört med riktigt friktionsdäck av hög kvalitet) till 60 meter.. I 50 km/h.. Det är helt horribelt! På sommaren så var det inte lika illa, då ökade bromssträckan "bara" med 10%.
Dessutom har dom bara 6,5mm mönster som nya i jämförelse med normala vinterdäck som har runt 9mm. Vinterdäck byter jag som senaste när det är 4mm kvar.

Test med Contis All Season var ju inte sådär jättepositivt heller.

Jag kräver inte på något sätt att alla behöver sitta på kunskapen om hur det fungerar med däck och värme med mera. Det räcker om folk skulle förstå vilka däck som ska användas när.
Sen kan vi ju börja diskussion om att folk kör med däck som är gamla som gatan, där nästan alla dubbar trillat bort, eller att det knappt verkar finnas några lagkrav på prestanda på ett däck för att få säljas. Men då kommer jag hålla på hela natten.
Ja här kan lagstiftningen skärpas en del. Och de lagar som finns börja användas. Har blivit lasrad ett antal gånger, även om det är sällan nuförtiden. Har aldrig fått däcken kontrollerade annat än på besiktningen.
Och en viss kunskap kan faktiskt krävas av bilister, vi har ju gått en utbildning och klarat två prov för att få lov att köra bil. Någon form av däckkunskap ingick på min tid iaf. Hoppas det finns kvar.

Dubbfria vinterdäck på sommaren är överrepresenterade i olycksstatistiken.
Kan i och för sig bero på att det sannolikt är människor som inte orkar bry sig som kör med vinterdäck på sommaren, och som av samma anledning (dum i huvudet) kör som idioter. Eller typ missbrukare eller andra som det inte riktigt står rätt ställt till med.

Någon form av däckkunskap ingick på min tid iaf. Hoppas det finns kvar.
Inte mer än datumen för när man måste byta till det ena eller andra. Vilket egentligen är det minst viktiga eftersom man kan kolla upp det när man vet att det börjar bli dags.

Edit: Sen verkar det inte ha nån som helst betydelse vad man lär sig när man tar körkort. Det var ett evigt tjatande om blinkers, men ingen jävel använder blinkers ändå. För gott om självupptagna egon.

Kan i och för sig bero på att det sannolikt är människor som inte orkar bry sig som kör med vinterdäck på sommaren, och som av samma anledning (dum i huvudet) kör som idioter. Eller typ missbrukare eller andra som det inte riktigt står rätt ställt till med.

Tjena!

Ser vinterdäck på allt för många bilar som verkar ägas av normalt sett vettiga människor. När man pratar med dom så har dom bara hört "året runt däck" och tycker att det är ju bra.

Tjena!

Det gjorde jag för några år sedan, frågade kunden om hen hade haft den stående sen våren, det här var i augusti.
-Nej, hurså? fick jag till svar.
-För att du har dubbdäck på.
-Är det det som låter??

Ibland blir jag förvånad av mig själv att jag befinner mig i trafiken med tanke på hur mycket skit jag ser när det gäller skötsel och kunskap om bilar bland övrigs trafikanter.
Ja ibland blir man fan mörkrädd. Eller kunder som inte vill köpa nya vinterdäck för att dubbarna sitter kvar och mönstret är lagligt även om däcken är över 10 år gamla.... Idioter! Dom borde inte få framföra fordon.

Nu försvarar inte jag nån med dåliga däck, MEN
Det finns många idoter där ute med nya däck o AWD som kör som sommarväg trots snö på vägbanan.

Ja ibland blir man fan mörkrädd. Eller kunder som inte vill köpa nya vinterdäck för att dubbarna sitter kvar och mönstret är lagligt även om däcken är över 10 år gamla.... Idioter! Dom borde inte få framföra fordon.
Köpte en gång en begagnad bil. Säljaren lät motvilligt vinterhjul följa med, som hon hade haft på 3 bilar av samma modell. De hade rejäla mönster men var runt 10 år gamla. Väl hemma åker jag till en större däckfirma och ber dem sätta på nya däck.
"Varför det, du har ju gott om mönster kvar?" Blir svaret.
Då är det inte konstigt om bilisten kör vidare om han inte vet bättre.

Köpte en gång en begagnad bil. Säljaren lät motvilligt vinterhjul följa med, som hon hade haft på 3 bilar av samma modell. De hade rejäla mönster men var runt 10 år gamla. Väl hemma åker jag till en större däckfirma och ber dem sätta på nya däck.
"Varför det, du har ju gott om mönster kvar?" Blir svaret.
Då är det inte konstigt om bilisten kör vidare om han inte vet bättre.

Tjena!

Men hur i? Dels är ju deras säkerhetstänk värdelöst. Sen är det ju inte så bra business att inte sälja saker. ?

Tjena!

Men hur i? Dels är ju deras säkerhetstänk värdelöst. Sen är det ju inte så bra business att inte sälja saker. ?
Det var en missriktad välvilja misstänker jag. Det är ju ett bra sätt att skaffa kundens förtroende att inte sälja på saker som inte behövs. Men i detta fallet var det ju helt fel...
Okunskap och snällhet kan bli en farlig kombination ?

Jag har servat en bil på märkesverkstad med 10 år gamla dubbdäck en gång. Skämdes nästan när jag lämnade den, men fick beröm för däcken för att det var så bra mönsterdjup...?‍♂️
Samtidigt har en däckskojare försökt lura på mig nya sommardäck, påstod att de jag skulle skifta till med 5mm mönsterdjup ”var slut”…
Så det varierar nog hejvilt vilka ”råd” man får, och har man inte själv kompetensen att avgöra blir det nog lite si och så.

Köper alltid däck på nätet, och låter en bekant hemmapulare med egna däckmaskiner lägga om. Men även han kommenterar alltid när jag kommer dit, ”vad ska du byta dessa för, de är ju jättefina, massor med mönster kvar”…

Ja när det gäller vinterdäck så är mina råd att aldrig köra på däck som är äldre än 6år och när det gäller mönsterdjupet skulle jag säga att dom är slut när dom passerat 6mm.

Sommardäcken är ju inte riktigt lika känsliga på åren men under 4mm så är dom helt klart slut och äldre än 8år skulle iaf inte jag vilja köra med.

Ska det nu tävlas i vem som är duktigast och präktigast så är ju vinterdäck egentligen bara bra en vinter.
Ja så är det ju med alla däck, det är färskvaror och gummit förändras efter varje värmecykel.

Men däckbranschens rekommendation är att byta senast efter 6 år.

Jobbar på en bilfirma och är ansvarig för däcksavdelningen så har hyfsad koll ?

Ja när det gäller vinterdäck så är mina råd att aldrig köra på däck som är äldre än 6år och när det gäller mönsterdjupet skulle jag säga att dom är slut när dom passerat 6mm.

Sommardäcken är ju inte riktigt lika känsliga på åren men under 4mm så är dom helt klart slut och äldre än 8år skulle iaf inte jag vilja köra med.
Bytte bil nyligen och fick med nya Kuhmo dubbfria, dom är klart sämre (både grepp och komfort) än dom dubbfria Michelin som satt på XC70:n som jag sålde, dom däcken tror jag var från 2015/2016 (jag köpte bilen 2019 och då var dom inte nya)

som du säkert märkt är det en rad vinterdäck som knappast är dugliga en fjärde säsong. bland de som gett upp tidigt har jag erfarenhet av testvinnande däck från dunlop, goodyear, och nokian. michelin (och ibland deras dotterbolag kleber) som jag numera håller mig till kan man normalt köra 6 säsonger, men varit med om att även detta fabrikat torkat in i förtid. det är väldigt uppenbart när det sker.

man kan ha viss nytta av en durometer när det gäller att värdera läget.

på asfalt och is har mönstret och dess höjd förvånansvärt begränsat värde för greppet. så länge det inte är slask och risk för planing.

Bytte bil nyligen och fick med nya Kuhmo dubbfria, dom är klart sämre (både grepp och komfort) än dom dubbfria Michelin som satt på XC70:n som jag sålde, dom däcken tror jag var från 2015/2016 (jag köpte bilen 2019 och då var dom inte nya)
Ja självklart är det skillnad mellan olika fabrikat och alla nya vinterdäck är ju tyvärr inte bra. Michelin gör riktigt fina däck, Kuhmo gör fina performance sommardäck men deras vinterdäck är inget vidare.

Jag har uråldriga Nokian som jag tänkte byta när jag köpt bilen, men har varit förvånad över hur bra grepp de ger. Dock är dubben mer eller mindre frånvarande. Tror inte man generellt kan säga att ett däck är slut efter en viss tid. Det lär bero på hur de förvarats och vad det är för typ av gummi. Men det är klart att man ska byta om man märker att de är usla. Det är dock inte mina, av allt att döma.

Edit: Men sen är jag en sån där som kör försiktigt också, särskilt om det är det minsta halt.

som du säkert märkt är det en rad vinterdäck som knappast är dugliga en fjärde säsong. bland de som gett upp tidigt har jag erfarenhet av testvinnande däck från dunlop, goodyear, och nokian. michelin (och ibland deras dotterbolag kleber) som jag numera håller mig till kan man normalt köra 6 säsonger, men varit med om att även detta fabrikat torkat in i förtid. det är väldigt uppenbart när det sker.

man kan ha viss nytta av en durometer när det gäller att värdera läget.

på asfalt och is har mönstret och dess höjd förvånansvärt begränsat värde för greppet. så länge det inte är slask och risk för planing.
Ja det är ju alltid en avvägning mellan olika egenskaper och det verkar svårt att kombinera maximalt grepp med lång livslängd.
Mina 5år gamla Nokian är definitivt inne på sin sista säsong trotts att det är 8mm kvar på dom och att dom inte gått mer än 2000mil. Att greppet minskat märks främst när det varit riktigt kallt, -30 klarar dom inte längre.

intressant. med goodyear upplevde jag liknande problem efter start i kyla. de mjuknade efter någon halvmil. men mer än tre säsonger dög de inte.

När det är -30 har det ju passerat gränsen när det börjar bli strävt och greppigt igen tycker jag som sydlig kustbo..

Visst gjorde en Finsk tidning ett test av 1-2 år gamla vinterdäck vid sidan av sitt ordinarie av nya något år för ett bra tag sen? Sådana tester skulle man ju vilja se fler av för det ju högst intressant hur snabbt däcken blir dåliga, inte bara hur bra de är när de är helt nya. Från någon som inte har ett vinstintresse...
Vill minnas att de dubbfria var något sämre generellt när de var nya, men vid "begagnat-testet" året efter hade de tappat mycket mindre i prestanda och ledde plötsligt.

finns flera sådan tester, inte minst ett mer omfattande för kanske sex år sedan från vti.i labmiljö på isyta. det visade på en mer gradvis försämring än den lite mer digitala 'nu grappar det inte längre'-känsla jag själv upplevt några gånger.

i ett test som jag själv läste för många år sedan var vi bilägare som tog med förra årets testvinnare gislaved nordfrost. det var knappt slitet alls, och på is betydligt sämre än det sämsta koreanska nya dubbfria däcket.

digitalt kan man säga.

vti:s labtest tyder på att livlängden förbättrats, särskilt på nordiska däck tidigare ökända för att ta slut snabbt, och även för dåligt våtgrepp. de tester jag sett på senare år tyder på att även detta blivit bättre, och att de nordiska närmar sig de europeiska i att ha jämnare egenskaper på olika underlag?

finns flera sådan tester, inte minst ett mer omfattande för kanske sex år sedan från vti.i labmiljö på isyta. det visade på en mer gradvis försämring än den lite mer digitala 'nu grappar det inte längre'-känsla jag själv upplevt några gånger.

i ett test som jag själv läste för många år sedan var vi bilägare som tog med förra årets testvinnare gislaved nordfrost. det var knappt slitet alls, och på is betydligt sämre än det sämsta koreanska nya dubbfria däcket.

digitalt kan man säga.

vti:s labtest tyder på att livlängden förbättrats, särskilt på nordiska däck tidigare ökända för att ta slut snabbt, och även för dåligt våtgrepp. de tester jag sett på senare år tyder på att även detta blivit bättre, och att de nordiska närmar sig de europeiska i att ha jämnare egenskaper på olika underlag?
Jag tycker mina VikingContact 6, dvs nordiska dubbfria, från 2016 varit riktigt bra i alla väglag. Visst man märker när det är +5 och regnar att de är riktigt mjuka men man får anpassa sig lite därefter, det kommer inte som en överraskning åtminstone. Inte har de blivit uppenbart kass heller. Men ska jag behålla bilen en vinter till så är det nog dags att börja fundera på nya vinterdäck, trots att mönsterdjupet fortfarande är OK. Kör trots allt de allra flesta milen med sommardäcken.

Jag har uråldriga Nokian som jag tänkte byta när jag köpt bilen, men har varit förvånad över hur bra grepp de ger. Dock är dubben mer eller mindre frånvarande. Tror inte man generellt kan säga att ett däck är slut efter en viss tid. Det lär bero på hur de förvarats och vad det är för typ av gummi. Men det är klart att man ska byta om man märker att de är usla. Det är dock inte mina, av allt att döma.

Edit: Men sen är jag en sån där som kör försiktigt också, särskilt om det är det minsta halt.

Tjena!

Frågan är hur bra grepp du tycker det är i dom jämför med par nya Hakka 10.

Jag tycker mina VikingContact 6, dvs nordiska dubbfria, från 2016 varit riktigt bra i alla väglag. Visst man märker när det är +5 och regnar att de är riktigt mjuka men man får anpassa sig lite därefter, det kommer inte som en överraskning åtminstone. Inte har de blivit uppenbart kass heller. Men ska jag behålla bilen en vinter till så är det nog dags att börja fundera på nya vinterdäck, trots att mönsterdjupet fortfarande är OK. Kör trots allt de allra flesta milen med sommardäcken.

Tjena!

Helst skulle man ju vilja ha det som med cyklar, en för varje typ av tur man ska ut på.
När jag slängde på dubbdäcken nu så var det en skräckupplevelse. Det var +7 den dagen och jag gick ifrån 18" 245 till 17" 225, från rejält greppiga högprestanda grepp till bekväma dubbdäck. Bilen kändes som en jävla orm på vägen. Men nu när det varit minusgrader nästan hela tiden så har dom varit fantastiska.

Tjena!

Frågan är hur bra grepp du tycker det är i dom jämför med par nya Hakka 10.
Förmodligen rätt kass. Konstigt vore annat. Jag menar mest att de verkar duga om man kör med förstånd.

Är jag osäker på underlaget så provbromsar jag lite här och där (om ingen ligger bakom förstås) och känner efter så gott det går i kurvorna. Så jag tycker mig ha hyfsad koll på hur bra eller dåliga de faktiskt är i förhållande till vad som behövs.

Tjena!

Helst skulle man ju vilja ha det som med cyklar, en för varje typ av tur man ska ut på.
När jag slängde på dubbdäcken nu så var det en skräckupplevelse. Det var +7 den dagen och jag gick ifrån 18" 245 till 17" 225, från rejält greppiga högprestanda grepp till bekväma dubbdäck. Bilen kändes som en jävla orm på vägen. Men nu när det varit minusgrader nästan hela tiden så har dom varit fantastiska.
Att jag köpte de smalaste däcken jag hittade till min bil kanske också bidrar till den något mjuka känslan på våt asfalt... 195/60-16. Men de spårar inte speciellt mycket när det är snö å andra sidan.

VTI-testet finns ju att hitta, och det säger väl vad man kan förvänta sig. Trots att dubbdäcken tappar mer över tid (jmf med när de är nya) är de överlägsna de dubbfria i grepp på is.

VTI-testet finns ju att hitta, och det säger väl vad man kan förvänta sig. Trots att dubbdäcken tappar mer över tid (jmf med när de är nya) är de överlägsna de dubbfria i grepp på is.
Jo just att även sliten dubb är jäkligt bra på blankis är varken speciellt överraskande eller orimligt. Frågan är mest hur stor skillnaden är.

Jag har för mig att det finska testet var nyare, men lite osäker.

Hur mycket grepp tappar de per säsong? 10%, 20%,... Är det linjärt, eller finns någon brytpunkt?
nu gick ju inte vti-testet att få fram men vill minnas att mätvärdena försämrades rätt så linjärt typ 10-15 procent årligen förutom första året som var kring det dubbla. rätt genomgående så.

effekten att däcken tar slut eller lägger av och blir såphala efter ett visst antal år syntes vad jag minns inte riktigt till i testet, vilket kan ställa resultatet lite i fråga. det här är som många upplevt en rätt tydlig effekt, särskilt uppenbart på våt asfalt och för den delen våt is. alltså inte de underlag som allmänt uppfattas som vinterunderlag, icke desto mindre är dessa de mest typiska underlagen för ett stort flertal av sveriges bilister.

Jag har ofta kört med gamla vinterdäck och aldrig märkt någon skillnad mot nya, men jag kör kanske för lite och för defensivt.

Jag har ofta kört med gamla vinterdäck och aldrig märkt någon skillnad mot nya, men jag kör kanske för lite och för defensivt.
Det är väl det som är lurigt för vanliga bilister. De flesta däck funkar utmärkt vid normal körning och du märker möjligen skillnad när det är glashalt, men bara om du kör två likadana bilar med olika däck ungefär samtidigt, vem som nu gör det.
Men när något händer är däcken skillnaden mellan liv och död för oss och andra trafikanter. Bokstavligen.
Att gå på att "de känns bra" är mao ingen bra ide.

Det är väl det som är lurigt för vanliga bilister. De flesta däck funkar utmärkt vid normal körning och du märker möjligen skillnad när det är glashalt, men bara om du kör två likadana bilar med olika däck ungefär samtidigt, vem som nu gör det.
Men när något händer är däcken skillnaden mellan liv och död för oss och andra trafikanter. Bokstavligen.
Att gå på att "de känns bra" är mao ingen bra ide.
Huruvuda "något händer" beror ju dock i mycket hög grad på hur man kör. En del är aldrig med om några olyckor medan andra krockar lite titt som tätt. Ungefär samma sak med MTB-cyklister. En del tar risker och kraschar jätteofta medan andra aldrig gör det.
Är man en risktagande hets-pelle så är naturligtvis nyttan med fräscha däck större än för oss som kör defensivt.

Huruvuda "något händer" beror ju dock i mycket hög grad på hur man kör. En del är aldrig med om några olyckor medan andra krockar lite titt som tätt. Ungefär samma sak med MTB-cyklister. En del tar risker och kraschar jätteofta medan andra aldrig gör det.
Är man en risktagande hets-pelle så är naturligtvis nyttan med fräscha däck större än för oss som kör defensivt.
Och dessutom finns gränser för grepp på alla däck på alla underlag. Knepet för att undvika olyckor är att ha tillräckliga marginaler.

Ja och nej. Självklart är riskerna större för hetspellarna. Men hur försiktigt du än kör kan du göra misstag, de runt dig göra misstag, och älgarna klanta sig. Då är bra däck livsviktigt oavsett hur du kör. Och större nytta än livsviktigt vet jag inte vad det skulle vara? Det finns inget sådant som mer eller mindre död ..
(Tom cyklister kan göra bort sig i trafiken, men det vågar jag knappt skriva här)

Ja och nej. Självklart är riskerna större för hetspellarna. Men hur försiktigt du än kör kan du göra misstag, de runt dig göra misstag, och älgarna klanta sig. Då är bra däck livsviktigt oavsett hur du kör. Och större nytta än livsviktigt vet jag inte vad det skulle vara? Det finns inget sådant som mer eller mindre död ..
(Tom cyklister kan göra bort sig i trafiken, men det vågar jag knappt skriva här)
Jodå, jag håller med. Men jag anser mig och mina däck vara på rätt sida om vad som är vettigt, trots att de är väldigt gamla. Innan jag satte in olagliga LED:ar i mina lysen så var riskerna på grund av totalt undermåligt halvljus säkerligen i storleksordningen tio gånger större, men inget som de flesta skulle reagera på.
Man får välja sina strider liksom. Jag kör mestadels i förortstrafik på saltade vägar där greppet är bra, och jag pendlar inte med bilen till jobbet utan har råd att ta det väldigt lugnt om underlaget är sämre. Bilen är gammal och billig och jag vill inte i onödan plöja ner mer pengar i den. Så jag tänkte att jag åtminstone ska undersöka om däcken är rimliga innan jag byter, och det tycker jag att de är.

Edit: Ska också tillägga att jag är en sån där som är sjukligt uppmärksam. Såpass att det orsakat mig ganska stora stressproblem i livet. Brukar se sånt som ingen annan lägger märke till alls. På gott och ont. Vid bilkörning torde det mest vara en fördel även om det kan stressa mig rätt mycket.

Ja och nej. Självklart är riskerna större för hetspellarna. Men hur försiktig du än kör kan du göra misstag, de runt dig göra misstag, och älgarna klanta sig. Då är bra däck livsviktigt oavsett hur du kör. Och större nytta än livsviktigt vet jag inte vad det skulle vara?
Misstag, ens egna och andras är ju en grej, men sedan är det ju även det oväntade som kan ske med väglaget, som svartisen på senhösten. Det är inte ofta man stöter på den (jag har gjort det en gång på 15-20 år), men har man en gång bromsat på svartis på en motorvägsavfart vill man inte ha nåt annat än bra dubbdäck därefter. Övriga vinterväglag funkar det mesta och det går att anpassa fart och sin körning, men jag vill ha vinterdäck som ger mig extra marginaler när det oväntade (svartisen) inträffar.

Tillbaka
Topp