Nackdelen med vätgas är att den är billigast som fossil och att det annars går åt en rackarns massa el för att göra den + att bränslecellerna man sen använder för att göra el av dem i bilen inte har så bra verkningsgrad. Många verka döma ut det som en återvändsgränd.
Famous last words. Du har rätt i att den är billig att tillverka från fossila källor men då kan du inte åtnjuta de subventioner som EU och de enskilda länderna erbjuder och som du mer eller mindre måste ha då det är extremt dyrt att bygga elektrolysörer, oavsett om det är alkaline eller pem och det andra två varianterna är bara på idestadiet och inget jag kan..... Ingen kommer köpa skiten heller. Vätgasen kommer, var så säker!
Jag jobbar inte med själva gasen men med produkter som de som framställer grön vätgas behöver och det är ett jävla tryck i hela världen, på den gröna. Inte den blå, rosa, turkosa eller bruna. De är alla döda.
Det som saknas men som kommer är direktiv om att använda vätgas samt en marknadsplats. Ett av många problem är att vätgas tillverkas lokalt och att "billig" el är mer attraktivt än dyr. Norden ligger därför bra till, särskilt SE1 och SE2......tills alla byggt nått där och priset kommer stiga mot SE3 och 4s nivå...... Hur långt är det lönsamat att "flaka" gasen, på tåg är det intressant. Producera i Danmark, sälj i Tyskland tex.
Vätgas är långt (understatement!) ifrån okomplicerat men du kommer inte kunna driva långtradare, tåg, fartyg, ev flyg på batterier pga vikt och laddningskapacitet, elnätet är ett skämt i Sverige och ett ännu sämre skämt i de flesta andra länder, Tyskland som producerar sina Beemers och mercor är ett skamligt exempel på dåligt elnät......
Vidare har du det faktum att stora delar av europa och asien, amerika har jag dålig koll på, har köpt allt konstgödsel från Ryssland vilket inte är jättehett. Vätgas plus biogent CO2 kan omvandlas till en massa fina e-produkter som vi behöver...
Men jag tror genuint att vätgasen kommer, det måste den göra. Sagt om annat föut, etanol tex.....
Därför kör jag en dieselVolvo och blir idiotförklarad :)
På temat energilagring. Låt säga att det blåser som faen...en sommardag då förbrukningen är låg, generellt, då kan en elektrolysör omvandla elen till vätgas. När den kostar inget eller mindre. Det gör att de som bygger vindkraft kan få lönsamhet i sina investeringar också när priset på el är lågt och de som producerar vätgas kan bygga lager.
Vidare är det billigare att bygga/konstruera en pipeline från ett till havs byggd elektrolysöranläggning (grammatik) än att dra en kabel. Detta vet jag då min förra arbetsgivare har byggt en flytande anläggning utanför Frankrikes.....vad blir det, nordväst kust..... det är billigare att läggar rör än kabel. Varför?
Vet ej, men så är det.
Det kommer. Framtiden kommer utvisa om det är bra eller anus men det är vad vi har idag. Det kommer!
Om ni visste vilka projekt som är på G de närmaste åren som jag inte kan säga ett skit om, pga nda´s, ...... Det kommer!
Det som behövs är offtakers och då behövs direktiv och politiker........och då blir det shady och galet, konstigt och .....kanske inget...